Zo, daar ben ik weer. en gelukkig opgewekter dan de afgelopen dagen.
Want ware het niet: ik wist dat ik nog een DVD had met daarop een backup van februari van het moment voordat ik mijn nieuwe systeem in elkaar zette. Deze backup heb ik gisteren succesvol kunnen restoren op een pc van een vriend van mij.
Hierdoor heb ik mijn Favorites, alle foto's die ik ooit digitaal gemaakt heb t/m januari 2007 (mis dus alleen de foto's van februari t/m nu) en My Documents terug. Vooral de geruststelling dat ik nu 95% van de foto's in bezit heb, maakt mij erg gelukkig. Dus zo'n lul ben ik toch niet

Waar ik wel van baal is dat ik mijn Outlook-pst's niet heb, met daarin mijn recente mail, maar voornamelijk alle adres- en contactgegevens van mijn contactpersonen. Daarnaast mis ik nog alle software die ik in de loop der jaren verzameld heb. Is niet zo'n grote ramp, want het is allemaal weer te download. Maar er zaten toch enkele handige tools bij.
Nog even wat reacties op jullie reacties:
TRRoads: Je raakt een interessante filosofische kwestie aan. Of ik er niet al aan gedacht heb dat het misschien aan jou ligt dat die schijf kapot is gegaan...
Waarom kopen we dan een computer? om in de hoek te zetten en ernaar te kijken? Lijkt me niet. De een gamed, de ander programmeert en de ander is creatief in Photoshop. Kortom, we gebruiken allemaal een computer.
Ik heb afgelopen week niets in de configuratie gewijzigd en ook niets ge(de)installeerd. Als er dan spontaan een onaangekondigde fout optreedt, kan het alleen maar een misproductie zijn geweest. Dat is mijn conclusie over dit ook: ik heb gewoon botte pech met dit onderdeel gehad.
@Kees de Jong: Sorry, maar ik begrijp je niet. Wat kan ik nog altijd doen?

M.b.t. je laatste aanvulling: die optie heb ik vanmiddag telefonisch aan Seagate voorgelegd, maar het overzetten van de print is geen service van hun. Dus als Seagate het niet doen voor hun producten, weet je wie dit dan wel doet?
Peetr: Bedankt voor de PhotoRec-tip. Kende ik nog niet maar ga ik zeker uitproberen.
Bedankt aan diegenen die me hebben gewezen op
www.ontrack.com en
www.rse.nl. Uiteindelijk denk ik dat ik morgen of vrijdag een van de twee ga benaderen om de eventuele overige data alsnog terug te halen.
Ik zit nu eigenlijk met een paar
scenario's in mijn hoofd:
1 - Ik stuur de HD terug naar Azerty en bestel nu meteen een zelfde nieuwe zodat ik verder kan gaan met mijn computersysteem. Azerty test en ondervind ook dat de hd defect is. Die stuurt het weer door naar de distribiteur en ook die ondervind na tests dat de HD defect is. Azerty maakt mij dan het geld over wat ik betaald heb van de nieuwe HD.
Mijn defecte HD, inclusief data, zie ik dus nooit meer terug...
2 - Ik stuur de HD naar Seagate en die refurbishen het. Ik krijg dan een andere gerefurbishde hd terug. Ook hier zie ik de eventuele data nooit meer terug, daar de policy van hun (begrepen van de dame van Seagate die ik vanmiddag aan de telefoon had) is, dat de HD direct gewiped wordt en alle data dus verloren gaat. Ze doen NIETS om je data terug te geven.
3 - ik stuur de HD naar RSE of Ontrack. Ik heb nog geen beeld van wat ze gaan doen, maar kan mij voorstellen dat ze de hd openen als een blik sardientjes om de data te redden. Dit kost mij wellicht (veel) geld, maar dat geldbedrag weegt wellicht wel op tegen de data/tijd/moeite die ik daarme terugwin.
Echter kan ik volgens mij zo geen garantie meer claimen bij Azerty óf Seagate en dien ik alsnog een HD te kopen.
Ook heb ik geen vertrouwen meer in het online bestellen van een harddisk en die per post thuis te laten bezorgen. Ik wil Azerty niet de schuld geven, maar de HD was gewoon in een anti-statische zak tussen de andere hardware-onderdelen in een grote doos aan mij gestuurd. En wat de beste meneer van TNT er onderweg allemaal mee doet, weet ik ook niet. Als ik ze soms zie scheuren met hun busjes...
Ik twijfel er dan ook sterk aan om alsnog een zelfde harddisk bij Azerty te gaan bestellen. ik heb er alleen vertrouwen in wanneer ik het zelf bij Azerty ophaal en twee keer 130 km afleg met de auto. Kan ik net zo goed hier in Amsterdam iets in de winkel halen en met zorg naar huis brengen. En of ik wederom Seagate haal, betwijfel ik ook... Ik heb altijd Western Digital en Maxtor gehad en nooit problemen ondervonden. En nu een keer een Seagate en die kapt er na twee maanden gewoon mee...
Dus tja, ik hoop dat iemand in de toekomst wat aan dit topic heeft en er wat tips/ ideëen uit kan halen. Let wel even op het moraal van het verhaal: BACKUP! BACKUP! BACKUP!
Als jullie nog wat te reageren hebben, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Vitor