Iemand ervaring met Seagate customer support

Pagina: 1
Acties:
  • 794 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vads
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:08
N.a.v. mijn eerdere post hier op het forum: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1216846 begin ik helaas toch steeds angstiger te worden dat het toch aan aan de harddisk ligt. Ofwel, dat het kapot is. Hoe dit kan na 3 maanden gebruik, mag Joost weten, maar klote vind ik het dan wel. Je mag toch wel meer kwaliteit verwachten van een Seagate harddisk?

Maar goed, ik heb even heel kort mijn oog geworpen op de site van Seagate. Daarop bieden ze diensten aan voor consumenten om data terug te halen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, hoe is het allemaal verlopen?

Zit Seagate overigens in Nederland? Zag het zo op het eerste oog niet.

Ik hoor graag jullie reacties.

Vitor

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Met redden van data heb ik geen ervaring. Wel met RMA bij Seagate. Een nieuwe schijf werd hier binnen 4 dagen afgeleverd, geen gezeur met testen of wat dan ook. Ze zitten op Schiphol-Rijk, daar moet de HD naartoe en daar komt ook een nieuwe vandaan (met DHL).

Maar iets zegt me dat zoiets aardig in de euro's gaat lopen :X

[ Voor 5% gewijzigd door Bastien op 07-05-2007 22:25 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Vads
Bastien schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:24:
Met redden van data heb ik geen ervaring. Wel met RMA bij Seagate. Een nieuwe schijf werd hier binnen 4 dagen afgeleverd, geen gezeur met testen of wat dan ook. Ze zitten op Schiphol-Rijk, daar moet de HD naartoe en daar komt ook een nieuwe vandaan (met DHL).

Maar iets zegt me dat zoiets aardig in de euro's gaat lopen :X
Het is eigenlijk best krom. Je koopt een product en binnen 3 maanden is het stuk. Dat kan ik bijna niet accepteren. Dan kun je net zo goed een No Name harddisk kopen van 2 tientjes, want ook die kan na 3 maanden defect raken. Dat verwacht je toch niet van een Seagate?!

Al mijn data staat op die harddisk, inclusief geboortefoto's van de kleine. Dus om die te redden zou ik graag in de euro's willen tasten. En ja, ik ben een lul, want ik heb geen backup gemaakt van de data. Schiet me maar neer... ;(

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Van waar komen die foto's? Als je ze van een oude HD hebt gekopieerd (en daarop gewist) kun je ze proberen terug te halen met file recovery software. Idem als ze van een geheugenkaart komen.

Ik heb geen ervaring met de data recovery activiteiten van Seagate maar zij zouden toch in staat moeten zijn om de data terug te halen. Ik heb je andere topic gelezen en volgens mij is in het ergste geval de controller van de HD kapot. Maar het kan ook een probleem met de SATA controller zijn. Als je de mogelijkheid hebt zou ik eerst de HD op een ander systeem testen.
Of probeer gewoon nog een paar keer te herstarten. Als je dan toch nog eens kunt opstarten (wat volgens jouw verhaal al 2x is gebeurd) maak dan onmiddelijk een backup.

Verwijderd

Als het erg belangrijke data is zou ik niet zelf aan de slag gaan maar de schijf met rust laten en kijken naar professionele bedrijven om de data terug te halen. Heb er alleen geen ervaring mee behalve van horen zeggen dat het prijzig kan zijn.

Verwijderd

Seagate doet geen moeite om die data terug te halen, maar je kan ze wel betalen dat voor je te doen (daarom bieden ze die diensten dus aan). Dit is vaak niet goedkoop en er zijn geen garanties.

Overigens is Seagate de grootste en een van de enige harddisk fabrikanten ter wereld, een no-name schijf die goedkoper zou zijn bestaat dus niet, er zijn nu eenmaal maar een paar harddisk fabrikanten en die hebben prima afspraken over hoe duur dat spul allemaal moet zijn.

Ook is het complete onzin dat het aan de kwaliteit van het spul ligt dat het kapot is gegaan. Je kunt nog zo'n goed spul maken, er zitten er altijd bij die kapot gaan na een korte tijd. Heb je er eigenlijk al aan gedacht dat het misschien aan jou ligt dat die schijf kapot is gegaan?

Sowieso: Zelf rommelen met een kapotte schijf gaat haast nooit goed, je doet gemakkelijk meer schade.

(En je bent inderdaad een lul dat je geen backups maakt van dergelijk belangrijk spul, eigenlijk vraag je er dan ook om. Gelukkig maken meer mensen die fout en kun je het dus professioneel laten redden, maar er zijn geen garanties.)

HDD fabrikanten:

Seagate - 33% market share - de grootste al voordat ze Maxtor overnamen, nu dus ruim de grootste.
Western Digital - 20%
Hitachi - 16%
Samsung - 10%

Je hebt ook nog ExcelStor, maar dat zijn gewoon Hitachi schijven met een andere sticker erop.

Toshiba en Fujitsu maken ook nog laptop schijven maar geen desktop schijven (meer).
Toshiba heeft een market share van 9%, Fujitsu ook zoiets.

(Cijfers zijn alle hdd's, dus incl laptop spul en speciale schijfjes zoals 1.8", bij Hitachi is het marktaandeel ExcelStor meegenomen).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 03:20 ]

Verwijderd

Misschien is de schijf / data nog te redden, maakt de schijf ratelende geluiden en / of wordt deze erg warm?

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Als je bereid bent om aardig wat geld uit te geven kun je 'm opsturen naar OnTrack (www.ontrack.com). Heb dit ooit zelf moeten doen omdat ik geen backup had van een aantal erg belangrijke bestanden. Je betaalt zo'n €100 voor een lijst van bestanden die ze terug kunnen halen, en vervolgens ongeveer €1500 voor het recoveren van de bestanden zelf. Dit kan goedkoper uitvallen als de schijf niet heel erg stuk is, je krijgt samen met de lijst een prijsopgave van de recovery, zodat je makkelijk kunt beslissen of het je waard is.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Dat kun je altijd nog doen, ik heb al wat schijven kunnen redden die niet meer herkend werden in de bios, of die volgens de fabrikant tool retour fabriek moesten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 05:40:
Dat kun je altijd nog doen, ik heb al wat schijven kunnen redden die niet meer herkend werden in de bios, of die volgens de fabrikant tool retour fabriek moesten.
Lekker nuttige opmerking als je er niet bij zegt hoe je dat dan gedaan hebt :+

Maar als de schijf echt kapot is dan kan zelf klooien schadelijk zijn, pas dus op met wat je doet.

• Twister336
  • Niet online
Op de Seagate website staan de prijzen voor data recovery:
50 euro voor het onderzoek en 700-1900 euro voor de data recovery.
Voor die prijs heb je voor ongeveer 15.000 GB backupmateriaal (sorry, kon het niet laten >:) )

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Wat je ook kan doen is naar RSE gaan:
Prijzen:

Het stellen van een diagnose kost 75 Euro (per hardeschijf) zonder enige verplichtingen tot afname van recovery data.
Afhankelijk van de werkzaamheden, te vervangen onderdelen en de gebruikte meet- en reparatieapparatuur zullen de kosten voor data recovery +/- uitkomen op € 400,-.
U kunt de totale (notebook) harde schijf laten recoveren.
U kunt om spoedservice vragen.
Onze koerier haalt uw harde schijf diezelfde dag nog gratis bij u op.

U kunt ons altijd bellen voor vrijblijvend advies over data recovery: +31 (0) 30-2106401.
of contact opnemen per email: info@rse.nl
Een kennis is hier eens mee in aanraking gekomen en dat is hem uiteindelijk heel goed bevalen. En voordeliger dan Seagate.

• Peeetr
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05-2022
Ik heb wel een tip voor je..Als je de foto's heb gemaakt met een digitale camera, doe dan eens het SD kaartje in een lezer, en download PhotoRec. Is een freeware batch-recovery tooltje, heeft heel goed gewerkt toen ik op stage de foto's van een camera moest halen.
http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.6.win.zip

Succes met je foto's, laat ff weten of het gelukt is!

Edit: FF een editje, heb even opgezocht wat PhotoRec KAN recoveren, ziehier:
Known file format
PhotoRec searchs known file header and because there is no data fragmentation (usually), it can recover the whole file.
Photorec recognises numerous file format including

Archive
.7z 7zip archive file
.bz2 bzip2 compressed data
.gz gzip compressed data
.rar Rar archive
.tar tar archive
.zip zip archive

Multimedia
.asf, .wma, .wmv: Advanced Streaming Format used for Audio/Video
.au Sun/NeXT audio data
.avi .wav RIFF audio/video
.bmp BMP bitmap image
.crw Canon Raw picture
.ctg Canon catalog
.dsc Nikon dsc
.gif Graphic Interchange Format
.jpg JPG picture
.mov MOV video
.mp3 MPEG ADTS, layer III, v1 audio
.mpg Moving Picture Experts Group video
.mrw Minolta Raw picture
.ogg OGG Vorbis audio
.orf Olympus Raw Format picture
.png Portable Network Graphics
.raf Raw Fujifilm picture
.raw Contax picture
.rdc Rollei picture
.sit Mikron
.tif Tag Image File Format
.x3f Sigma/Foveon X3 raw picture

Office
.doc Microsoft Word
.mbd Access database
.odd OpenDocument Drawing
.odp OpenDocument Presentation
.ods OpenDocument Spreadsheet
.odt OpenDocument Text
.pap Papyrus word file
.ppt PowerPoint presentation
.rtf Rich Text Format
.sda StarDraw
.sdc StarCalc
.sdd StarImpress
.sdw StarWriter
.slk Sylk, Multiplan Symbolic Link Interchange
.sxc OpenOffice Spreadsheet
.sxd OpenOffice Drawing
.sxi OpenOffice Presentation
.sxw OpenOffice Text Document
.txt Text file
.vis Visio document
.xls Microsoft Excel

Others
.asp ASP script
.bat Batch
.c C source file
.dbf DBase 3 (prone to false positive)
.eps Encasulated PostScript
.exe MS executable
.h C header
.html HTML
.jsp JSP script
.pdf Portable Document Format
.php PHP script
.pl Perl script
.ps PostScript document
.py Python script
.sh Shell script

[ Voor 71% gewijzigd door Peeetr op 08-05-2007 12:28 ]

• Vads
Allereerst, geweldig al die reacties! Ben erg blij dat jullie meedenken. Daardoor alleen al is mijn leed verzacht. Ik zal hieronder even reageren op bovenstaande reacties. Maar eerst nog wat nieuwe aanvullende informatie.

Maandagavond heb ik mijn HD in een andere pc gehangen. Ook daar werd de HD niet in de BIOS herkent. Vanochtend voor het werk nog even bij Mycom langsgeweest en daar waren ze zo aardig om het ook daar even te testen. Maar helaas, ook die BIOS herkende mijn HD niet.

Conclusie van de medewerker: elektronisch defect. Er zijn namelijk twee defecten; de elektronische en de mechanische. Mechanische is het niet, want je hoort de HD geen "klak-klak"-geluidjes maken. Wat Seagate volgens hem gaat doen is HD refurbishen (repareren) en dezelfde (of andere gerefurbishde) terugsturen. Risico van data-verlies: zeer groot!

Mijn reacties op jullie reacties:
@Bastien: ik moet Seagate telefonisch zien te bereiken. Eerst even het nummer achterhalen via hun website.

@Twister336: de foto's en andere data komen inderdaad van een andere HD. Juist die IDE HD die ik geherpartitioneerd heb tot één grote partitie van 120 Gb en daar nu mijn muziekcollectie op geplaatst heb. Het is inderdaad een idee om die data te proberen te achterhalen. Ik heb de juiste software daar nog wel voor. Bedankt voor de tip. Ben alleen bang dat het herpartitioneren en vullen met nieuwe data al het oude heeft overschreven. Maar ga het toch proberen.
Ik heb geen ervaring met de data recovery activiteiten van Seagate maar zij zouden toch in staat moeten zijn om de data terug te halen.
Dat hoop ik ook.
Ik heb je andere topic gelezen en volgens mij is in het ergste geval de controller van de HD kapot.
Ik zou dit kunnen testen door een andere SATA-schijf aan mijn pc te koppelen. Wellicht een idee.
Maar het kan ook een probleem met de SATA controller zijn. Als je de mogelijkheid hebt zou ik eerst de HD op een ander systeem testen.
Ik zal een vriend vragen of zij hun HD hiervoor willen uitlenen :)
Of probeer gewoon nog een paar keer te herstarten. Als je dan toch nog eens kunt opstarten (wat volgens jouw verhaal al 2x is gebeurd) maak dan onmiddelijk een backup.
Het is maar één keer gebeurd dat mijn HD bootte.

Ik ga nu naar huis, maar zal vanavond verder gaan met het reageren. Niet alleen vind ik het netjes naar jullie toe, maar wellicht heeft iemand anders er wat aan die dit zelfde probleem in de toekomst krijgt. Tot vanavond.

Vitor

Verwijderd

Als het een electronisch defect is kun je een zelfde type schijf kopen en hier de print van over (laten) zetten.

• Vads
Zo, daar ben ik weer. en gelukkig opgewekter dan de afgelopen dagen.

Want ware het niet: ik wist dat ik nog een DVD had met daarop een backup van februari van het moment voordat ik mijn nieuwe systeem in elkaar zette. Deze backup heb ik gisteren succesvol kunnen restoren op een pc van een vriend van mij.

Hierdoor heb ik mijn Favorites, alle foto's die ik ooit digitaal gemaakt heb t/m januari 2007 (mis dus alleen de foto's van februari t/m nu) en My Documents terug. Vooral de geruststelling dat ik nu 95% van de foto's in bezit heb, maakt mij erg gelukkig. Dus zo'n lul ben ik toch niet :)
Waar ik wel van baal is dat ik mijn Outlook-pst's niet heb, met daarin mijn recente mail, maar voornamelijk alle adres- en contactgegevens van mijn contactpersonen. Daarnaast mis ik nog alle software die ik in de loop der jaren verzameld heb. Is niet zo'n grote ramp, want het is allemaal weer te download. Maar er zaten toch enkele handige tools bij.

Nog even wat reacties op jullie reacties:
TRRoads: Je raakt een interessante filosofische kwestie aan. Of ik er niet al aan gedacht heb dat het misschien aan jou ligt dat die schijf kapot is gegaan...
Waarom kopen we dan een computer? om in de hoek te zetten en ernaar te kijken? Lijkt me niet. De een gamed, de ander programmeert en de ander is creatief in Photoshop. Kortom, we gebruiken allemaal een computer.
Ik heb afgelopen week niets in de configuratie gewijzigd en ook niets ge(de)installeerd. Als er dan spontaan een onaangekondigde fout optreedt, kan het alleen maar een misproductie zijn geweest. Dat is mijn conclusie over dit ook: ik heb gewoon botte pech met dit onderdeel gehad.

@Kees de Jong: Sorry, maar ik begrijp je niet. Wat kan ik nog altijd doen? :)
M.b.t. je laatste aanvulling: die optie heb ik vanmiddag telefonisch aan Seagate voorgelegd, maar het overzetten van de print is geen service van hun. Dus als Seagate het niet doen voor hun producten, weet je wie dit dan wel doet?

Peetr: Bedankt voor de PhotoRec-tip. Kende ik nog niet maar ga ik zeker uitproberen.

Bedankt aan diegenen die me hebben gewezen op www.ontrack.com en www.rse.nl. Uiteindelijk denk ik dat ik morgen of vrijdag een van de twee ga benaderen om de eventuele overige data alsnog terug te halen.

Ik zit nu eigenlijk met een paar scenario's in mijn hoofd:

1 - Ik stuur de HD terug naar Azerty en bestel nu meteen een zelfde nieuwe zodat ik verder kan gaan met mijn computersysteem. Azerty test en ondervind ook dat de hd defect is. Die stuurt het weer door naar de distribiteur en ook die ondervind na tests dat de HD defect is. Azerty maakt mij dan het geld over wat ik betaald heb van de nieuwe HD.
Mijn defecte HD, inclusief data, zie ik dus nooit meer terug...

2 - Ik stuur de HD naar Seagate en die refurbishen het. Ik krijg dan een andere gerefurbishde hd terug. Ook hier zie ik de eventuele data nooit meer terug, daar de policy van hun (begrepen van de dame van Seagate die ik vanmiddag aan de telefoon had) is, dat de HD direct gewiped wordt en alle data dus verloren gaat. Ze doen NIETS om je data terug te geven.

3 - ik stuur de HD naar RSE of Ontrack. Ik heb nog geen beeld van wat ze gaan doen, maar kan mij voorstellen dat ze de hd openen als een blik sardientjes om de data te redden. Dit kost mij wellicht (veel) geld, maar dat geldbedrag weegt wellicht wel op tegen de data/tijd/moeite die ik daarme terugwin.
Echter kan ik volgens mij zo geen garantie meer claimen bij Azerty óf Seagate en dien ik alsnog een HD te kopen.

Ook heb ik geen vertrouwen meer in het online bestellen van een harddisk en die per post thuis te laten bezorgen. Ik wil Azerty niet de schuld geven, maar de HD was gewoon in een anti-statische zak tussen de andere hardware-onderdelen in een grote doos aan mij gestuurd. En wat de beste meneer van TNT er onderweg allemaal mee doet, weet ik ook niet. Als ik ze soms zie scheuren met hun busjes...
Ik twijfel er dan ook sterk aan om alsnog een zelfde harddisk bij Azerty te gaan bestellen. ik heb er alleen vertrouwen in wanneer ik het zelf bij Azerty ophaal en twee keer 130 km afleg met de auto. Kan ik net zo goed hier in Amsterdam iets in de winkel halen en met zorg naar huis brengen. En of ik wederom Seagate haal, betwijfel ik ook... Ik heb altijd Western Digital en Maxtor gehad en nooit problemen ondervonden. En nu een keer een Seagate en die kapt er na twee maanden gewoon mee...

Dus tja, ik hoop dat iemand in de toekomst wat aan dit topic heeft en er wat tips/ ideëen uit kan halen. Let wel even op het moraal van het verhaal: BACKUP! BACKUP! BACKUP!
_/-\o_

Als jullie nog wat te reageren hebben, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Vitor

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

3 - ik stuur de HD naar RSE of Ontrack. Ik heb nog geen beeld van wat ze gaan doen, maar kan mij voorstellen dat ze de hd openen als een blik sardientjes om de data te redden. Dit kost mij wellicht (veel) geld, maar dat geldbedrag weegt wellicht wel op tegen de data/tijd/moeite die ik daarme terugwin.
Echter kan ik volgens mij zo geen garantie meer claimen bij Azerty óf Seagate en dien ik alsnog een HD te kopen.
De enige optie idd om data terug te halen.

Verder is het natuurlijk zo dat je dan geen garantie meer kan claimen. Maar goed, dat zou persoonlijk mijn laatste zorg zijn. Ik weet niet precies welke schijf je hebt, maar een 320GB Seagate disk heb je al voor zo'n 7 tientjes. Dat is een bedrag dat mij overkomelijk lijkt voor een kans om je data terug te kunnen halen.
Maar dan komt de vraag, hoeveel is die data je waard?

Optie 4 is natuurlijk zelf de print op de hdd vervangen (alleen dan moet je ook een nieuwe hdd kopen, maar dan zijn er geen extra kosten). En als het een elektronisch defect is dan kun je dat prima op die manier oplossen (tenzij de motor stuk is, die is niet zo makkelijk zelf te vervangen).

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 09-05-2007 23:54 ]

• Vads
Terw_Dan schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 23:47:
[...]
Optie 4 is natuurlijk zelf de print op de hdd vervangen (alleen dan moet je ook een nieuwe hdd kopen, maar dan zijn er geen extra kosten). En als het een elektronisch defect is dan kun je dat prima op die manier oplossen (tenzij de motor stuk is, die is niet zo makkelijk zelf te vervangen).
Hoe bedoel je dit? Kan ik dit zelf doen? Ofwel, ik koop dezelfde HD en kan dan zelf de print-plaat van de nieuwe HD overplaatsen naar mijn defecte HD? Ik heb geen idee hoe ik dit zelf moet/ kan doen en wat voor technische kennis erbij komt kijken.
Maar eerlijk gezegd lijkt mij dit een laatste redmiddel. Eigenlijk wat je zegt is: koop een nieuwe om je oude te doen "herleven" om je data te redden. Maar na deze operatie zou ik beide HDs niet meer vertrouwen en nóg een tweede nieuwe HD moeten kopen :P

Maar ik vind het wel een interessante optie, deze vierde... Is de printplaat-truc net zo makkelijk als het plaatsen van een geheugenmodule op je moederbord? 8)

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het overplaatsen van een printplaat is meestal niet meer dan een paar schroefjes losmaken, voorzichtig het printje eraf halen en er weer opschroeven. Het ligt indezelfde lijn kwa niveau als : harde schijf in een pc installeren en ramlatjes in een moederbord drukken ;)

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Vads schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 23:33:
Ook heb ik geen vertrouwen meer in het online bestellen van een harddisk en die per post thuis te laten bezorgen. Ik wil Azerty niet de schuld geven, maar de HD was gewoon in een anti-statische zak tussen de andere hardware-onderdelen in een grote doos aan mij gestuurd. En wat de beste meneer van TNT er onderweg allemaal mee doet, weet ik ook niet. Als ik ze soms zie scheuren met hun busjes...
Ik twijfel er dan ook sterk aan om alsnog een zelfde harddisk bij Azerty te gaan bestellen. ik heb er alleen vertrouwen in wanneer ik het zelf bij Azerty ophaal en twee keer 130 km afleg met de auto. Kan ik net zo goed hier in Amsterdam iets in de winkel halen en met zorg naar huis brengen. En of ik wederom Seagate haal, betwijfel ik ook... Ik heb altijd Western Digital en Maxtor gehad en nooit problemen ondervonden. En nu een keer een Seagate en die kapt er na twee maanden gewoon mee...
Die harde schijven kunnen schokken van 300G weerstaan, en aangezien zo'n busje misschien net 4G opwekt kan dat weinig kwaad doen. Het staat zelfs op de sticker van de meeste HDD's (althans bij mijn seagate 7200.10 wel), dat de hardeschijf garantie behoud tenzij blablbla en tenzij de HDD blootgesteld wordt aan een schok van 300G.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Binnetie
Vads schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 23:33:

Als ik de prijzen vergelijk dan is RSE goedkoper. Mijn kennis heeft toen overwogen tussen RSE Ontrack en Datarecover.nl uiteindelijk koos hij voor RSE omdat hij de hardeschijf naar verwachting het snelste terug had. Hij is daar uiterst vriendelijk benaderd.
We lezen vanzelf wel wat je hebt gedaan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vads schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:04:
[...]

Hoe bedoel je dit? Kan ik dit zelf doen? Ofwel, ik koop dezelfde HD en kan dan zelf de print-plaat van de nieuwe HD overplaatsen naar mijn defecte HD? Ik heb geen idee hoe ik dit zelf moet/ kan doen en wat voor technische kennis erbij komt kijken.
Maar eerlijk gezegd lijkt mij dit een laatste redmiddel. Eigenlijk wat je zegt is: koop een nieuwe om je oude te doen "herleven" om je data te redden. Maar na deze operatie zou ik beide HDs niet meer vertrouwen en nóg een tweede nieuwe HD moeten kopen :P
Je moet idd een disk hebben met dezelfde print. Verder heb je alleen een schroevendraaier, of torxschroevendraaier nodig om de print los te halen en weer vast te zetten. Heel moeiiljk is het niet, heb het vaak zat met succes gedaan.

En waarom zou je beide hdds niet meer vertrouwen? Pak de nieuwe disk met de nieuwe print en er is dan totaal niets mis mee.

• Vads
Terw_Dan schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 09:53:
[...]
Je moet idd een disk hebben met dezelfde print. Verder heb je alleen een schroevendraaier, of torxschroevendraaier nodig om de print los te halen en weer vast te zetten. Heel moeiiljk is het niet, heb het vaak zat met succes gedaan.

En waarom zou je beide hdds niet meer vertrouwen? Pak de nieuwe disk met de nieuwe print en er is dan totaal niets mis mee.
Ik heb de HD nu hier niet bij de hand. Maar stel dat ik dus dezelfde HD bestel, dan zou ik inderdaad deze printplaattruc toe kunnen passen. Daarna alle data overzetten van de oude defecte naar een andere derde HD. Tenslotte de printplaten weer terugplaatsen.

Maar nu mijn vraag: is het dan voor de winkelier/ distribiteur niet te zien dat de HD open is geweest?! Zit er geen sealing tussen de printplaat en het "blok"? Ofwel, kan ik dan nog garantie claimen en mijn aankoopbedrag terugkrijgen?

Is er ergens een instructie hoe je deze wisseltruc dient uit te voeren? Iemand in de buurt van Amsterdam die mij desnoods wil helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Vads op 10-05-2007 10:54 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een instructie zul je niet vinden, gezien het maar 4 schroefjes zijn en het niets meer is dan losschroeven en vastschroeven is. Daarnaast zal een leverancier natuurlijk wel kunnen zien dat de schroeven los geweest zijn, maar garantie claimen lijkt me geen probleem mocht die schijf dan ooit overlijden (als het dus niet door jouw eigen toedracht komt).

Verwijderd

Printplaat zit toch ook met flatcabletje vast aan het mechanisch gedeelte van de schijf (aansturing motor, lees en schrijfkoppen, etc). Moet je ook bekijken of je dit makkelijk kan demonteren en monteren.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 12:57:
Printplaat zit toch ook met flatcabletje vast aan het mechanisch gedeelte van de schijf (aansturing motor, lees en schrijfkoppen, etc). Moet je ook bekijken of je dit makkelijk kan demonteren en monteren.
Bij Seagate disks iig niet, daar zijn het gewoon 4 contactpuntjes op de print.

• Vads
Daar ben ik weer met een update. Op mijn IDE schijf staat nog meer data dan ik verwachtte. Ik mis dus nog minder.

Heb vanochtend mijn defecte HD naar de Seagate Data Recovery afdeling gebracht te Schiphol-Rijk. Momenteel bieden ze gratis diagnose, dus ik had niets te verliezen. Gisteravond de schijf netjes ingepakt, vanochtend dus langsgebracht. Daar met een medewerker gesproken en tevens ook gevraagd naar de garantieregeling. Data valt zoals bekend niet onder garantie. Indien ik data niet zou willen recoveren, dan zou ik daarna de schijf naar Warranty Services kunnen sturen en dan zou ik een refurbishde (gerepareerde) schijf krijgen als vervanging. Omdat ik dat niet accepteer (ik wil een nieuw ongebruikt, ongerepareerd product) heb ik deze ochtend besloten bij Azerty weer een nieuwe HD te bestellen. Zo stuur ik de defecte HD naderhand naar Azerty terug en claim ik mijn RMA.

Vanmiddag had ik echter in mijn mail reeds een uitspraak van Seagate inclusief bedrag dat ik dien te betalen voor het terughalen van mijn data. Zie hier een stuk uit die mail:

[i]Our lab has completed the evaluation of your unit. It has been determined that the unit has internal problems preventing normal operation of the device. It further also has has electrical problems. These include but are not limited to; entire circuit board, advanced chip replacement requirements, tracing/temporary repair of damaged electrical components.
Internal problems include but are not limited to; Failure of the read/write heads, media damage, spindle bearing seizure, system area corruption, fire/flood damage, impact damage, media contamination.
Based upon this evaluation, we feel that a recovery may be possible. Our engineered solutions will be applied to this issue in attempts to revive the unit long enough for sector level access. Once achieved, a raw image of all readable content will be made to a shop device. We will analyze and repair the corrupted /invalid/ unreadable file-system components, and finally mount the recovery to determine if some / all of the data you require is intact. Fee If Data Required is Recovered: EURO 1900 Euro

WAAAAAT?! :X Dit kan niets anders zijn dan een goede grap; 1900 euro om data terug te halen. Ongeloofelijk.

Maar goed, dit is nu mijn situatie. Ik wacht rustig op mijn bestelde schijf van Azerty en tot dan hebben mijn vrouw en kind een zeer attentvolle en aandachtige echtgenoot en vader in huis. Zodra de nieuwe schijf er is, zal de "computernerd" weer naar boven komen... _/-\o_

Tot dan, een goed weekend en wellicht tot schrijfs hier!

Vitor

• Twister336
  • Niet online
Volgens mij is dat een ingewikkelde uitleg om te zeggen dat het printplaatje vervangen moet worden.
Voor 1900 euro zou ik het toch zelf proberen te herstellen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

voor die 1900€ zou ik het idd zelf proberen. Als het echter niet lukt met die printswap dan is er wat meer mis (mogelijk de motor in de schijf oid). Dan is €1900 nog niet eens zo extreem duur.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 15:06
Die printswap kost je 100€ (en je krijgt er een HDD bij, dus het kost je enkel de schijf die nu kapot is, en na de printswap terug te doen in RMA kan), terwijl het opsturen en 1900€ betalen je nagenoeg evenveel kans geeft (50%, het lukt of het lukt niet :D ) op recovery van je data (en je moet achteraf toch nog een HDD kopen).

Als na de printswap blijkt dat het niet werkt, kan je nog altijd de recovery kosten, dan heb je al die extra hdd liggen, dus imho is er bijna niets te verliezen met printswappen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

spindle bearing seizure, fire/flood damage, impact damage

:X 8)7

Ze laten het wel erg overkomen, alsof de schijf niets meer is dan een hoopje metaal wat in de fik heeft gestaan.

En dan heel droog eronder: A data recovery is possible

Maar voor 1900 euro zou ik idd eerst zelf even een printswap proberen, vaak zijn het 4 of 5 torx schroefjes losdraaien en je bent klaar ;)

• Binnetie
Of ik zou een ander bedrijfje zoeken, die het voordeliger doet, er zijn er al een aantal opgenoemd...

• Vads
Nog even een laatste berichtje om jullie op de hoogte te stellen.

Uiteindelijk dus een nieuwe, zelfde, harddisk besteld. Daarvan heb ik toch de printplaat overgezet naar de oude harddisk. De oude toen aan de pc gekoppeld, maar helaas werd ie niet herkent.

Printplaat weer verwisseld en de oude harddisk teruggestuurd naar de winkel. Aankoopbedrag van de nieuwe vervangende harde schijf teruggekregen van de winkel.

Nieuwe harddisk werkt prima, zelfs beter. Ik merk bij het opstarten dat ie veel sneller is, in vergelijking met de oude defecte. Blijkt dus dat de oude eigenlijk vanaf het begin af aan al rot was. Maar ja, wist ik veel. Het was mijn eerste SATA-schijf, en ik was niet bekend met de performance van die dingen.

Foto's heb ik via backup en een CD-R allemaal compleet en veilig gebackuped. Er loopt nu een wekelijkse backup die al mijn data veiligstelt. Outlook-zaken wel kwijt, maar is geen supergroot gemis. Ik ben weer gelukkig.

Nog een grote bedankt aan allen die een bijdrage geleverd hebben in deze topic.
Pagina: 1