Ik gebruik het volgende en ook op deze volgorde:
- HijackThis, altijd eerst zorgen dat overbodige/gevaarlijke software niet meer mee opstart (eventueel in veilige modus, omdat sommige software de boel wel weer eens terug wil zetten als het nog draait)
- services.msc, overbodige/gevaarlijke services uitschakelen (vaak eenmalig, maar altijd even controleren op 3rd party services)
- Hitman Pro, rotzooi eraf halen (dit doe ik inclusief NOD32)
- FileHippo updater, en alle updates installeren (oppassen met drivers, want dat wil nog wel eens mis gaan)
- Windows up2date brengen, deed dat altijd met AutoPatcher, nu maar op een andere manier
- Schijf opruiming van Windows zelf
- CCleaner, temp zut leeg halen
- SafeXP, om onveilige zut uit te schakelen, maakt hem ook sneller
- GameXP in Turbo Warp Speed, UI veranderingen dan wel eerst in options uitzetten
- Schijf defragmenteren
- Eventueel bootvis er nog overheen (maar deze doe ik vaak niet)
Deze heeft voor mij altijd heel goed gewerkt. Dit gebruik ik echt puur om de boel sneller en werkbaarder te maken. Ik heb deze volgorde ook bewust gekozen, omdat de effectiviteit van bepaalde acties wat achteruit gaat als je dat op een ander moment zou doen. Zoals defragmenteren in het begin.
Dan controleer ik vaak ook even of alle drivers goed zijn geinstalleerd. Eventueel met
SIW. Ook kijk ik altijd even of HDD enzo in (U)DMA mode staan ingesteld (PIO is zo traag).
Als virusscanner raad ik altijd Eset NOD32 aan. Als mensen een firewall willen, raad ik altijd ZoneAlarm Free aan. Is het meest simpele. Hij is wel irritant, maar dat zijn alle software matige firewalls.
Wat ik trouwens wel zwaar relaxed vind van Eset, is dat je NOD32 licentie via Ideal kunt bestellen. Scheelt een hoop werk.
[
Voor 3% gewijzigd door
eghie op 24-09-2007 22:12
]