| Budget |
|---|
| Ik heb zelf al een aardig systeem samengesteld vanuit andere topics op GoT, via reviews en eigen ideeën om tot een optimale prijs/prestatie verhouding te komen. Dat systeem had een prijs van ongeveer 600 euro dus dit wordt mijn richtlijn. Dit is exclusief monitor, ik heb een CRT tot mijn beschikking, wil verder sparen voor een LCD. |
| Reden |
| Ik verhuis naar een studentenhuis en wil daar mijn eigen pc hebben staan. Ik slaap ook op die kamer dus een eerste eis is dus dat het een extreem stil systeem wordt. |
| Doel |
| Zoals gezegd moet het een heel stil systeem worden. Daarnaast wil ik een groot prijs/prestatie ratio. Er worden niet al te zware programma's gebruikt (o.a. Office, Poker, e.d.). Bovendien veel Unpar/rarren. Verder wil ik er nog wel af en toe een (oude) game fatsoenlijk (hoog detail) op kunnen spelen als WarcraftIII, CoD2, etc. En op TV kunnen aansluiten (dus sowieso losse videokaart) |
| Waar ik aan zit te denken |
| Ik denk aan ongeveer het volgende systeem: Behuizing: Nexus Breeze 350 Prijs: ~€120,- Ik heb deze kast al jaren op het oog. Deze kast bestaat dan ook al wat jaren en zal daarom wat verouderd zijn, maar ik vind deze kast bijzonder mooi uiterlijk hebben (het oog wil ook wat en ben bereid daarvoor iets extra te betalen) en bovendien schijnt het extreem stil te zijn (bv. premodded geluidsdemping). Er zit een heel behoorlijke kwaliteit voeding (+stil!) in, alleen zit ik nog met de vraag of 350Watt wel voldoende is (bovendien wordt het luidrichtiger naarmate de voeding meer belast wordt; ben niet van plan te overclocken). De kast met ingebouwde 400Watt voeding is meteen 40 euro duurder, dus dat scheelt wel een heel stuk. Ik heb nog niet kunnen vinden, maar als er een mooiere (subjectief) en stillere kast bestaat die bovendien goedkoper is, hoor ik dat ook graag. Verder kan het zijn dat alle kasten inmiddels zo weinig geluid produceren (voeding) en zoveel geluid reduceren. Dit omdat er alleen maar gedateerde reviews bestaan (2004-2005) CPU: Intel Core 2 Duo E6320 Prijs: ~€150,- Deze CPU van Intel heeft volgens mij de hoogste prijs/prestatie onder de Core 2 Duo. Dualcore is toch ook een standaard aan het worden en bevordert multitasken. Ik heb gekozen voor Intel omdat deze sneller zijn dan de AMDs van dezelfde prijsklasse. CPU cooler: Scythe Katana 2 SCKTN-2000 Prijs: ~€25,- Deze koeler is stil, koelt zeer goed en kan bovendien in 4 richtingen geplaatst worden (omhoog) zodat het de airflow kan verbeteren in de Nexus case (lucht van onder naar boven) ![]() Moederbord: Asus P5L 1394 Prijs: ~€70,- Ik kies voor dit moederbord, omdat hij alle functies heeft die ik nodig heb (1066FSB, SATAII, Asus Q-fan, evt. RAID, audio, fanless). Alleen twijfel ik nog of de (budget-versie)chipset wel goed genoeg is (ben vooralsnog niet van plan te overclocken). Ik heb geen ander socket 775 moederbord gevonden voor deze prijs met gelijke specificaties. De Asus P5B bijvoorbeeld, is bij Zercom al gauw 40 euro duurder en biedt behalve een (betere) chipset, geen voor mij belangrijke extra's Geheugen: Kingston 2x1GB PC5300 DDR2 CL5 Prijs: ~€70,- Ik kies voor dit geheugen omdat het geheugen snel is, en 2GB toch wel een must wordt. Brander: Samsung SH-S182M Prijs: €0 Ik heb deze brander nu in een andere pc en kan deze meenemen. Dit is (helaas?) geen SATA versie maar IDE Harddisk Seagate 7200.10 320GB 16MB Prijs: €70,- Ik kies voor deze HDD omdat het volgens surveys een snelle HDD is en voor mij genoeg opslagruimte heeft. Bovendien een betere prijs/GB dan de 250GB versie. Beetje standaard keuze dit. Videokaart: Asus 7300GT PCI-E 256MB Prijs: ~€70,- Deze kaart is ten eerste passief gekoeld, heeft tv-out, heeft DVI en analoge output en geeft voldoende prestaties om de spellen te spelen die ik wil. Alleen nieuwe spellen spelen zal niet zo goed lukken, maar dit ben ik vooralsnog nog niet van plan. Ik twijfel nog of ik niet beter een 7600GS Silent kan nemen (ongeveer zelfde prijs) of niet iets meer uitgeven aan een 7600GT/Radeon1950pro. Dit wederom vanwege beste prijs/prestatie. Een stille videokaart (liefst Passief) is wel een must in een stil systeem. 3,5inch diskettestation Prijs: ~€8,- Altijd handig voor flashen en kleine backups. Randapparatuur: Logitech Cordless Desktop EX 110 Prijs: ~€25,- Goedkope, degelijke Desktop zonder veel poespas. Wil het liefst ook een stil-typend toetsenbord (bestaat die term? TOTAALPRIJS = €608 |
| Welke winkel |
| Dit alles wil ik bestellen bij Zercom in Eindhoven, omdat ik deze alle onderdelen heeft en bovendien bij alle onderdelen (bijna) de goedkoopste is. |
| Afsluitend |
| De grootste vraagtekens heb ik dus nog bij de case, moederbord, videokaart en desktopset. Maar als er genoeg redenen zijn om voor een AMD systeem te gaan hoor ik dat ook graag... Alvast bedankt voor de hulp! |
| Totaallijst |
| Nog even een boodschappenlijstje: Nexus Breeze 350 €120 Intel Core2Duo E6320 €150 Scythe Katana 2 SCKTN-2000 €25 Asus P5L 1394 €70 Kingston DDR2 667 2x1GB €70 Samsung SH-S182M €0 Seagate 7200.10 320GB S-ATA II €70 Asus 7300GT 256MB PCI-E Silent €70 3,5" Diskettestation €8 Logitech Cordless Desktop EX 110 €25 Totaalprijs: €608 |
Layout van dit topic
[ Voor 0% gewijzigd door IronFist op 07-05-2007 15:05 . Reden: (typ)foutjes ]