Game/office systeem, max 1000 incl (breedbeeld) monitor

Pagina: 1
Acties:

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:47

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Budget
Ik wil er niet meer dan 1000 aan uitgeven. Een paar euro er overheen mag wel, maar dan moet het wel te rechtvaardigen zijn.

Reden
Mijn systeem voldoet nog prima voor dagelijks gebruik, maar het begint in spelletjes toch een beetje achter te lopen. Ik wil Oblivion en STALKER bijvoorbeeld wel op veel hogere resolutie en met meer eye-candy aan spelen. Nu zit ik op 1280x1024 met de meeste settings op medium, geen AA, AF en HDR
Huidige Specs
AMD64 3000+ (s754)
Asus K8N-E Deluxe, nForce 3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
2048MB RAM PC3200 DDR400 (2x 512MB, 1x1024, alle kingston ValueRAM)
Maxtor DiamondMax 10 200Gb s-ata, DiamondMax 9 120 Gb IDE
NEC ND3540 DVD-RW
Samsung 172T
XFX nVidia GeForce 6600 GT AGP @ stock
aOpen H600B met 350W voeding
Logitech Cordless Desktop Comfort --> gaat mee naar nieuw systeem
Logitech Z640 5.1 --> gaat mee naar nieuw systeem

Mijn oude systeem gaat waarschijnlijk naar mijn zus die geen spannendere spelletjes speelt dan patience en consorten, maar nu haar PIII 800 toch wat traag gaat vinden :)
Doel
Ik wil weer een snelle pc, waar ik lekker op kan gamen en mijn dagelijkse dingen kan doen (Office, beetje browsen en e-mailen). Ook wil ik op zijn tijd een filmpje van de DV-camera van mijn ouders overzetten op DVD, dus firewire is een must.
Bij dit alles komt dat ik de PC zo stil mogelijk wil hebben, al gaat hij wel uit als ik slaap bijvoorbeeld (pc staat op mijn slaapkamer)

Waar ik aan zit te denken
Na het lezen van de BBG van mei, en het combineren van Game en Basis systeem, kwam ik ongeveer aan het volgende systeem (klik op link voor winkelmandje, je huidige winkelmandje wordt overschreven!):

Kast: Antec NSK6500 (ATX, 430W, Zilver/Zwart) Prijs: € 76,88
Een stukje goedkoper dan de veelgenoemde Antec Sonata II, maar wel redelijk stil (?), genoeg power en firewire aansluiting aan de voorkant

Processor, mobo, geheugen
- 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 70,77
- Intel Core 2 Duo E6420 (S775, 2x2.13GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 158,95
- Intel DP965LTCK, P965 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, 1394) € 90,44

Toch maar de Core 2 Duo 6420 ipv de X2 5600+ omdat ik wil gaan spelen met OSX86. Onboard geluid lijkt me goed genoeg voor mij (heeft me bij mijn huidige systeem nooit te slecht geleken), en het moederbord is één van de goedkopere met firewire

Videokaart Asus GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8800GTS/HTDP/320M € 267,40
Populaire kaart uit de lange lijst 8800GTS'en. De 8800 GTS heeft volgens mij de beste prijs/prestatie verhouding atm, en eerdere Asus kaarten hebben mij nooit problemen opgeleverd. Ik zie dat er nu ook iets goedkopere kaarten zijn (o.a. Sparkle, XFX), iemand enig idee welke het stilst is of heb ik sowieso een stillere koeler nodig?

Brander NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, Labelfish, SATA, Zwart) Prijs: € 29,89
In de BBG wordt de 7170 genoemd, maar deze is ongeveer net zo duur en volgens mij een nieuwere generatie? Het liefst wil ik een brander via s-ata, zodat ik de kabel mooier kan wegwerken voor een goede airflow. Een tweede optische drive heb ik niet nodig (heb ik nu ook niet, en nooit gemist)

Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 66,68 Een mooie vervanging in één schijf voor mijn beide schijven nu. Tevens SATA II, dus een stukje sneller. De Seagate is volgens mij ook relatief stil (?), en de Samsung die ik eerst geselecteerd had was duurder geworden

Monitor Samsung SyncMaster 225BW (22", wide, 5ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zilver) Prijs: € 277,-
Maar iets duurder dan de 206BW, en een stuk groter. Zelfde resolutie. Nadeel (?): hij heeft een TN paneel. In het 20/22" TFT breedbeeld topic zat ik dat IPS of PVA beter is, maar die schermen zijn gelijk een stuk duurder. Ook kan ik aan de pricewatch niet zien welke paneel een scherm bevat. Mijn huidige 17" scherm heeft ook een TN panel, en die voldoet op het moment. Als ik veel betere beeldkwaliteit kan krijgen onder de pak 'm beet 300 houd ik me aanbevolen.
Ik draai nu 1280x1024 op mijn 17", dat is een dotpitch van 0.264mm. De 225 heeft een dotpitch van .285, de 206 van .258. Ik vraag me nog een beetje af of de grotere pixels in spellen veel verschil gaan maken. Ik wil er ook redelijk veel films op kijken, dus ik neig naar een 22". De Samsung 226BW is weer een stuk duurder, maar is die ook zoveel beter? Ik zit trouwens niet vast op Samsung hoor, maar ik ben wel tevreden over mijn huidige scherm. Ik houd van een strak/minimalistisch design, en erger me regelmatig aan de glasplaat op de laptop van mijn zusje. Liefst een monitor zonder glasplaat ervoor dus. Wel wil ik graag een breedbeeld scherm ivm het kijken van films en officewerk waarbij twee documenten naast elkaar passen. Pivot of hoogteverstelling hoeft niet, boxen in de monitor doen imo afbreuk aan een minimalistisch design.

Totaal € 1.033,12 (exclusief bezorgkosten)
Het hele stapeltje bij Azerty: € 1.068
Welke winkel
Dit alles wil ik bestellen bij Azerty in Raalte vanwege de prijzen en goede ShopSurvey. Ook is het nog aardig te berijden voor me; bij zoveel dingen haal ik het liever in een keer op dan dat ik het allemaal bestel en meerdere dagen bij de postbus moet gaan zitten wachten op de postbode.

Suggesties

Ik wil graag advies over de volgende dingen:
- prijs/prestatie verhouding mobo/proc/geheugen. Is deze nu goed of is er veel beter te krijgen zonder al te veel concessies te doen aan de rest van het systeem?
- is de koeler op de Asus 8800GTS stil of zijn er andere merken met stillere koelers of is het slimmer om er een aftermarkte koeler op te zetten?
- Zijn er veel betere 20/22" breedbeeld monitoren onder de €300 (of met schuiven met andere onderdelen binnen het budget)

Layout schaamteloos gejat van een ander O-) Nieuwe budget Gamepc + diversen (max. 550/600 euro) en Game-PC €1100 max. :$

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 08-05-2007 16:54 ]

Verwijderd

Mooi topic, netjes alles erbij gezet. Het eerste wat mij opviel was je processor. Waarom een AMD Athlon 64 X2 4800+? Dit staat in ieder geval niet in verhouding tot je videokaart. Een processor van 120 euro met een 3 keer zo dure videokaart? Dat staat niet in verhouding tot elkaar. Ik zou gaan voor een Core 2 Duo E6600, die is wel in balans met de rest van je pc. Als deze te duur is zou een 6400, of een 6420 ook kunnen. Hiet moet dan uiteraard ook weer een ander moederbord bij.
Het intern geheugen is een goede keus, en je scherm is ook prima.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Waarom wil je specifiek een maximale TDP van 65 Watt voor een x2 ? Voor die paar extra euro's en watts zou ik een snellere x2 niet laten liggen. Je hebt nog een budget van ongeveer 40 euro. Ik zou zeggen investeer in een x2 5600+. Zodra de games nog zwaarder worden zul je merken dat een paar honderd extra extra mhz veel uitmaakt.
Daarnaast zijn deze dingen uitgerust met cool n quiet dus ze klokken omlaag bij niet volle belasting.

Om die extra watts te besparen zou ik liever de lampen thuis vervangen door spaarlampen bijvoorbeeld. 8)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 14:58:
Mooi topic, netjes alles erbij gezet. Het eerste wat mij opviel was je processor. Waarom een AMD Athlon 64 X2 4800+? Dit staat in ieder geval niet in verhouding tot je videokaart. Een processor van 120 euro met een 3 keer zo dure videokaart? Dat staat niet in verhouding tot elkaar. Ik zou gaan voor een Core 2 Duo E6600, die is wel in balans met de rest van je pc. Als deze te duur is zou een 6400, of een 6420 ook kunnen. Hiet moet dan uiteraard ook weer een ander moederbord bij.
Het intern geheugen is een goede keus, en je scherm is ook prima.
Zoals in mijn TS al gezegd was dit de duurste X2 die binnen het budget viel. Ik wil graag de 8800GTS omdat die beduidend beter presteert dan de 8600 GTS. Dat prijsverschil moet ergens terugverdiend worden.
Als ik de E6400 (6420 stond er nog niet bij) vergelijk met de X2 4800+, scheelt dat inderdaad behoorlijk. De 6420 staat nu echter in de pricewatch voor € 159, de X2 4800+ voor € 116. Dat is ook een behoorlijk verschil.
De E4300 komt meer in de buurt qua prijs, maar presteert net iets minder dan de X4800+
Moederborden voor de intel (met firewire) zitten rond de 90 euro, geheugen kost ongeveer hetzelfde, waardoor het totaalplaatje voor de intelcombi op 320 komt.... bij de athlon zit ik rond de 250.
Praetextatus schreef op maandag 07 mei 2007 @ 15:10:
Waarom wil je specifiek een maximale TDP van 65 Watt voor een x2 ? Voor die paar extra euro's en watts zou ik een snellere x2 niet laten liggen. Je hebt nog een budget van ongeveer 40 euro. Ik zou zeggen investeer in een x2 5600+. Zodra de games nog zwaarder worden zul je merken dat een paar honderd extra extra mhz veel uitmaakt.
Daarnaast zijn deze dingen uitgerust met cool n quiet dus ze klokken omlaag bij niet volle belasting.

Om die extra watts te besparen zou ik liever de lampen thuis vervangen door spaarlampen bijvoorbeeld. 8)
Ik weet niet in hoeverre de TDP maatgevend is voor energiegebruik bij normaal gebruik, maar ik ga er van uit dat een processor met een TDP van max 65W ook bij normaal gebruik zuiniger is dan één met 89W (al zal dat verschil misschien minder zijn dan de 24W van het maximum). Dat CnQ had ik inderdaad niet aan gedacht, ik ga kijken of ik gemiddeld gebruik voor die procs kan vinden...
Ik ben vooral uitgegaan van: meer energiegebruik = meer koeling nodig = meer herrie. De 65W komt dus vooral vanwege een potentieel stiller systeem.

[ Voor 24% gewijzigd door gwystyl op 07-05-2007 15:36 ]

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

het prestatieverschil verdien je met die 70 euro dik terug, als een E6420 te duur zou zijn en je voor een E4300 kiest, kun je die op dik 3Ghz klocken....sowieso blijft, als je die 4800+ X2 kiest, de CPU een bottleneck voor de 8800 GTS en zal je van die performance nooit voluit kunnen genieten

edit*: wat is trouwens 70 a 100 euro op een budget van een rug, als je dat er even bijspaart levert dat je een veel beter samengestelde pc op die waarschijnlijk een stuk langer meegaat

[ Voor 24% gewijzigd door Guumuus op 07-05-2007 16:07 ]

The number one enemy of progress is question

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Guumuus schreef op maandag 07 mei 2007 @ 15:58:
het prestatieverschil verdien je met die 70 euro dik terug, als een E6420 te duur zou zijn en je voor een E4300 kiest, kun je die op dik 3Ghz klocken....sowieso blijft, als je die 4800+ X2 kiest, de CPU een bottleneck voor de 8800 GTS en zal je van die performance nooit voluit kunnen genieten

edit*: wat is trouwens 70 a 100 euro op een budget van een rug, als je dat er even bijspaart levert dat je een veel beter samengestelde pc op die waarschijnlijk een stuk langer meegaat
Ik zie dat de X2 5600 en 6420 ongeveer gelijk presteren. Ik moet even nadenken of ik het prijsverschil met de 4800+ gerechtvaardigd vind, maar op zich heb je met je toekomstperspectief wel een punt. Ik ben van plan het systeem zeker 3 jaar te gaan gebruiken (net zoiets als mijn huidige systeem).
Ik zag trouwens dat mijn huidige AMD64 3000+ ook een TDP heeft van 89W, en die is met de boxed koeler prima stil te houden. Voorlopig zet ik dus de 5600+ in mijn lijstje.

Edit2:
Ik heb de knoop doorgehakt en uiteindelijk het systeem in de TS besteld. Toch maar een 6420 ipv de 5600+. Dat gaat wel wat over mijn budget heen, maar vanwege de toekomst vond ik het wel te rechtvaardigen. De reden voor de intel was uiteindelijk dat ik ook OSX-86 wil proberen, en ik zeker weet dat dat gaat werken met de P965 chipset (nou nog bidden dat hij de 8800GTS herkent)

[ Voor 22% gewijzigd door gwystyl op 08-05-2007 16:47 ]

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Hmmm klein kickje. Ik heb dus de config in de TS besteld, maar wacht nog op de videokaart. Wie weet hoe ik er achter kan komen of de kaart ook in de kast en op het moederbord past? Ik ging er maar van uit dat dat kan, maar in de productsurvey van een MSI 8600GT (passief gekoeld) zag ik dat daar het koellicham van de videokaart het geheugen raakt.

edit: op een plaatje met bovenaanzicht van het mobo lijkt het iig langs het geheugen te gaan, maar is de hoogte van de weerstandjes onderin lastig in te schatten
Afbeeldingslocatie: http://www.applied.ne.jp/pb/iBRAIN/2006/images/intel-dp965lt-02.-300jpg.jpg
Bij het ophalen maar ff kijken dus....

[ Voor 29% gewijzigd door gwystyl op 14-05-2007 16:48 ]

Verwijderd

Kun je niet beter gewoon een Intel Core 2 Duo E6600 kopen? Deze is maar zo'n 40 euro duurder. Die kan je ook ruim overclocken...

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:25:
Kun je niet beter gewoon een Intel Core 2 Duo E6600 kopen? Deze is maar zo'n 40 euro duurder. Die kan je ook ruim overclocken...
Hoewel dat niet mijn vraag was, heb je wel een punt. Bij Azerty scheelt het zelfs nog minder.... ik gok dat mijn bankrekening mij niet lief gaat vinden komende maand :+
Pagina: 1