Welke videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-07 14:20
Hallo mensen,

Mijn huidige systeem heb ik gekocht eind september vorig jaar en het bevalt me nogsteeds wel aardig. Het enige probleem is dat ik nu meer tijd heb gekregen om te gamen, en dus ook mijn spellencollectie heb uitgebreid en nog verder uit ga breiden.

Nu is er een probleem met de videokaart; niet alle nieuwe spellen kunnen worden gespeeld. Bijvoorbeeld Battlefield 2142 kan ik niet lekker spelen met mijn huidige videokaart. (Nvidia Geforce FX 5500) Ik wil dit spel op high kunnen spelen zonder dat het hapert.

Ik weet bijna zeker dat het aan mijn videokaart ligt omdat de rest volgens de systeemeisen helemaal goed is en daarom wil ik graag weten welke videokaart ik moet gaan kopen.

Ik heb niet heel veel verstand van videokaarten, dat is de reden dat ik het hier vraag.
Het moet natuurlijk passen in mijn systeem en spellen van nu en aankomende spellen aankunnen. Mijn budget zit ongeveer rond de 175 euro.

Ik heb wel veel videokaarten gezien, ook in de productservey staan leuke dingen, maar ik weet nooit zeker of het werkt op mijn systeem.

Mijn specs staan in mijn signature

Kunnen jullie mij helpen?

Mvg,
Sythe

Verwijderd

gezien je systeem zou ik kijken naar een x1950pro op AGP, deze kosten (zie pricewatch) ergens rond de 180€. Dit is echt de zwaarste kaart die je nog zal vinden op AGP.

Gezien een x1950pro op pci-e slechts 125€ meer kost is het misschien beter om je moederbord mee te vervangen door eentje met een pci-e slot? voor 55€ moet je wel iets vinden van moederbord lijkt me.

edit; ik zie juist dat je voor die prijs nog aan een MSI K8N Neo4F zou moeten raken, dan lijkt het me beter om moederbord en videokaart samen te upgraden, aangezien het toch hetzelfde kost (en een pci-e kaart ga je véél langer kunnen blijven gebruiken, binnen 8à9 jaar kan je die kaart in een surfpc'tje voor je ouders steken ofzo, terwijl AGP dan allang geschiedenis is).

Wel appart dat ze je vorig jaar nog een FX5500 hebben verkocht :?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 19:03 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Daarmee moet je toch een end kunnen komen? Het is trouwens de vraag of je voeding zo'n X1950 aankan, en je geheugen uitbreiden naar 2 Gb zou ook helpen voor BF2142.

[ Voor 50% gewijzigd door gambieter op 06-05-2007 19:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fishlip
Is PCI-express beter dan AGP? Ik heb AGP 8x en ik hoorde dat dat vrij goed is:)

De x1950pro kan in mijn systeem zonder vertragingen o.i.d?

@gambieter:
Dankje! ik zal zeker even kijken, maar ik weet nooit of het compatible is...
Mijn voeding is een 350 watt voeding geloof ik...
En uitbreiden naar 2G zal vast helpen, maar volgens mij moet het spel ook werken op 1G

@edit van Athmozz
Ik wilde mijn pc vooral gaan gebruiken voor photoshoppen, en er werd mij verteld dat ik met een FX 5500 nog wel even vooruit kon omdat die kaart helemaal niet zo slecht was...

[ Voor 63% gewijzigd door Fishlip op 06-05-2007 19:12 ]

Verwijderd

AGP is gewoon verouderd, de x1950 is de snelste kaart die je nog kan vinden op AGP. Voor jou maakt het natuurlijk niet echt uit dat AGP verouderd is, een x1950pro is ongeveer evenredig qua kracht met je cpu, dus op het moment dat de ene te zwak zal zijn is de andere ook wel aan vervanging toe. Qua prestatie zal er niet veel verschil in zitten.

Aangezien je voor dezelfde prijs van een x1950pro agp al een x1950pro pcie + bijhorend moederbord hebt, zou ik het logischer vinden dat je voor de laatste optie gaat. Dan kan je naar later toe nog steeds iets doen met die videokaart (pci-e zal nog wel een aantal jaartjes blijven bestaan), in een basissysteempje ofzo.

voor photoshop voldoet die kaart wel, maar om in september 2006 een fx5x00 te kopen is het jammer. Toen was de 6600 al best goedkoop (en een héél pak beter)

• Fishlip
en welk moederboard zou ik dan moeten nemen? Hij moet namelijk wel weer compatible zijn met de rest :P Ik ben daar altijd heel slecht in

Verwijderd

Heb je socket 939 of 754?

(download anders CPU-Z maar, die vertelt je het wel)

Edit:
Fishlip schreef op zondag 06 mei 2007 @ 19:04:

@gambieter:
En uitbreiden naar 2G zal vast helpen, maar volgens mij moet het spel ook werken op 1G

@edit van Athmozz
Ik wilde mijn pc vooral gaan gebruiken voor photoshoppen, en er werd mij verteld dat ik met een FX 5500 nog wel even vooruit kon omdat die kaart helemaal niet zo slecht was...
Er zijn x1950pro's op AGP ja. Die kunnen ook gewoon in jouw pc.
pricewatch: MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI)

De FX serie was van af het begin al niet zo goed. De ATI series waren toen (veel) beter.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 19:51 ]

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik heb zelf de XFX 7600GT Fatal1ty, ben ik zelf erg tevreden mee, zit in deze setup.

DFI Infinity 975X/G Rev. B2
Intel Core 2 Duo E6600
OCZ DDR2 PC2-6400 Special Ops Edition Urban Elite
NVIDIA XFX GeForce™ 7600 GT Fatal1ty 256MB (PV-T73G-U1D4)
WD MY BOOK ESSENTIAL 500GB USB 2.0
WD HDD SATA-II 160GB 8MB
Logitech G5, -G15 and -Extreme 3D Pro
Zalman Reserator 2
Cooler Master Stacker 830 & eXtreme Power 430W(RS-430-PCAP)

Ik koel hem daarnaast wel 'extreem' hoor (4 120mm fans), vanzelfsprekend is het dat niet iedereen zoveel in koeling wil steken, zo wil ik geen €200 in een VGA stoppen als die toch geen 300fps haalt met de nieuwste games. :P

• Fishlip
socket 754..

@M0nkey
Jij zegt dus dat AGP duurder is en geen hoge framerate haalt en dat daarom PCI-express beter is?

[ Voor 81% gewijzigd door Fishlip op 06-05-2007 19:53 ]

Verwijderd

Deze bijvoorbeeld:

Gigabyte
http://www.gigabyte.com.t...=1958&ProductName=GA-K8NE
Pricewatch
pricewatch: Gigabyte GA-K8NE, nForce4-4X (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)

Alleen is het je waard om in eens over te stappen naar PCI-e? Ik bedoel de volgende upgrade zou wat extra geheugen moeten zijn en dan is er niet veel meer up te graden.
m0nkey schreef op zondag 06 mei 2007 @ 19:48:
Ik heb zelf de XFX 7600GT Fatal1ty, ben ik zelf erg tevreden mee, zit in deze setup.

DFI Infinity 975X/G Rev. B2
Intel Core 2 Duo E6600
OCZ DDR2 PC2-6400 Special Ops Edition Urban Elite
NVIDIA XFX GeForce™ 7600 GT Fatal1ty 256MB (PV-T73G-U1D4)
WD MY BOOK ESSENTIAL 500GB USB 2.0
WD HDD SATA-II 160GB 8MB
Logitech G5, -G15 and -Extreme 3D Pro
Zalman Reserator 2
Cooler Master Stacker 830 & eXtreme Power 430W(RS-430-PCAP)

Ik koel hem daarnaast wel 'extreem' hoor (4 120mm fans), vanzelfsprekend is het dat niet iedereen zoveel in koeling wil steken, zo wil ik geen €200 in een VGA stoppen als die toch geen 300fps haalt met de nieuwste games. :P
Wat heeft dit er mee te maken? HELEMAAL NIETS! Ga es ff ergens anders met je systeem pimpen.

Edit: @hier onder
En omdat PCI-e een bus is! Dan heb je 2 weg communicatie! Dat kon bij AGP niet. Vandaar dat SLI op AGP ook niet mogelijk was en op pci wel.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 20:01 ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 20:18
Fishlip schreef op zondag 06 mei 2007 @ 19:04:

@gambieter:

@edit van Athmozz
het maakt bijna geen verschil in snelheid.
heb ik uit benchmarks kon zo gauw niet 1 vinden maar toch.
de reden waarom de overstap is gemaakt is dat pci-express wat meer stroom >:) kan leveren.

• Fishlip
Reinman ik moet het volgens jou dus gewoon laten bij AGP en na het updaten van de videokaart nog het geheugen wat opkrikken?

En de MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) werkt gewoon zonder problemen samen met mijn moederboord dat een Nvidia chipsetting heeft?

[ Voor 37% gewijzigd door Fishlip op 06-05-2007 20:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 19:54:

[...]

Wat heeft dit er mee te maken? HELEMAAL NIETS! Ga es ff ergens anders met je systeem pimpen.

Edit: @hier onder
En omdat PCI-e een bus is! Dan heb je 2 weg communicatie! Dat kon bij AGP niet. Vandaar dat SLI op AGP ook niet mogelijk was en op pci wel.
hij dacht zeker doordat er boven hem iets stond over de fx serie van nvidia dat dit te maken had met zn XFX videokaart |:(

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Lees even wat reviews, dan kan je vrij snel bepalen welke kaart voor jou de meest geschikte is :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.