12V auto stabiel genoeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Ik rijdt nu de komende twee maanden rond in een auto zonder autoradio. Omdat ik 2 maanden te kort vind om er een in te bouwen en ik toch vaak moet rijden, had ik het idee de 12V van de accu op een portable radio te zetten.

Ik heb dus voor weinig geld een radio op de kop getikt die én op 230 en op 12 V kan werken.
Die 12 Volt die de radio verwacht komt echter van 8 batterijen. Nou weet ik dat batterijen tussen de 1,2 en 1,5 volt geven.

Ik ging toen met mijn multimeter aan de accuaansluiting hangen. Daar kwam mooi 12 V uit... echter, toen startte ik mijn motor en toen leek de multimeter op hol te slaan! Hieruit concludeer ik dat de 12 V die uit de accu komt niet stabiel is... Kan dit kwaad?

Ik heb de radio open gehad, maar heb geen spanningsregelaars gevonden. Bij de trafo zat alleen een gelijkrichter (4 diodes) en een grote condensator (heb hier niet echt een werkplaats, dus kan niet testen welk voltage daaruit komt.)

Mijn vragen: wat komt er uit de aansluiting in de auto (12 V of meer? afhankelijk van toerental?)? Is het simpel te stabiliseren met een condensator? Kan ik van ~=12V =12V maken (en zo ja, hoe)? Is dat nodig?
Liefst heb ik de info van tevoren, zodat ik de radio niet opblaas door het in de praktijk uit te proberen.

Ik heb gezocht op google en circuitsonline, maar heb geen idee waar ik moet beginnen.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22

SA007

Moderator Tweaking
ik zou een 3-tal diodes pakken (1n4007), die in serie zetten met de 12V lijn om de spanning te verlagen (oplaadvoltage is 13.8, daar 3x 0.6 af houd je 12V over, als je motor uitstaat is dat dan 10.8, maar dat is geen probleem voor je radio.
En daaraan een flinke condensator om te stabiliseren (ik zou een combo van een 100nF voor hoge frequenties en een 1000µF Elco oid voor de lagere frequenties, dit moet genoeg zijn om je radio goed op te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Nee het is niet afhankelijk van je toerental maar van de laadtoestand van je accu. Leeg 10.8v en vol 13v ongeveer. Je kan een 780x gebruiken om de spanning netjes af te vlakken.

Je hebt zat schakelingetjes die met een dikke condensator de spanningspieken kunnen opvangen en de 12v netjes kunnen afvlakken... Ik weet zeker dat deze op circuits online staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Megamind op 06-05-2007 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
SA007 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 17:50:
ik zou een 3-tal diodes pakken (1n4007), die in serie zetten met de 12V lijn om de spanning te verlagen (oplaadvoltage is 13.8, daar 3x 0.6 af houd je 12V over, als je motor uitstaat is dat dan 10.8, maar dat is geen probleem voor je radio.
En daaraan een flinke condensator om te stabiliseren (ik zou een combo van een 100nF voor hoge frequenties en een 1000µF Elco oid voor de lagere frequenties, dit moet genoeg zijn om je radio goed op te laten werken.
Correctie....oplaadspanning is 14.4V
13.8v wordt bij dichte gel-accu's gebruikt als maximum.
In personenauto zit er ook nog temperatuurcorrectie in de spanningsregelaar van de dynamo.
Onder koude omstandigheden kan de spanning wel tot bijna 15v oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Anders misschien zoiets halen: http://www.nlstore.nl/sho...-3-8712247601705-AV-3.htm

Is universeel instelbaar van 1,2 tot 12 Volt, en er komt een gestabiliseerde spanning uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

op marktplaats staan er genoeg autoradios voor 5 euro. Ik denk dat dat een goedkopere, simpelere, en snellere oplossing is.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 22:38
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/951760/

Vergeef mij m'n non-intelligentie in dat topic, maar hierin staan wel chips en links naar schema's voor 12V stabilisatie. Eventueel kan je ook voor 15 euro een 220 omvormer halen bij de Action en deze gebruiken om de radio met 230V te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Gr0wLiThE schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:36:
Eventueel kan je ook voor 15 euro een 220 omvormer halen bij de Action en deze gebruiken om de radio met 230V te voeden.
Mijn topic :*)
Tip! Goedkope auto omvormer voor laptop bij Action

Ding werkt trouwens perfect met een laptop, dus met zo'n radio zal het ook wel werken. Ik betwijfel alleen of ze die dingen nog te koop hebben bij Action :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

anders een lm317 (spannings regulator) en 2 C's (100nf en 1000u) ? Paar weerstandjes om je 317 in te stellen. kost je 2 euro aan onderdelen (wss minder).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Gr0wLiThE schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:36:
Vergeef mij m'n non-intelligentie in dat topic, maar hierin staan wel chips en links naar schema's voor 12V stabilisatie. Eventueel kan je ook voor 15 euro een 220 omvormer halen bij de Action en deze gebruiken om de radio met 230V te voeden.
12V->230V->12V.... ja, als al die stappen 100% rendement hadden... hoe snel wil je dat ik mijn accu leegtrek? ben tegen omvormer... (zo'n ding word ook best wel heet en is nogal log...)

Een 7812 heeft een 2 volt hogere spanning nodig, dus als ik die voor 12-14 volt gebruik, komt daar 10-12 volt uit... zou dat voldoende zijn? in principe zijn batterijen dus ook 1,2 volt als ze wat zwakker worden, en dat geeft ook 8*1,2 = 9,6 volt...
Of weet iemand een low-drop spanningsregelaar die 12 Volt geeft? edit: LM2940-12?

En gaan er wanneer ik een grote condensator gebruik voor stabilisatie niet grote stromen over de kabels lopen? (zulke dikke kabels heb ik niet...)

@ffrankiepankie: dat ding is duurder dan de hele radio!

@j-w: ja, maar ik mag niets veranderen aan die auto. Verder heb ik dan ook nog geen speakers... wat ik nu heb ik lekker compact en makkelijk mee te nemen...

edit: wat denken jullie hiervan?

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 06-05-2007 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09
Je laatste schema lijkt me ideaal, een simpel gevalletje dat je een gerust hart oplevert, en dat heel erg low-drop is. De piekspanningen op de 12V lijn van een auto kunnen gemakkelijk tot een 80à90V oplopen, dit is uiteraard erg kortstondig, een beetje grote uitgangscondensator (eventueel in combinatie met een seriespoel op de voedingslijn, zie ook hieronder) bij je schema nemen en dat zal wel lukken.
Waar je uiteraard ook rekening mee moet houden, is dat je op de 12V lijn nogal flinke storingen hebt (de ontsteekpulsen van een benzinewagen, het toerental dat via de dynamo zit te storen, en wat dies meer), een seriespoel op de voedingslijn (die de maximaal te leveren stroom aankan, en zo hoog mogelijk is in µH) en een/enkele 100nF onstoringscondensator(en) naar de massa zal wellicht al heel wat verbeteren. De batterijvoeding waar je radiootje voor gemaakt is is uiteraard erg storingsarm (enkel wat thermische ruis en instraling), een echte autoradio kan heel wat meer rommel op zijn voedingsingang aan.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 06-05-2007 23:00 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Die LM324 mag toch ook max 32 volt, niet 80/90 volt hebben? Of zou een grote cap deze 80/90 volt al stoppen? Of is zelfs een spoel nodig?
Anders zou ik de componenten nog deze week kunnen bestellen/kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09
MeMoRy schreef op maandag 07 mei 2007 @ 14:51:
Die LM324 mag toch ook max 32 volt, niet 80/90 volt hebben? Of zou een grote cap deze 80/90 volt al stoppen? Of is zelfs een spoel nodig?
Anders zou ik de componenten nog deze week kunnen bestellen/kopen.
Dat hangt van zoveel zaken af, je kan niet zomaar een aantal µF nemen dat voldoende zal zijn. Dus je hebt 2 keuze's, ofwel ga je meten en testen om zo ideale omstandigheden te bekomen; of je rekent wat ruim en gokt erop dat het wel goed gaat.
Het spreekt voor zich dat ik voor de laatste optie ben, neem een spoeltje dat je hier of daar hebt liggen, en een stevige elco (beiden kan je overigens zo uit een oude/kapotte voeding halen, die krijg je wel mee bij de lokale PCboer als je em lief aankijkt). Als je schema het overleeft dat je enkele keren je motor start, zonder dat de radio er aan hangt, zal er met de radio eraan (belast, dus de piek wordt nog zoveel meer afgevlakt) alles gewoon perfect blijven werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
ok... bedank voor jullie hulp..

uiteindelijk vond ik een 12V adapter voor in de auto met een max van 2A voor 17 euro...

Minder werk + garantie.

Pagina: 1