Toon posts:

mb vervangen, XP boot mag niet verloren gaan, HOE TE WERK?

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Deze week is mijn Intel GUX 915 mb overleden. Heb gisteren meteen een nieuw mb gekocht, de Asus P5B-V. Dit board gekocht omdat mijn processor (intel 3.2Ghz extreme edition HT), intern geheugen(DDR2 4200) ed. het best compatible leken te zijn met dit mb.
Na gisterenavond alles opnieuw te hebben geplaatst in mijn Silverstone LC03 kast was het vanmorgen zover om het weer te gaan proberen!
PC aan en gelukkig al beeld, daar inieder geval al blij om! Vervolgens gaat het systeem automatisch voor de eerste keer in de bios setup. Daar eea. standaard dingetjes aangepast zoals boot device priorities ed.
Vervolgens kwam daar het belangrijkste moment:
De pc voor het eerste opstarten. Na het detecteren van het intern geheugen, cd-rom spelers ed. kwam ik in mijn keuzemenu dat nog op mijn Maxtor HD staat (ik heb een dubbele XP boot aangemaakt: 1 voor mijn Home Theater en 1 voor gamen, internettten ed). Helaas kwam toen (waar de winkel me voor had gewaarschuwd wat kón gebeuren als ik pech zou hebben) de grote teleurstelling voor mij. Windows wil niet opstarten en krijg een blauw scherm met witte letters.......
Nu is me verteld dat ik op een of andere manier mijn xp boot die op m n harde schijf staat toch weer werkend kan krijgen door een repair uit te voeren vanuit de XP cd. Ik heb deze opgestart en eerst via F2 (systeemherstel) geprobeerd. Dit haalt echter niets uit aangezien hij dan begint over opstartdiskettes die ik niet eens heb gekregen bij mijn originele XP prof. cd!
Dus tweede keer maar door laten lopen maar zo te zien kan ik daar alleen partities verwijderen en een nieuwe XP setup uitvoeren bovenop een bestaande versie die ik al heb draaien.

Je zou zeggen: installeer dan alles opnieuw. Echter, mijn HTPC boot die op mijn hd staat is dusdanig van belang dat dit niet tot de mogelijkheden behoort. Er staan daar gecallibreerde programma's op waar voor de afstellingen flink voor is betaald door mij. Tja, had dan een image gemaakt, denken jullie nu..... Maar dat is altijd achteraf praten.......

Iemand tips/ervaringen/ideeen?

gr. Vanessa

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:29
Misschien kan je eens proberen met een Linux Live CD te booten. Kijken wat je allemaal kan kopieren / redden van je hardeschijf en dan vervolgens Windows opnieuw installeren. Zit je alleen nog met registerverwijzingen van die programma's die bij je nieuwe install niet meer zullen werken. Wellicht bestaan er tools om je complete Windows register mee te nemen naar een verse install?

Uiteraard kan je een kopie van je register maken m.b.v. regedit maar hoe dat dan via die Linux Live CD zou kunnen blijf ik je even verschuldigd....

[ Voor 16% gewijzigd door _Teq_ op 04-05-2007 16:10 ]

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
je moet niet de f2 doen, maar repair, dat is met een R.
Daar staat in dit forum al aardig wat over.
dan zal je waarschijnlijk ff fixboot of fixmbr moeten doen.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

elmertje schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 16:11:
je moet niet de f2 doen, maar repair, dat is met een R.
Daar staat in dit forum al aardig wat over.
dan zal je waarschijnlijk ff fixboot of fixmbr moeten doen.
Fixboot of fixmbr is totaal niet relevant voor dit probleem.

Maar is er al wat geprobeerd met de oude tips: mb vervangen, XP boot mag niet verloren gaan, HOE TE WERK? ?
Leondendungen schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 16:13:
wat als je via een andere pc een Opstart diskette maakt en dan vanuit de command prompt Checkdisk /R uitvoeren volgens mij zet die dan weer z'n master boot record terug.
Ook totaal niet relevant. Het gaat er om dat Windows niet kan booten op dit moederbord en daar heeft een bootrecord helemaal niks mee te maken, het is een driver probleem. Of hoe je dat ook mag noemen waarmee Windows de hd/chipset aanstuurt.

En voordat je begint... misschien is een goede back-up van de gehele schijf ook wel erg praktisch.

[ Voor 31% gewijzigd door Motrax op 04-05-2007 16:17 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-03 16:33
wat als je via een andere pc een Opstart diskette maakt en dan vanuit de command prompt Checkdisk /R uitvoeren volgens mij zet die dan weer z'n master boot record terug.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 16:03:
Windows wil niet opstarten en krijg een blauw scherm met witte letters.......
En hier had jij moeten opschrijven en moeten posten wat voor melding er dan staat.
Ik gok iets met IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Met wat zoekwerk op google, microsoft en tweakers zal je er waarschijnlijk achter komen dat dat te maken heeft met de drivers voor je IDE device, waar je harddisk aan hangt.
De driver voor het IDE device van je oude bord word namelijk geladen, en die werkt niet samen met het IDE device op je nieuwe bord. De oplossing vind je op de bovengenoemde sites.

Overigens zal het hier niet bij blijven. Mijn ervaring is dat windows het heel erg niet leuk vind als er ineens een ander moederbord inhangt. Ik vraag me zelfs af of je dit ooit optimaal aan de praat krijgt.

Edit:
Fiets hier eens doorheen, en zoek naar de melding die jij ziet in het blauwe scherm met witte letters.
Windows XP en 2000 BSOD guide

En de makkelijke weg:
Hang je huidige harddisk als 2e schijf bij iemand anders in de computer en maak een backup van alles wat je wilt backuppen, dan kan je daarna een frisse installatie van windows doen.

Heet je nou Sander of Vanessa? 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door remco_k op 04-05-2007 16:37 ]

Alles kan stuk.

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
En in Safe-mode opstarten is ook niet mogelijk?

Dan zou je de drivers eruit kunnen gooien.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een Copy-Paste van een eerder gesloten topic omdat er met een clone account wordt gewerkt is niet de bedoeling.
Een nieuwe account aanmaken om hetzelfde nog eens te doen al helemaal niet.

Dicht dus.
Je krijgt een mail opgestuurd met uitleg waarom dit niet wenselijk is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

"Vanessa", het is niet de bedoeling NOG een nieuwe account te openen, het is de bedoeling even met je originele account verder te gaan ;) Zie ook je mail als je je wachtwoord kwijt bent.

Kopieer/plak trouwens de volgende keer niet gewoon opnieuw je topicstart, maar verwijs naar de oude topics en ga in op de tips aldaar. Dat is veel effectiever. Succes & wellicht tot zo.

Ajb bij een nieuw topic niet zo SCHREEUWEN in de topictitel. Nergens voor nodig, we komen toch wel kijken en meedenken ;)

edit: zegt spuit11. Zie boven.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 04-05-2007 16:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.