Toon posts:

mb vervangen, XP boot mag niet verloren gaan, HOE TE WERK?

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Deze week is mijn Intel GUX 915 mb overleden. Heb gisteren meteen een nieuw mb gekocht, de Asus P5B-V. Dit board gekocht omdat mijn processor (intel 3.2Ghz extreme edition HT), intern geheugen(DDR2 4200) ed. het best compatible leken te zijn met dit mb.
Na gisterenavond alles opnieuw te hebben geplaatst in mijn Silverstone LC03 kast was het vanmorgen zover om het weer te gaan proberen!
PC aan en gelukkig al beeld, daar inieder geval al blij om! Vervolgens gaat het systeem automatisch voor de eerste keer in de bios setup. Daar eea. standaard dingetjes aangepast zoals boot device priorities ed.
Vervolgens kwam daar het belangrijkste moment:
De pc voor het eerste opstarten. Na het detecteren van het intern geheugen, cd-rom spelers ed. kwam ik in mijn keuzemenu dat nog op mijn Maxtor HD staat (ik heb een dubbele XP boot aangemaakt: 1 voor mijn Home Theater en 1 voor gamen, internettten ed). Helaas kwam toen (waar de winkel me voor had gewaarschuwd wat kón gebeuren als ik pech zou hebben) de grote teleurstelling voor mij. Windows wil niet opstarten en krijg een blauw scherm met witte letters.......
Nu is me verteld dat ik op een of andere manier mijn xp boot die op m n harde schijf staat toch weer werkend kan krijgen door een repair uit te voeren vanuit de XP cd. Ik heb deze opgestart en eerst via F2 (systeemherstel) geprobeerd. Dit haalt echter niets uit aangezien hij dan begint over opstartdiskettes die ik niet eens heb gekregen bij mijn originele XP prof. cd!
Dus tweede keer maar door laten lopen maar zo te zien kan ik daar alleen partities verwijderen en een nieuwe XP setup uitvoeren bovenop een bestaande versie die ik al heb draaien.

Je zou zeggen: installeer dan alles opnieuw. Echter, mijn HTPC boot die op mijn hd staat is dusdanig van belang dat dit niet tot de mogelijkheden behoort. Er staan daar gecallibreerde programma's op waar voor de afstellingen flink voor is betaald door mij. Tja, had dan een image gemaakt, denken jullie nu..... Maar dat is altijd achteraf praten.......

Iemand tips/ervaringen/ideeen?

gr. Sander.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Totaal ander moederbord en verwachten dat je XP installatie dan nog kan opstarten, kan je wel vergeten. Dat gaat echt niet meer werken.

Er zit niks anders op dan de data van de schijf af te halen en aan een herinstallatie te beginnen.

Of je moet exact hetzelfde moederbord nieuw aanschaffen en die inbouwen.

Edit: okay, heel misschien dat systeemherstel, maar ik heb daar geen ervaring mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Motrax op 04-05-2007 14:03 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
appplicatie settings kan je nog uit de registry vissen. De registry editor kan de registry bestanden van een orginele installatie laden. export/import naar de huidige registry van een verse install

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:59

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 13:59:
Nu is me verteld dat ik op een of andere manier mijn xp boot die op m n harde schijf staat toch weer werkend kan krijgen door een repair uit te voeren vanuit de XP cd. Ik heb deze opgestart en eerst via F2 (systeemherstel) geprobeerd. Dit haalt echter niets uit aangezien hij dan begint over opstartdiskettes die ik niet eens heb gekregen bij mijn originele XP prof. cd!
Dus tweede keer maar door laten lopen maar zo te zien kan ik daar alleen partities verwijderen en een nieuwe XP setup uitvoeren bovenop een bestaande versie die ik al heb draaien.
Hangt een beetje van je XP versie af, ik had een professional waarmee het mij een paar keer is gelukt een mobo transplantatie te overleven, en wel als volgt:

- Boot vanaf XP CD
- Geef aan dat je een nieuwe installatie wil doen
- Selecteer de partitie waar je XP op staat die nu niet wil booten
- Setup geeft aan dat daar reeds een versie staat en vraagt of je die wilt bijwerken/repareren
- Dat wil je, en dan vindt gewoon een nieuwe hardwaredetectie plaats, gevolgd door herinstallatie van alle systeembestanden

Probeer het eerst met je internet/game partitie voor het geval het de boel verragt.

Een andere optie zou zijn de schijf in een andere computer hangen en gewoon de gecalibreerde software/configuratiebestanden eraf kopieeren. Vraag eventueel aan de persoon die je er destijds voor hebt betaald dat te doen welke bestanden hij heeft aangepast.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 12:37

tweakerbee

dus..?

Je had het volgende moeten doen:
Before you swap out the current motherboard go to device manager and select the IDE ATA/ATAPI Controller and select your current storage controller. Right click, select update driver and select install from a list or specific location. Click don't search I will choose the driver to install and select the standard dual channel IDE controller.

This will prevent the inaccessible boot device blue screen.

With this method, booting the first time with the new motherboard should be done in Safe mode. XP will install the drivers it needs and you can install the new motherboard drivers. I would suggest accessing the motherboard web site to get the latest drivers and bios updates rather than use the CD media included with the MB. The CD is usually a couple of revisions behind the latest updates.
De enige kans die je nu hebt is deze stappen uit te voeren op een PC met dezelfde chipset (IDE controller). Kijk even of iemand in je omgeving dezelfde heeft. Anders is je installatie niet echt meer te redden (tenzij je deze aanpassing handmatig uit het register weet te vissen met een BartPE bootcd of iets dergelijks, maar dat is wel heel tricky).

You can't have everything. Where would you put it?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Tweakerbee: werkt niet in alle gevallen. Sommige versies van XP wel/niet. Ik kreeg dat nooit werkend voor Pro NL, maar wel voor Pro EN, maar ook weer niet voor alle chipsets.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sanderh/sanderheinen2:

Ik snap niet helemaal waarom je een tweede account gebruikt om dit topic te openen, maar zoals je weet zijn kloontjes op GoT niet toegestaan.

Probeer de gegevens van je al bestaande account te achterhalen, om daarmee verder te gaan.
Je kan per mail contact met ons opnemen als je je oude gegevens om wat voor reden niet meer kan achterhalen zodat we daar wellicht een oplossing voor hebben.

Deze gaat nu in ieder geval dicht.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.