Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Expirimenteerdozen of zelf aan de slag gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-10-2024
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje dit gedeelte van het tweakersforum aan het bezoeken en kijk met veel bewondering naar jullie projecten.

Nu wil ik zelf ook wel eens aan de slag maar heb er nog niet veel verstand van.

Ik zit al een tijdje te pielen op de PC met Crocodile Technology (CT) maar dat is erg beperkt, ik heb al veel documentjes en sites gevonden met schakelingen en howto's en zelfcursussen (die ook hier in de FAQ staan bijv)
En het is veelal niet mogelijk (door de beperkte onderdelen) om in CT die schakelingen na te maken en te kijken wat er nou precies gebeurt.

Nu mijn vraag:

Is het verstandig om als beginner een expirimenteerdoos te kopen (bijvoorbeeld Kosmos XN3000) of is dat gewoon zonde van het geld en kan ik beter in simulatieprogramma's (bijv Electronic workbench - Multisim) aan de slag gaan en losse onderdeeltjes bestellen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee en wat handige tips hebben.

Alvast bedankt :)

PS: Als dit niet hier hoort, dan graag verplaatsen ==> lees Het algemeen beleid #achteraf even door :(

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 04-05-2007 19:42 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou gewoon losse dingen kopen en schema's van een site als CO na gaan bouwen.
of zelf een klein projectje starten :)

experimenteerdozen vind ik zelf minder handig omdat je daar altijd wel in een heel erg beperkt domein zit te werken.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
Zelf heb ik in men jeugd jaren bij een electronica hobby club gezeten. Daar heb ik dan ook veel van men electro kennis op gedaan.

Ik denk dat het et makkelijkst en het leukst is om gewoon een breadbordje te kopen, wat draad, een weerstdanden reeks E3 serie. Wat transistroren (BC447, BC557), wat LED's, een set condensatoren een paar spoeltjes en wat logica IC's uit de 4000 serie (AND, OR, NOR, NOT, COUTER, ADDER, JK-FLIPFLOP). Als je dit alles bij conrad besteld ben je nog geen 50 euro kwijt en dan kun je veel leuker en langer experimenteren. Koop er nog een mulimeter een een simpele regelbare labvoeding bij (of bouw zelf een simpele labvoeding met een LM317) en je kan je de aankomende jaren redelijk vermaken.
En dan gewoon opzoek gaan op het internet naar simpele schakelingen, daar zijn er 1000ende van te vinden. Als je dan door je comopnenten heen bent (ze zullen vaak genoeg kapot gaan) bestel je weer wat nieuwe en eventuweel andere type componten om nieuwe dingen te maken.

PS. simulaties zijn leuk. Maar het is juist en bouwen en het zien werken dat het zo ontzettend leuk maakt.
En als je met breadboardje gaat werken, koop niet de goedkoopste. Daar krijg je namelijk je componenten niet goed ingeprikt.

[ Voor 10% gewijzigd door kippy op 04-05-2007 19:02 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
Mwah ik ben begonnen met wat velleman en conrad bouwpakketjes, als je je er een beetje in verdiept hoé het werkt, is het heel leuk.

Een expirementeerdoos is vaak te beperkt, en een grote uitgebreide zit vaak tegen de 100-150 euro.

Een weller soldeerboutje, soldeertin, experimenteer print en wat kleine onderdelen voor een schakelingtje te maken is rond de 50 60 euro.

De bout hoef je later niet meer aan te schaffen, met een 18w boutje met fijne punt kun je ver komen!

Zelf heb ik een Ersa Tip 260, echt een heerlijke bout voor elektronica, smd gaat net niet, maar iets vervangen is nog wel te doen..

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben op m'n 15 (al weer een tijdje geleden) een beetje gestart met electronica. Ik heb toen o.a. een soldeerbout, multimeter, labvoeding en een hoop componenten gekocht. Ondanks dat de electonica op een gegeven moment op de achtergrond verdween, heb ik nooit spijt gehad van die aankopen.
De electronica heb ik niet al te lang geleden weer een beetje opgepakt. Alle componenten die ik had zijn ooit weggegooid (lees: door mijn moeder via het trapgat naar het hoofd van mijn vader) en ik ben nu gaande weg weer bezig met het opbouwen van een assortiment.

Ik heb ook niet zo veel kennis van de theoretische achtergrond, maar dat is niet echt een probleem. Imho moet je alleen hebben wat ik de 'ingenieurs mentaliteit' noem. (dat komt een beetje neer op: problemen opzoeken, dan een doel stellen en de problemen oplossen)

Die kosmos kit lijkt me een beetje aan de prijs.
Ik denk dat je beter een breadboard (b.v. de steekpl typ-4 op de conrad site) en een partij veel gebruikte componenten kan kiezen. Als je daarbij een regelbare labvoeding (en een multimeter als je die nog niet hebt) koopt, kan je al zelf al heel veel doen. Een soldeerbout is dan niet eens noodzakelijk
Welke componenten je allemaal zou moeten aanschaffen hangt een beetje af van welke richting je op wil. Als je denkt dat je veel met audio bezig gaat, heb je waarschijnlijk weer andere dingen nodig dan voor microcontrollers.

Multisim heb ik ook wel eens geprobeerd, maar daar heb ik ook niet veel uit gekregen.

p.s. Naar conrad linken werkt niet perfect, je moet of op de site de directe link kiezen, of het product# in de link uit de EL faq zetten

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik ben zelf begonnen met een velleman startkitje (2 kleine printjes, een soldeerbout die het enkele maanden volhoud, en een mooie bouthouder), en het als een gek openvijzen van alles waar ik mijn handen op kon krijgen. Daarnaast was internet altijd een ideale metgezel, 90% van mijn kennis heb ik mezelf aangeleerd door het rondzoeken op internet.
Eenmaal je begonnen bent, zie je vanzelf wel waar het heen evoluëert, om te beginnen zou ik je aanraden geen te grote kosten te doen, dat kan later nog altijd.

En als je soms dingen ziet die je totaal niet snapt, niets van aantrekken, dat komt nog wel. Zolang je bezig bent met de basis aan te leren (er zit meer in de wet van Ohm dan je denkt, ik verbaas me er nog vaak over hoe slecht die vaak gekend is door studenten elektronica) lijkt het mss traag te gaan, en is er nog zoveel waar je niets van snapt.
Als je daardoor bent, en stevige fundamentele kennis hebt opgebouwd (als het ware feeling hebt gekregen voor elektronica), dan lukken al die moeilijke zaken jou ook, je zal dan alles in zijn onderdelen kunnen verdelen, en elk van die stukjes zijn haalbaar.

Dus: klein beginnen, beetje doorzetten en zien wat het wordt, en vergeet je niet onderweg te amuseren!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-10-2024
dank jullie wel voor de super reacties, hier kan ik wat mee!

ik heb al een soldeerstation van voltcraft (LS50) moet alleen misschien een dunnere punt ervoor kopen, die er nu op zit kom ik al aardig ver mee, maar is toch best lastig (vooral op IC pootjes denk ik)

ik ga me spullen maar eens bestellen dan :)

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Cyrus-The-Virus schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 21:58:
dank jullie wel voor de super reacties, hier kan ik wat mee!

ik heb al een soldeerstation van voltcraft (LS50) moet alleen misschien een dunnere punt ervoor kopen, die er nu op zit kom ik al aardig ver mee, maar is toch best lastig (vooral op IC pootjes denk ik)

ik ga me spullen maar eens bestellen dan :)
Voor ic pootjes zou ik een 1,5-2mm platte punt nemen en voor smd een 0.8mm ronde punt.
Let ook op het soldeer, tegenwoordig heb je loodvrije en ouderwetse loodhoudende soldeer. Die laatste mag niet meer in nieuwe apparatuur maar je hebt het wel weer nodig om aan bestaande schakelingen te werken omdat mengen van de twee soorten niet goed is.
Als je alleen zelf bouwt maakt het niet zoveel uit maar gebruik je beide soorten dan is het handig om twee setjes soldeerpunten te hebben voor elke soort één.

Ik ben begonnen toen ik 15 was met een simpel ersa boutje en een zak onderdelen van kok elektronica uit leiden. Goed om te horen dat er nog steeds mensen zijn die soort dingen leuk vinden.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 22:11

Dentheman

Zie signature

Op school moesten we voor natuurkunde Systematic gebruiken, het werkt niet zo fijn als crocodile maar er zijn wel meer mogelijkheden.

Zie ondertitel

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Dentheman schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:58:
Op school moesten we voor natuurkunde Systematic gebruiken, het werkt niet zo fijn als crocodile maar er zijn wel meer mogelijkheden.
dat is alleen maar voor logische schakelingen, daar ben je in no time op uitgekeken. het is gratis, dus de TS kan er naar kijken, maar ik denk niet dat het hetgene is wat hij wil.
daarnaast is het leuker om praktische dingen te maken.
Pagina: 1