Ik ben van plan een nieuwe server te bouwen welke dienst moet gaan doen als fileserver. Ik probeer de prijs zo laag mogelijk te houden.
Aangezien ik van plan ben hier een SATA RAID-controller in te plaatsen welke RAID 5 aankan en mijn keus is gevallen op de HighPoint RocketRAID 2320 (de enige betaalbare), ben ik genoodzaakt een moederbord met PCI-e te nemen. Deze heb ik nog niet in mijn verzameling en zal ik dus moeten aanschaffen.
Na een hoop zoek- en vergelijkwerk zijn de opties terug gebracht tot deze:
- Asus P5VD2-MX SE
- Asus P5VD2-MX
- Asus P5VD2-X
- Asus P5GZ-MX
- MSI P4M900M2-L
- MSI P4M890M-L
Deze moederborden hebben allemaal vergelijkbare specificaties en zitten in dezelfde prijscategorie (max € 60,-). Voordeel van deze borden is dat ze zowel Pentium D, Pentium 4 als Core 2 Duo ondersteunen. Hierdoor kan ik nog even wachten met de aanschaf van een duurdere processor.
De borden verschillen verder in:
- LAN-snelheid (100Mbit t.o.v. 1Gb): 1Gb heeft mijn voorkeur (het gaat immers een fileserver worden)
- wel/geen AGP: totaal niet boeiend aangezien elk bord onboard video heeft
- 5.1 / 7.1 audio: ook totaal niet boeiend voor een server
- ondersteunde procs: enkele borden ondersteunen ook de Ptenium Extreme Edition en Core 2 Extreme
De processor dien ik ook nog aan te schaffen.
Graag zou ik van jullie wat advies horen met betrekking tot de genoemde moederborden.
PS. Deze borden ondersteunen toch allemaal een 64-bit proc. ?
Aangezien ik van plan ben hier een SATA RAID-controller in te plaatsen welke RAID 5 aankan en mijn keus is gevallen op de HighPoint RocketRAID 2320 (de enige betaalbare), ben ik genoodzaakt een moederbord met PCI-e te nemen. Deze heb ik nog niet in mijn verzameling en zal ik dus moeten aanschaffen.
Na een hoop zoek- en vergelijkwerk zijn de opties terug gebracht tot deze:
- Asus P5VD2-MX SE
- Asus P5VD2-MX
- Asus P5VD2-X
- Asus P5GZ-MX
- MSI P4M900M2-L
- MSI P4M890M-L
Deze moederborden hebben allemaal vergelijkbare specificaties en zitten in dezelfde prijscategorie (max € 60,-). Voordeel van deze borden is dat ze zowel Pentium D, Pentium 4 als Core 2 Duo ondersteunen. Hierdoor kan ik nog even wachten met de aanschaf van een duurdere processor.
De borden verschillen verder in:
- LAN-snelheid (100Mbit t.o.v. 1Gb): 1Gb heeft mijn voorkeur (het gaat immers een fileserver worden)
- wel/geen AGP: totaal niet boeiend aangezien elk bord onboard video heeft
- 5.1 / 7.1 audio: ook totaal niet boeiend voor een server
- ondersteunde procs: enkele borden ondersteunen ook de Ptenium Extreme Edition en Core 2 Extreme
De processor dien ik ook nog aan te schaffen.
Graag zou ik van jullie wat advies horen met betrekking tot de genoemde moederborden.
PS. Deze borden ondersteunen toch allemaal een 64-bit proc. ?