Toon posts:

Moederbord met >8 SATA poorten?

Pagina: 1
Acties:
  • 677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi guys!

Ik ben op zoek naar een moederbord met minimaal 8 SATA poorten, voor het AMD-platform (Socket 754, 939 of AM2 maakt niet zoveel uit). Ik heb al gevonden:
Asus K8N4-E Deluxe (S754, 8 SATA poorten)

Ik wil het bordje gaan gebruiken als budget fileserver, met FreeBSD als besturingssysteem. Het is dus belangrijk dat de SATA-controller(s) ondersteunt wordt, maar dat kan ik zelf wel uitzoeken.
Ik kan echter maar met moeite moederborden vinden met 8 of meer SATA poorten, weten jullie ze te vinden? Zijn er ook moederborden met bijvoorbeeld 12 SATA poorten? Zonder in de prijscategorie > 150 euro te vallen overigens, want dan kan ik net zogoed een controller kopen.

Dan nog een andere vraag: ik heb gehoord dat sommige SATA controllers die niet geïntegreerd zijn in de chipset gewoon via de PCI-bus worden doorgekoppeld. Als dat dan 4 SATA poorten betreft delen die dus 133MB/s bandbreedte; dat moet ik niet hebben. Wie weet hier meer over?

Advies?

Verwijderd

Gezien jou eisen denk ik dat het beter is om gewoon een losse sata controller te kopen.

Ik heb een MSI K8N Neo 4 Platinum

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:07:
Gezien jou eisen denk ik dat het beter is om gewoon een losse sata controller te kopen.
Ik ga het never nooit niet via PCI doen, veeeeeels te traag. Dus dat wordt PCI-Express. En zo'n controller (waar ik er dan twee van nodig heb) is even duur als een moederbord. Dus dat advies lijkt me niet zo heel gunstig voor mijn wensen. ;)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik denk dat meer als 8 SATA al moeilijk gaat zijn, als die dan ook nog niet op een apparte controller mogen zitten en op de NB moeten dan gaat het al helemaal onmogelijk zijn.

Meestal zitten er 2,4 of 6 op de NB/SB en dan nog es 2-4 op een controller (vb SI wordt nog al eens gebruikt door een aantal fabrikanten)
Hoe dat deze gekoppeld zijn weet ik zo onmiddelijk niet. Maar zonder twijfel op te zoeken op google.

Waarom heb je trouwens 12 SATA poorten nodig? je spreekt van een budjet server. Maar 12 HDD's gaat ook al prijzig worden. En heb je zoveel schijfruimte nodig?

Als je geen losse controller wilt dan is er geen advies dat wel gunstig is voor je. Aangezien je geen "goedkoop" moederbord gaat vinden voor 12 SATA's. En gewoon geen als die allemaal op de NB/SB moeten.

EDIT (wat asus mobo's bekeken):
- De M2N32 WS Professional (232€) heeft er 10, waarvan 6 op de 590SLI chipset en 4 op een marvel controller (waarvan 1 eSATA, maar kan die niet als intern gebruikt worden? lijkt me stug)
- De M2N32-SLI Deluxe (176€) heeft er 8 (zelfde chipset, de 590SLI)
- De M2N-SLI Deluxe (130€) heeft er ook 8, waarvan 6 op de 570SLI chipset.

Dit zijn alleen de AM2's

[ Voor 20% gewijzigd door kluyze op 17-09-2006 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:15:
Ik denk dat meer als 8 SATA al moeilijk gaat zijn, als die dan ook nog niet op een apparte controller mogen zitten en op de NB moeten dan gaat het al helemaal onmogelijk zijn.
Oh het mag prima een losse chip zijn hoor, ik denk niet dat ik iets ga vinden met 12x SATA geïntegreerd in de chipset (zulke chipsets zijn er nog niet denk ik).

Mijn enige angst is dat ze 'goedkoop' gekoppeld zijn, waardoor het zaakje gewoon over de PCI-bus loopt hetgeen dus betekent dat ik 16MB/s per schijf bandbreedte heb, en dat is niet echt mijn 'ding'. ;)
Meestal zitten er 2 of 4 op de NB en dan nog es 2-4 op een controller (vb SI wordt nog al eens gebruikt door een aantal fabrikanten)
Dat is ook mijn idee. 4x SATA geïntegreerd in de chipset en dan nog één of twee losse controllers op het moederbord, die via een goede link zijn gekoppeld aan de southbridge, kan PCI-express zijn of een dedicated link, als het maar geen mager 133MB/s PCI-linkje is.
Waarom heb je trouwens 12 SATA poorten nodig? je spreekt van een budjet server. Maar 12 HDD's gaat ook al prijzig worden. En heb je zoveel schijfruimte nodig?
Het gaat een dedicated fileserver worden. Dus er komen sowieso 12 schijven van 320GB in, van iets minder dan 100 euro per stuk. Maar als ik dan nog 400 euro aan moederbord/controller uit moet geven vind ik dat zonde, als he took met 66 euro kan zoals het mobo wat ik al gevonden had. Aan al die extra's heb ik namelijk toch niet; het zaakje gaat text-mode FreeBSD draaien. Geen PCI-kaarten en alleen een stroomkabel en netwerkkabel, was mijn idee.

Wel hoor ik graag of jullie nog andere moederborden kennen met 8 SATA poorten voor AMD-platform en misschien zelfs 12 SATA poorten (dus met twee SiI-SATA-controllers). En dan nog de vraag hoe ze gekoppeld zijn, misschien weet iemand dat.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:54
Zal ik maar de obvious staten dan?

Is het is niet slimmer om in plaats van het aantal HD's insane te maken slim om gewoon wat grotere HD's te halen? Scheelt ook op je engergie-nota :+

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Topicstarter
Kaaswagen schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:25:
Is het is niet slimmer om in plaats van het aantal HD's insane te maken slim om gewoon wat grotere HD's te halen? Scheelt ook op je engergie-nota :+
Groter dan 320GB betekent meer platters en derhalve meer warmte-ontwikkeling. Daarnaast is de prijs-GB-verhouding een stuk slechter en zijn de schijven mogelijk een stuk minder betrouwbaar. De Seagate 7200.10 320GB SATA is een heel fijne schijf met een schoon Perpendiculair design met slechts 2 platters. Wat jij voorstelt zou dan een aantal 750GB schijven halen bijvoorbeeld, wat enorm veel duurder is en mogelijk dus op energieverbruik en betrouwbaarheid een stuk slechter uitvalt. Het gaat mij overduidelijk om de prijs-per-GB en natuurlijk zoveel mogelijk ruimte.

Vergeet ook niet dat hoe meer schijven je hebt, des te minder ruimte je verliest bij RAID5.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mwoah, zo traag is PCI133 niet:
Bash Session:
1
2
3
/dev/md1:
 Timing cached reads:   3248 MB in  2.00 seconds = 1624.37 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  288 MB in  3.01 seconds =  95.53 MB/sec
De disks hangen aan de bus via een simpel PCI-kaartje.

Beste kan je gewoon 1 goede (hardware) SATA raid controller kopen. Ik denk niet dat je het leuk gaat vinden het gekut met onboard controllers ism een software raid.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In mijn post staat een edit met 3 moederborden van asus met 8/10 SATA's erop.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:54
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:29:
[...]

Groter dan 320GB betekent meer platters en derhalve meer warmte-ontwikkeling. Daarnaast ... stuk slechter uitvalt. Het gaat mij overduidelijk om de prijs-per-GB en natuurlijk zoveel mogelijk ruimte.

Vergeet ook niet dat hoe meer schijven je hebt, des te minder ruimte je verliest bij RAID5.
Ik heb net ook even zitten rondkijken (:+) en het is opzich wel waar wat je zegt :) Ik denk alleen dat je geen mobo met meer dan 8 van die poorten gaat vinden, dus ik zou voor een losse controller gaan (El cheapo mobo met zo min mogenlijk features behalve pci-x) en het op die manier oplossen. Voordeel daarvan is dat je er eentje kunt uitzoeken die goed onder ondersteund wordt in Linux. :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Topicstarter
95.5MB/s, maar met hoeveel schijven is dat? Eén schijf? Zo ja, vergeet dan niet dat je bij RAID5 alle schijven tegelijk benadert, en dus de beschikbare interface bandbreedte moet delen door het aantal schijven dat gebruik maakt van die interface. In dat geval zou het rekensommetje zijn:

95.5 / 8 = ~12MB/s. En in de praktijk zal dat door extra overhead nog wel wat lager uitvallen.
Beste kan je gewoon 1 goede (hardware) SATA raid controller kopen. Ik denk niet dat je het leuk gaat vinden het gekut met onboard controllers ism een software raid.
Hoezo gekut? Als de controller ondersteunt wordt, werken ze gewoon. En dan zouden ze 1GB/s ofzo delen hetgeen zeker snel genoeg is. En Software RAID is voor FreeBSD zeer geavanceerd, met 4 schijven @ RAID5 haal je ~190MB/s write speed hetgeen dicht bij het maximum aanzit van (4-1) * <max write speed per schijf> = 192MB/s in mijn geval. Onderschat Software RAID niet. :)

Verwijderd

Topicstarter
Kaaswagen schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:39:
Ik denk alleen dat je geen mobo met meer dan 8 van die poorten gaat vinden, dus ik zou voor een losse controller gaan
Dat zou dan een Areca-controller worden. Maar met 8 poorten is aardig duur en 12 poorten helemaal. Bovendien is Software RAID in principe aardig toerijkend. Dan liever maak ik twee fileservers met een cheapass 8xSATA mobo dan heb ik totaal 12 SATA poorten voor 130 euro (2 moederborden). Maar natuurlijk komt daar wel processor en geheugen extra bij, en een extra kast.

Verwijderd

Topicstarter
Goed dat je gezegd hebt dat je je post ge-edit had, anders had ik er overheen gelezen. :+
kluyze schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:15:
EDIT (wat asus mobo's bekeken):
- De M2N32 WS Professional (232€) heeft er 10, waarvan 6 op de 590SLI chipset en 4 op een marvel controller (waarvan 1 eSATA, maar kan die niet als intern gebruikt worden? lijkt me stug)
- De M2N32-SLI Deluxe (176€) heeft er 8 (zelfde chipset, de 590SLI)
- De M2N-SLI Deluxe (130€) heeft er ook 8, waarvan 6 op de 570SLI chipset.

Dit zijn alleen de AM2's
AM2 is prima. Alleen wel redelijk duur. Asus doet ook geen ULi/SiS chipsets. Opzich bieden deze borden dus geen voordeel boven het Asus K8N4-E Deluxe bord wat ik al gevonden had, en die is slechts 65 euro! Met 8xSATA. :9

Misschien kan ik 8xSATA in RAID5 doen en 4xPATA een losse concatenated volume van maken ("JBOD"). Dan heb ik ook 12 schijven effectief met 1 parity.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ene bordje wat ik noemde met die Silicon Image chipset (SiI-3114) is alleen wel via PCI-bus gekoppeld:

satalink0 at pci1 dev 10 function 0
satalink0: Silicon Image SATALink 3114 (rev. 0x02)
satalink0: 33MHz PCI bus
satalink0: bus-master DMA support present
satalink0: using ioapic0 pin 7 (irq 7) for native-PCI interrupt

Dus dat betekent dat ik met 4 schijven wel maximaal 133MB/s deel, hetgeen neerkomt op 33MB/s per schijf en in de praktijk zal dat wel richting 26MB/s gaan. Geen ramp maar enigszins jammer natuurlijk.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Maak aub even gebruik van de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop als je zelf de afgelopen 24u de laatste post hebt geplaatst.
Op deze manier ben je onnodig en ongewenst aan het kicken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:18:
Maak aub even gebruik van de [afbeelding] knop als je zelf de afgelopen 24u de laatste post hebt geplaatst.
Op deze manier ben je onnodig en ongewenst aan het kicken.
Ok. Ik vind het zelf altijd wel handig om per bericht één iemand te quoten, maar ik zal ze voortaan allemaal in één bericht plaatsen. :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kan je niet gebruik maken van een port multiplier?
Asus heeft bijvoorbeeld moederborden met 4 S-ATA poorten op de NB en 2 op een SIL3132 waarvan een een eS-ATA poort. Als je op die eS-ATA poort een PM hangt van €85 heb je nog eens 5 S-ATA poorten erbij. Totaal 10.

offtopic:
In het edit scherm kan je onderaan de andere posts zien, en die ook makkelijk in je bericht plaatsen door op quote te klikken.

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 17-09-2006 16:31 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:23:
Kan je niet gebruik maken van een port multiplier?
Asus heeft bijvoorbeeld moederborden met 4 S-ATA poorten op de NB en 2 op een SIL3132 waarvan een een eS-ATA poort. Als je op die eS-ATA poort een PM hangt van €85 heb je nog eens 5 S-ATA poorten erbij. Totaal 10.
Werken die port multipliers ook op normale SATA poorten? Zo ja dan zou dat wel interessant zijn. Weet je toevallig waar ze staan in de PW? Ah gevonden:

pricewatch: Addonics AD5SAPM-E eSATA Port Multiplier (5x SATA Disk)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2006 16:27 ]

Verwijderd

SIIG verkoopt trouwes PCI-E kaartjes met 2 sata poorten:
http://www.siig.com/product.asp?catid=14&pid=1002

Te koop bijvoorbeeld hier: (vanaf $60)
http://www.firewire-1394....-express-sata-ii-card.htm

Helaas zijn de verzendkosten zijn altijd veel te hoog bij dit soort
Amerikaanse bedrijfjes.

Via Ebay kun je ze ook vinden (nieuw). Misschien dan met
goede verzendkosten.

Ik heb er een liggen maar nog niet uitgeprobeerd. Ik verwacht
dat ze het wel doen onder Linux/BSD, daar heb ik hem ook voor
gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Wel duur voor slechts twee poortjes. Ik denk toch dat ik voor dat ene socket 754 mobo ga met 8x SATA voor 65 euro. :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:25:
[...]

Werken die port multipliers ook op normale SATA poorten? Zo ja dan zou dat wel interessant zijn. Weet je toevallig waar ze staan in de PW? Ah gevonden:

Port Multipliers moeten specifiek worden ondersteund door de aanwezig S-ATA aansluitingen en gata dus niet zondermeer werken. Overigens extra S-ATA controllers op moederborden zoals een sil. chip hangen praktisch altijd aan de PCI bus. Alleen de S-ATA controllers geintergreerd in de chipset dus niet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 18 september 2006 @ 02:07:
[...]

Port Multipliers moeten specifiek worden ondersteund door de aanwezig S-ATA aansluitingen en gata dus niet zondermeer werken. Overigens extra S-ATA controllers op moederborden zoals een sil. chip hangen praktisch altijd aan de PCI bus. Alleen de S-ATA controllers geintergreerd in de chipset dus niet.
Dat is goed om te weten, dan heeft een moederbord met meer dan 8x SATA dus toch geen zin, omdat dan meer dan 4 poorten allemaal een PCI-bus delen.
Wel jammer eigenlijk, kunnen ze geen PCI-express link gebruiken hiervoor ofzo. PCI zit toch al wat jaartjes tegen zijn limiet aan.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 11:02:
[...]

Dat is goed om te weten, dan heeft een moederbord met meer dan 8x SATA dus toch geen zin, omdat dan meer dan 4 poorten allemaal een PCI-bus delen.
Wel jammer eigenlijk, kunnen ze geen PCI-express link gebruiken hiervoor ofzo. PCI zit toch al wat jaartjes tegen zijn limiet aan.
Ik wil niet zeggen dat PCI zozeer aan zijn limiet zit. Jij wilt nu eenmaal extreme dingen doen, waar aandere oplossingen voor zijn bedacht. Bijvooebeeld een bus met meer bandbreedte is PCI64 of PCI-X zoals veel in zwaardere werkstations of servers wordt gebruikt en tegenwoordig ook PCI-e. Wanneer er dan zoveel schijven gecombineerd moeten worden wordt er voor een derglijke bus gekozen in combinatie met een nette S-ATA of SCSI RAID controller. Zo-ie-zo presteren de onboard S-ATA controllers nu ook weer niet zo heel denderend. Zelf heb ik acht 200GB schijven op een 8 poorts RAID5 PCI-X controller hangen. Deze is in een Dual Athlon bordje gestoken op een PCI64 slot. (PCI-X is backward compatible m te PCI64) Zie mijn sig. voor meer details van mijn systeem.

Wat jij probeerd is zogezegd "voor een dubbeltje op de eerste rang zitten". ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 19-09-2006 00:07 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
[...]

Groter dan 320GB betekent meer platters en derhalve meer warmte-ontwikkeling. Daarnaast is de prijs-GB-verhouding een stuk slechter en zijn de schijven mogelijk een stuk minder betrouwbaar. De Seagate 7200.10 320GB SATA is een heel fijne schijf met een schoon Perpendiculair design met slechts 2 platters. Wat jij voorstelt zou dan een aantal 750GB schijven halen bijvoorbeeld, wat enorm veel duurder is en mogelijk dus op energieverbruik en betrouwbaarheid een stuk slechter uitvalt. Het gaat mij overduidelijk om de prijs-per-GB en natuurlijk zoveel mogelijk ruimte.

Lijkt me dat 2 schijven van 320GB meer verstoken dan 1 schijf van 750, al was het omdat alle motoren en electronica 2x aangestuurd moeten worden.... en 'mogelijk' minder betrouwebaar..heb je daar en bron van? Beetje rare argumentatie.

Qua prijs zit je wél goed though, maar als je toch 8 shcijven van 320gb kunt betalen, maken die 150 euro voor een PCIe controller weinig uit...
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:25:
[...]

Dan ga je twee SATA schijven alsnong over een 150mb/s bus rammen? En dan zit je niet aan je limiet :?

[ Voor 19% gewijzigd door Rey Nemaattori op 23-09-2006 15:00 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 07:56

SeatRider

Hips don't lie

En als de machine toch alleen maar als fileserver ingezet wordt (100mbit, 10mb/sec) wat maakt dan die eventuele PCI bottleneck nog uit?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

SeatRider schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:06:
En als de machine toch alleen maar als fileserver ingezet wordt (100mbit, 10mb/sec) wat maakt dan die eventuele PCI bottleneck nog uit?
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de machine aan een intern netwerk (LAN) komt te hangen met 1000mbit verbinding @ ~100MB/s :)

maar dan nog ..

btw als TS RAID 5 overweegt, dan hoop ik dat het voornamelijk leesacties betreft, want schrijfacties met een softwarematige RAID 5 schiet niet erg op! (~25MB/s) Beetje fileserver waar je performance van vraagt moet RAID 0+1 hebben.

[ Voor 68% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-09-2006 15:30 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39
Afbeeldingslocatie: http://shop.maxserve.jp/images/supermicro/H8DCE.jpg

De supermicro H8DCE bevat maar liefst 8 SATA 2 poorten :).
Daarnaast nog is:
2x PCIe x16
2x PCIe x4
3x 32-bit PCI
2x nForce Pro GigE

Wat een prachtplank, kost alleen wel 300 euro :+.

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 00:06:
[...]

Ik wil niet zeggen dat PCI zozeer aan zijn limiet zit. Jij wilt nu eenmaal extreme dingen doen, waar aandere oplossingen voor zijn bedacht. Bijvooebeeld een bus met meer bandbreedte is PCI64 of PCI-X zoals veel in zwaardere werkstations of servers wordt gebruikt en tegenwoordig ook PCI-e.
Zeker waar, ik heb zelf ook een Areca PCIe RAID controller; dat werkt natuurlijk fantastisch. Het probleem is dat je daar een redelijk duur mobo en vooral dure controller voor nodig hebt. Ik probeer het met een stuk minder. :)
Zo-ie-zo presteren de onboard S-ATA controllers nu ook weer niet zo heel denderend.
Ik ga geen onboard RAID gebruiken maar Software RAID (geom_raid5).
Maar onboard RAID doet het prima voor RAID0 of RAID1. Alleen het is geen hardware RAID, maar driver-RAID; vrijwel alle dingen worden door de drivers gedaan. Sommige onboard controllers vallen onder de categorie "hardware-assisted" en dat is dan al een luxe versie. ;)
Wat jij probeerd is zogezegd "voor een dubbeltje op de eerste rang zitten". ;)
Dat klopt inderdaad. ;)
Maar hopelijk gaat het nog lukken ook. :)
SeatRider schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:06:
Allereerst wordt het gigabit via PCI-express dus ik reken op 70MB/s throughput. Het probleem is meer dat software RAID5 de schijven tegelijk benadert, en je dus bus contention krijgt. Ik denk dat met 4 schijven op een PCI-controller nog wel te doen is, maar hoe hoog de performance zal worden valt nog te bezien.
Vergeet ook niet dat veel andere dingen op PCI draaien: Legacy IO, USB (?), onboard Audio, etc. Volgens mij delen die allemaal dezelfde bus, iig met goedkope consumentenbordjes zoals het mobo wat ik voor ogen heb.
Rey Nemaattori schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 14:58:
Lijkt me dat 2 schijven van 320GB meer verstoken dan 1 schijf van 750, al was het omdat alle motoren en electronica 2x aangestuurd moeten worden.... en 'mogelijk' minder betrouwebaar..heb je daar en bron van? Beetje rare argumentatie.
Zo raar is dat niet. Een schoon 2-platter design heeft nou eenmaal minder dingen die stuk kunnen gaan dan een complexe schijf van 4/5 platters die ook nog eens vreselijk warm wordt. Maar bewijs is moeilijk te geven; het duurt nog even voor de Seagate 7200.10 serie lang genoeg meedraait om de RMA statistieken enige waarde te geven.

En ja ik denk dat 2x320GB warmer wordt dan 750GB maar zo heel veel zal het niet schelen, en kijk eens hoe duur die 750GB versie is! Dat is niet te betalen joh. Sowieso ben ik iemand van mainstream: daar krijg je het meeste waar voor je geld. Als je het duurste neemt ben je qua prijs/performance-ratio altijd slechter uit.
Qua prijs zit je wél goed though, maar als je toch 8 shcijven van 320gb kunt betalen, maken die 150 euro voor een PCIe controller weinig uit...
Reken daar ook een duurder moederbord bij he, en dan ook weer duurdere processor. En dan nog snap ik niet goed wat het voordeel is; als ik met 250 euro minder dezelfde capaciteit/performance fileserver kan bouwen. :)
ing._Buttje schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:28:
btw als TS RAID 5 overweegt, dan hoop ik dat het voornamelijk leesacties betreft, want schrijfacties met een softwarematige RAID 5 schiet niet erg op! (~25MB/s) Beetje fileserver waar je performance van vraagt moet RAID 0+1 hebben.
Dat is niet helemaal waar. :)
Je moet alleen een slimme RAID-class hebben die niet klakkeloos 2-phase writes doet maar 1-phase writes.

Dat veel (softwarematige) RAID5 arrays zo'n lage write-performance hebben, komt door wat Sun de 'RAID5 write hole' noemt. Stel je hebt een stripesize van 32KB en je hebt 4 schijven, dan heb je een 'full stripe' van (4-1) * 32KB=96KB. Als je 96KB schrijft dan kan dat optimaal, je kunt de parity uitrekenen en die schrijf je naar de parity schijf (schijf 4), maar als je bijvoorbeeld 64KB schrijft, hoe kun je dan de parity uitrekenen? Het antwoord: je moet de resterende 32KB lezen en daarna de parity uitrekenen. Gevolg is dat voor veel schrijf-acties je moet lezen om te kunnen schrijven. Dat is natuurlijk desastreus voor je write-performance.

De RAID-class die ik wil gebruiken, GEOM_RAID5, heeft echter een geavanceerde write-queue die requests samenvoegt zodat full stripes ontstaan, en je dus geen write hole meer hebt; in elk geval niet voor sequential writes. Laat ik je een sneakpeek van mijn benchmarks presenteren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
graid5 (4 disks, 64KB stripe, rawdevice, ufs-bypass, write-queueing enabled, 14sep)

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
 DD benchmark(1GB)      Results in MB/s                 avg
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
4k      READ            40.2    40.2    40.1            40.1
        WRITE           32.8    32.4    32.5            32.5
16k     READ            83.4    83.7    83.7            83.6
        WRITE           100.2   101.1   100.0           100.4
64k     READ            114.0   114.2   114.7           114.3
        WRITE           195.7   195.2   194.8           195.2
128k    READ            173.9   179.5   177.9           177.1
        WRITE           203.3   203.4   201.8           202.8
1m      READ            177.1   177.3   177.8           177.4
        WRITE           197.2   195.2   194.6           195.6

Zoals je ziet doet graid5 tegen de ~200MB/s write speed aan (sequentieel). Random IO performance is ook hoger iig dan een enkele disk (45%). Ik maak me dus weinig zorgen over de performance die ik krijg, zolang een bus-bottleneck maar geen roet in het eten gooit. geom_raid5 is overigens nog in ontwikkeling.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Okay, leuk om te zien dat je iig iemand bent die er best verdomd veel verstand van heeft d:)b
Jammer dat het 'nu pas' begint te blijken zegmaar, scheelt in het antwoorden :P

Anyway, enikbennoggeenexpertniet, het hangt er trouwens ook nog maar vanaf met hoeveel schijven jij denkt je RAID 5 te gaan opbouwen, volgens mij heb je dat nog niet gezegd .. maar 2x 4 schijven in RAID 5 of 1x 8 schijven in RAID 5 doet ook nogal wat voor je performance! Leessnelheid met 8x schijven in RAID 5 kan oplopen tot >500 MB/s sustained read/write als je een fatass controller hebt! :9

Euhm .. maar ook met die ~200 MB/s snap ik nog niet wat je daarmee wilt als je het maar over een gigabit lijntje lopen laat :? Een Gigabit lijntje kun je met 2 schijven ook al voltrekken immers! Maar ik neem aan dat jij dat ook weet/snapt/ziet, dus misschien kun je nog wat meer vertellen hierover :)
Een databaseserver moet intern ook vet veel performance hebben, maar het komt op mij over alsof je alleen files naar buiten toe wilt hosten ..

Euhm .. vraag ik me nu ook nog af of je van de chip 's eigen RAID 5 mogelijkheden (+ driver) gebruik maken wilt, of dat je een bootdisc (HD dus) hebt met je OS erop en dan vanuit je OS 100% softwarematig een RAID 5 gaat fixen over je andere schijven!? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-09-2006 21:59 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:56:
Okay, leuk om te zien dat je iig iemand bent die er best verdomd veel verstand van heeft :)
Ik ben erg geïnteresseerd in networking, storage en specifiek in RAID. Ik heb de RAID classes van FreeBSD (ccd, gvinum, gstripe, gmirror, graid3, graid5) vergeleken met hardware RAID (Areca ARC-1220) en daar ga ik een uitgebreide review van maken waarin vele soorten accesspatterns worden getest.

graid5 gaat de mening van velen over softwarematige RAID5 significant veranderen, in elk geval qua performance. Waar gvinum RAID5 niet verder komt dan 22MB/s doet graid5 vrolijk 200MB/s in mijn DD test. Het enige nadeel is dat graid5 nog in ontwikkeling is, en dat alleen de auteur en ik er misschien nog een paar mensen het hebben getest; dus de kans op bugs is voorlopig nog groot. Maar ik ga uitgebreide battle tests doen om dataloss-bugs te vinden. :)
het hangt er trouwens ook nog maar vanaf met hoeveel schijven jij denkt je RAID 5 te gaan opbouwen, volgens mij heb je dat nog niet gezegd
Ik dacht aan:
4x 320GB PATA @ concat/jbod
8x 320GB SATA @ raid5

Maar ik heb ook een PCI-express x1 SATA controller gezien met 2 poorten. Als ik er twee gebruik, dan kan ik mijn raid5 array uitbreiden tot 12 schijven (effectief 3,2 "echte" TB). Dat is natuurlijk wel een fijne hoeveelheid! 8)
.. maar 2x 4 schijven in RAID 5 of 1x 8 schijven in RAID 5 doet ook nogal wat voor je performance! Leessnelheid met 8x schijven in RAID 5 kan oplopen tot >500 MB/s sustained read/write als je een fatass controller hebt! :9
Met mijn Areca controller ben ik tot 392MB/s sequential read gekomen met 8 schijven, in RAID5. Ik verwacht eigenlijk dat ik toch wel tegen interne bus-limieten zal aanlopen en tevens mijn CPU een bottleneck zou kunnen vormen dankzij parity-calculations. Zeker met 12 schijven, dat is best veel! Maar ik ben benieuwd..
Euhm .. maar ook met die ~200 MB/s snap ik nog niet wat je daarmee wilt als je het maar over een gigabit lijntje lopen laat :? Een Gigabit lijntje kun je met 2 schijven ook al voltrekken immers! Maar ik neem aan dat jij dat ook weet/snapt/ziet, dus misschien kun je nog wat meer vertellen hierover :)
Een databaseserver moet intern ook vet veel performance hebben, maar het komt op mij over alsof je alleen files naar buiten toe wilt hosten ..
Dat klopt het zal gewoon Samba gaan draaien, als dedicated fileserver. Misschien nog apache erop voor wat hobby dingen maar dat stelt weinig voor natuurlijk. Maar qua snelheid moet je een paar dingen in ogenschouw nemen:

1) de sequentiele performance is maximum performance (buffered burst daar gelaten). Als je veel kleine files leest of een grote file hebt maar op verschillende plaatsen daaruit moet lezen, heb je geen puur sequentieel accesspattern meer, en zul je dus lagere performance halen. 16KB random write performance blijft bijvoorbeeld steken op 1,5MB/s terwijl puur sequentieel de 200MB/s haalt, dat is nogal een verschil !
2) ik ga over mn RAID array heen ook gjournal draaien, hetgeen in een meer robuust journaling filesystem voorziet (beter bestand tegen filesystem fouten en stroomstoringen, etc). Dat komt ten koste van wat performance; dus hoe meer performance des te beter.
3) hoe hoger de performance des te meer CPU-tijd je overhoudt als je maar de helft van de maximum performance gebruikt. Dat is vooral van belang als je nog een extra laag gaat aanbrengen, zoals een encryptielaag.
4) in de toekomst neem ik wellicht 10Gbps, en het zou natuurlijk fijn zijn als je dan nog wat extra uit kunt halen. :)
Euhm .. vraag ik me nu ook nog af of je van de chip 's eigen RAID 5 mogelijkheden (+ driver) gebruik maken wilt, of dat je een bootdisc (HD dus) hebt met je OS erop en dan vanuit je OS 100% softwarematig een RAID 5 gaat fixen over je andere schijven!? :?
Nee die onboard oplossingen werken sowieso via de drivers dus eigenlijk is dat ook software RAID, alhoewel het veelal pseudo-RAID genoemd wordt. Ik denk dat ik een 256MB flashdrive koop met een FreeBSD installatie erop groot genoeg voor hetgeen wat ik wil. En geom raid5 maakt van de 8 of 12 schijven dan een RAID5 array en dan heb ik nog 4 schijven die ik via een concatenated-volume (JBOD) aan elkaar knoop. Allemaal softwarematig dus. :)

• NoUser
  • Laatst online: 13-05 08:24

NoUser

For Real ?

Is het misschien een idee om over te stappen naar (open) Solaris icm ZFS (geom_raid5 stamt daar vanaf?) ZFS is inclusief raidz (raid5), raidz2 (raid6) en hotspare. Dan heb je zoals jezelf reeds al zei, ook geen last van het “RAID-5 write hole” probleem.

Ik zou zelf wat graag gebruik maken van Solaris met ZFS, een SAS controller met Sata hardeschijven maar, wat mezelf tegen houdt om het een en ander er voor aan te schaffen is, dat de kans dat het niet gaat werken behoorlijk is. De lijst met compatible (recente) motherboard en controllers is niet echt groot. Maar het voordeel is wel: softwareraid en makkelijk uitbreiden met extra hardeschijven

[ Voor 45% gewijzigd door NoUser op 25-09-2006 01:20 . Reden: tiepoos ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Verwijderd

Vergeet je niet dat je voor al dit harddisk geweld ook meerdere Gigabit netwerkkaarten nodig hebt om de data te serveren!

Verwijderd

Topicstarter
NoUser schreef op maandag 25 september 2006 @ 01:01:
Is het misschien een idee om over te stappen naar (open)Solaris icm ZFS (geom_raid5 stamt daar vanaf?) ZFS is inclusief raidz (raid5), raidz2 (raid6) en hotspare. Dan heb je zoals jezelf reeds zei, ook geen last van het “RAID-5 write hole” probleem.
Dat heb ik met graid5 ook niet. :)
Oke RAID-Z werkt fundamenteel anders - met een dynamische stripesize. Pawel Jakub Dawidek (een FreeBSD comitter) is bezig ZFS/RAID-Z te importeren (zie hier).

Ik heb zijn voorlopige werk nog niet getest - maar ik ben natuurlijk wel benieuwd. Maar het is nog maar de vraag of ZFS/RAID-Z inderdaad sneller is dan graid5; graid5 zit akelig dicht bij de maximale write throughput die fysiek mogelijk is! Alleen random write zal ZFS/RAID-Z wel beter in zijn.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 00:18:
Ik ben erg geïnteresseerd in networking, storage en specifiek in RAID. Ik heb de RAID classes van FreeBSD (ccd, gvinum, gstripe, gmirror, graid3, graid5) vergeleken met hardware RAID (Areca ARC-1220) en daar ga ik een uitgebreide review van maken waarin vele soorten accesspatterns worden getest.

graid5 gaat de mening van velen over softwarematige RAID5 significant veranderen, in elk geval qua performance. Waar gvinum RAID5 niet verder komt dan 22MB/s doet graid5 vrolijk 200MB/s in mijn DD test. Het enige nadeel is dat graid5 nog in ontwikkeling is, en dat alleen de auteur en ik er misschien nog een paar mensen het hebben getest; dus de kans op bugs is voorlopig nog groot. Maar ik ga uitgebreide battle tests doen om dataloss-bugs te vinden. :)
véééétttt :P

En waar/wanneer kunnen we die review bewonderen !?? Ben hier wel heel erg benieuwd naar .. ccd, gvinum, gstripe, gmirror, graid3, graid5?! Nog nooit van gehoord, maar klinkt ERG interessant!

/me kijkt eens in babe's profiel B)
Geslacht: vrouw
_o_ damn _o_
Ik dacht aan:
4x 320GB PATA @ concat/jbod
8x 320GB SATA @ raid5

Maar ik heb ook een PCI-express x1 SATA controller gezien met 2 poorten. Als ik er twee gebruik, dan kan ik mijn raid5 array uitbreiden tot 12 schijven (effectief 3,2 "echte" TB). Dat is natuurlijk wel een fijne hoeveelheid! 8)

Met mijn Areca controller ben ik tot 392MB/s sequential read gekomen met 8 schijven, in RAID5. Ik verwacht eigenlijk dat ik toch wel tegen interne bus-limieten zal aanlopen en tevens mijn CPU een bottleneck zou kunnen vormen dankzij parity-calculations. Zeker met 12 schijven, dat is best veel! Maar ik ben benieuwd..
Ik heb zelf erg veel zin in een Areca controller .. alleen die prijs :/
Volgens mij kan ik via mijn werk (www.vertis.nl) ex btw kopen .. nog ff verder onderzoeken!
Dat klopt het zal gewoon Samba gaan draaien, als dedicated fileserver. Misschien nog apache erop voor wat hobby dingen maar dat stelt weinig voor natuurlijk. Maar qua snelheid moet je een paar dingen in ogenschouw nemen:

1) de sequentiele performance is maximum performance (buffered burst daar gelaten). Als je veel kleine files leest of een grote file hebt maar op verschillende plaatsen daaruit moet lezen, heb je geen puur sequentieel accesspattern meer, en zul je dus lagere performance halen. 16KB random write performance blijft bijvoorbeeld steken op 1,5MB/s terwijl puur sequentieel de 200MB/s haalt, dat is nogal een verschil !
2) ik ga over mn RAID array heen ook gjournal draaien, hetgeen in een meer robuust journaling filesystem voorziet (beter bestand tegen filesystem fouten en stroomstoringen, etc). Dat komt ten koste van wat performance; dus hoe meer performance des te beter.
3) hoe hoger de performance des te meer CPU-tijd je overhoudt als je maar de helft van de maximum performance gebruikt. Dat is vooral van belang als je nog een extra laag gaat aanbrengen, zoals een encryptielaag.
jeeeeeeeeetje .. goed punt! Met name puntje 1 .. erg goed opgemerkt.

complimenten *O*

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 25 september 2006 @ 10:05:
[...]

véééétttt :P

En waar/wanneer kunnen we die review bewonderen !?? Ben hier wel heel erg benieuwd naar .. ccd, gvinum, gstripe, gmirror, graid3, graid5?! Nog nooit van gehoord, maar klinkt ERG interessant!
Wanneer: over een maand ofzo, als je goed wilt benchmarken duurt dat even, en ik ben al anderhalve maand bezig. :P
Waar: tegen die tijd open ik wel een topic op OM-forum.

ccd: kun je eenvoudig mee stripen en mirroren, is al redelijk oud maar wel simpel
gvinum: een uitgebebreide volumemanager die RAID0,RAID1,RAID4,RAID5,JBOD kan en alle combinaties. Nadeel is dat het geen simpel programma is en ook complex, en zelf ben ik niet zo onder de indruk van de performance.
geom: geom is een I/O-framework waarin je modules kunt stapelen, bijvoorbeeld gstripe kun je combineren met gmirror om RAID10 te maken. GEOM is erg flexibel en makkelijk te gebruiken. Er zijn veel GEOM-modules beschikbaar; iedereen kan ze schrijven en ze zijn dan ook allemaal compatible met elkaar.
gstripe: geom_stripe kun je striping (RAID0) volumes mee maken
gmirror: geom_mirror kun je mirroring (RAID1) volumes mee maken
graid3: geom_raid3 doet RAID3 (sector-interleave non-distributed parity). Zelfde eigenschappen als RAID5 alleen andere performance. graid3 heeft echter wel het nadeel dat je alleen 3,5,9 of 17 schijven kunt gebruiken, en dus niet gewoon 8 of 12. graid5 kent dit nadeel niet, en is bovendien vaak nog sneller dan graid3.
graid5: geom_raid5 is nog in ontwikkeling maar kan met elke hoeveelheid schijven werken (vanaf 2) en biedt geavanceerde functies om de nadelen van RAID5 tegen te gaan. Areca gebruikt wellicht dezelfde soort technieken.

Dan heb je nog gjournal (journaling filesystem module) en encryptielagen als geli en gbde. Leuke van GEOM is dat je alles kunt stapelen en kunt combineren. gcache is een RAM-cache waarmee je dus dingen sneller kunt maken en kun je dus ook weer combineren. Je kunt een hele schakeling van modules maken die met elkaar verbonden zijn en het voor jou gewenste resultaat opleveren. Nadeel is dat het dus alleen voor BSD is. Maar linux heeft weer andere alternatieven; alleen voor Windows ben je redelijk beperkt in je mogelijkheden.
/me kijkt eens in babe's profiel B)
Kijkt eens in jouw profiel:
Chick's .. duuuuuuuh :-) it's haunting season!!
Bedoel je niet hunting season? :) Maar je hebt bij mij weinig kans, ik val niet op jongens.
Ik heb zelf erg veel zin in een Areca controller .. alleen die prijs :/
Tis wel duur ja, en het leuke is dat software RAID redelijk dicht bij de performance van Areca kan komen, sequential in elk geval want random I/O maakt Areca gehakt van software parity RAID. En bij Areca heb je ook een 128MB cache en meer betrouwbaarheid dan Software RAID. Dataloss-bugs komen namelijk wel eens voor in Software RAID; en power failures kun je ook maar beter niet hebben bij Software RAID.

Nouja, over een tijdje stuur ik je wel link naar review/artikel. :)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

jup, heel graag .. je mag het linkje ook gewoon hier laten vallen! :)
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 18:14:

Nadeel is dat het dus alleen voor BSD is. Maar linux heeft weer andere alternatieven; alleen voor Windows ben je redelijk beperkt in je mogelijkheden.
Tjah, je zou toch zeggen, gezien de support van bedrijven en de grote gebruikersgroep ... 8)7

Maargoed, iedere opensource scripter denkt weer dattie het beter weet en voor je het weet heb je bosjes alternatieven :)
Tis wel duur ja, en het leuke is dat software RAID redelijk dicht bij de performance van Areca kan komen, sequential in elk geval want random I/O maakt Areca gehakt van software parity RAID. En bij Areca heb je ook een 128MB cache en meer betrouwbaarheid dan Software RAID. Dataloss-bugs komen namelijk wel eens voor in Software RAID; en power failures kun je ook maar beter niet hebben bij Software RAID.
Damn, alweer zo'n goed punt! :)

Achjah, ik heb zelf nog nooit zo bij softwarematige raid stilgestaan. Geloofde er niet zo in, hardwarematig is 'altijd' sneller en scripten bevat bugs .. ;)
Kijkt eens in jouw profiel:

[...]

Bedoel je niet hunting season? :) Maar je hebt bij mij weinig kans, ik val niet op jongens.
Hmmmz .. oeps :P

zal mijn profiel eens ff gaan nakijken, dies ouououououd ! :D

edit: done
Opleiding Aaikunde
Hobby's en interesses Aaien :)
da's ook één van mijn hobby's trouwens :P

En da's met 2 meiden vast ook heel veel fun O-)

[ Voor 84% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-09-2006 20:37 ]

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 00:18:
(...) Ik denk dat ik een 256MB flashdrive koop met een FreeBSD installatie erop groot genoeg voor hetgeen wat ik wil. (...)
Je wilt een OS vanaf een flashdrive draaien? Ik geef je hooguit een maand voordat dat ding de geest geeft :P

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 25 september 2006 @ 19:59:
Achjah, ik heb zelf nog nooit zo bij softwarematige raid stilgestaan. Geloofde er niet zo in, hardwarematig is 'altijd' sneller en scripten bevat bugs .. ;)
Misschien wel sneller en stabieler; maar wel veel duurder. Voor dat geld kun je vaak ook twee softwarematige fileservers bouwen en dat biedt meer zekerheid dan één array. Stel dat je voeding een keer 20V op de 5V lijn zet, of je een andere storing hebt (brand?) die in een keer korte metten met je array maakt. Als je een tweede fileserver hebt die je op een andere plaats zet (kelder?) dan heb je een stuk meer zekerheid. Momenteel heb ik zo'n setup: main fileserver wordt eens per nacht gesynced door de backup server. Dus stel ik verwijder een file of doe iets stoms, dan ben ik daar ook tegen beschermd. Denk ook aan virussen of andere zaken waar RAID je niet tegen beschermt. :)
NNF schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:44:
[...]

Je wilt een OS vanaf een flashdrive draaien? Ik geef je hooguit een maand voordat dat ding de geest geeft :P
Dat is alleen als je OS ook vaak gaat schrijven naar files; maar daar is in dit geval geen sprake van. Hooguit als ik een OS update doe. Kijk je moet geen swap draaien op flash geheugen, maar in dit geval is het simpelweg het booten naar een staat waarbij GEOM de array kan 'openen' en dat je daar alle andere bestanden hebt staan (portstree, apache, etc).

In principe heb je alleen /boot en / (root) nodig, wat bij elkaar misschien 50MB is. Met enige marge heb je dan aan 256MB genoeg. Zeker omdat je eenmaal geboot toegang hebt tot je grote array; en je daar alle bestanden op kunt zetten waar je mee 'werkt', dus ook van je OS. :)

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 01:50

Xe0n

^ Me

Ik heb zelf ook de Asus K8N4-E Deluxe in gebruik als fileserver. Ik heb er een seprom 3000+ (heeft cool'n'quiet) en 768mb geheugen in zitten. Loopt allemaal als een zonnetje, had in het begin wel wat problemen met linux, maar de laatste beta bios release heeft alles opgelost.

Op dit moment heb ik er 3 * maxtor 250 gig in zitten met software raid, werkt perfect. Ik heb hier alleen een 100mbit netwerk dus ik gebruik hem niet echt optimaal, maar een upgrade naar 1gbit staat hoog op het lijstje.

Verder gebruik ik zelf debian etch en mdadm doet het raid gebeuren. Ik heb wel gemerkt dat de snelheden van de nforce chip een stuk hoger zijn dan die van de sil3114.

Als je nog iets wil weten moet je maar ff reageren.

...

Verwijderd

Topicstarter
Werkt je onboard gigabit ethernet niet? Wat zegt linux daarover bij het opstarten?

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 23:47
[...]
OK, maar als je daardoor meer geld moet uitgeven aan allerlei oplossingen, zoals duur moederbord of aparte controller en daarbij ook nog eens eventueel snelheid verliest als je de PCI bus moet delen, dan zou ik eens gaan rekenen of 6 x 750GB schijven (4500GB), die je op bijna elk goedkoop moederbord kan pleuren niet goedkoper is dan 12 x 320GB schijven (3840MB), zowel qua hardware als qua snelheid.

Gewoon een idee hoor :)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Topicstarter
Hm laten we eens rekenen:

12 x 320GB = 12 x 92 euro = 1104 euro voor 3840 "GB" en effectief 3520 "GB"
6 x 750GB = 6 x 369 euro = 2214 euro voor 4500 "GB" en effectief 3750 "GB"

Conclusie: je betaalt twee keer zoveel voor vrijwel dezelfde ruimte. En je hebt alsnog een mobo nodig met 6 SATA poorten.

Het leuke van RAID5 is dat hoe meer schijven je hebt, des te kleiner de overhead aan parity. Dus 12 - 1 schijf heeft minder overhead dan 6 -1 schijf.

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 01:50

Xe0n

^ Me

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 16:29:
Werkt je onboard gigabit ethernet niet? Wat zegt linux daarover bij het opstarten?
Zoals ik al vermeldde is mijn netwerk hier thuis maar 100mbit daarom heb ik de onboard gigabit ethernet nog niet uit kunnen proberen.

Wat ik wel weet is dat de onboard ethernet driver (forcedeth) in de kernel van debian sarge toendertijd nog niet zat. Dit is in de latere kernels bijgekomen en aangezien sarge nogal achterloopt zal dat nu vast wel goed zitten.

Forcedeth : http://www.hailfinger.org/carldani/linux/patches/forcedeth/
Currently I am adding gigabit ethernet support to forcedeth.

UPDATE:
NVidia has contributed gigabit support to forcedeth, so I'll work
on integrating their patch and fixing remaining bugs in it. If you want
to try it, download forcedeth_gigabit_try19.txt and apply it against
the latest 2.6 kernel.

The driver was written without support from NVIDIA, it's the result of
a cleanroom development:
Carl-Daniel and Andrew reverse engineered the nvnet driver and wrote a
specification, Manfred wrote the driver based on the spec. Carl-Daniel
fitted some compat glue to get it to compile under 2.4 and debugged
some nForce3 issues.

...

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 15:18
Interessant topic :)

Ik heb een fileserver met 4 schijven van 250 gig. In eerste instantie ook graid5 gebruikt onder FreeBSD maar dat was niet stabiel te krijgen, ik zal ongetwijfeld iets fout gedaan hebben. Ben geen expert met software raid.

Maar na drie keer op en neer geweest te zijn naar het datacenter heb ik er een hardware raidkaart ingehangen en nu draait het megastabiel en nog veel sneller ook :)

Dus of de prestaties van softwareraid zo goed zijn betwijfel ik sterk. De kosten van het raid kaartje (+/- 300 euro) konden makkelijk uit want een keer op en neer naar het datacenter kost me al veel meer.

Just my 2 cents

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05 18:00

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Of de Premium, die's lekker stil :P

Mgoed, ik denk dat de TS het zo ongeveer wel gevonden heeft.

Ikzelf zou, als ik al die dingen (en misschien wel meer) nodig had 'n los kaartje kopen.. mja.. wie ben ik? :P

Verwijderd

Topicstarter
cytherea schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 19:59:
Ik heb een fileserver met 4 schijven van 250 gig. In eerste instantie ook graid5 gebruikt onder FreeBSD maar dat was niet stabiel te krijgen, ik zal ongetwijfeld iets fout gedaan hebben. Ben geen expert met software raid.
Ik heb nauwe contacten met de auteur van geom_raid5, heb je toevallig een log van de fout/panic meldingen?
Maar na drie keer op en neer geweest te zijn naar het datacenter heb ik er een hardware raidkaart ingehangen en nu draait het megastabiel en nog veel sneller ook :)
Dat lijkt me een verstandige keuze. geom_raid5 is op dit moment nog steeds experimenteel te noemen; het zit nog geeneens in de FreeBSD CVS of Perforce. En de auteur heeft in de maand december aan aardig aantal bugs geplet. Op dit moment zou graid5 vrij stabiel moeten zijn; enige waar mijn stresstests het systeem plat door krijgen is multicurrency op 64k blocksize UFS-partities; iets wat niet aan graid5 ligt maar aan de VFS-layer (een soort API-interface naar het filesystem toe).

Niets staat je in de weg om in de toekomst graid5 nog eens te proberen voor een server met minder eisen aan gegarandeerde stabiliteit en/of performance.
Dus of de prestaties van softwareraid zo goed zijn betwijfel ik sterk. De kosten van het raid kaartje (+/- 300 euro) konden makkelijk uit want een keer op en neer naar het datacenter kost me al veel meer.
Software RAID kan in de meeste gevallen niet opboksen tegen een RAID kaart van die prijsklasse. De vraag is wel hoe dichtbij het kan komen. In mijn geval een fileserver voor thuis waarbij sequentiele toegang het meest van toepassing is, zou software RAID een uitkomst zijn. Waar software RAID minder goed in is, zijn kleine random requests die je veelal in serveromgevingen terugvindt. Vooral RAID5 heeft daar een probleem; omdat die alleen efficient kan schrijven in full stripe blocks ( ( aantal schijven - 1 ) * stripesize ). In jouw geval zal een hardware RAID kaart met dedicated buffercache dus zeker lekker snel zijn, en vanwege de grote gebruikersgroep wellicht ook goed getest en dus stabiel.

Ik heb zelf ook een Areca-kaart, dus ik ben zeker niet anti-hardware RAID. Maar afhankelijk van de wensen van de gebruiker kan software RAID een goedkoop alternatief zijn die prima resultaten aflevert.

PS: ik hoorde dat sommigen zich afvroegen hoe het ging met de benchmarks die ik eerder in dit topic aankondigden. Daarover kan ik melden dat deze in januari klaar zullen zijn en ik zal ze zeker op GoT posten. :)

Verwijderd

ik heb een keer met raid 0 gewerkt (promise)
Erg snel kwa data en enz.

Zelf maak ik geen gebruik meer van raid op dit moment.

Wel wil ik binnen kort overstappen naar s-ata raid (harddisk aan vervanging toe)
En daar een beetje mee klote .
Zat te denk aan raid 0-1 .
Maar wilde een hardware matige kaart hebben op pci-e 4x

Ga deze topic in de gaten houden .

Verwijderd

Topicstarter
NNF schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:44:
[...]

Hij draait nu al een maandje op de flashdrive en hij werkt nog steeds. :)
Maar ik moet toegeven: direct na het laden van de kernel gaat hij graid5 volume mounten; dus schrijven naar de pendrive komt weinig voor (eigenlijk alleen als ik de kernel of andere modules upgrade).

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 23:11
hdparm -t /dev/sdc

/dev/sdc:
Timing buffered disk reads: 242 MB in 3.01 seconds = 80.43 MB/sec

Dit haalt een enkele WD 500GB. Dus in RAID 0 heb je de performance die je zoekt.

Dus /incoming/ in RAID 0. Vervolgens /dev/sda /dev/sdb etc. mounten als /ARCHIVE00 /ARCHIVE01 en met een script de inhoud verplaatsen als /incoming/ vol is. Zo heb je geen RAID5 performance nodig.

Of als je het toch per sé wilt neem je een Dual Core Sempron 3600+ AM2, 75,-? De 2e core neemt dan de software raid 5 voor zijn rekening. Zo dat je voldoende performance hebt. De S-ATA II controller op het moederbord is meestal gelinkt aan de PCI-E bus en niet aan de PCI bus dus geen bottleneck.
Pagina: 1