Toon posts:

ISO waarde IXUS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft de IXUS 50 waarbij je de ISO-waarde kan instellen tot en met 400.

Als ik echter met deze camera een close up maak in helder daglicht, waarbij ik de belichtingscompensatie op -2 zet om meer scherptediepte te creeeren, blijft de foto tamelijk donker. Het lijkt niet uit te maken of ik de ISO waarde op 50, of zelfs 400 instel. Ondanks de compensatie van -2, zou in helder daglicht met een ISO waarde van 400 toch op zn minst enig verschil te zien moeten zijn vergeleken met de ISO waarde van 50

Hoe kan dit?

Ik overweeg zelf de IXUS 70 aan te schaffen waarbij je de ISO-waarde kan instellen tot en met 1600.
Wat valt te zeggen over de kwaliteit van de fotos bij de hoogste ISO waardes met de IXUS 70? Zijn problemen zoals hierboven beschreven verleden tijd met de IXUS 70?

Ik hoor t graag allemaal! :)

PS De ISO functie is niet kapot ofzo bij de IXUS 50, hierboven beschreven. In echt donkere omstandigheden is het verschil tussen de ISO waarde van 50 en 400 wel te zien.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is compleet logisch dat je foto's donkerder worden als je je belichtingscompensatie op -2 zet.. Leesvoer:

[fotocursus]Werking / invloed van ISOwaardes op 't resultaat
[fotocursus] Sluitertijd en diafragma (deel 2)

[ Voor 6% gewijzigd door Wortelsoep op 03-05-2007 20:08 ]

Verwijderd

Belichtingscompensatie om diepte te creëren? Doe je dat normaal niet met het diafragma?

Verwijderd

Als je graag dingen in wilt stellen aan een camera dan kan je beter geen Ixus nemen.
Ik heb daarom een Ixus400 en een EOS400D

• Caseman
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Caseman

I rest my case

Zolang de belichtingsverschillen kunnen worden opgevangen met een andere sluitertijd en diafragmawaarde zal een andere ISO-waarde weinig invloed op de helderheid van de foto hebben, pas als je op de grenzen van sluitertijd en diafragma zit zal een hoger ISO-waarde wat kunnen uitmaken.

Foto's met belichtingscompensatie -2 zullen normaliter te donker uitvallen, dat is nu eenmaal wat belichtingscompensatie is. Je kan beter eerst proberen of je met compensatie 0 een goed belichtte foto krijgt. Als je controle wil over scherptediepte en zo dan zul je een camera moeten hebben waarbij je diafragma en sluitertijd apart kan instellen.