Kan ik een 250GB HD werkend krijgen op een P2?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 18:56
Ik heb hier nog een oud pc-tje staan, een Pentium 2 - 233mhz. Nu heb ik ook nog een 250 GB HD liggen met veel inhoud. Het idee is dat ik die HD in die pc inbouw en enkel aandoe als ik een keer wat data van die HD nodig ben. Ik kan de HD ook wel in mijn server pc duwen, maar dan staat ie constant te draaien (tenzij jullie een methode weten om individuele HD's (softwarematig) uit te schakelen). :?

Wat kan er draaien op die Pentium 2?
- Windows 95, 98 / ME - sure, maar dan zit je met Fat32 en daar zit een maximale HD grote aan verbonden (dacht 32 gb).
- Windows NT/2000 - zou kunnen, maar wordt mijn HD dan wel volledig herkend?
- Windows XP/Vista - Draaien niet op dit systeem.
- Linux - Kan misschien, maar ik heb 0,0 verstand en ervaring met Linux.

Wie oh wie heeft suggesties of tips?

Mijn YouTube Channel

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Stop 'm in een externe enclosure en probleem opgelost. Alleen aansluiten, als je hem wilt gebruiken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Verwijderd

inderdaad :)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarschijnlijk wil het met de bios al niet echt lukken.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik heb hier een P2-333 liggen met 128MB ram en een 80GB harddisk. Het bios zegt dat de schijf 32GB is, de Windows XP-setup zag hem echter netjes als 80 (ok, 78)GB, en installeerde prima.

Ik weet niet hoeveel geheugen jouw P2 heeft, maar vanaf 128MB wil XP prima draaien. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Ik heb een 250GB hdd in mijn P2 via een Promis ATA-133 kaartje (om inderdaad de bios te omzeilen; ik boot van dat ding). Dus het gaat wel werken; maar een HDD enclosure is een veel betere, goedkopere en ruimtebesparende oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Krypt op 03-05-2007 16:30 ]

Pvouput live

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Daarnaast hebben oudere BIOS'en vaak een limiet op 137 GB. Je zult hem wellicht wel kunnen gebruiken, maar meer dan 137 GB zal dan niet adresseerbaar zijn.

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
Er zijn bios emulators die als het ware over het bios heen laden voordat het OS laadt, waarmee de P2 ineens wel 'compatible' is met grote schijven.
Vanaf dat moment ligt de beperking bij je OS, en daarmee zul je uitkomen op windows 2000 als meest geschikte OS. Is alleen de vraag hoeveel ram je hebt want W2K heeft graag meer dan 64 MB (hoewel het wel draait).

Ik weet alleen niet hoe zo'n bios emulator zich gedraagt als de NT loader geïnstalleerd wordt. Kwestie van uitproberen.

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
Die tool die ik bedoel kon je destijds van Maxtor.com downloaden als je een maxtor schijf had gekocht, ik denk dat de andere merken iets dergelijks zullen hebben.

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

Verwijderd

Gewoon eens zoeken naar een goede Bios Update...
Ik heb hier nog 'n oude celeron 400staan, ook met 98 erop...
Met 2x 250gb intern
Lukte eerst ook niet..
Goede BiosUpdate gevonden, en Voila! Gelukt:D

Laat me ff weten of je verder bent gekomen.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Krypt schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:30:
Ik heb een 250GB hdd in mijn P2 via een Promis ATA-133 kaartje (om inderdaad de bios te omzeilen; ik boot van dat ding). Dus het gaat wel werken; maar een HDD enclosure is een veel betere, goedkopere en ruimtebesparende oplossing.
Via een USB-case? Aan een P2, die alleen maar USB v1.1 ondersteunt? Zal niet echt lekker gaan werken hoor.... Via die ATA-133 add-on card lijkt mij dan de betere en snelste, maar helaas misschien wat duurdere optie.

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 21:18
Kosh66 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:38:
[...]

Via een USB-case? Aan een P2, die alleen maar USB v1.1 ondersteunt? Zal niet echt lekker gaan werken hoor.... Via die ATA-133 add-on card lijkt mij dan de betere en snelste, maar helaas misschien wat duurdere optie.
Nie aan die p2 doen maar gewoon aan de computer of server van de TS, op mijn externe harddisk zit entjes een aan en uit schakelaar (volgens mij altijd wel)

hondennamen.info Openscheermes.nl

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
FirePuma142 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:26:
Stop 'm in een externe enclosure en probleem opgelost. Alleen aansluiten, als je hem wilt gebruiken.
Mijn idee! Zo'n behuizing heb ik hier ook in gebruik momenteel. Nadeel: USB 1.1 op m'n computer...
Onder Linux is power-down zeer simpel: hdparm -y /dev/hd[abcd] en je ziet al je IDE-disken stoppen met draaien. Dit is ook in te stellen met een timer, zeg na 30 minuten standby (hdparm -S 242).
Voor Windows: dat houdt toch zelfstandig bij welke disken wel/niet gebruikt worden? Powermanagement op 30 minuten zorgt er dan voor dat idle disken uitgaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snowwie schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:25:
Ik heb hier nog een oud pc-tje staan, een Pentium 2 - 233mhz. Nu heb ik ook nog een 250 GB HD liggen met veel inhoud. Het idee is dat ik die HD in die pc inbouw en enkel aandoe als ik een keer wat data van die HD nodig ben. Ik kan de HD ook wel in mijn server pc duwen, maar dan staat ie constant te draaien (tenzij jullie een methode weten om individuele HD's (softwarematig) uit te schakelen). :?

Wat kan er draaien op die Pentium 2?
- Windows 95, 98 / ME - sure, maar dan zit je met Fat32 en daar zit een maximale HD grote aan verbonden (dacht 32 gb).
Verwar maximale partitiegrootte niet met maximale HDD grootte :o

Overigens geldt de 32GB limiet voor FAT32 puur voor WinXP (als 'aansporing' om NTFS te gebruiken). Met oudere Windows versies kun je wel grotere partities aanmaken, al worden de cluster sizes best wel gortig.

Veel groter probleem met de DOS-shell Windows versies is dat ze volledig steunen op wat de BIOS aanlevert. Als je BIOS maar 32GB aankan, dan heb je pech.
- Windows NT/2000 - zou kunnen, maar wordt mijn HD dan wel volledig herkend?
- Windows XP/Vista - Draaien niet op dit systeem.
Vista kun je vergeten, maar XP wil prima draaien, de systeemeisen zijn als je toeters en bellen uitzet niet zwaarder dan Win2K. Gooi dat ding vol met RAM, dat is sowieso wel een goed idee (en 128MB SDR-SDRAM kun je gewoon uit de grabbelton in de kringloopwinkels halen tegenwoordig)
- Linux - Kan misschien, maar ik heb 0,0 verstand en ervaring met Linux.

Wie oh wie heeft suggesties of tips?
- WinNT-derivaten en Linux negeren wat de BIOS vindt van een schijf. Dat betekent dat je er niet mee zal kunnen booten, maar waarschijnlijk wel gewoon de volle schijf zult kunnen benutten als je het naast een kleine bootschijf gebruikt. Let wel op dat als je ze aan dezelfde IDE kabel hangt je geen WD als bootschijf gebruikt (omdat WD aparte jumpersettings heeft voor Single Drive en Master With Slave |:( )
- als je het hebt over BIOS support van harde schijven is het erg relevant om te weten welk moederbord je hebt. Dat zou echt in je topicstart hebben moeten staan :o
- Overige Hardware is geen dumpbak, vragen over Opslagmedia & I/O Controllers horen in het gelijknamige subforum terecht.

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• gerritman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Wat denk je van deze oplossing?
Er staat wel USB2 maar werkt ook met USB1 is mijn ervaring.

USB2.0 naar IDE/S-ATA adapter voor alle IDE/S-ATA devices

Klik om te vergroten. Support 2,5"/3,5" IDE(ATAPI) en Serial ATA HardDisk
Support SATA, SATA II USB 2.0 (Hi-Speed)
Inclusief kabels en voedingadapter
Operating System Support: Windows ME/2000/XP/2003/VISTA

Prijs: €22,00 Inclusief BTW

Voor oa een plaatje kijk op:
http://www.mr-at.nl/product_info.php?products_id=1821

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 08:19
Gewoon in je serverpc hangen en in apparaatbeheer uitschakelen. Weer inschakelen als je hem nodig hebt:)

http://specs.tweak.to/16567

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Kosh66 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:38:
[...]

Zelf heb ik ook een USB2.0 kaartje in mijn P2 zitten; scheelt weer wat. Maar wat ik bedoelde is de HDD in 'n case duwen, en dan kun je 'm aan elke willekeurige computer hangen als je 'm nodig hebt en anders zet je 'm uit. Eventueel plaats je USB 2.0 kaartjes in computers die nog geen USB2.0 ondersteunen.

Duurder niet echt; zo'n ATA133 kaartje kost 25 euro max, voor een enclosure ben je evenveel kwijt.

Pvouput live

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 00:20
Snowwie schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:25:
Het idee is dat ik die HD in die pc inbouw en enkel aandoe als ik een keer wat data van die HD nodig ben. Ik kan de HD ook wel in mijn server pc duwen, maar dan staat ie constant te draaien (tenzij jullie een methode weten om individuele HD's (softwarematig) uit te schakelen). :?
Waarom wil je de hd eigenlijk uitschakelen? Vanwege het stroomverbruik (wat zeer laag is) of omdat de HD dan langer mee zou moeten gaan?

_@/'

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 18:56
Steephh schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 14:45:
[...]

Waarom wil je de hd eigenlijk uitschakelen? Vanwege het stroomverbruik (wat zeer laag is) of omdat de HD dan langer mee zou moeten gaan?
Omdat ie puur als backup moet fungeren en inderdaad ook omdat er dan minder stroomverbruik is en dat ie langer meegaat.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1