Toon posts:

Welke SATA300 PCIe RAID controller moet ik nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met RAID adapters. Dus misschien kunnen we hier een draadje opstarten waar wat professionals (of mensen met ervaringen) de RAID novices wat tips kunnen geven. Er zijn namelijk veel mensen met vragen rond dit thema. De meesten hebben ervaring met de lokale RAID 0 of 1 setup van op het moederbord.

Ik heb zelf al wat onderzoek gepleegd en kom op onderstaande kaarten uit. Ik denk te gaan voor de 3ware 9650 omdat ik er veel goeds over lees. Maar is er eigenlijk een meerwaarde over de goedkopere adapters of MB RAID adapters ?

Verschillende kaarten :

3ware 9650SE-4 LPML +-345€
Adaptec AAR-2420SA +-99€
Areca ARC-1110 +-330€
HighPoint RocketRAID 2310 +-135€
Promise Controller FastTrak SX4300 +-265€
Tekram Controller ARC-1210 +-350€

Wat zou ze moeten doen voor standaard gebruiker ?

- PXI-express (toekomst gericht, dus)
- Mogelijkheid om de RAID array over te zetten op een andere PC die dan een NAS/Server station zal worden (Linux)
- Zo een minimale processor belasting
- Minimaal 4 poorten of meer
- RAID 5 of RAID 6 voor maximale data beveiliging

En een paar vraagjes waar mensen mee zitten :
- Kan ik zonder problemen de RAID array veranderen naar een andere PC zonder die opnieuw te hoeven aanmaken?
- Is er een performance verschil van type PCI express? De duurdere kaarten ondersteunen verschillende standaarden 1x 4x en 8x. Of is 1x genoeg?
- Gebruikersgemak (installatie) en ondersteuning (linux, ...) ?
- Wat is performance verschil tussen Moederbord RAID en Externe (PCI) RAID? De moeite waard ?
- databeveiliging RAID 5 of RAID 6 (wat zijn de kansen dat 2 disks failen in 1 keer) ?
- Andere features zoals hot-swappeble, Online Capacity Expansion, RAID Level Migration, ... Nuttige voor de lokale thuis gebruiker.
- Tips voor performance te boosten
- Welke prestaties mogen we verwachten (xxxMB/s)

De mensen zonder kennis danken u !!!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

PCI-Express: de Areca 1110 is een PCI-X kaart (64-bits PCI) en gaat dus niet in een PCIe slot passen. Hiervoor moet je de Areca 1210 hebben. Hetzelfde geldt voor de FastTrak SX4300, zijn PCIe broertje heet EX4350.
Array overzetten: hiervoor zal je de controller moeten overzetten of minstens een controller van hetzelfde merk/type moeten hebben. Een RAID-array overzetten van het ene naar het andere merk controller is voor zover ik weet in geen geval mogelijk.
Minimale processorbelasting: Dan kan je de Adaptec- en HighPoint-kaarten buiten beschouwing laten. Door wat handig gebruik van diverse chipjes wordt de processor wel enigzins ontlast, maar de XOR-berekeningen moeten nog steeds door de CPU gedaan worden.
Het performance verschil tussen een onboard RAID-controller op een moederbord en de bovengenoemde kaartjes zal vrij klein zijn. Het verschil in snelheid (en CPU-belasting) tussen deze kaartjes en bijvoorbeeld een Areca zal echter erg flink zijn! Voor benchmarks van enkele van bovengenoemde kaarten kan je in de Tweakers.net BenchDB kijken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10
Ik mis de LSI series..

- Kan ik zonder problemen de RAID array veranderen naar een andere PC zonder die opnieuw te hoeven aanmaken?
Meeste (goede) kaarten slaan de raid config op op de HDD's EN op de kaart zelf. Bij het overzetten neem je de config mee.

- Is er een performance verschil van type PCI express? De duurdere kaarten ondersteunen verschillende standaarden 1x 4x en 8x. Of is 1x genoeg?
Doorvoersnelheid van PCIe delen door maximale doorvoersnelheid van je raid array.. zodra dat <1 is heb je een bottleneck.
De meeste zijn wel PCIe x4 en daar kun je wel ff op voortborduren.. x8 komt ook voor maar pas met externe enclosures met (heel) veel disken e.d. kan je daar wat aan hebben.

Tja.. wat de een handig vind vind de ander kloote.. linux ondersteuning is wel bij alle highend kaarten.

- Wat is performance verschil tussen Moederbord RAID en Externe (PCI) RAID? De moeite waard ?
Mainboard is vaak zonder eigen processor (de zogenaamde (semi) software raid oplossingen). Vaak zijn deze ook niet voorzien van (battery backupped) cache.

- databeveiliging RAID 5 of RAID 6 (wat zijn de kansen dat 2 disks failen in 1 keer) ?
Mits de hdd's af en toe een spindown krijgen (zijn ook ordered powerdown/up cycle procedures voor bij groote array's) zal de kans erg klein zijn dat er 2 tegelijk niet meer opkomen.
Maar een raid array is NOOIT een vervanger van een backup !

- Andere features zoals hot-swappeble, Online Capacity Expansion, RAID Level Migration, ... Nuttige voor de lokale thuis gebruiker.
Buiten de onboard controllers (en andere controllers die vaak gelimiteerd zijn tot raid 0 en 1) kunnen ze dat vrijwel allemaal.

cache ! (WB + RA)

Hangt natuurlijk van de config af.. aantal/type hdd's enz.

[ Voor 97% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2007 22:14 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb zelf ervaring met een Promise EX8350, liggen rond de 350-400 euro.

Afbeeldingslocatie: http://images.thgweb.de/2006/02/03/raid_6_drei_controller_der_gehobenen_klasse/promise-card1.jpg

Wat je eigenlijk wilt vragen denk ik of de array blijft werken als je de kaart inclusief schijven in een andere pc hangt. Antwoord is ja, maar dat kan met iedere losse raid controller.

De areca's gebruiken 8x en de Promise 4x, beide sloten bieden genoeg bandbreedte. Areca pakt het alleen HEEL erg veilig. In theorie zou een 1x slot genoeg zijn voor een 8-tal schijven als je 50mb/sec pakt voor 1 schijf.

Gebruikersgemak is top bij promise, alles gebeurd of in de bios of via een web applicatie. Ik zelf heb de bios nooit gezien en doe alles in de zogenaamde webPAM. Leuke van deze interface is dat je alle Promise raid controllers in je netwerk (dus van andere pc's!!!) kunt beheren via één interface. Linux ondersteuning is op en top en wordt regelmatig geupdate zie ik.

Bij een raid-5 array is het verschil gigantisch aangezien de hoofdprocessor niet meer belast wordt en de snelheid omhoog gaat. Ik vondt het zeker de moeite waard van de investering. Zeker omdat onboard controllers typisch ook maar 4 aansluitingen hebben ben je beperkt.

Hoe meer schijven, hoe groter de kans simpel gezegd. Ik draai zelf nu een raid-6 met 8 schijven van 500gig per stuk. Omdat ik voor een deel Maxtor's gebruik die heel soms uit de array gegooid worden (alhoewel het de laatste tijd rustig is).

Hot swap, zeer handig als je ook gebruik maakt van een 3-1, 4-1 of 5-1 backplane. Online capacity expansion, je koopt een schijf erbij en je kunt na wat rekenwerk er gebruik van maken in je bestaande array. Raid level migration zul je niet vaak doen, tenzij je begint met twee schijven in raid-0 en je dan een derde koopt om een raid-5 te maken.

Koop een controller waar van je zeker weet dat hij aan je verwachting voldoet aangezien je niet veel kunt tweaken daarna. Wat je wel kunt doen is een BBU aansluiten zodat je zeker caching kunt gebruiken (ik doe het overigens zonder BBU en gebruik toch caching).

Ik zit nu met m'n raid-6 en 8 schijven op 210mb/sec schrijven en 270mb/sec lezen. Raid-6 is typisch iets langzamer dan raid-5.

[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 04-05-2007 11:06 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Demo

Demo

Naar mijn weten heeft LSI helemaal geen PCI-Express kaarten ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• DukeBox
Demoniac schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 21:37:
[...]
Naar mijn weten heeft LSI helemaal geen PCI-Express kaarten ;)
Dan weet je dat niet goed, ze hebben zelfs 37 modellen ;)

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Demoniac schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 21:55:
Array overzetten: hiervoor zal je de controller moeten overzetten of minstens een controller van hetzelfde merk/type moeten hebben. Een RAID-array overzetten van het ene naar het andere merk controller is voor zover ik weet in geen geval mogelijk.
Niet helemaal waar, ik heb een raid 5 array van een Highpoint RocketRaid 1640 kunnen overzetten naar een Promise FastTrack S150 SX4.
En dat werkte in 1 keer goed.

Do as I say, don't do as I do.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Bart-01 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 21:56:
[...]

Niet helemaal waar, ik heb een raid 5 array van een Highpoint RocketRaid 1640 kunnen overzetten naar een Promise FastTrack S150 SX4.
Dan heb je de unieke kans gehad dat beide controllers dezelfde chipsets gebruikte voor de interfacing richting de schijven (Marvell of Realtek oid). Maar je kunt er iig niet klakkeloos vanuit gaan dat het werkt...

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• DukeBox
Indien de opbouw gelijk is (chunk size etc) zou ik niet weten waarom het niet zou werken (in theorie) als je ze online forced. De LSI's kunnen (mits opbouw gelijk is, en ondersteuning voor type raid) overgezet worden tussen kaarten onderling. Dit geld ook voor Promise TX series (en waarschijnlijk andere ook).

Verwijderd

DukeBox schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:50:
Indien de opbouw gelijk is (chunk size etc) zou ik niet weten waarom het niet zou werken (in theorie) als je ze online forced. De LSI's kunnen (mits opbouw gelijk is, en ondersteuning voor type raid) overgezet worden tussen kaarten onderling. Dit geld ook voor Promise TX series (en waarschijnlijk andere ook).
Wat dacht je van on-disk metadata? Uitgaande dat die al op dezelfde locatie staat (meestal de laatste sector van elke disk) zal het prioprietaire formaat niet uitwisselbaar zijn met andere chips.

• Demo

Demo

DukeBox schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 21:54:
[...]

Dan weet je dat niet goed, ze hebben zelfs 37 modellen ;)
PCI-X is geen PCI-Express he ;) Ik heb hun website even bezocht maar kan daar echt geen PCI-Express kaarten vinden.
Bart-01 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 21:56:
[...]
Was dat misschien een RAID0 of RAID1 array? De kans dat je dat overgezet krijgt is aanwezig, mits block sizes etc. overeen komen. Maar een RAID5 array overzetten lijkt mij onmogelijk. (zie ook Enlightenment's post)

[ Voor 46% gewijzigd door Demo op 05-05-2007 14:11 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:19
Dukey schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 11:02:
Ik heb zelf ervaring met een Promise EX8350, liggen rond de 350-400 euro.

[afbeelding]
De areca's gebruiken 8x en de Promise 4x, beide sloten bieden genoeg bandbreedte. Areca pakt het alleen HEEL erg veilig. In theorie zou een 1x slot genoeg zijn voor een 8-tal schijven als je 50mb/sec pakt voor 1 schijf.
Dat is niet helemaal waar, PCI-e biedt per lane 250MB/s (full duplex). Dat vermenigvuldig je met 0,8 (doorvoersnelheid die je in de praktijk kunt halen vanwege overhead) dus 200MB/s per lane. Dat zijn dus 4 zijn en niet 8. Ik snap wel hoe je aan acht komt, maar dan moet je dus zowel schrijven als lezen. Dus PCI-e 2x is voor 8 schijven al genoeg.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:59

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wij hebben net een 8 way Tyan opteron uitgerust met die 3ware kaart en dat functioneerd prima met 8 x 750 Gb Sata discs in RAID5. Suse ondersteunde hem niet out-of-the-box dus er moest wel wat getinkerd worden. Kaart was niet een van de goedkoopste trouwens (650).

• DukeBox
Demoniac schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 14:07:
[...]
PCI-X is geen PCI-Express he ;) Ik heb hun website even bezocht maar kan daar echt geen PCI-Express kaarten vinden.
Moet je even goed kijken.. wij maken alleen maar gebruik van pci-x de meeste dell servers bieden alleen met een speciale reiser card nog pci-x/133 sloten.
Was dat misschien een RAID0 of RAID1 array? De kans dat je dat overgezet krijgt is aanwezig, mits block sizes etc. overeen komen. Maar een RAID5 array overzetten lijkt mij onmogelijk. (zie ook Enlightenment's post)
Ja, raid0 en 1 met zelfde block size e.d. maar tussen types van hetzelfde merk heb ik ook raid5 over kunnen zetten. Zelfs met rare interposer contructies heb ik dingen werkend gekregen met behoud van data.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens de volgende linkjes door voor wat tips en achtergrondinformatie :)
OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen? (note de T.net benchdb!)
OM FAQ / Beleid » RAID FAQ

• Demo

Demo

DukeBox schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 16:15:
[...]

Moet je even goed kijken.. wij maken alleen maar gebruik van pci-x de meeste dell servers bieden alleen met een speciale reiser card nog pci-x/133 sloten.
Ik volg je ff niet meer? Topic starter geeft aan dat hij op zoek is naar een PCI-Express kaart, jij geeft aan dat je LSI mist in zijn lijst en ik geef aan dat LSI geen PCI-Express RAID-kaarten in het assortiment heeft. Wat heeft dat te maken met PCI-X in Dell servers?
[...]
Ja, raid0 en 1 met zelfde block size e.d. maar tussen types van hetzelfde merk heb ik ook raid5 over kunnen zetten. Zelfs met rare interposer contructies heb ik dingen werkend gekregen met behoud van data.
Zolang je bij hetzelfde merk blijft, is de RAID-implementatie over het algemeen hetzelfde. Een andere controller zal dan dus de metadata op de schijven kunnen uitlezen en aan de hand daarvan de array 'reconstrueren'. Maar een RAID5-array van een 3Ware-controller overzetten naar een Areca zal je niet zomaar gaan lukken.

• DukeBox
Demoniac schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 23:56:
[...]
Ik volg je ff niet meer? Topic starter geeft aan dat hij op zoek is naar een PCI-Express kaart, jij geeft aan dat je LSI mist in zijn lijst en ik geef aan dat LSI geen PCI-Express RAID-kaarten in het assortiment heeft. Wat heeft dat te maken met PCI-X in Dell servers?
Ik mezelf ook niet meer.. ik bedoelde dat dell alleen nog maar pci express kaarten leverd. De meeste servers hebben zelfs geen pci-x sloten meer.
Pagina: 1