Hey tweakers,
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met RAID adapters. Dus misschien kunnen we hier een draadje opstarten waar wat professionals (of mensen met ervaringen) de RAID novices wat tips kunnen geven. Er zijn namelijk veel mensen met vragen rond dit thema. De meesten hebben ervaring met de lokale RAID 0 of 1 setup van op het moederbord.
Ik heb zelf al wat onderzoek gepleegd en kom op onderstaande kaarten uit. Ik denk te gaan voor de 3ware 9650 omdat ik er veel goeds over lees. Maar is er eigenlijk een meerwaarde over de goedkopere adapters of MB RAID adapters ?
Verschillende kaarten :
3ware 9650SE-4 LPML +-345€
Adaptec AAR-2420SA +-99€
Areca ARC-1110 +-330€
HighPoint RocketRAID 2310 +-135€
Promise Controller FastTrak SX4300 +-265€
Tekram Controller ARC-1210 +-350€
Wat zou ze moeten doen voor standaard gebruiker ?
- PXI-express (toekomst gericht, dus)
- Mogelijkheid om de RAID array over te zetten op een andere PC die dan een NAS/Server station zal worden (Linux)
- Zo een minimale processor belasting
- Minimaal 4 poorten of meer
- RAID 5 of RAID 6 voor maximale data beveiliging
En een paar vraagjes waar mensen mee zitten :
- Kan ik zonder problemen de RAID array veranderen naar een andere PC zonder die opnieuw te hoeven aanmaken?
- Is er een performance verschil van type PCI express? De duurdere kaarten ondersteunen verschillende standaarden 1x 4x en 8x. Of is 1x genoeg?
- Gebruikersgemak (installatie) en ondersteuning (linux, ...) ?
- Wat is performance verschil tussen Moederbord RAID en Externe (PCI) RAID? De moeite waard ?
- databeveiliging RAID 5 of RAID 6 (wat zijn de kansen dat 2 disks failen in 1 keer) ?
- Andere features zoals hot-swappeble, Online Capacity Expansion, RAID Level Migration, ... Nuttige voor de lokale thuis gebruiker.
- Tips voor performance te boosten
- Welke prestaties mogen we verwachten (xxxMB/s)
De mensen zonder kennis danken u !!!
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met RAID adapters. Dus misschien kunnen we hier een draadje opstarten waar wat professionals (of mensen met ervaringen) de RAID novices wat tips kunnen geven. Er zijn namelijk veel mensen met vragen rond dit thema. De meesten hebben ervaring met de lokale RAID 0 of 1 setup van op het moederbord.
Ik heb zelf al wat onderzoek gepleegd en kom op onderstaande kaarten uit. Ik denk te gaan voor de 3ware 9650 omdat ik er veel goeds over lees. Maar is er eigenlijk een meerwaarde over de goedkopere adapters of MB RAID adapters ?
Verschillende kaarten :
3ware 9650SE-4 LPML +-345€
Adaptec AAR-2420SA +-99€
Areca ARC-1110 +-330€
HighPoint RocketRAID 2310 +-135€
Promise Controller FastTrak SX4300 +-265€
Tekram Controller ARC-1210 +-350€
Wat zou ze moeten doen voor standaard gebruiker ?
- PXI-express (toekomst gericht, dus)
- Mogelijkheid om de RAID array over te zetten op een andere PC die dan een NAS/Server station zal worden (Linux)
- Zo een minimale processor belasting
- Minimaal 4 poorten of meer
- RAID 5 of RAID 6 voor maximale data beveiliging
En een paar vraagjes waar mensen mee zitten :
- Kan ik zonder problemen de RAID array veranderen naar een andere PC zonder die opnieuw te hoeven aanmaken?
- Is er een performance verschil van type PCI express? De duurdere kaarten ondersteunen verschillende standaarden 1x 4x en 8x. Of is 1x genoeg?
- Gebruikersgemak (installatie) en ondersteuning (linux, ...) ?
- Wat is performance verschil tussen Moederbord RAID en Externe (PCI) RAID? De moeite waard ?
- databeveiliging RAID 5 of RAID 6 (wat zijn de kansen dat 2 disks failen in 1 keer) ?
- Andere features zoals hot-swappeble, Online Capacity Expansion, RAID Level Migration, ... Nuttige voor de lokale thuis gebruiker.
- Tips voor performance te boosten
- Welke prestaties mogen we verwachten (xxxMB/s)
De mensen zonder kennis danken u !!!