Spiritus toevoegen in benzinetank?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.752 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Aangezien de benzine prijs weer tot recore hoogte aan het stijgen is vroeg ik mij af of het kwaad kan wanneer ik spiritus in mijn benzine tank gooi. (1 liter op 40 liter benzine, of een halve liter op 40 liter)

Op deze mannier spaar ik ook het mileu een beetje aangezien alcohol een schonere brandstof is dan benzine.

Hebben jullie hier ervaring mee?
Is spiritus pure alcohol (+ giftige kleurstof), of zit hier ook nog wat water in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Wat gaat dan uberhaupt de besparing op een volle tank worden (met 1 of 0,5 liter)? Dat is toch absoluut niet de moeite waard van het mogelijk naar de klote helpen van je motor... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:30

Haan

dotnetter

Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar hoeveel dacht je te besparen door 1l spiritus aan 40l benzine toe te voegen?

edit:
te laat alweer :P

[ Voor 11% gewijzigd door Haan op 03-05-2007 11:09 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 13:32

DinX

Motormuis

Je wil je kleppen opfikken ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het is goedkoper om een vrijwaringsbewijs op te halen bij de sloop als de benzine te duur wordt. Wat ga je doen als de banden vernieuwd moeten worden, of de uitlaat lek is of.....

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Men wil in de toekomst ook een aantal procent alcohol gaan toevoegen aan de benzine om het mileu te sparen.

Maar via google ben ik er inmiddels achter gekomen dat er zo'n 10% water in spiritus zit, en dit zal niet echt goed zijn voor de motor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Koop een ouwe diesel, gooi daar oud frituurvet in of slaolie a 60 cent de liter bij de Aldi en gaan met die banaan.

Of verkoop je auto en ga op de fiets. Dat is lekker goedkoop, maar autorijden zal echt niet goedkoper worden, alleen duurder.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125591

Volgens dit artikel: http://www.autoblog.nl/ar...uning_is_uit_nagellak_rem kun je beter aceton in je tank gooien bij je benzine / diesel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jhead22 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:13:

Maar via google ben ik er inmiddels achter gekomen dat er zo'n 10% water in spiritus zit, en dit zal niet echt goed zijn voor de motor :)
je bent er al achter idd.. spiritus is not the way to go.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Ik zou graag op de fiets gaan.
Maar 35Km heen en 35Km terug per dag gaat niet lukken.

Diesel vind ik te vervuilend en is veel duurder aangezien ik daar niet genoeg Km voor rijd.
Ik zou eerder gas kiezen... maar ook dat wordt door onze overheid onbetaalbaar gemaakt bij weinig KM. Eigenlijk zouden ze het moeten stimuleren aangezien het veel schoner is, en een afval product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07-2024

Crusader

Arc Nature

Diesel heeft anders een lagere CO2 uitstoot dan benzine.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

jhead22 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:13:
Men wil in de toekomst ook een aantal procent alcohol gaan toevoegen aan de benzine om het mileu te sparen.

In een gasturbine wordt anders in sommige gevallen extra stoom/water geinjecteerd in de tubine. Hierdoor kan je namelijk extra vermogen leveren. Het water expandeert als een gek op het moment dat het omgezet wordt in stoom. Je kan dus veel meer energie in de vorm van brandstof toevoegen. Met als gevolg dat je nog harder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Crusader schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:26:
Ik snap ook niet waar de stigmatisering van diesel auto's nog vandaan komt tegenwoordig, maar het is natuurlijk een perfect excuus van de overheid om het als melkkoe te gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 03-05-2007 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 10:40

Empathy

Extreme Audio

Anoniem: 125591 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:17:
Volgens dit artikel: http://www.autoblog.nl/ar...uning_is_uit_nagellak_rem kun je beter aceton in je tank gooien bij je benzine / diesel.....
Hadden ze dat ook niet een keer gedaan bij Mythbusters? Volgens mij kwam daaruit dat het geen reet uitmaakte, of dat de motor zelfs nog meer verbruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Ik heb hierom drie weken geleden een brommer aangeschaft. Na 13 jaar autorijden gaat de auto binnenkort weg.

Ik rij dagelijks 28 kilometer naar het werk en 28 terug. Soms nog naar andere locaties zodat ik nu tot maximaal 75 kilometer per dag doe.
Nu is brommerbenzine iets duurder (10 ct per liter) maar ik rij wel 1 op 49.
Verder geen last van files, apk, wegenbelasting, omgevallen/stakende/regels overtredende/lading verliezende vrachtwagens en dalijk kilometerheffing. nu is een brommer wat betreft het millieu niet zo heel goed maar dat ik graag voor lief. Ik heb trouwens een 20 jaar oude Puch Maxi dus ik doe zo wel aan recycling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:50

Sick Nick

Drop the top!

De uitstoot van CO2 kan wel lager zijn maar het idee van meer vervuilend komt voornamelijk door de enorme roetpluimen die diesels eruit persen als ze een beetje hard op trekken. Met de huidige roetfilters is dat al een stuk minder maar de roetende oude TDItjes hebben toch een mooi image voor diesels gemaakt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Crusader schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:26:
Maar diesel stoot wel veel meer fijn roet uit en andere rotzooi.
Roetfilters dringen dit wel weer een stuk terug, maar alsnog is het vervuilender dan benzine.

Ik heb er ook een hekel aan als ik achter zo'n vieze diesel rijd. Je wordt gewoon vergast waar je bij staat.

Dat aceton verhaal is wel heel interresant. Alleen ben ik bang dat het niet echt goed is voor de rubber leidingen en andere kunstof voorwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Anoniem: 54122 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:29:
Ik heb hierom drie weken geleden een brommer aangeschaft. Na 13 jaar autorijden gaat de auto binnenkort weg.

Ik rij dagelijks 28 kilometer naar het werk en 28 terug. Soms nog naar andere locaties zodat ik nu tot maximaal 75 kilometer per dag doe.
Nu is brommerbenzine iets duurder (10 ct per liter) maar ik rij wel 1 op 49.
Verder geen last van files, apk, wegenbelasting, omgevallen/stakende/regels overtredende/lading verliezende vrachtwagens en dalijk kilometerheffing. nu is een brommer wat betreft het millieu niet zo heel goed maar dat ik graag voor lief. Ik heb trouwens een 20 jaar oude Puch Maxi dus ik doe zo wel aan recycling.
En namens alle fietsers: bedankt... :(
Enig idee hoe vervelend het is om een 2-takt brommer tegen te komen als fietser? Dat je een paar honderd meter lang stinkende uitlaatgassen mag inhaleren?

Als je dan een brommer koopt, koop dan een 4-takt die gewoon op Euro95 loopt.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

jhead22 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:30:
Ik heb er ook een hekel aan als ik achter zo'n vieze diesel rijd. Je wordt gewoon vergast waar je bij staat.
Onzin. Als je achter een Mercedes 190D staat uit 1992 dan misschien ja, maar moderne diesels kan ik niet meer zo overdadig ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Stinkende diesels, wat dacht je van boten. Ik heb een keer een hele middag op de Drentse hoofdvaart achter een of andere schuit aangevaren, en die rookte als de tering. Daarna twee dagen hoofdpijn gehad.

De enige manier om met creatief tanken goedkoper uit te zijn (zonder daarbij je motor te vernielen) is rode diesel tanken, maar dat mag niet.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:34:
[...]

Onzin. Als je achter een Mercedes 190D staat uit 1992 dan misschien ja, maar moderne diesels kan ik niet meer zo overdadig ruiken.
De nieuwe diesels met roetfilter zijn idd een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

jhead22 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:38:
De nieuwe diesels met roetfilter zijn idd een stuk beter.
Met of zonder roetfilter. Ik kan aan de buitenkant niet zien of er een filter op zit ja of nee, en zoals ik al zei, de enige diesels die ik vind stinken zijn van die ouwe bakken van minstens 15 jaar oud.

En als je vergast wordt, moet je misschien je raampje dicht doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 03-05-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:41:
[...]
Met of zonder roetfilter. Ik kan aan de buitenkant niet zien of er een filter op zit ja of nee, en zoals ik al zei, de enige diesels die ik vind stinken zijn van die ouwe bakken van minstens 15 jaar oud.

Ik zal voortaan mijn ramen dicht doen, ventilator uit, en alles dichtplakken met ducktape. :+

Een roetfilter merk je heel duidelijk. Wanneer een diesel optrekt komt er roet uit de uitlaad. Bij een auto met roetfilter is dit vrijwel niet het geval.

Maar jij merkt niets wanneer je achter een bus fietst van 2 jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrSleeves schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:33:
[...]

Enig idee hoe vervelend het is om een 2-takt brommer tegen te komen als fietser? Dat je een paar honderd meter lang stinkende uitlaatgassen mag inhaleren?

Graag gedaan. Ben zelf ook een fervent fietser, maar iedere dag naar het werk fietsen is te ver. Ik heb een 2-takt genomen omdat die een stuk betaalbaarder zijn dan een 4-takt. Ik vindt overigens de lucht die een scooter achterlaat een stuk indringender dan de 2-takt lucht uit mijn Puch.

Overigens blijft de brommer maar een paar maanden. Ik ga dan zeer waarschijblijk over naar en beter alternatief, namelijk een CityEL.

Edit: ik zou trouwens liever gewoon rustig in mijn auto zitten maar onze gewaardeerde overheid maakt het met alle regels en accijnzen gewoon niet leuk meer. Vandaar dat ik er mee stop.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 03-05-2007 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

jhead22 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:50:
Maar jij merkt niets wanneer je achter een bus fietst van 2 jaar oud?
Slecht voorbeeld een bus :)

Ik beperk me even tot moderne auto's met dito diesel motoren waar ik toch dagelijks achter bevind en daar baseer ik m'n mening op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Verwar de zwarte rook niet met roet. Ook diesels mét roetfilter willen wel eens een flinke wolk achterlaten als er flink wordt opgetrokken bij het verkeerslicht.
Een dieselmotor van een bus moet je natuurlijk niet gaan vergelijken met die van een personenauto, vanzelfsprekend verbranden die nou eenmaal meer diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:36

The End

!Beginning

Gunner schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:41:
[...]

Hoe doe ik het raampje dicht op mijn fiets?

Ik erger mij op de fiets vooral aan die stinkende brommers; dat is echt heel ranzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Het klopt dat de nieuwe diesels met roetfilter een stuk schoner zijn.
Ben ik het helemaal mee eens.

Ook ik vind scooters veel meer stinken dan een oude 2takter. Maar mijn voorkeur gaat uit naar 4takt.

Maar goed, laten we weer ontopic gaan.
Hebben jullie ervaring met het aanmengen van benzine met alcohol / aceton?

Aceton lijkt me toch wel leuk om eens te proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door jhead22 op 03-05-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

jhead22 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:01:
Ook ik vind scooters veel meer stinken dan een oude 2takter. Maar mijn voorkeur gaat uit naar 4takt.
Die scooters zijn dan ook 2-takters volgens mij. Anders vraag ik me af hoe een scooter zo erg kan stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Maar goed, laten we weer ontopic gaan.
Hebben jullie ervaring met het aanmengen van benzine met alcohol / aceton?

Aceton lijkt me toch wel leuk om eens te proberen.
En wat bespaar je dan als je 40 liter benzine tankt en 1 liter aceton? Ik weet niet wat een liter aceton kost maar je bespaart dan hooguit een paar dubbeltjes op een hele tank en waarschijnlijk wordt je auto ook nog minder zuinig. Auto-onderdelen zijn toch een beetje duur om met toevoegingen te gaan gokken.

Ik denk dat je meer bespaart door gewoon rustiger op te trekken en zo min mogelijk te remmen als dat niet nodig is. En als de auto niet perse nodig is gewoon laten staan. Verder alleen voor werk en boodschappen gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door KneppaH op 03-05-2007 12:14 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:18

-tom-562

Oliesjeik

MrSleeves schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:04:
[...]

Die scooters zijn dan ook 2-takters volgens mij. Anders vraag ik me af hoe een scooter zo erg kan stinken.
Voor fietsers zoals jou meng ik altijd extra vet; 1:35, en haal het demperwol uit m'n uitlaat 8)
Niet zo zeuren, weet je hoe irritant fietsers zijn als brommerrijder? Ze gaan niet aan de kant, fietsen op het midden van het fietspad, wielrenners gaan achter je aan plakken als je net te zacht rijd etc etc

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 03-05-2007 12:13 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

jhead22 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:30:
[...]

Dat aceton verhaal is wel heel interresant. Alleen ben ik bang dat het niet echt goed is voor de rubber leidingen en andere kunstof voorwerpen.
Benzine lost ook kunstof op als je dat bedoelt. Rubbers die in contact komen met benzine zijn daar in principe ook tegen bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 29-04 07:27
Diesel is inderdaad vervuilender.

Maar het verschil in vervuiling tussen bezine en diesel is marginaal. Per liter is Diesel zeker vervuilender dan Benzine. Maar als daarbij rekening gehouden wordt met het gegeven dat je met 1 liter diesel een stuk verder komt dan met 1 liter benzine worden die nadelen van Diesel gedeeltelijk weer teniet gedaan zodat er maar een klein vervuilingsverschil overblijft.

Daarbij is het helemaal niet duidelijk welke componenten nou precies vervuilender zijn in de uitstoot van benzine en diesel.

http://www.vito.be/bugs/e...benzine%20slotversie1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KneppaH schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:10:
[...]

En wat bespaar je dan als je 40 liter benzine tankt en 1 liter aceton? Ik weet niet wat een liter aceton kost maar je bespaart dan hooguit een paar dubbeltjes op een hele tank en waarschijnlijk wordt je auto ook nog minder zuinig. Auto-onderdelen zijn toch een beetje duur om met toevoegingen te gaan gokken.

Ik denk dat je meer bespaart door gewoon rustiger op te trekken en zo min mogelijk te remmen als dat niet nodig is. En als de auto niet perse nodig is gewoon laten staan. Verder alleen voor werk en boodschappen gebruiken.
Als je een liter benzine vervangt door 1 liter aceton, spaar je 1,50 euro aan bezine uit. Helaas kost een liter aceton ongeveer een tientje, dus je verliest 8,50 euro.

Als je echt wilt besparen, ga zuiniger rijdern. Scheelt je zo 2 kilometer extra op een liter.

Zie ook: http://www.ppo.nu/viewtop...adaa656bd81660bb0be63f9d3

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 03-05-2007 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

-tom-562 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:12:
[...]

Voor fietsers zoals jou meng ik altijd extra vet; 1:35, en haal het demperwol uit m'n uitlaat 8)
Niet zo zeuren, weet je hoe irritant fietsers zijn als brommerrijder? Ze gaan niet aan de kant, fietsen op het midden van het fietspad, wielrenners gaan achter je aan plakken als je net te zacht rijd etc etc
Je rijdt op de verkeerde weg... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Er zijn zat wegen waar de brommers nog op het fietspad moeten.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99742

1. Hoe schadelijk zijn (diesel)uitlaatgassen?
Volgens schattingen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) overlijden in Nederland jaarlijks mogelijk 18.000 mensen voortijdig door de vervuilde lucht die ze inademen. De schattingen kennen weliswaar een grote onzekerheid, maar vooral de voortijdige sterfte die geassocieerd wordt met kortetermijnblootstelling is in onderzoek over de hele wereld herhaaldelijk aangetoond. Daarnaast leidt luchtverontreiniging tot meer gezondheidsklachten van mensen met luchtwegaandoeningen. In die luchtverontreiniging speelt het verkeer een grote rol, en binnen dat verkeer de auto's (en vrachtauto's) met dieselmotor. De uitlaatgassen van moderne dieselauto's bevatten in vergelijking met benzineauto's 10 maal meer stikstofoxiden (NOx) en fijn stof (roet). Vooral de roetdeeltjes worden ervan verdacht schadelijk voor de gezondheid te zijn. Binnen het fijn stof zijn het vooral de allerkleinste deeltjes die diep in de luchtwegen kunnen doordringen, en daar worden opgenomen in het bloed, waardoor zij behalve in de luchtwegen in het hele lichaam schade kunnen aanrichten. Die schade bestaat uit een verminderde longfunctie, allerlei hart- en vaatziekten en een toename van de kans op verschillende vormen van kanker. http://www.vrom.nl/pagina.html?id=20474#1
Ook met filter is een diesel niet echt bevorderlijk voor de gezondheid, zie http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/3444

Echt schoon lijkt mij rijden op LPG G3, enkel water en CO2 na verbranding.
Autogas is een veel schonere brandstof dan benzine of diesel, aangezien het gegarandeerd lood- en zwavelvrij is en zich beter in de motor mengt. Dit leidt tot betere verbranding en veel schonere uitlaatgassen dan bijvoorbeeld van benzine- of dieselmotoren. Daarnaast heeft LPG een klopvastheid van 108-110, veel hoger dan superbenzine. http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_(brandstof)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 99742 op 03-05-2007 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KneppaH schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:29:
Er zijn zat wegen waar de brommers nog op het fietspad moeten.
om het toch nog een beetje on-topic te houden:

Een vriend van me heeft ooit wat methanol in de tank van zijn brommer gegooid. Na ongeveer 3 minuten draaien ging de motor zo hard lopen dat hij hem met de hand niet meer tegen kon houden.

Volgens mij is diesel veel interessanter om mee te gaan mengen om goed uit te sparen. Misschien eerst een oude diesel op de kop tikken. Geen zorgen over het millieu want een Toyota Prius is misschien nog wel vervuilender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Anoniem: 99742 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:37:
[...]

Ook met filter is een diesel niet echt bevorderlijk voor de gezondheid, zie http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/3444

Echt schoon lijkt mij rijden op LPG G3, enkel water en CO2 na verbranding.

[...]
Gas dient om op te koken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DinX schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:49:
[...]

Gas dient om op te koken :+
En diesels is voor tractoren :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Anoniem: 54122 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:39:
[...]
Geen zorgen over het millieu want een Toyota Prius is misschien nog wel vervuilender.
Volgens mij valt dat wel mee.. er zijn alleen een hoop mensen die anders willen laten geloven, zoals in dit topic ook ter sprake komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DinX schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:14:
Rubbers die in contact komen met benzine zijn daar in principe ook tegen bestand.
In principe ;( Ik heb de rubbers met de fohn moeten verwarmen om die soepel te krijgen voor montage van de TB's :(

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:18

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 54122 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:39:
[...]

om het toch nog een beetje on-topic te houden:

Een vriend van me heeft ooit wat methanol in de tank van zijn brommer gegooid. Na ongeveer 3 minuten draaien ging de motor zo hard lopen dat hij hem met de hand niet meer tegen kon houden.

Volgens mij is diesel veel interessanter om mee te gaan mengen om goed uit te sparen. Misschien eerst een oude diesel op de kop tikken. Geen zorgen over het millieu want een Toyota Prius is misschien nog wel vervuilender.
Ligt dat er niet aan omdat je mengsel dan te arm wordt ofzo? Als je mengsel armer wordt, gaat je motor hoger in toerne lopen (tenminste, bij die kleine 2-takten :P).
BTW mrsleeves, met een brommer moet je buiten de bebouwde kom echt praktisch overal op het fietspad, in de bebouwde kom ook vaak. Dusjah...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Gas is om op te koken
Diesel voor tractoren
Benzine is een schoonmaak middel.
Conclusie pak de fiets?

Alcohol kun je prima bij de benzine mengen zoals ze al heel snel gaan doen om aan de normen van het kyoto verdrag te voldoen.
Alcohol is nooit zuiver en er zit altijd iets vocht in 4 a 5%.
In brandspiritus is dit 10% of zelfs iets meer.
Als je het 1 op 40 gaat mengen heb je ongeveer 0,25% water in je benzine mengsel en daar ga je echt niets van merken.
Ik vraag me alleen af of je ook iets gaat besparen.
Je kan niet zomaar de liter prijs van spiritus met die van benzine vergelijken omdat de verbrandings waarde anders is zeker met die 10% water er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrSleeves schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:50:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee.. er zijn alleen een hoop mensen die anders willen laten geloven, zoals in dit topic ook ter sprake komt.
Ik heb dat stuk ook gelezen en kan me er wel in vinden. Ik ga straks electrisch rijden. Goed voor het millieu enzo, maar wat je niet snel hoort is dat ik per 5000 kilometer 3 accus van 100 ampere verslijt. Dat zullen dus 2 sets van 3 accus per jaar worden. Ik rij dan alleen electrisch en heb verder geen uitstoot aangezien ik de auto wil gaan opladen met zonnepanelen.
Bij een Prius heb je ook nog CO2 uitstoot die hoger ligt dan een Daihatsu Cuore 1.0. Dus naast accus die vervuilen heb je ook nog benzineverbruik en een hogere CO2 uitstoot dan noodzakelijk.

Asl je het zo bekijkt is een oudere diesel misschien niet eens zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Part schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:06:
Gas is om op te koken
Diesel voor tractoren
Benzine is een schoonmaak middel.
Conclusie pak de fiets?

Alcohol kun je prima bij de benzine mengen zoals ze al heel snel gaan doen om aan de normen van het kyoto verdrag te voldoen.
Alcohol is nooit zuiver en er zit altijd iets vocht in 4 a 5%.
In brandspiritus is dit 10% of zelfs iets meer.
Als je het 1 op 40 gaat mengen heb je ongeveer 0,25% water in je benzine mengsel en daar ga je echt niets van merken.
Ik vraag me alleen af of je ook iets gaat besparen.
Je kan niet zomaar de liter prijs van spiritus met die van benzine vergelijken omdat de verbrandings waarde anders is zeker met die 10% water er in.
Je kunt tegewoordig bij Argos biobrandstof kopen. Daar zit 5% bio-ethanol in. Die 5% heeft 50% minder uitstoot van CO2 dan gewone bezine. Wat mij betreft verwaarloosbaar.

Argos geeft zelf aan dat je motor beter gaat presteren, maar ik merkte dat mij auto (Suzuki Swift uit 1993) aanmerkelijk meer bezine ging verbruiken. Van 1:17 naar 1:13. daarnaast kreeg ik de snelheid niet meer boven de 120 en aangezien vrachtwagens tegewoordig weer 100 mogen rijden werd inhalen een belachelijke onderneming. Ik was na een keer tanken genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

-tom-562 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:06:
[...]

BTW mrsleeves, met een brommer moet je buiten de bebouwde kom echt praktisch overal op het fietspad, in de bebouwde kom ook vaak. Dusjah...
Maar dan gaat het om een fiets/bromfietspad, aangeduid met verkeersbord 12a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:20
Aceton had geen effect op de efficientie bij mythbusters. (er werd overigens maar heel weinig toegevoegd). Om goedkoper te rijden is aceton niet de oplossing. Het goedkoopste wat ik gevonden heb zijn 5 liter vaatjes die ongeveer 25 euro per stuk kosten. Die aceton wordt dus gewoon veel duurder per liter dan benzine dus heeft het weinig nut om je motor te riskeren door aceton in de tank te kieperen.

Ik zie eigenlijk maar een manier om goedkoop te kunnen rijden en dat is door op lpg te gaan rijden, en dan wel met een auto van 25 jaar of ouder (geen wegenbelasting :9). Die auto's kun je meestal ook wel goedkoop krijgen alleen zijn ze niet echt milieuvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 54122 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:19:
[...]

Je kunt tegewoordig bij Argos biobrandstof kopen. Daar zit 5% bio-ethanol in. Die 5% heeft 50% minder uitstoot van CO2 dan gewone bezine. Wat mij betreft verwaarloosbaar.

Argos geeft zelf aan dat je motor beter gaat presteren, maar ik merkte dat mij auto (Suzuki Swift uit 1993) aanmerkelijk meer bezine ging verbruiken. Van 1:17 naar 1:13. daarnaast kreeg ik de snelheid niet meer boven de 120 en aangezien vrachtwagens tegewoordig weer 100 mogen rijden werd inhalen een belachelijke onderneming. Ik was na een keer tanken genezen.
Van 1:17 naar 1:13 is ongveer 25% extra verbruik.
Daar ga je het milieu niet mee helpen. ;)

Er zit zeker een carburateur in met een vaste instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Arno E schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:27:
Aceton had geen effect op de efficientie bij mythbusters. (er werd overigens maar heel weinig toegevoegd). Om goedkoper te rijden is aceton niet de oplossing. Het goedkoopste wat ik gevonden heb zijn 5 liter vaatjes die ongeveer 25 euro per stuk kosten. Die aceton wordt dus gewoon veel duurder per liter dan benzine dus heeft het weinig nut om je motor te riskeren door aceton in de tank te kieperen.

Ik zie eigenlijk maar een manier om goedkoop te kunnen rijden en dat is door op lpg te gaan rijden, en dan wel met een auto van 25 jaar of ouder (geen wegenbelasting :9). Die auto's kun je meestal ook wel goedkoop krijgen alleen zijn ze niet echt milieuvriendelijk.
Ik ken de hele aflevering van Mythbusters niet uit m'n kop, maar hadden ze de motor daar voor al niet mishandeld met allerlei rotzooi? Dat kan ook nog effect hebben gehad namelijk.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 01-05 09:48

killercow

eth0

Ik denk dat t geen fuck uitmaakt, of de hele verbranding moet beter gaan lopen puur door de toevoeging van de spiritus. (maar volgens mij verbrand het alleen maar heter, en dus sneller, en dus krachtiger)

Ik heb sx-25 meuk in m'n auto gegooid en ging van 1 op 18 naar 1 op 21 :) , dat smeert gewoon je motor blok door de olie aan te vullen met langere teflon achtige koolstof strengen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

offtopic:
Is het wetenschappelijk bewezen dat die sx-25 inderdaad het verbruik verbeterd? Dan wordt dat wel interessant. Klinkt namelijk als die spuitbussen met reflectiespul voor op de kentekenplaat om je te beschermen tegen flitspalen.

Belooft al niet veel goeds als de tweede link in Google als resultaat Tros Radar geeft:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=39901

[ Voor 29% gewijzigd door Crusader op 03-05-2007 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

killercow schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 15:36:
Ik heb sx-25 meuk in m'n auto gegooid en ging van 1 op 18 naar 1 op 21 :) , dat smeert gewoon je motor blok door de olie aan te vullen met langere teflon achtige koolstof strengen.
- Wat voor soort verkeer heb je toen gedaan, vergeleken met beide tanks ? file, stad, snelweg,... ?
- Wat voor soort weer was het tijdens die 2 tanks
- Hoe heb je gereden bij die 2 tanks, "nieuw" of sportief
- ...

* DinX bekijkt zulke dingen vrij sceptisch. Zeker als het over zulke verschilletjes gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit soort beweringen kunnen imho alleen gedaan worden met laberatoriumtesten en volkomen identieke omstandigheden, desnoods ook nog met 150 identieke auto's om eventuele verschillen tussen motorblokken te ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanza
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-04 15:54
Of ga op zelfgestookte ethanol rijden. http://cgi.ebay.com/STILL...egoryZ38172QQcmdZViewItem
Als grondstof voor de ethanol kan je dan molasses gebruiken. Of misschien zelfs tuinafval :?

tot je schuur boem zegt

I love the smell of a Palm in the morning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

en rijden we straks allemaal een DeLorean:
Afbeeldingslocatie: http://www.neatorama.com/images/2006-05/back-to-the-future-car-dolorean.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Crusader op 03-05-2007 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ik ben m'n flux capacitor kwijt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Haha @ DinX :P

Anyway, ik zou het gewoon bij benzine houden en niet gaan experimenteren met alternatieven/toevoegingen. Vind ik eigenlijk bijna net zoiets als die alternatieve inktpatronen en navullen van die dingen. Is niet goed voor de techniek.

[ Voor 89% gewijzigd door Crusader op 03-05-2007 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

DinX schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:51:
[...]

- Wat voor soort verkeer heb je toen gedaan, vergeleken met beide tanks ? file, stad, snelweg,... ?
- Wat voor soort weer was het tijdens die 2 tanks
- Hoe heb je gereden bij die 2 tanks, "nieuw" of sportief
- ...

* DinX bekijkt zulke dingen vrij sceptisch. Zeker als het over zulke verschilletjes gaat.
M'n vriendin doet elke dag het zelfde stukje woon werk verkeer (30km 80/100 weg), dus zo'n verschil kan er niet in de rij techniek kunnen zitten denk ik, tis gewoon heel typisch dat ik eerst altijd 1 op 18 reed (soms 1 op 17, of 1 op 19), en nu altijd beter dan 1 op 20.
Maar idd, lab tests zijn altijd welkom, zeker met dit soort dingen. Al vindt ik het ook wel weer vreemd dat mensen het niet kunnen geloven dat bezine beter verstookt kan worden. kijk naar 2 typen auto's eentje van 5 jaar terug, en eentje van nu, allebei even zwaar, even snel en even *, maar toch zal die nieuwe een stuk zuiniger zijn, waarom? tjah, maar t kan dus wel, en echt grote aanpassingen zijn er vast niet voor nodig, de motor is immers niet ineens 3 x zo ingewikkeld geworden.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het toevoegen van wat dan ook aan de brandstof de motor efficiënter zou doen lopen. Je mag er toch van uitgaan dat de fabrikant de motor al geoptimaliseerd heeft voor de normaal verkrijgbare en voorgeschreven brandstof. Alles wat je erbij gooit maakt de brandstof in principe alleen maar slechter (uitgezonderd wellicht in sommige landen waar toevoegingen als octanebooster of loodvervanger of zo nodig zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-05 16:08
Amd heeft ervaring met shell V power :-)

Tank 1 : 40+- liter met tango bezine rijd snelweg en binnen bebouwde kom (met twingo 1.2)
ik rijd met een volle tank tango 420 km

tank 2: 40+- liter Shell V-power (zelfde situatie als hierboven)heb het meerde malen op de proef gesteld.

nu met Shell V-power rijd ik 530 km :-)

tip

Probeer eens shell-V power of een ander A-merk benzine wel iets duurder (gemiddel 5 cent duurder dan normale euro 95) maar rijd wel zuiniger.

rekensommetje

gemiddelde brandstof prijs 1,40(tango)X 40 =56 euro
Shell V-Power 5 cent duurder gemiddeld 1,45 X 40 = 58

dus 2 euro verschil in prijs met tanken
nu het voordeel
530 - 420 = 110 km meer op shell
gemiddeld verbruik 1 op 17(weet niet exact) = besparing van 6 liter benzine ongeveer.
ik bespaar als ik v-power tank per tank 6 euro :-)

en moet zeggen V-power of bv BP Ultimate rijd stukken beter.
betere trekkracht en stillere motor(getest met volgende auto's)
Twingo 1.2
Seat Altea
Peugott 406

al deze auto's reden stiller,zuiniger

correct me if iam wrong
ben geen rekenwonder.

dus V-power en BP ultimate zijn beter dus bv aceton,spiritus in de tank :-)
probeer het gewoon is(natuurlijk niet met je auto in trapstyle rijden)maar gewoon normaal.

mvg

amd :*)

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

amdboy1983 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:33:
probeer het gewoon is(natuurlijk niet met je auto in trapstyle rijden)maar gewoon normaal.
Rijdt gewoon normaal is het hele probleem. Mensen hebben de neiging om als ze een "zuinigere" benzine gaan tanken en ze weten dit, dat ze hun rijstijl aanpassen, zodat ze zuiniger gaan rijden.

Ik tank altijd bij de Tango en er is een variatie tussen 1:10 en 1:16 aan de hand van waar ik rijd. Maar zelfs als ik steeds ongeveer dezelfde route rijd, varieert het verbruik 1:10 en 1:13. Het verbruik is van zoveel faktoren afhankelijk dat ik me afvraag hoe groot de invloed is van V-power t.o.v. Tango.

Overigens is de basisbenzine bij alle stations gelijk en gebruiken Shell en BP ook additieven voor hun benzines. Dus het is niet eens ondenkbaar dat er in V-Power aceton of spiritus zit.

[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 04-05-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
MrSleeves schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:38:
[...]

Rijdt gewoon normaal is het hele probleem. Mensen hebben de neiging om als ze een "zuinigere" benzine gaan tanken en ze weten dit, dat ze hun rijstijl aanpassen, zodat ze zuiniger gaan rijden.

Ik tank altijd bij de Tango en er is een variatie tussen 1:10 en 1:16 aan de hand van waar ik rijdt. Maar zelfs als ik steeds ongeveer dezelfde route rijd, varieert het verbruik 1:10 en 1:13. Het verbruik is van zoveel faktoren afhankelijk dat ik me afvraag hoe groot de invloed is van V-power t.o.v. Tango.

Overigens is de basisbenzine bij alle stations gelijk en gebruiken Shell en BP ook additieven voor hun benzines. Dus het is niet eens ondenkbaar dat er in V-Power aceton of spiritus zit.
heeft met alle auto's
en met beide soorten bezine zuinig gereden precies zelfde stijl
ga er dus vanuit dat de duurde bezine beter is,
in de benzine van V-power Bp ultimate zitten toevoegingen welke weet ik niet precies.
dit ga ik nog eens uitzoeken wat er precies in zit(kamaraad is chemicus)kan dat zo uitvinden.

mvg
amd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

MrSleeves schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:33:
[...]

Godzijdank hebben de nieuwe Tomossen een cat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

MrSleeves schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:38:
[...]

En dat geeft want? placebo of niet, het scheelt wel. (mits de aditief niet te duur is)

besides that mijn vriedin had geen clue dat ik die meuk in de auto gestopt had, dus dat lijkt me toch sterk dat het een placebo effect is.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Anoniem: 37526 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:57:
[...]

Godzijdank hebben de nieuwe Tomossen een cat. :)
Dan heb ik er ook helemaal geen problemen mee, maar ik snap niet dat er nog 2-takt verkocht kunnen/mogen worden. Zeker als het zo makkelijk anders kan.
killercow schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 11:06:
[...]
En dat geeft want? placebo of niet, het scheelt wel. (mits de aditief niet te duur is)
Geeft ook helemaal niet, maar het is dan dus niet de V-power die zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

amdboy1983 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:33:
<KNIP>
Gedaan, met de Shell diesel variant. Kon geen verschil merken. Wel merkte ik verschil toen ik bij de Makro getankt had, veel goedkoper, maar ook stuk hoger verbruik.
Het is allemaal een beetje lastig te meten. Mijn auto wordt niet gebruikt voor woon-werk-verkeer (dat doe ik lopend of op de fiets :) ). Dus de ene keer trap ik hem harder in dan de andere keer, net waar ik zin in heb als ik een rondje ga toeren. Verbuik wisselt dan tussen de 1:20 en de 1:40. Om dit goed te meten moet je het in een lab doen zodat je alle externe factoren constant kunt houden.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
ajhaverkamp schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 14:59:
[...]

Gedaan, met de Shell diesel variant. Kon geen verschil merken. Wel merkte ik verschil toen ik bij de Makro getankt had, veel goedkoper, maar ook stuk hoger verbruik.
Het is allemaal een beetje lastig te meten. Mijn auto wordt niet gebruikt voor woon-werk-verkeer (dat doe ik lopend of op de fiets :) ). Dus de ene keer trap ik hem harder in dan de andere keer, net waar ik zin in heb als ik een rondje ga toeren. Verbuik wisselt dan tussen de 1:20 en de 1:40. Om dit goed te meten moet je het in een lab doen zodat je alle externe factoren constant kunt houden.
Met de diesel variant merken zeer weinig mensen verschil het zit voornamelijk in de euro95 soort.
hier hoor ik van meer mensen zeer goede signalen over het brandstof verbruik met v-power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 15:08
Gunner schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:27:
[...]

Ik snap ook niet waar de stigmatisering van diesel auto's nog vandaan komt tegenwoordig, maar het is natuurlijk een perfect excuus van de overheid om het als melkkoe te gebruiken.
om maar te zwijgen over de belachelijk hoge wegenbelasting voor LPG auto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik vind knap dat niemand praat over brandstofcellen :)
Elektrisch rijden heeft 1 nadeel dat je niet snel kan laden met accu's. Maar met speciale zinkplaat accu's en brandstofcellen wel. Zinkplaten worden weer opgeladen in speciale stations, en brandstofcel kan bijna elke brandstof aan om stroom te leveren. Dus gewoon brandspritus erin en gaan die auto.

Ik herinner me nog goed uit oude Discovery documentaire over turbine motor. Deze motor kan op elke brandstof rijden.

Wat ik meest negatief vind is tegenwerkende overheid tegen elekktrische fietsen. Ik heb al 2 stuks in de schuur staan, maar rijden mag niet. Ze worden gelijk omhoog getild tot brommer niveau, terwijl in Duitsland en Belgie gewoon vrijgesteld zijn en zo ermee kan rijden zonder verzekering en keuringen te hoeven doen. Nederland is gewoon gek. Het werkt de alternatieven op elektrisch rijden gewoon veel tegen, ook al hebben ze even subsidie toegewezen voor aankoop Prius auto.

We zijn nu wel tegenwoordig aan het rondpraten over milieu en rijden, waardoor de topictitel niet meer klopt. Flink off-topic dus. :)

Ik wil nog steeds graag eens elektrisch fietsen op brandstofcellen, lekker direct op pad en gelijk bijtanken onderweg :) En weinig roet en schadelijke uitstoot. Kan gewoon op aardgas gereden worden. Brandstofcellen kan men zelf al kopen.

Over aardgas gesproken, daar is al aantal keren in discussie geweest. Wie een LPG auto heeft, kan na wat aanpassen toch nog rijden op aardgas. Gewoon tanken bij je huis :) En het is schoner.
Groningen heeft vroeger aardgas bus gehad als project, maar ik zie toch niet meer bussen verschijnen dan 1 experimentiele bus. Zucht. Dan heb je zonnebloem/koololie vrachtwagens en bussen die dus met aangepaste dieselmotor. Deze aangepaste motoren hebben bijna geen koeling nodig omdat olie zelf koelt, dus radiator kan zelf kleiner. Die rijden nu tegenwoordig rond als experiment, zelfs vuilniswagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:12

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG => VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:06
Ben er vandaag achtergekomen dat ik een lekke retourleiding heb in mijn dieselwagen. Is meteen ook de verklaring waarom dat ding altijd op 3 cylinders start de laatste tijd (en ik maar denken dat ik bijna om nieuwe gloeiers mocht).
Er wordt flink wat lucht via de retourleiding naarbinnengezogen, dit wordt naar het brandstoffilter gebracht en vervolgens zitten er ook luchtbellen in de leiding waar de motor diesel van krijgt.
Ik merkte het vandaag pas toen ik even olie ging bijvullen en zag dat mijn luchtfilterbak een beetje vochtig was. Enige wat mij was opgevallen was dat mijn auto wel zeer pittig rijdt, en ipv 1:17 nu ineens 1:20 rijdt. Maw: volgende week die leiding vervangen en de brandstofpomp een stukje zuiniger laten zetten, blijkbaar is de verhouding lucht en diesel door toevoeging van valse lucht nu optimaler :X

Conclusie: met gebakken lucht rijd je ook zuiniger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Het blijft natuurlijk gerommel in de marge. Er zijn zat keuzes die je kunt maken om je brandstofrekening substantieel te verlagen. Als je de voordelen van een auto wilt, dien je ook de nadelen te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:06
1:17 en 1:20 is toch best een groot verschil, en dat alleen doordat er lucht wordt aangezogen via het brandstofsysteem. Blijkbaar is er normaal gesproken niet genoeg lucht beschikbaar waardoor de verbranding minder optimaal is, ofwel: er is normaalgesproken teveel diesel of te weinig lucht.
Te weinig lucht los je op met een beter luchtfilter, te veel diesel los je op door je brandstofpomp dusdanig bij te regelen dat er wel genoeg, maar niet teveel diesel wordt ingespoten (\o/ klassieke mechanische brandstofpomp \o/)
Ik heb het idee dat mijn motor nogal rijk loopt op diesel, als ik mijn auto stationair laat rijden in de 3e versnelling krijg ik met normaal remmen dat ding niet langzamer, ik zou echt de rem tot de bodem in moeten stampen om de motor af te laten slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Roenie schreef op zondag 06 mei 2007 @ 10:29:
Het blijft natuurlijk gerommel in de marge. Er zijn zat keuzes die je kunt maken om je brandstofrekening substantieel te verlagen. Als je de voordelen van een auto wilt, dien je ook de nadelen te dragen.
Klopt. Als je wel een auto wil maar vanalles wil zoeken om toch maar wat minder te verbruiken, koop dan een Fiat Panda waar je 1:20 mee doet ipv een Audi A6 waar je 1:11 mee doet, of een BMW X5 met 1:9.6 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je de brandstof niet meer kan betalen moet je een kleinere, zuinigere auto rijden, of de fiets, en niet gaan lopen experimenteren.

Nu bespaar je misschien een tientje omdat je 10x getankt hebt met een goedkope toevoeging, maar hoe duur denk je dat het gaat worden als blijkt dat er iets kapot gegaan is door dat ge-experimenteer? ;)

Moderne auto's kunnen niet veel hebben, ik rij een (ondertussen beruchte gezien de reacties op 2-takt) Trabant, daar kan ik zelfs sla-olie in gooien als mengsmering, en als gewone auto's al gevoelig zijn voor andere motorolie, wat dan met andere samenstelling brandstof?

Als het zou werken was het al lang gebeurd, zeker omdat je niet de enige bent.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1