Welke Harddisk in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe hdd.
Ik ben nu in het bezit van een Maxtor 250 Gb schijf, maar die bevalt me niets!
Deze wordt constant te warm en gaat dan raar lopen doen (dropouts etc.).

Ik zal mijn situatie even omschrijven. Ik werk in een geluidsstudio met een pc. In deze geluidsstudio worden 8 uur per dag, 5 dagen per week opnames gemaakt en muziek gemixt. Dit is ongelooflijk zwaar voor mijn harddisk. Constant meerdere audio files van 24 bit tegelijk streamen, zowel lezen als schrijven. Ook is het vaak nogal warm hier, maar niet extreem ofzo.

Als ik even flink aan de slag ga met meerdere audio sporen, dan is mijn huidige hdd zo oververhit (Speedfan geeft een snel stijgende lijn aan en vlammetjes bij de hdd).

Nu vind ik 250 Gb echt te klein voor wat ik ermee doe, dus ben ik op zoek naar een goede opvolger.
Nu heb ik de afgelopen jaren alleen maar ervaring met Maxtor schijven (werken prima, alleen veel te snel te warm!).

Nu is mijn oog gevallen op deze harddisk.

Mijn vragen nu luiden:
  • Is dit een beetje een goede schijf voor mijn doeleind?
  • Welke merken zijn echt aan te raden qua temperatuur?
  • Is het verstandig om bij IDE te blijven, of is SATA echt zoveel beter / sneller?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Samsung spinpoint. Stil, koel en goedkoop, 500gb voor 96euro!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Sata<>IDE maakt niks uit, is alleen theoretisch sneller

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je wel een casefan in je pc zitten, om er voor te zorgen dat je voldoende luchtverplaatsing hebt in je systeemkast?

[ Voor 13% gewijzigd door Lip op 02-05-2007 16:18 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38
Dan zou ik toch eerder voor de Western Digital RE serie gaan, die schijven kunnen meer hebben. Betere kwaliteit onderdelen etc. En als je mobo het pakt zou ik toch voor sata gaan, alleen al de kabels schelen in de airflow etc...

Verwijderd

Cubefanatic schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:18:
En als je mobo het pakt zou ik toch voor sata gaan, alleen al de kabels schelen in de airflow etc...
IDE kabels kun je ook rounded kopen, dus qua airflow maakt het niets uit.

Verwijderd

MNECMotU schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:47:

Nu is mijn oog gevallen op deze harddisk.

• Is dit een beetje een goede schijf voor mijn doeleind?
• Welke merken zijn echt aan te raden qua temperatuur?
• Is het verstandig om bij IDE te blijven, of is SATA echt zoveel beter / sneller?
[/list]

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Deze heb ik ook net aangeschaft... ben op zich erg tevreden, maar er zijn wel wat kanttekeningen bij deze schijf te maken.

1. Hij wordt erg heet, heeft dus goede airflow nodig.
2. Ondanks dat ie heet wordt, koel ik 'm nog niet. Kast staat gewoon open.
3. Hij is wel erg stil.
4. In eerste instantie was de schijf erg langzaam.

toelichting punt 4. Ik had een image van een andere oudere schijf rechtstreeks erop gezet. Daarna partitie actief gemaakt en de oudere schijf verwijderd. Werkte allemaal soepeltjes, maar met opstarten / werk in windows was het allemaal erg traag. Meteen maar wat snelheidstests gedaan om te zien of ie defect was... bleek allemaal erg traag te zijn. Je kon ook echt zien dat ie iedere keer moeite had met opspinnen.
Na een paar dagen aan het werk te zijn geweest werd ie echter steeds sneller. Op dit moment is alles prima.

Kortom, goede schijf; maar wel koelen.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik ook wat aan je koeling doen.
HDD koeler plaatsen misschien.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:49
Cubefanatic schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:18:
Dan zou ik toch eerder voor de Western Digital RE serie gaan, die schijven kunnen meer hebben. Betere kwaliteit onderdelen etc. En als je mobo het pakt zou ik toch voor sata gaan, alleen al de kabels schelen in de airflow etc...
RE staat voor Raid Edition, in dit geval houdt dat in dat de schijven sterk verminderd, ik geloof zelfs niet, aan foutcorrectie doen en dit overlaten aan de RAID-controller. Alleen aan te raden bij een RAID-configuratie dus!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Welke temperaturen geeft Speedfan aan en heb je misschien een foto van de binnenkant van de behuizing van je PC (of welke behuizing hebt je)? Misschien is het handig om inderdaad een casefan te plaatsen, ook al koop je een nieuwe harddisk. Sommige kasten zijn voorzien van gaatjes aan de voorzijde, waar je snel een casefan in kunt schroeven.

ik zie nu dit topic van je; Help, m'n harddisk wordt te warm! ik zou toch even goed naar de koeling kijken!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:43
Ik heb een Samsung T166 160Gb.
Deze ligt los op de bodem van mijn kast (op rubberen rondjes) en blijft rond de 30 graden tijdens normaal windows gebruik.

Daarbij is deze schijf erg stil en snel, dus ik zou je deze aanraden. :)

No Shame, only Fame!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
ik vrees dat alle schijven zeer heet gaan worden, dat is gewoon zo als je ze constant laat lezen/schrijven

aangezien de TS nood heeft aan grote doorvoersnelheden, lijkt het mij nuttig om in raid0 of raid0+1 te gaan werken (s-ata kaartje kost weinig en schijven zelf zijn ook goedkoop)
op die manier heeft elke schijf individueel minder werk EN het gaat sneller :)
actieve koeling kan natuurlijk nooit kwaad
persoonlijk ben ik wel niet te vinden voor de meeste hd-koelers (kleine fans = lawaai)
je kan beter de schijf(ven) in een rekje hangen en daar een 80 of 120mm fan voorhangen

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

ToFast schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:49:
Sata<>IDE maakt niks uit, is alleen theoretisch sneller
Waar baseer je dat op? IDE ondersteunt bijvoorbeeld geen NCQ, wat wel een aantoonbare positieve invloed heeft op je snelheid.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:49
Radiant schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:32:
[...]

Waar baseer je dat op? IDE ondersteunt bijvoorbeeld geen NCQ, wat wel een aantoonbare positieve invloed heeft op je snelheid.
Heb je hier benchmarks van gezien? Van wat ik heb gelezen heeft NCQ tot nu toe voor desktop-gebruik eerder een negatief dan positief effect qua snelheid.

• MNECMotU
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:23:
[...]
1. Hij wordt erg heet, heeft dus goede airflow nodig.
2. Ondanks dat ie heet wordt, koel ik 'm nog niet. Kast staat gewoon open.
3. Hij is wel erg stil.
4. In eerste instantie was de schijf erg langzaam.
Hmm... dan valt die dus af... ik zoek nou juist net een schijf die niet zo snel heet wordt.
Ik heb wel een fan achterin mijn case zitten (eerst zat ie aan de zijklep, nu aan de achterkant, maakt geen verschil). Ik heb nu de pc kast al een tijd open staan. Het scheelt iets, maar niet veel.

Als de temperatuur van m'n hdd boven de 45 graden komt, gaat ie raar doen. Dit gebeurt dus regelmatig bij intensief gebruik.

Voordat ik met deze hdd werkte had ik een Maxtor hdd van 200gb, ook IDE.
Daar heb ik werkelijk nog nooit problemen mee gehad, ook al toen ik nog op een 40 graden warme zolderkamer werkte. Dat was gewoon een super hdd!!!
Zo eentje wil ik weer, maar dan een stuk groter.

Dus de schijf moet echt suuuper betrouwbaar zijn en lekker snel en mag echt niet snel warm worden, bij zwaar intensief gebruik... Die hdd's moeten toch wel bestaan? Als je nu bijvoorbeeld een Powermac G5 koopt, die zijn erop gemaakt om zware arbeid te verrichten wat muziekprogrammatuur betreft. Ik heb nog nooit iemand gehoord bij wie z'n hdd oververhit raakte in een Powermac!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

De nieuwste generatie Samsungs, de T166/S166, zijn érg stil, zuinig en snel. Ik denk dat je er niet verkeerd aan doet die even te bekijken.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
MNECMotU schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 17:04:
[...]

Hmm... dan valt die dus af... ik zoek nou juist net een schijf die niet zo snel heet wordt.
Ik heb wel een fan achterin mijn case zitten (eerst zat ie aan de zijklep, nu aan de achterkant, maakt geen verschil). Ik heb nu de pc kast al een tijd open staan. Het scheelt iets, maar niet veel.

Als de temperatuur van m'n hdd boven de 45 graden komt, gaat ie raar doen. Dit gebeurt dus regelmatig bij intensief gebruik.

Voordat ik met deze hdd werkte had ik een Maxtor hdd van 200gb, ook IDE.
Daar heb ik werkelijk nog nooit problemen mee gehad, ook al toen ik nog op een 40 graden warme zolderkamer werkte. Dat was gewoon een super hdd!!!
Zo eentje wil ik weer, maar dan een stuk groter.

Dus de schijf moet echt suuuper betrouwbaar zijn en lekker snel en mag echt niet snel warm worden, bij zwaar intensief gebruik... Die hdd's moeten toch wel bestaan? Als je nu bijvoorbeeld een Powermac G5 koopt, die zijn erop gemaakt om zware arbeid te verrichten wat muziekprogrammatuur betreft. Ik heb nog nooit iemand gehoord bij wie z'n hdd oververhit raakte in een Powermac!
je zegt niets over geluid... miss WesternDigital 150GB raptor? 10k rpm, lekker snel, wel soms beetje extra geluid.. in raid 0/0+1 echter super snel... en anders moet je denk ik naar scsi? 15k rpm....

• MNECMotU
Dutch2007 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 17:10:
[...]
je zegt niets over geluid... miss WesternDigital 150GB raptor? 10k rpm, lekker snel, wel soms beetje extra geluid.. in raid 0/0+1 echter super snel... en anders moet je denk ik naar scsi? 15k rpm....
Zou wel leuk zijn als ie ook een beetje stil is, maar sinds de Quantum Bigfoot (je weet wel, die oude grote herriebak) heb ik mij eigenlijk nooit echt meer geïrriteerd aan het geluid van een hdd...

Die Raptors heb ik ook al zitten bekijken, maar die prijs ligt me toch net even iets te hoog, zeker voor een beetje fatsoenlijke grootte.

Ik denk dat de Samsungs tot nu toe een streepje voor heeft bij mij!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Martinator schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:46:
[...]

Heb je hier benchmarks van gezien? Van wat ik heb gelezen heeft NCQ tot nu toe voor desktop-gebruik eerder een negatief dan positief effect qua snelheid.
Zie de t.net benchmark db :)

• MNECMotU
Ik wilde nog even laten weten dat ik uiteindelijk voor de Samsung HD 500GB SATA-2 7200rpm 16MB ben gegaan.
Maar 94,95 euro bij CDRomLand!

Ook heb ik er 2 brackets met dikke coolribben bij gekocht voor 15 euro, die aan de schijf geschroefd moeten worden, waardoor deze in een 5,25" slot geplaatst moet worden.

De schijf werkt erg lekker. Heeft nog geen rare kuren vertoond (in tegenstelling tot de Maxtors) en is over het algemeen rond de 38 graden, wat erg netjes is!
Een keer tijdens intensief gebruik heb ik hem betrapt op een zwoele 40 graden, maar niet meer dan dit. Terwijl mijn Maxtors al gauw 46 à 47 graden werden!

Kortom: Voor intensief gebruik met Multitrack Audio Applicaties in combinatie met de 5,25" coolribben een zeer geschikte schijf! Lekker veel ruimte voor weinig geld ook!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
coolermaster cooldrives werken ook uitstekend

ik heb een Raptor in een Cooldrive 6 zitten en word 32 graden
en een maxtor 250 GB met koelribben in een 5,25 bay word 37 graden

[ Voor 59% gewijzigd door Bulls op 04-06-2007 00:41 ]

• MNECMotU
Bulls-NL schreef op maandag 04 juni 2007 @ 00:40:
coolermaster cooldrives werken ook uitstekend
Heb even zitten kijken, maar lijkt me inderdaad ook zeer effectief (en het ziet er ook wel stoer uit)... maar maken die dingen niet ontiegelijk veel herrie?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of een Thermaltake Hardcano 14.

De revisie die ik heb heeft echter wel een tik, als je de PC (en dus het fannetje wat er in zit) inschakeld, dan begint die kleine fan flink wat herrie te maken omdat hij uit balans blijkt te zijn. Dat is na een minuut afgelopen en dan wordt het weer rustig.
Gelukkig is dat ratelen bij koude start te verhelpen door zelf even de schroefjes van dat fannetje bij te stellen, dan heb je daar al geen last meer van.
Kwa geluid vind ik het verder best meevallen, maar mocht je het toch teveel vinden dan kun je er altijd een weerstandje naar keuze tussen zetten om de boel even iets langzamer te laten lopen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1