Help, m'n harddisk wordt te warm!

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallowa tweakers,

Het is weer zo ver... het gezellige zonnetje gaat weer schijnen en de temperatuur in mijn studiootje stijgt.

Wij mensen houden wel van een beetje warmte, maar mijn harde schijven blijkbaar niet. Vandaag zat ik hard te werken (en m'n hdd ook) en ineens, plop... spontane reset. Dit doet mijn pc als er iets te warm wordt binnenin. Dus ik gelijk speedfan opstarten en ja hoor... hdd's weer een end boven de 40 graden celcius (ik had dit vorig jaar ook in de zomer).

Nu dacht ik... dit kan toch eigenlijk niet normaal zijn? Het gaat om een normale zelfbouw P4 3.2Ghz met 2 maxtor hdd's van 80gb en 250gb. Mijn andere pc's hebben hier namelijk nog nooit last van gehad.

Is misschien de airflow niet goed in mijn pc? Hoe weet ik dat, want heb daar weinig kaas van gegeten. Ik heb een fan op de CPU zitten en een fan aan de zijplaat van de kast, maar deze heb ik verplaatst naar de achterkant van de kast, maar dat maakt niet veel verschil.

Nu weet ik dat ik de hdd's (vooral de grote) enorm belast, want ik draai voornamelijk sequence audio software, maargoed... een hdd moet daar toch tegen bestand zijn?

Doe ik iets fout? Is dit normaal? Wat doe ik er aan als simpele oplossing?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

Hardeschijven NIET boven elkaar hangen, liefst met een paar cm vrije ruimte er boven.

Eventueel een paar casefans kopen of frontjes uit de PC halen waar de hardeschijf achter zit.

Ligt een beetje aan je kast.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-02 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Tja fans, airflow. Meeste kasten hebben in het front ook wel plek voor een fannetje. Laat deze naar binnen zuigen, en dan die achter in je kast naar buiten. Zie ook Frequently Asked Questions TCO en dan het gedeelte genaamd "Airflow.

Maar zo warm is het toch nog niet? Ik zit op zolder en dat was vorige zomer echt een ramp, nu zal het deze zomer nog een tikkeltje warmer worden schatten ze dus ik hoop dat alles het overleefd ;). Koeling in pc's / server heb ik genoeg, maar de ruimtes zelf worden niet gekoeld. Arme bakjes :P

Edit; ik heb hier in mijn werkstation 2 hd's op elkaar, zijn beide 35 graden. Een 3e disk zit iets lager en is ook van rond die temperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 28-03-2007 23:06 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tja, een P4 is niet echt heel koud, die lucht gaat dus minder gemakkelijk weg naar achteren.

Daarbij ligt de temperatuur van je harde schijven natuurlijk ook aan het type harde schijf, en de activiteit ervan. Ik heb hier twee schijven dicht bij elkaar, en bij idle is gemakkelijk de een 42 graden, en de ander 35...

Echt zorgen maken zou ik trouwens pas vanaf een graad of 50 gaan doen, boven de 45 heb ik ze zelf alleen liever niet.

Google heeft pas statistieken vrij gegeven: nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Harddisk cooler op je schijven zetten helpt ook een hoop, bovendien scheelt t ook geluid ze schijnen goed te dempen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• MNECMotU
Tja... m'n hdd's zitten redelijk dicht op elkaar. In dit type kast kan het ook niet echt anders, of ik zou van 3.5" naar 5.25" beugels moeten aanschaffen. Ook heb ik al eens gezocht naar speciale passieve hdd coolers, maar dat werd te duur en zou ook niet echt in mijn kast passen.

Wat ik vorig jaar als oplossing had, was een simpele bureau ventilator in m'n openstaande pc-kast laten blazen. Dat hielp goed, alleen heb ik die ventilator helaas niet meer. Ook staat het niet echt professioneel naar klanten toe.

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:03

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Mijn PC staat altijd aan, en eerlijk gezegd kan ik niet mijn vingers op de 2 HD's liggen, want die zijn te heet. Volgens mij dus zeker meer dan 40 graden. Het draait alweer zeker 1,5 jaar zo.

En inderdaad dat artikel van Google... Ik zou mij niet te druk maken. :)

• MNECMotU
Ik maak me ook niet zo druk om lees- en schrijffouten, maar als mijn pc spontaan begint te resetten (nu al), dan weet ik dat er echt wel wat mis is. Ik zit zelf in een ruimte van 4 bij 3 meter met iets van 30 apparaten opeen gestapeld. Dat wil wel warm worden hoor... vandaag zat ik ook al te zweten. Dat kan a.s. zomer nooit goed blijven gaan.

Maar... ik heb een leuk idee. Ben ook al een beetje aan het rond searchen en googlen. Als ik nu eens een simpele goedkope airco aanschaf? Heb ik het lekker cool en m'n pc dus ook!

Probleem alleen is, dat airco's altijd een verbinding naar buiten moeten hebben en dus moet het raam een stukje open blijven staan, wat bij een geluidsstudio niet zo handig is... :/

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@ hierboven; uitzetten dat je pc reboot bij een erreur, dus dat je in plaats van een reboot een BSOD krijgt met nuttige info. Is wel met Google te vinden, ben lam op dit moment :P

[ Voor 17% gewijzigd door TommyGun op 28-03-2007 23:53 ]

• MNECMotU
TommyGun schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:53:
@ hierboven; uitzetten dat je pc reboot bij een erreur, dus dat je in plaats van een reboot een BSOD krijgt met nuttige info. Is wel met Google te vinden, ben lam op dit moment :P
In de bios neem ik aan?

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Vooruit dan, indien Windows XP; (RMB @ Deze Computer -> Eigenschappen).

Afbeeldingslocatie: http://www.gamergun.com/files/1/bsod_ipv_reboot_winxp_sp2_thumb.png

[ Voor 57% gewijzigd door TommyGun op 29-03-2007 00:17 ]

• MNECMotU
Ah... kijk eens aan... wel eens gezien, maar daar denk je over het algemeen niet aan :)

Blijkbaar krijg windows toch door dat er een systeemfout is, anders zou mijn pc niet rebooten?
Waar komt die melding dan vandaan?

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-02 22:04
Ik denk niet dat het aan je HDD's ligt maar misschien aan een fout in de software of aan de hitte instelling van je bios die reboot/uitschakelt bij te veel hitte.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02 06:23
HELP!1111!!!11!1!!11!!!!!!1111!!!! :'( :'(
sorry. maar HELP heeft niet echt zin bij een topictitel.

OT:
Maar probeer er inderdaad eens een fannetje tegenaan te gooien, dat kan nooit kwaad :)

Tevens gaat een goedkoop airco'tje niet werken. Die kan het denk ik niet aan. dan zou je er een stuk of 2 of 3 neer moeten zetten :P

[ Voor 23% gewijzigd door NomadTitan op 29-03-2007 00:33 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Over de temperatuur van de harddisk is in de FAQ van dit subforum al iets geschreven: OM FAQ / Beleid » Hoe warm mag mijn harddisk worden? Over de koeling van het een en ander staat in de FAQ van Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen al iets geschreven. Over hangen en opstartproblemen staat in de FAQ van Processors, Mobo's & Geheugen ook iets geschreven.

Probeer in het vervolg iets langer te kijken in de FAQ's van de probleem-gerelateerde GoT-subforums en maak in je topicstart kenbaar waarom de informatie in de FAQ's eventueel niet zou voldoen. Dat wordt hier op GoT echt wel van je verwacht. Zie ook de Registratievoorwaarden / korte FAQ voor een uitleg over de werking van GoT. En probeer in het vervolg ook een iets minder irritante topictitel te verzinnen ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.