Vreemde moderaties

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-06 15:35
Ik ben niet echt fan van de manier waarop 'nieuwe stijl' gemodereerd wordt.
Mijn ervaring is dat veel zinnige reacties worden weggemod. Onware of onzin reacties krijgen wel een +1 of +2. Ik wordt er niet echt vrolijk van.

Een voorbeeld van mijzelf van vandaag:
Thread over XBOX 360, wel/niet elite. Eén van de kritiek punten in het nieuwsstukje was HDMI die geen resultaat levert, een ander punt was het ontbreken van WIFI.
Dit leidt tot een discussie over hoe goed de PS3 en WII wel niet zijn. Veel van deze niet relevante replies krijgen een +2.
Ik maak een opmerking over dat het raar is dat WIFI ontbreekt aangezien die standaard in de XBOX zit omdat de controllers ermee werken. Dit wordt als overbodig aangemerkt (?!) Lijkt me relevant en ontopic. Daarna wordt gereageerd dat het met bluetooth werkt (is niet zo) en die krijgt een +2.

Samenvattend over een thread: Offtopic wordt gewaardeerd, ontopic wordt weggemod. Beetje raar.

Dit is één takje, maar ik ervaar hetzelfde bij bijna al mijn replies sinds het nieuwe modden. Ik snap best dat de modders niet alwetend zijn, maar ik vind het heel slecht.

Ik gok zomaar dat ik niet de enige ben met die ervaring, hoe is hier wat aan te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linkjes please.
Edit: Ik bedoelde linkjes naar reacties waarvan je vindt dat ze fout gemod zijn. Dan praten we over dezelfde reacties.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram S
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-08-2023
ik ben het met je eens dat er vaak (in eerste instantie, meestal na een dag of wat zijn de moderaties prima uitgevoerd) onterecht punten worden gegeven aan onbenullige posts.
quote: supertheiz
Ik vind het vreemd dat de XBOX 360 niet standaard WIFI heeft: De draadloze controlers communiceren via WIFI met de box. De premium en elite zijn dus al uitgevoerd met WIFI anders zou je niet kunnen spelen. Blijkbaar is het dus onbeschikbaar gemaakt voor internet en moet je betalen om het daarvoor alsnog aan de gang te krijgen.
Dat jou post omlaag wordt gemod kan ik overigens wel inkomen, ik moest hem ook 3x lezen voordat ik doorhad dat je bedoelde dat de controlers een wifi-achtige communicatie structuur gebruiken maar dat de 360 niet via wifi een netwerkverbinding kan maken. Ik denk dat je als modder hier ook rekening mee moet houden: een post waar niet begrepen wordt wat er staat, draagt ondanks dat deze inhoudelijk goed is, minder bij aan een discussie dan een goed geformuleerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
Thnx voor de reply.

Het gaat me er niet zozeer om dat mijn post voor iedereen leesbaar is -edit- en dat bedoel ik niet ivm jou reactie, maar ik doel op de hoogte van de score.. -edit- Ik irriteer me de laatste tijd wel aan de manier van modden en de posts die op de eerste pagina staan.
* Erg veel offtopic genezeul staat op pagina 1.
* Humor wordt meestal weggemod, is voor mij juist een reden om de reacties door te lezen.
* Reacties van mensen die daadwerkelijk weten waar ze het over hebben wordt weggemod of krijgen een redelijk lage score.

Voorheen had je een grote groep mensen die je post beoordeelden. Hierdoor kreeg je een wat plattere beoordeling. Nadeel was dat de eerste modders bepaalden welke reacties bleven staan en welke weggemod werden door een lage score. De meeste latere mods lazen alleen de reacties die een hoge score hadden.

Samenvattend: Ik denk wel dat de huidge methode van modden met moderators de beste methode is, maar dat er niet voldoende moderator zijn. Het voordeel dat je bij tweakers had (erg veel modders) ben je hierdoor kwijt. Dus mijn voorstellen zijn:
- Wellicht dat je wat meer modders moet toelaten.
- Wellicht kan je de level 1 reacties met een hoge score ook als eerste reacties kan tonen onder het bericht. Het doel van moderaten met een score is toch om aan te geven welke reacties de meest relevante zijn. Als je de hoogste scores eerst toont bereik je ook daadwerkelijk iets met die mod. Daarnaast zijn first posts meestal kwalitatief minder, maar die blijven wel hardnekkig onder het nieuwsstukje hangen.
- Wellicht kan er bij het modden wat meer gelet worden op de context van het nieuwsstukje. Vaak zie je dat een reactie informatief is, daarom een hoge score heeft, maar eigenlijk weinig met de nieuwspost te maken heeft.

Supertheiz meldt zich eventueel aan als modder, alleen kritiek leveren kan iedereen.

[ Voor 5% gewijzigd door supertheiz op 02-05-2007 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
supertheiz schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 17:57:
* Erg veel offtopic genezeul staat op pagina 1.
Let je ook even op dat het grootste deel van die reacties gewoon nog *niet* gemod is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
TheZeroorez schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 17:59:
[...]

Let je ook even op dat het grootste deel van die reacties gewoon nog *niet* gemod is? ;)
Onderdeel van mijn punt dat er meer modders moeten komen: Vandaag lezen ik (en velen) het nieuws van vandaag. Morgen lezen we het nieuws van morgen. Als er 1 of 2 dagen overheen gaan om tot goede scores te komen is het wat mij betreft wat aan de late kant. Tweakers is een nieuwssite, niet een magazine.
Let op: No offence, vind dat jullie het goed doen, probeer alleen te helpen van Tweakers een nog betere site te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het met je eens dat de moderaties eigenlijk binnen een paar uur al gestabiliseerd zouden moeten zijn. Na 1 of 2 dagen is wat mij betreft ook te laat. Maar het is niet zo makkelijk kwaliteit en kwantiteit beide tegelijk te verhogen...

Wat betreft het wegmodden van humor... Tja... wat de een grappig vindt, is overbodig geneuzel voor de ander. Dat is nauwelijks objectief te beoordelen. Wat mij persoonlijk opvalt, is dat veel 'grappen' eigenlijk verkapte flame(pje)s zijn. Ook dat veel grappen zo oud zijn, dat ze zo langzamerhand niet meer grappig zijn.

Meer context gericht modereren is een lastige... Vaak zijn de zijdelingse reacties bijzonder interressant. Dan is het eigenlijk zonde om die off-topic te modereren. Als alles off-topic wordt gemodereerd, dan krijg je ook weer klachten. Ik denk niet dat dat goed op te lossen is, tenzij je twee selectie criteria maakt... één voor hoe on-topic de post is, en één voor de kwaliteit van de post. En dat is wellicht weer een beetje teveel van het goede...

Het idee om de reacties/threads op basis van moderatie i.p.v. tijdstip te sorteren vindt ik erg interessant. Eerste alle +4 post, dan alle +3 posts, etc etc... Misschien als extra menu optie? Niet alleen 'oudste eerst'/'nieuwste eerst', maar ook 'hoogste eerst'. Zie ik wel zitten!
Dan is ook gelijk het gesignaleerde probleem van pseudoreplying opgelost. (slimme techniek om in beeld te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:00:

Ik ben het met je eens dat de moderaties eigenlijk binnen een paar uur al gestabiliseerd zouden moeten zijn. Na 1 of 2 dagen is wat mij betreft ook te laat. Maar het is niet zo makkelijk kwaliteit en kwantiteit beide tegelijk te verhogen...

Het idee om de reacties/threads op basis van moderatie i.p.v. tijdstip te sorteren vindt ik erg interessant. Eerste alle +4 post, dan alle +3 posts, etc etc... Misschien als extra menu optie? Niet alleen 'oudste eerst'/'nieuwste eerst', maar ook 'hoogste eerst'. Zie ik wel zitten!
Dan is ook gelijk het gesignaleerde probleem van pseudoreplying opgelost. (slimme techniek om in beeld te komen)
Ik las het topic ook en moest daar ook aan denken. Ook het eerste gedeelte, stabilisatie, los je er voor een groot gedeelte mee op. Daarnaast voorkom je dubbele posts, aangezien de meest voor de hand liggende reacties zullen komen boven drijven.
Als laatste denk ik ook dat je zinvollere discussies krijgt. Als je nu een score 3 op pagina 3 hebt, heb je weinig kans op reacties. Op google haakt 85% van de bezoekers af na de eerste pagina's, ik denk dat de enige personen op tweakers die verder kijken als de eerste pagina ofwel moderators zijn, ofwel repliers die hun reply kwijt zijn. Is zonde van de goede reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
PS hoe kan ik me ook al weer aanmelden als modder? Ik heb eigenlijk wel zin om me ermee te bemoeien... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Het probleem van sorteren op scores is dat een thread niet meer leesbaar is.
Je weet niet waar die +4 reactie een antwoord op is.

Ik zie dan meer in het systeem dat al eerder geopperd is, dat je wanneer je er voor kiest alleen >3 reacties te zien, dat de andere reacties dan als link nog wel zichtbaar zijn.
Dan weet je tenminste nog waar die reactie in de threads staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 13:29

botoo

💀 too old to die young

@supertheiz: check je mail :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
mjtdevries schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:22:
Het probleem van sorteren op scores is dat een thread niet meer leesbaar is.
Je weet niet waar die +4 reactie een antwoord op is.

Ik zie dan meer in het systeem dat al eerder geopperd is, dat je wanneer je er voor kiest alleen >3 reacties te zien, dat de andere reacties dan als link nog wel zichtbaar zijn.
Dan weet je tenminste nog waar die reactie in de threads staat.
Is een nadeel van de hiarchische reply, als je wil sorteren moet je de threads met z'n subs als geheel beoordelen.
Aan de andere kant, als je wilt filteren moet je eigenlijk ook de thread waar de reactie bij hoort tonen, los zal het een zinloze reply zijn.

Toch lijkt het me een mooi systeem: Bij topics met veel replies staan vaak de betere reacties op de tweede of derde pagina.

@botoo: Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Goh, wat zou er nou toch in dat mailtje staan?
:)

[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 03-05-2007 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie threads absoluut niet als een probleem...

Op exact dezelfde manier als je op dit moment de threads op tijdstip kunt rangschikken, kun je ze ook op moderatie rangschikken. Hoofdthreads, gesorteerd op de moderatie van de reactie waarmee de thread begint. Subthreads, op basis van de reactie waarmee de subthread begint.

Dus:
+4
--- +4
--- +3
+4
--- +2
--- +1
--- 0
+3
--- +2
------ +4
------ +2
--- +2
------ +2
--- +1
--- 0
+2
+1
0
-1
-1

Bij tijdstippen heb je minder kans op gelijke waarden... Bij moderaties zal je bij gelijke waarden, misschien even moeten kijken naar de eerste sub-niveau reacties binnenin de thread. Zodat zoals in het voorbeeld hierboven, de +4 hoofdthread, met +4 en +3 reacties, wel boven de +4 hoofdthread met +2,+1 reacties komt. Ik denk dat hiervoor 1 niveau dieper kijken voldoende is...

Je kunt ook iets ingewikkelders indenken... bijvoorbeeld de threads sorteren naar de maximum moderatie die in de totale thread voorkomt... En idem voor subthreads.

Er zijn meerdere methoden denkbaar. Ik denk dat de eerste methode relatief simpel te implementeren is, en voldoet aan de eisen. Het hoeft niet mathematisch perfect te zijn... Zolang mensen netjes reply-en in de thread, en niet op hetzelfde niveau via een @auteur, dan zal het prima werken.

P.S. Je ziet dat ik aanneem dat het algehele niveau van de reacties beduidend toeneemt met dit systeem :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Wat betreft die laatste opmerking van je....

Dat zou daadwerkelijk wel kunnen gebeuren.
Als mensen intelligente discussies meteen onder een artikel zien staan, zullen ze wellicht minder snel geneigd zijn met flames te beginnen, of andere onzin.
Een soort goed voorbeeld doet goed volgen idee.

Maar het zal zeker in het begin veel verwarring geven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
Dat is dan bij deze besloten. We hebben al 3 man die voor zijn. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 15:37:
Ik zie threads absoluut niet als een probleem...

Op exact dezelfde manier als je op dit moment de threads op tijdstip kunt rangschikken, kun je ze ook op moderatie rangschikken. Hoofdthreads, gesorteerd op de moderatie van de reactie waarmee de thread begint. Subthreads, op basis van de reactie waarmee de subthread begint.

Dus:
+4
--- +4
--- +3
+4
--- +2
--- +1
--- 0
+3
--- +2
------ +4
------ +2
--- +2
------ +2
--- +1
--- 0
+2
+1
0
-1
-1

Bij tijdstippen heb je minder kans op gelijke waarden... Bij moderaties zal je bij gelijke waarden, misschien even moeten kijken naar de eerste sub-niveau reacties binnenin de thread. Zodat zoals in het voorbeeld hierboven, de +4 hoofdthread, met +4 en +3 reacties, wel boven de +4 hoofdthread met +2,+1 reacties komt. Ik denk dat hiervoor 1 niveau dieper kijken voldoende is...

Je kunt ook iets ingewikkelders indenken... bijvoorbeeld de threads sorteren naar de maximum moderatie die in de totale thread voorkomt... En idem voor subthreads.

Er zijn meerdere methoden denkbaar. Ik denk dat de eerste methode relatief simpel te implementeren is, en voldoet aan de eisen. Het hoeft niet mathematisch perfect te zijn... Zolang mensen netjes reply-en in de thread, en niet op hetzelfde niveau via een @auteur, dan zal het prima werken.

P.S. Je ziet dat ik aanneem dat het algehele niveau van de reacties beduidend toeneemt met dit systeem :*)
En een reaktie:

(-1)
-- +4
-- +4
---- +2
-------+3

Waar zou die moeten komen volgens jou:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:26

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik zou zeggen na de 3+... Gemiddeld toch een goede draad, je kunt het gemiddelde nemen van een bepaalde keten, en daarop sorteren (het moet ook nog digitaal bepaald kunnen worden, dus op basis van welke *programmeerbare* regels sorteer je? )

/me Freeze_XJ is voor

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij betreft moet zo'n -1 gewoon onderaan staan, bij de andere -1's. Een flamebait of troll moet je zowiezo helemaal niet op reageren. Maar het kan natuurlijk ook een 0 of 1 zijn met een +4 reactie.

Hoewel deze situaties nu nog wel voorkomen, denk ik dat het in zo'n nieuw systeem nauwelijks meer zal gebeuren. Wanneer je de betere reacties al bovenaan zet, dan wordt het onwaarschijnlijk dat er onderaan, bij de verzameling flames en trolls, er toch nog plotseling +4's als reacties op komen. Die +4's reactie zijn dan al wel eerder ergens geplaatst.

Ik denk dat het systeem er zelf voor zal zorgen dat de goede reacties/discussies zich bovenaan concentreren, en dat de flames helemaal genegeerd gaan worden. En dat dit soort voorbeelden daardoor nogal theoretisch zullen blijken te zijn.

Ik ben (bij nader inzien) niet zo'n voorstander van het (gewogen) gemiddelde van de gehele thread. Inderdaad kan dan een +1 reactie boven een +4 kan staan, omdat de daarop volgende reacties in de thread hoger zijn. Dat lijkt nogal oneerlijk t.o.v. die +4 reactie. Die mag toch niet de dupe worden van serie onnozele reacties op zijn uitstekende post?
Een gemiddelde geeft minder het effect van een beloning, en geeft dan ook minder sturende werking.

(Verder denk ik dat een (gewogen) gemiddelde veel lastiger is om te implementeren, dan het simpeler systeem. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm... Ik mis eigenlijk nog een reactie van Botoo en andere tweakers bobo's. Wat vinden jullie van thread sorteren op basis van moderatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

FreezeXJ schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 13:27:
Ik zou zeggen na de 3+... Gemiddeld toch een goede draad, je kunt het gemiddelde nemen van een bepaalde keten, en daarop sorteren (het moet ook nog digitaal bepaald kunnen worden, dus op basis van welke *programmeerbare* regels sorteer je? )

/me Freeze_XJ is voor
Ben ik het redelijk mee eens, voorbeeldje:
nieuws: Beste besturingssysteem voor gamers: Vista of XP?
Wordt een -1 overbodig op een DRM verhaaltje geplakt, welke daarna duidelijk wordt verworpen.
Ik heb standaard -1 uit staan, dus had heel die replies nooit gezien.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:13:
[...]

Ben ik het redelijk mee eens, voorbeeldje:
nieuws: Beste besturingssysteem voor gamers: Vista of XP?
Wordt een -1 overbodig op een DRM verhaaltje geplakt, welke daarna duidelijk wordt verworpen.
Ik heb standaard -1 uit staan, dus had heel die replies nooit gezien.
Tja, een off-topic (DRM zit toch niet in games :? ) discussie, die verder bouwt op een flame zie je inderdaad niet. Da's toch niet gek? Die -1 heb je uit staan, en zonder die reactie slaat de rest weer nergens op :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik vind het niet 100% offtopic, eerste reactie gaat over (ja, klepen bel) geheugenverbruik in Vista. Daarbij 2 reactie wat betreft mogelijk gebruik van CPU cycles, eentje krijgt +2 ander wordt weggezet als -1. Dat een offtopic -1 krijgt echter de reacties hierop beide op 2.

Maargoed, ik doelde op het idee om
(-1)
-- +4
-- +4
---- +2
-------+3
Hiervan dus het gemiddelde te nemen, dus had in mijn geval wel zichtbaar geweest met mijn -1 filter aan.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 09-05-2007 17:34 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:26

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mag ik toch nog hééél even schieten?
- Mensen gaan zeuren dat ze dan die -1 flamebait weer zien
- Moeten we allemaal afleren een opmerking betreffende een voorgaande post in een nieuwe thread te stoppen...
Nu is het zo :
+2 Pietje
-- Reactie op Pietje + thread
0 Klaasjes reactie op Pietje
-- +1 Jantjes reactie op Klaasje
+1 Sjonnies reactie op Klaasje
enzovoorts...

- Gaat dit heel wat modwerk opleveren, omdat men probeert zo hoog mogelijk te eindigen, al dan niet met andermans posts.

[ Voor 20% gewijzigd door FreezeXJ op 11-05-2007 08:28 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
FreezeXJ schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 18:26:
Mag ik toch nog hééél even schieten?
- Mensen gaan zeuren dat ze dan die -1 flamebait weer zien
- Moeten we allemaal afleren een opmerking betreffende een voorgaande post in een nieuwe thread te stoppen...
- Gaat dit heel wat modwerk opleveren, omdat men probeert zo hoog mogelijk te eindigen, al dan niet met andermans posts.
-edit- mijn reactie was stom, deze wordt beter:

Ik snap die tweede niet, kan je uitleggen?

[ Voor 31% gewijzigd door supertheiz op 10-05-2007 23:18 ]

Pagina: 1