Kwaliteit Optische S/PDIF uitgang moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 3.764 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Ik zit er over te denken om een betere versterker te kopen.
Als ik m'n pc nu daarop aansluit via een optische S/PDIF/TOSLINK kabel, krijg ik dan dezelfde kwaliteit met de onboard geluidskaart als met een dure goede geluidskaart?
Het is en blijft dan immers digitaal waar een 1 toch niet zomaar een 0 kan worden?

Het gaat om een Gigabyte GA-8N-SLI moederbord met een Realtek ALC850 chip. Dat is een 7.1 chip, maar kan die dan over die optische S/PDIF dan ook 7.1 sturen? (want ik hoorde dat sommige daar dan alleen stereo overheen kunnen sturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ALs hij DD live of DTS connect kan dan is het mogelijk om er ook 5.1 overheen te gooien.
Maar normaal zal hij gewoon stereo door geven. Bij dvd's kijken is het wel mogelijk om pass-through aan zetten in dvd afspeel programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik zou zeggen; probeer het gewoon eens. Sluit de handel aan en ga luisteren of het naar je zin is. Wat meerkanaals betreft; kijk eens in de handleiding of de drivers van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Het enige wat ik kan vinden is dit regeltje in de handleiding:
"The SPDIF optical output port is capable of providing digital audio to external speakers or compressed AC3 data to an external Dolby Digital Decoder via optical cable"

Houdt dat in dat als je meerkanaals AC3 signaal hebt dat dan ook daar doorheen gaat? Of kan die er dan nog eerst stereo van maken?

Proberen gaat dus helaas niet omdat ik nog geen versterker met digitale ingangen heb.

In eerste instantie gaat het me trouwens vooral om goed stereo geluid, dus ik ben vooral benieuwd of er kwaliteitsverschil is tussen onboard digitaal en een gewone geluidskaart digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Meerkanaals audio wordt gewoon doorgestuurd, zelfs in mediaplayer (classic)
Bij DD Live en DTS connect wordt er van een stereokanaal Dolby of DTS gemaakt.

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb hier ook een goede geluidskaart in de pc zitten en heb sinds 2 jaar toch de optical out van m'n onboard geluid in gebruik.
Hier klinkt de optical out van de onboard beter en duidelijker dan de analoge out van de losse geluidskaart.
Dit hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de Dac in je versterker.
Een ander voordeel is gewoon totaal geen ruis, hoe ver de versterker ook opengedraaid staat.
Als de mp3 stopstaat wordt het signaal gewoon stopgezet en verdwijnt het PWM logotje in de display van de versterker. Je hoort dan ook helemaal niks meer.
Verder heb je ook geen last van aardlussen.

Een nadeel is dat je bij slechtgeripte mp3's ook alle onzuiverheden nog beter hoort. (ook al is de bitrate 192kbps of hoger.)

Games en Mp3 wordt in stereo doorgestuurd die in de versterker kan worden omgezet naar Dolby Prologic II en DVD's worden gewoon in DD 5.1 of DTS 5.1 doorgestuurd.

Over de lengte van een optische kabel: hier werkt een lengte van 12m nog goed. Als ik de kabel nog langer maak herkent de versterker het signaal niet meer. Het rode licht aan het uiteinde is ook stukken zwakker dan bij de optical out van de XBOX360. Die is maar 1m.

[ Voor 69% gewijzigd door KneppaH op 30-04-2007 13:14 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Dankje KneppaH, dat is wat ik wou horen. :9

Ik ga eens kijken of ik ergens een mooie versterker vandaan kan halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor geen verschil tussen m'n cd-speler (Cambridge Audio 540v2) op m'n DAC (PS Audio DL Three) via optisch en m'n AC97 optisch -> converter -> 10 meter coaxiaal -> DAC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ik kom nu eigenlijk een topicje tegen wat ik zocht.
kwaliteit onboard sound via S/PDIF
Schijnt dus wel iets verschil in te kunnen zijn als die resampled van 44,1 naar 48 KHz, maar ik denk dat voor mij zelf eerst een goede versterker een goede upgrade is. :)

Nog een klein beetje offtopic, werkt de volumeregeling op de pc eigenlijk als je hem digitaal aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik hoor geen verschil tussen m'n cd-speler (Cambridge Audio 540v2) op m'n DAC (PS Audio DL Three) via optisch en m'n AC97 optisch -> converter -> 10 meter coaxiaal -> DAC...
Dit maakt al helemaal duidelijk dat je gewoon de optische uitgang van je onboard kunt gebruiken. Dit had ik zelfs niet verwacht.
Nog een klein beetje offtopic, werkt de volumeregeling op de pc eigenlijk als je hem digitaal aansluit?
De Masterslider werkt niet maar de Waveslider wel.
Winamp volume en Mediaplayer volume werkt ook gewoon.
De volume toetsen op m'n keyboard werken niet want deze sturen de master volume aan. Misschien dat je dit met instellingen aan kunt passen.

[ Voor 36% gewijzigd door KneppaH op 30-04-2007 14:16 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
-DG- schreef op maandag 30 april 2007 @ 12:50:
In eerste instantie gaat het me trouwens vooral om goed stereo geluid, dus ik ben vooral benieuwd of er kwaliteitsverschil is tussen onboard digitaal en een gewone geluidskaart digitaal.
Let op dat de geluidskaart niet "gelocked" is op 48khz en dus alleen 48khz geluid kan doorsturen. Bij DVD geluid is dit geen probleem want die zijn immers 48khz. Maar CD geluid is 44.1khz dus het geluid zal gesampled worden naar 48khz en is niet "bit perfect" meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Slogra schreef op maandag 30 april 2007 @ 14:15:
[...]

Let op dat de geluidskaart niet "gelocked" is op 48khz en dus alleen 48khz geluid kan doorsturen. Bij DVD geluid is dit geen probleem want die zijn immers 48khz. Maar CD geluid is 44.1khz dus het geluid zal gesampled worden naar 48khz en is niet "bit perfect" meer.
Ja dat zei ik in mn laatste post zelf ongeveer al. :P Zo'n geluidskaartje die dat alletwee kan komt later dan wel, want met een betere versterker valt eerst veel meer kwaliteitsverschil te halen denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

M'n Realtek ALC850 is gelocked volgens mij. Ik kan echter wel andere sampelrates instellen, maar deze hebben geen effect volgens mij want ik hoor geen verschil. Maar dan nog klinkt de optical out beter dan via de analoge weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
-DG- schreef op maandag 30 april 2007 @ 14:18:
[...]

Ja dat zei ik in mn laatste post zelf ongeveer al. :P Zo'n geluidskaartje die dat alletwee kan komt later dan wel, want met een betere versterker valt eerst veel meer kwaliteitsverschil te halen denk ik. :)
Je kan het kwaliteitsverlies beperken door een goede software resampler te gebruiken. Voor Winamp en Foobar bestaan deze in ieder geval.
Daarnaast kan de kernel streaming plugin helpen om het geluid te verbeteren (het geluid origineel te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulebappie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-03 16:25
Het bijkomend voordeel van optisch is dat je de pc loskoppelt van je audio-installatie. Er wil nog wel eens een behoorlijke lekstroom gaan lopen tussen je audio en pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Wellicht interessant wanneer je een C-Media 8738/8768 hebt:

http://www.hydrogenaudio....opic=49350&hl=ac97%2044.1
Pagina: 1