kwaliteit onboard sound via S/PDIF

Pagina: 1
Acties:
  • 981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Help me out here please?
Zou er daadwereklijk een kwaliteitsverschil zitten tussen onboard geluidskaarten en de (vaak veel duurdere) PCI of USB (niet onboard) geluidskaarten, als je deze via een digitale uitgang (coaxiaal/toslink S/PDIF) aansluit?

De DAC (digitaal-analoog converter) bij deze manier van aansluiten zit dan in de receiver of de boxen (en niet in/op de chip van de geluidskaart). Het enige wat die onboard dan hoeft te doen is een digitaal signaal (muziek op de pc is al digitaal) DIGITAAL doorsturen (via een digitale manier), dus alleen maar 1-en en 0-en, geen conversie, niets.....gewoon 1-op-1 doorsturen. Daar kan toch eigenlijk niets misgaan en dus ook geen (kwaliteits)verlies) optreden?

Of mis ik iets hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, daar ben ik nou ook wel eens benieuwd naar. Ik heb een AC97 cheap ass onboard zitten en via de S/PDIF verbonden met mijn logitech Z5500. Zou de kwaliteit verbeteren met een Audigy kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat er inderdaad weinig kwaliteitsverlies is bij het gebruiken van de digitale uitgang van je onboard geluidskaart. Zoals je zegt worden alleen de nulletjes en eentjes doorgegeven en worden deze extern verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er aan.

Bij films met DTS / Dolby digitaal geen verschil.
Muziek is er alleen verschillen tussen geluids kaarten die op 44,1Khz kunne resampelen en geluids kaarten die dat niet kunne.

Bij games is er verschil tussen eax, eax 2 ,eax 3 ,eax 4, eax HD Mits de gespeelde games het ook ondersteunen en er gebruik van wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:38

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat er geen conversie plaatvind is in veel gevallen een illusie: de meeste chipjes resampelen nog altijd naar 48 Khz, en dat niet altijd erg netjes. Er zijn natuurlijk ook kaartjes die dat niet doen, maar bij onboard doet 99% van de gevallen wel resampling.

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 19-02-2006 22:53 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
de meeste chipjes resampelen nog altijd naar 48 Khz
Ok makes sense.
Hoe kom je er eigenlijk achter of een kaart/chip resampled? En wellicht belangrijker of ie dit netjes doet of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat eigelijk er niet om of die het kan, maar dat je bij de drivers/control paneel van je geluids kaart kan instellen dat die moet resample op 44,1khz. Bij somige geluids kaarten heb je speciaale drivers nodig om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 00:42:
Het gaat eigelijk er niet om of die het kan, maar dat je bij de drivers/control paneel van je geluids kaart kan instellen dat die moet resample op 44,1khz. Bij somige geluids kaarten heb je speciaale drivers nodig om dit voor elkaar te krijgen.
Het probleem is juist dat de meerste kaartjes enkel en alleen 48 Khz kunnen :( . Hoe je erachter komt: zoek het chipje op je moederbord en bekijk de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op maandag 20 februari 2006 @ 07:29:
Het probleem is juist dat de meerste kaartjes enkel en alleen 48 Khz kunnen :( . Hoe je erachter komt: zoek het chipje op je moederbord en bekijk de specs.
En als ze al 44.1KHz kunnen uitsturen dan schiet je er nog weinig mee op: al die AC97 dingen werken intern op 48KHz, dus je hebt altijd resampling. Het is te gek voor woorden dat zelfs marktleider Creative op z'n hele serie kaarten hetzelfde probleem heeft: sinds de Live werkt alles intern op 48KHz.

Als je dat niet wil dan zit je al snel bij kaartjes zoals die van M-Audio en Edirol.l

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf gebruik ik me ouwe vortex 2 die je op 44,1Khz kan laten resample.

Maar ik zal zeggen lees hier even, Welke geluidskaart best voor stereo?
Er schijnt een goedkoop trust kaartje te bestaan die het geluid helemaal niet resampeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de meeste vergeten is dat de tijd informatie in het clock signaal bij digitale audio nog steeds analoog is. Dus zelfs als een geluidskaart met S/PDIF niets met het signaal doet (b.v. resampeling) is nog steeds deze clock een belangrijke factoor voor de kwalitijd.

Het jammere is nu dat ik zelf geen enkele soundkaard onder de 6000 euro weet met een goede (liefts exterene) clock.

Daarnaast heeft S/PDIF ook nog eens de vervelende eigeschap om het aanwezige clock signaal niet optimaal door te geven.

Zelf heb ik al het plan opgevat om zelf in verilog een eigen soundkaard te onwikkelen om van dit probleem af te komen. Helaas heb ik niet genoeg tijd voor dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 10:47:
Wat de meeste vergeten is dat de tijd informatie in het clock signaal bij digitale audio nog steeds analoog is. Dus zelfs als een geluidskaart met S/PDIF niets met het signaal doet (b.v. resampeling) is nog steeds deze clock een belangrijke factoor voor de kwalitijd.
Klopt, spdif clock kan een probleem vormen.
Het jammere is nu dat ik zelf geen enkele soundkaard onder de 6000 euro weet met een goede (liefts exterene) clock.
Look again. Er zijn zat profi kaarten met die kunnen werken met een externe worldclock die je via BNC aansluit. En die kosten lang geen 6000 euro. Probleem opgelost :)
Daarnaast heeft S/PDIF ook nog eens de vervelende eigeschap om het aanwezige clock signaal niet optimaal door te geven.
Dat is niet waar. Zonder clock is er geen spdif. De clock is een promiment onderdeel van SPDIF. Je hebt zeker wel kans op jitter e.d, maar meestal wordt de invloed sterk overdreven:

1. niet alle bits van het spdif signaal dragen bij tot de clock, namelijk enkel en alleen de pre-amble die voor ieder spdif pakketje zit.
2. De clock wordt never nooit direct uit de stream gehaalt, maar wordt door een speciaal circuit "gemiddeld". Op deze manier verlaag je de jitter al aanzienlijk.
Zelf heb ik al het plan opgevat om zelf in verilog een eigen soundkaard te onwikkelen om van dit probleem af te komen. Helaas heb ik niet genoeg tijd voor dit project.
Succes :) Ik denk echter dat je het probleem aan de verkeerde kant aanpakt. Veel beter is het om een asynchone SPDIF ontvanger te maken die het signaal met zijn eigen exacte clock reclokt. Zo hebt je onafhankelijk van de SPDIF bron een exact geclockt signaal.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 20-02-2006 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

Om even terug te komen bij de TS; 1 probleem is dus dat een hoop geluidskaarten intern op 48Khz werken terwijl een aantal audio bronnen native 44.1Khz is. Er vindt dus resampling plaats en dat is niet wenselijk.

Aangezien zowel AC97 als Creative onder dit euvel te lijden hebben; blijft de vraag open: is er een verschil in kwaliteit tussen goedkope onboard SPDIF en een duurdere insteekkaart met SPDIF?
Dus zoals hierboven te lezen valt, als je een echt sjieke kaart gaat halen kan het gaan uitmaken, voor al het mainstream spul zal aan AC97 SPDIF net zo goed werken als een SB Audigy oid.

Zelf heb ik een AC97 chipset via SPDIF aan mijn stereo hangen en dat klinkt prima. Hiervoor zat er een SB Live via SPDIF op en ik kan niet zeggen dat het beter/slechter klonk. Alleen de analoge in/uitgangen van de SB waren duidelijk beter (minder ruis, beter dynamiek, etc.).

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb zelf nog een vraag met betrekking tot dit onderwerp;

Heb zelf een header gemaakt voor mijn onboard spdif poort... Maar ik las vorige week in een ander topic dat deze onboard aansluitingen allemaal 5v uitsturen, terwijl ze 0,5v uit zouden moeten sturen...

Ik heb het idee dat mijn receiver hier al een paar keer kapot door is gegaan, en wil dit dus oplossen... Iemand enig idee of het mogelijk is om van dat 5v signaal een 0,5v signaal te maken...?
Moet ik over op optisch? Of stuurt mijn SB Audigy wel gewoon op 0,5v uit...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, er is ook verschil tussen de upsampling van verschillende kaarten. Meestal is het zelfs een software aangelegenheid, en behoorlijk brak geimplementeerd. Gelukkig wordt het wel steeds beter. Wil je goed upsampling, gebruik dan foobar met een mooie HQ upsampling. Dat werkt best goed.

@MikeyMan: zie hier: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 20-02-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pff... Das nog nieteens simpel... Flink solderen dus... Maar tis ook niet echt gek dat die receiver naar de kloten is gegaan begrijp ik...? ;)

En die audigy? Stuurt die wel een net spdif signaal uit? En een eventueel beschikbare standaard-header?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2006 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

MikeyMan schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:00:
Heb zelf nog een vraag met betrekking tot dit onderwerp;

Heb zelf een header gemaakt voor mijn onboard spdif poort... Maar ik las vorige week in een ander topic dat deze onboard aansluitingen allemaal 5v uitsturen, terwijl ze 0,5v uit zouden moeten sturen...

Ik heb het idee dat mijn receiver hier al een paar keer kapot door is gegaan, en wil dit dus oplossen... Iemand enig idee of het mogelijk is om van dat 5v signaal een 0,5v signaal te maken...?
Moet ik over op optisch? Of stuurt mijn SB Audigy wel gewoon op 0,5v uit...?
Je kunt signaal omzetten met een chippie 74H nogwat (http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html); direct via optisch is denk ik makkelijker (omdat die toslink dingen een TTL 5V input signaal willen hebben) en veiliger (geen electrische verbinding tussen je versterker & pc).
SPDIF wordt vaak over gesproken als +/- 0.5V een TTL van 0-5V. Alszodanig kun je dus meten wat je geluidskaart uitstuurt. SPDIF +/- 0.5V zul je niet/nauwelijks zien op je multimeter, TTL 5V zal een duidelijke uitslag geven (zo deed ik het vroeger altijd op mijn SB's en dat werkte feilloos).

Dus meet je niets --> direct een coax kabel trekken. Geeft hij 5V, is het verstandig om het optisch aan te gaan sluiten (kastje of zelf maken; is niet meer dan een TORX, weerstandje en een condensator namelijk). Wil je op safe spelen, dan SPDIF +/-0.5V --> TTL 5V --> TOSLINK.

Bovenstaande link kan je opweg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

MikeyMan schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:09:
[...]

En die audigy? Stuurt die wel een net spdif signaal uit? En een eventueel beschikbare standaard-header?
Nee, een Audigy resampled ook naar 48Khz, net als alle Creative kaarten (ook de X-Fi).

Ik ben zelf nog op zoek naar een goedkope kaart die (zeker!) op 44,1Khz uitstuurd. Stereo is voor mij genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door ZiegoM op 20-02-2006 12:19 ]

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thanks! Denk dat ik er zo wel uitkom ja... Op mijn audigy uit, meet ik inderdaad niks, denk dat het het makkelijkst is om die naar de achterkant van mijn computer te solderen...

andere mogelijkheid, zonder die 74nogwat, is dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Simplest TTL to S/PDIF coax interface

100nF
  TTL ----||-----330ohm--+--------- coax S/PDIF signal out
  in                     |
                      100ohm
                         |
 Ground -----------------+--------- coax signal ground

Maar weet niet of dat ook veilig genoeg is...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2006 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

ZiegoM schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:17:
[...]

Nee, een Audigy resampled ook naar 48Khz, net als alle Creative kaarten (ook de X-Fi).
Ja, maar van resamplen gaat je versterker niet kapot... Dus ik denk dat zijn vraag meer gericht is op voltage dan op frequency van zijn uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZiegoM schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:17:
[...]

Doelde meer op het voltage... Vind ik belangrijker dan die resample, daar gaat m'n versterker niet kapot van, hoop ik... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Willem2 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:19:
[...]

Ja, maar van resamplen gaat je versterker niet kapot... Dus ik denk dat zijn vraag meer gericht is op voltage dan op frequency van zijn uitgang.
Lama :>

[ Voor 7% gewijzigd door ZiegoM op 20-02-2006 12:21 ]

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

MikeyMan schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:19:

Maar weet niet of dat ook veilig genoeg is...
Meest veilig is een galvanische of optische scheiding! Een SPDIF > TOSLINK omzetter koop je voor 20 euro op het moment; denk dat jouw versterker ietsjes duurder is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Willem2 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:21:
[...]

Meest veilig is een galvanische of optische scheiding! Een SPDIF > TOSLINK omzetter koop je voor 20 euro op het moment; denk dat jouw versterker ietsjes duurder is? :)
Jah, dat klopt, maar punt is dat ik dan weer een extra 230v stekker nodig heb... Wil het het liefst gewoon allemaal binnen mijn computerkast hebben zitten... Denk dat het dus het simpelst is om die audigy drive te modden of om zo'n schakelingetje te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Look again. Er zijn zat profi kaarten met die kunnen werken met een externe worldclock die je via BNC aansluit. En die kosten lang geen 6000 euro. Probleem opgelost
Ok ben ik met je eens. De kaart met de mogelijkheden die ik zocht was duurder.
Toch ben ik wel geïntresseerd in een betaalbare kaart kaart met externe worldclock.
Heb je een voorbeeld?
Dat is niet waar. Zonder clock is er geen spdif. De clock is een promiment onderdeel van SPDIF. Je hebt zeker wel kans op jitter e.d, maar meestal wordt de invloed sterk overdreven:

1. niet alle bits van het spdif signaal dragen bij tot de clock, namelijk enkel en alleen de pre-amble die voor ieder spdif pakketje zit.
2. De clock wordt never nooit direct uit de stream gehaalt, maar wordt door een speciaal circuit "gemiddeld". Op deze manier verlaag je de jitter al aanzienlijk.
Weer met je eens. Dit lost he probleem grotendeels op. Toch blijft een clock pal naast de dac de beste oplossing om Jitter te voorkomen. (en is nog goedkoper ook)
Succes Ik denk echter dat je het probleem aan de verkeerde kant aanpakt. Veel beter is het om een asynchone SPDIF ontvanger te maken die het signaal met zijn eigen exacte clock reclokt. Zo hebt je onafhankelijk van de SPDIF bron een exact geclockt signaal.
Hier had ik wat vollediger moeten zijn. Ik wil veel meer problemen oplossen.
Ik heb nu al mij eigen discrete DAC gemaakt. (DSD) (kinkt veel beter dan de Sony DACs in mijn SACD speler)
Deze DAC wil ik omzetten in een 11Mhz 5 bit discrete Delta Sigma DAC die ik via deze kaart optimaal aan kan sturen.
Ik hoop dan op den duur het geluid van een Wadia enz enz te kunnen evenaren / overtreffen.
(tevens had ik verilog toch al nodig om de DAC te optimaliseren en is het een leuke hobby)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik heb een hele simpele schakeling gevonden/gemaakt om van een S/PDIF signaal naar optisch te kunnen. Het ziet er schematisch niet uit :P , maar het werkt en zit bij mij op een printje van 2x1 cm en wordt gevoed door het moederbord (5 volt van USB header)
Hier staat ie beschreven, wellicht heb je er wat aan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik merkte heel veel verschil toen ik van een onboard kaart naar een audigy X-FI Dit was wel met analoog. Digitaal zal het verschil wel een stuk kleiner zijn. Maar als je speakers van 300+ euro koopt lijkt me een X-Fi geen overbodige luxe. Dan kun je teminste alles uit je speakers halen. Gluid is zo i zo voller omdat die kaart THX ondersteunt.

Wat wel jammer is is dat je bij de goekoopste verloopstukje moet kopen. Er zit wel een digitale connecor op alleen dat is ook een zelfde soort ingang als standaard analoog en dan moet je een verloopje naar coax hebben welke weet ik niet presies maar moet dit wel gaan uitzoeken omdat ik van me Z-5300 wil overstappen naar Z-5500.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Hier heb je genoeg aan (50 ct!!) en de kwaliteit zal door dit verloopje niet (merkbaar)achteruit gaan. Als je na dit verloopje een redelijke kwaliteit coaxiale kabel koopt, deze bijvoorbeeld. Ben je niet eens al te veel geld kwijt.....

edit: dit was in ieder geval bij de Live! series zo, ik weet het bij de X-Fi niet zeker, daar hebben ze het over een 'FlexiJack' met 'Digitale I/O' (die wel weer veel geld zal kosten :9 ). Dat was bij de LIve! ook het geval, maar daar werkte een (gewone) mini jack prima!

[ Voor 28% gewijzigd door kaajee op 20-02-2006 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit vind ik het makelijkst, zo heb ik het gedaan bij me CD speler.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
                      3|           |
 +5V--4R7--+-----------|           |
           |          2|   TOTX173 |
           +---8k2-----|           |
           |           |           | 
          === 100 nF   |           |
           |          1|            \___
           +-----------|________________|
           |          
          ---

Gewoon so simpele optisch-out compet, die mag je standaard gewoon aansturen met 5volt en je heb meteen een goede scheiding.

Jitter ?
Ik snap niet wat jullie daar nou mee bedoelen, ik heb nog maar één keer jitter mee gemaakt en dat was waneer de optische kabel er half in zat. Geluids kaarten / CD spellers die last hebben van jitter zie ik als een defect / brakke product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ja maar hier heb je al TTL signaal, mijn schema gaat uit van een bestaand coaxiaal (S/PDIF) signaal, dat is niet hetzelfde.
Toelichting: ik had een coaxiale (cinch/RCA/tulp) S/PDIF uitgang op mijn moederbord maar als ik dit als ingang voor een optische transmitter gebruik werkt dat niet. Daar had ik wel een 5 volts lijntje aangezet vanzelfsprekend. Dus in jouw schema: waar als ingang TTL staat, kun je NIET een coaxiale S/PDIF uitgang van bijv. een Soundblaster gebruiken (waarschijnlijk).....
Je moet dan eerst terug naar TTL level ahw. Dat doet mijn schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:50:
Ok ben ik met je eens. De kaart met de mogelijkheden die ik zocht was duurder.
Toch ben ik wel geïntresseerd in een betaalbare kaart kaart met externe worldclock.
Heb je een voorbeeld?
RME heeft dat soort kaartjes. 2e hands zijn die ook prima te koop. Ik denk dat EMU ze ook wel heeft. Voor rond de 250 euro ben je dan klaar. Heb je wel alleen een IO kaart ;)
Weer met je eens. Dit lost he probleem grotendeels op. Toch blijft een clock pal naast de dac de beste oplossing om Jitter te voorkomen. (en is nog goedkoper ook)
Tuurlijk :)
Hier had ik wat vollediger moeten zijn. Ik wil veel meer problemen oplossen.
Ik heb nu al mij eigen discrete DAC gemaakt. (DSD) (kinkt veel beter dan de Sony DACs in mijn SACD speler)
Deze DAC wil ik omzetten in een 11Mhz 5 bit discrete Delta Sigma DAC die ik via deze kaart optimaal aan kan sturen.
Ik hoop dan op den duur het geluid van een Wadia enz enz te kunnen evenaren / overtreffen.
(tevens had ik verilog toch al nodig om de DAC te optimaliseren en is het een leuke hobby)
Klinkt spannend! Ik hoop dat je ons op de hoogte gaat houden van je ontwikkelingen!

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 20-02-2006 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
kaajee schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:38:
Hier heb je genoeg aan (50 ct!!) en de kwaliteit zal door dit verloopje niet (merkbaar)achteruit gaan. Als je na dit verloopje een redelijke kwaliteit coaxiale kabel koopt, deze bijvoorbeeld. Ben je niet eens al te veel geld kwijt.....

edit: dit was in ieder geval bij de Live! series zo, ik weet het bij de X-Fi niet zeker, daar hebben ze het over een 'FlexiJack' met 'Digitale I/O' (die wel weer veel geld zal kosten :9 ). Dat was bij de LIve! ook het geval, maar daar werkte een (gewone) mini jack prima!
Ah bedankt zo iets was het idd ik zal het gaan proberen. Het is wel een mini Jack plug of i ook werkt is de vraag. Maar die 50 cent is her proberen waard :) Even kijken of ze die verloopjes ook in betere qualiteid hebben net als de Coax kabel zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 20-02-2006 15:47 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vet offtopic, maar omdat het geen nieuw topic waard is; heb de pinout van de audigy drive gevonden... Kan ik nu gewoon daar de bracket op solderen... en welke pinnen heb ik nodig denken jullie?

de pinout:
http://kb.kxproject.lugosoft.com/AD_EXT.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

MikeyMan schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:48:
Vet offtopic, maar omdat het geen nieuw topic waard is; heb de pinout van de audigy drive gevonden... Kan ik nu gewoon daar de bracket op solderen... en welke pinnen heb ik nodig denken jullie?

de pinout:
http://kb.kxproject.lugosoft.com/AD_EXT.jpg
29 & 30 moet genoeg zijn, wil je er een TOTX aanhangen (zie schematjes hierboven) kun je pin 1 pakken als voeding.

Ff beter moeten kijken... :) SPDIF0, pin 9 dus. Vaak zijn de hogere extra kanalen die je niet nodig hebt/gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Willem2 op 20-02-2006 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tnx

wel een hoop spdif-outputs btw... Zou er eentje ongebruikt zijn???

[ Voor 93% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2006 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

creative gebruikt per 2 kanalen een spif out, dus eentje voor de fronts, center + subwoofer, rears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 23:01:
creative gebruikt per 2 kanalen een spif out, dus eentje voor de fronts, center + subwoofer, rears.
Aha... En hoe lussen ze dat dan door naar één optische/coaxiale uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MikeyMan schreef op maandag 20 februari 2006 @ 23:08:
Aha... En hoe lussen ze dat dan door naar één optische/coaxiale uitgang?
Niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Juist.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Geen paniek, AC3 & DTS passthrough gaat wel over 1 SPDIF uitgang; waarschijnlijk de SPDIF0. Alleen als je kaart AC3/DTS decodeert naar front/rear/sub/etc. pakt hij bv. SPDIF0 voor front, 1 voor rear, etc. Geen idee waarom je dat zou willen, maar wellicht zijn er luidsprekersetjes die meerdere digitale ingangen vreten omdat ze zelf geen decoder onboard hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, creactive setjes :+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, probleempje... De gevonden pinout blijkt pas van toepassing op de audigy2 en later...

Dit is de audigy1 pinout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
1 VCC +5V power supply 
2 VCC +5V power supply 
3 GND Ground 
4 AC97CLK 24.5 MHz clock output 
5 GND Ground 
6 GP_SPDIFIN#2 SPDIF input signal 
7 GND Ground 
8 GND Ground 
9 SPDIFO#3 SPDIF out Signal (Rear)
10 GPO1 General Purpose Output #1 
11 GPO2 General Purpose Output #2 
12 GND Ground 
13 GPO0 General Purpose Output #0 
14 GND Ground 
15 GP_ SPDIFIN1 SPDIF Input signal 
16 GND Ground 
17 GPDIFO#0 SPDIF Out signal (Front)
18 GND Ground 
19 SPDIFO#1 SPDIF Out signal (Center/Sub)
20 GND Ground 
21 GND Ground 
22 SPDIFO#2 SPDIF Out signal (Mix Front/Rear)
23 GPI0 Digital Input (GP Input 0; Reserved) 
24 GPI1 Digital Input (GP Input 1; Reserved) 
25 OUTMIDI MIDI Output 
26 GND Ground 
27 INMIDI MIDI Input 
28 GND Ground 
29 KEY no pin 
30 KEY no pin 
31 ADCSDO2 I2S audio data input 
32 GND Ground 
33 ADCSDO1 I2S audio data input.
34 GND Ground 
35 ADCSDO0 I2S audio data input 
36 GND Ground 
37 I2SCLK I2S serial bit clock 
38 GND Ground 
39 I2SFS Frame sync. 
40 GND Ground

Welke pinnen heb ik nu nodig? 22 of 17?

[ Voor 154% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2006 15:50 ]

• koosjebram
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-07 22:16
Nou ff wat minder technisch maar ik merk wel degelijk een groot verschil tussen m'n onboard realtek
AC'97 Spdif en me oudere(helaas verkochte)simpele 5.1 trust geluidskaartje met C-Media chip.
Deze onboard is echt waardeloos en dan kwam ik ook nog eens van een soundstorm bordje af.
Ben nu maar aan t zoeken naar de nieuwe HDA/Auzentech X-plosion met DD live en DTS connect :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, heel gekut... Die aud_ext aansluiting blijkt ook ttl signaal te geven...

Heb nu dus de coax out van het front panel doorgelust... En kan nu ook een on-topic uitspraak doen...

Het geluid lijkt via de audigy beter te zijn dan via de onboard ac-97 aansluiting... Bassen komen wat strakker door lijkt wel... Ik kan nu alleen geen direct vergelijk meer maken... Moet hierbij wel opmerken dat het nu dus om sp-dif gaat...

ga nog wel even testen wat beter klinkt... 48 of 44.1 khz...

Heb dat net getest dus... 48 en 96khz klinkt hetzelfde... 44.1 klinkt anders, maar niet direct slechter... Het lijkt alsof stemmen op 48 en 96 wat beter tot hun recht doen... Maar of ik het er in een blinde test uit zou kunnen halen wat beter klinkt... Denk het niet...

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2006 17:07 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zeg, zat me trouwens af te vragen... Waarom zou je 44.1 uit willen sturen als je receiver ook 48 vreet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MikeyMan, je hebt niks te willen, je Audigy maakt overal minstens 48 Khz van ;)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 24-02-2006 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepspace schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 00:24:
MikeyMan, je hebt niks te willen, je Audigy maakt overal minstens 48 Khz van ;)
Nee, goed, dat snap ik... Maar waarom is dat niet goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Niks, als het goed gebeurt. Helaas gebeurt dat in de AC97 chips belabbert, al zijn de laatst versies al beter. De Audigy doet het ook wel wat beter. Voor beste geluid kun je het nog altijd beter door de software laten doen. Foobar heeft een goede implementatie bijvoorbeeld. In denk niet dat je die in een dubbel blinde test makkelijk van een 44.1 Khz orgineel kan onderscheiden (moet je wel een kaart hebben die dat aankan natuurlijk).

De vraag is natuurlijk of je de verschillen hoort. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het setje wat je eraan hebt hangen. Maar mij gaat het eigenlijk veel meer om het principe! Waarom in vresdesnaam zou je een geluidskaart maken, die fixed op 48 Khz werkt, als vrijwel alles in de commercieele audio wereld werkt op 44.1 Khz :? Dat is volkomen onlogisch, nutteloos en zonde, zeker als de implementaties ook nog eens dusdanig slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, kan een receiver dan niet goed met 48khz signaal omgaan ofzo? Of wordt dat dan alsnog door de receiver omgezet naar 44.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Maar mij gaat het eigenlijk veel meer om het principe! Waarom in vresdesnaam zou je een geluidskaart maken, die fixed op 48 Khz werkt, als vrijwel alles in de commercieele audio wereld werkt op 44.1 Khz :? Dat is volkomen onlogisch, nutteloos en zonde, zeker als de implementaties ook nog eens dusdanig slecht zijn.
Goed gezegd. Ik ben het helemaal met je eens.

Tja, aan de andere kant snap ik wel dat goedkope kaarten het doen. Want het is natuurlijk veel makkelijker om een kaart te maken die "vast zit" op 48khz. Je zal nooit hoeven switchen naar een andere samplerate. Het mixen van verschillende geluiden gaat dan dus ook makkelijker. Daarnaast werkt DVD (ac3/dts) op 48khz.
Daarnaast zijn er veel mensen die helemaal niks om geluidskwaliteit geven en mensen die niet weten hoe iets zou moeten of kan klinken. Dus de kaarten gebruiken het meest snelle resampling algoritme om zo de cpu minder te belasten.

Gelukkig heb ik een fatsoenlijke Terratec kaart en die heb ik op 44.1khz staan en digitaal aangesloten op m'n speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MikeyMan schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:12:
Maar, kan een receiver dan niet goed met 48khz signaal omgaan ofzo? Of wordt dat dan alsnog door de receiver omgezet naar 44.1?
Nee, het gaat er gewoon om dat het ooit is omgezet. Gewoom een compleet zinloze actie.

@Slogra: je hebt natuurlijk helemaal gelijk :)

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 24-02-2006 13:43 ]

Pagina: 1