PC start op, valt uit, start op .. etc (P5B-E PLUS)

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vin87
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 23:59
Ik heb sinds een week een nieuw systeem Alles werkte naar behoren. De configuratie is als volgt:

Asus P5B-E Plus
E6600 (overgeclocked naar 3,2 ghz (400*8). Zeer stabiel en lage temps
2GB Corsair Twin2x2048 6400 2 maal 1GB
Calibre p880 OC Edition (8800 GTS 640 MB)
Cooler Master IGreen 600W
Scythe Infinity
Hitachi TK500 320GB

Ik heb het systeem een paar dagen op 3,2 ghz gedraaid. Getest met orthos en de temps (idle) lagen rond de 32 graden, wat met 24 graden kamer temperatuur zeer acceptabel is.

Het probleem

Nadat ik de nieuwe nTune van nvidia.com had afgehaald en draaide viel mijn systeem uit. Sindsdien wil hij wel aan, maar valt binnen een paar seconden weer uit. In die tijd draaien de fans, harde schijf spint op, dvd spelers beginnen te draaien etc. Er volgt een korte piep waarna alles uitvalt. Na een paar seconden gaat vervolgens alles weer aan waarna alles gaat draaien en valt weer uit. etc etc.

Ik heb gekeken wat de pc doet met alleen voeding+mobo+cpu. Dan gaat hij aan, gaat ook weer alles (koeler) draaien en valt weer uit etc etc (er volgt dan alleen geen piep). De piep verschijnt alleen als alles is aangesloten (wat er volgens mij op duidt dat alles in orde zou moeten zijn).

Aanzetten met 1 reepje Ram, zonder HD, zonder DVD, zonder VGA maken allemaal niets uit. Een defecte powerbutton is het ook niet, want ook al verwijder ik( na het aanzetten) de power button van het mobo dan valt de pc alsnog uit , gaat weer aan etc....

Ik heb ook de batterij van het mobo verwijderd en de jumper gedurende 5-10 seconden verzet zodat (volgens de handleiding) de bios gereset moet zijn..
Ik ben echt ten einde raad. Zelf denk ik aan een defect mobo.. Hebben jullie nog andere ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door Vin87 op 30-04-2007 01:04 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Vin87 schreef op maandag 30 april 2007 @ 00:54:
Ik heb sinds een week een nieuw systeem Alles werkte naar behoren. De configuratie is als volgt:

Asus P5B-E Plus
2GB Corsair Twin2x2048 6400 2 maal 1GB
Calibre p880 OC Edition (8800 GTS 640 MB)
Cooler Master IGreen 600W
Scythe Infinity
Hitachi TK500 320GB

Nadat ik de nieuwe nTune van nvidia.com had afgehaald en draaide viel mijn systeem uit. Sindsdien wil hij wel aan, maar valt binnen een paar seconden weer uit. In die tijd draaien de fans, harde schijf spint op, dvd spelers beginnen te draaien etc. Er volgt een korte piep waarna alles uitvalt. Na een paar seconden gaat vervolgens alles weer aan waarna alles gaat draaien en valt weer uit. etc etc.
Misschien dat je systeem toch niet zo blij is met die overklok? :) Een CMOS resetje zou kunnen helpen (al kom je waarschijnlijk zo ver niet).

Klinkt dan toch eerder als een voedingsprobleem.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Vin87 schreef op maandag 30 april 2007 @ 00:54:
Asus P5B-E Plus

Nadat ik de nieuwe nTune van nvidia.com had afgehaald en draaide viel mijn systeem uit.
Een Intel Chipset based moederbord + Intel CPU kopen en dan een nVidia Chipset tooltje draaien :? Dat is wel heel erg om problemen vragen hé :D

Ik denk dat nTune iets heeft zitten "auto tunen" en dat je mobo dat niet zo leuk vond...

Ik zou als laatste poging je moederbord helemaal van alle stroom en onderdelen loshalen en ook de batterij eruit halen en dan een nachtje gewoon even laten zitten om je condensatoren en dergelijke leeg te laten lopen :)

Veel succes !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Vin87
Bedankt! Ik had er een oudere versie van Ntune op staan zodat ik kon kijken wat de temps van mijn VGA deden. Voor de rest heb ik met nTune niets aangepast. Apart dat na de install van de nieuwe (daarna heb ik ook niets aangepast met nTune) er toch wat fout is gegaan :'( . Heb mijn systeem vanacht laten staan met de stroom eraf en batterij eruit.. geen verschil |:(

Verwijderd

heb je de overklok al eens ongedaan gemaakt en gekeken of ie het dan wel doet?
Probeer eens zonder overklok te booten in de veilige modus en de-instaleer ntune.
Ik vrees ook een beetje voor de combinatie van een intel chipset en ntune.
dan kun je daarna kijken of hij normaal wil starten en daarna of hij weer wilt overclocken.
Het kan ook best zijn dat 3,2 ghz misschien net op het randje is en dat je misschien met wat minder genoegen moet nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 09:39 ]

• Vin87
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 09:36:
heb je de overklok al eens ongedaan gemaakt en gekeken of ie het dan wel doet?
Probeer eens zonder overklok te booten in de veilige modus en de-instaleer ntune.
Ik vrees ook een beetje voor de combinatie van een intel chipset en ntune.
dan kun je daarna kijken of hij normaal wil starten en daarna of hij weer wilt overclocken.
Het kan ook best zijn dat 3,2 ghz misschien net op het randje is en dat je misschien met wat minder genoegen moet nemen.
Het probleem is dat ik zover geeneens kom. Hij valt binnen 4 seconden uit en er verschijnt in die tijd ook helemaal niets op het beeld.

Ik ben er wel achter dat als ik alles aansluit BEHALVE de 8 pins ATX voedingskabel op het mobo dat hij dan niet uitvalt.. Maar daarmee kom ik natuurlijk ook niet in de bios. Iemand enig idee wat dat kan betekenen?

Verwijderd

O, ok, dat is klote ............
Ik vrees dat wanneer het niet aan je voeding ligt dat dan de chipset op het mobo stuk is.
Kun je de voeding proberen in de pc waar je nu mee op internet zit om te kijken of ie nog heel is ?

• Vin87
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 09:51:
O, ok, dat is klote ............
Ik vrees dat wanneer het niet aan je voeding ligt dat dan de chipset op het mobo stuk is.
Kun je de voeding proberen in de pc waar je nu mee op internet zit om te kijken of ie nog heel is ?
Nee dat gaat helaas niet lukken.. Morgen maar even langs de plaatselijke pc boer :(

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 16:41

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Mobo of voeding is brak, maar duid op mobo. Mobo terugsturen en inruilen voor een XFX nForce 680i LT, zelfde prijsklasse en stukken beter dan die gerushte Asus mobo's.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Vin87
De vermoedens waren juist. Het lag aan het moederbord. Ik ben toch benieuwd wat dit alles nou veroorzaakt heeft. Aan nTune kan het niet liggen. zie hier ( http://www.nvidia.com/object/sysutility.html ) Die doet het namelijk gewoon op alle moederborden (ik gebruikte hem puur voor de gpu)

Verwijderd

Nee , dit heeft natuurlijk niets met ntune te maken, dit is gewoon vette pech.
Overigens wel het risico van oveklokken, het spul werkt allemaal wat meer op het randje, maar wat is nu de volgende stap?, kun je het mobo nog omruilen ?

• Vin87
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:05:
Nee , dit heeft natuurlijk niets met ntune te maken, dit is gewoon vette pech.
Overigens wel het risico van oveklokken, het spul werkt allemaal wat meer op het randje, maar wat is nu de volgende stap?, kun je het mobo nog omruilen ?
Ja dat kan gelukkig. Alleen eerst even op vakantie :P Volgende week post ik het resultaat
Pagina: 1