Toon posts:

Dual Channel: terugval naar 2T bij 4x 512MB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn nieuwe PC'tje heeft vista geïnstalleerd. Alleen zoals bekend snoept het aardig wat RAM als alle visuele opties aan staan. Ik zit vaak standaard al op 800 MB van de 1GB die erin zit.

De huidige config is als volgt: 2X 512MB Kingston 533Mhz DDR2 Dual Channel
(nForce 570 SLI chipset, Athlon 4200+ X2 dual core, AM2 socket)

Ik wil nu de stap naar 2GB RAM maken, maar mijn vraag is dus wat er gaat gebeuren als ik er 4X 512MB RAM in prik (ook op 533Mhz draaiend).

In dit topic wordt er al het een en ander over besproken, maar het lijkt alsof het van het mobo afhangt of het bios terugklokt naar 2T.

Mijn vraag is dus nu: hoe weet ik van tevoren of met 4X 512 Dual channel terug zal worden geklocked naar 2T? Ik neem aan dat mijn dual channel wel gewoon behouden blijft (+- 2x 533Mhz)?

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 15:09
Normaal gesproken staat dat wel in een tabel in het boekje dat bij je mobo zit...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Wat voor CPU heb je?

Verwijderd

Topicstarter
MOBO: MSI K9N SLI nForce 570
PROC: Athlon 4200+ X2 (Dual Core)
blater schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 23:17:
Normaal gesproken staat dat wel in een tabel in het boekje dat bij je mobo zit...
nee dus

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 23:31 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De PMG FAQ biedt het volgende interessante hoofdstuk: Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit? Dit is overigens uit de specs van de CPU gehaald (te bekijken op www.amd.com) en staat normaliter ook in de handleiding van het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op zondag 29 april 2007 @ 00:21:
De PMG FAQ biedt het volgende interessante hoofdstuk: Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit? Dit is overigens uit de specs van de CPU gehaald (te bekijken op www.amd.com) en staat normaliter ook in de handleiding van het moederbord.
In de mobo handleiding kan ik het dus niet vinden. De amd site kom ik niet uit? En het begrip stepping ken ik niet, maar als ik EX heb, kan ik het nog niet helemaal begrijpen, want het tabelletje gaat maar tot PC3200 en ik heb 4200.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ah, je praat over AM2+DDR2 ipv So939+DDR. Dat was mij even ontgaan 8)7 Ik dacht dat het weer het zoveelste topic was, maar dit is de eerste keer dat zo'n vraag wordt gesteld over AM2+DDR2 :P

In dit geval hoef je je geen zorgen te maken over de latenties, het geheugen zal gewoon volgens de SPD kunnen draaien, ongeacht de hoeveelheid modules :)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 29-04-2007 00:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op zondag 29 april 2007 @ 00:50:
Ah, je praat over AM2+DDR2 ipv So939+DDR. Dat was mij even ontgaan 8)7 Ik dacht dat het weer het zoveelste topic was, maar dit is de eerste keer dat zo'n vraag wordt gesteld over AM2+DDR2 :P

In dit geval hoef je je geen zorgen te maken over de latenties, het geheugen zal gewoon volgens de SPD kunnen draaien, ongeacht de hoeveelheid modules :)
Dat is goed nieuws. En ik stel nooit vragen die al gesteld zijn O-)

Zal de totale bandbreedte wel 2x533Mhz= +- 1066Mhz blijven of zakt die wel terug bij 4x512MB?
Zo nee: wat is precies het verschil tussen de so939 en de am2 dat dit mogelijk maakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2007 09:15 ]

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
De eerste S939 athlons (in ieder geval mijn winchester) hadden last van dat bij 4 reepjes je van 1T naar 2T ging. Met de Venicecore voor S939 was dit probleem al verholpen dankzij een verbeterde memorycontroller. Ik neem aan dat ze deze "bugfix" meteen overgenomen hebben in de memcontroller voor de AM2 CPUs?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

TeXiCiTy schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:23:
De eerste S939 athlons (in ieder geval mijn winchester) hadden last van dat bij 4 reepjes je van 1T naar 2T ging. Met de Venicecore voor S939 was dit probleem al verholpen dankzij een verbeterde memorycontroller. Ik neem aan dat ze deze "bugfix" meteen overgenomen hebben in de memcontroller voor de AM2 CPUs?
Nee hoor de venice en alle andere S939 cpu hebben die beperking(2T). ;) De venice kan wel 4x400Mhz draaien wat de winchester dacht ik niet kan.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 30-04-2007 00:59 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
mad_max234 schreef op maandag 30 april 2007 @ 00:58:
[...]

Nee hoor de venice en alle andere S939 cpu hebben die beperking(2T). ;) De venice kan wel 4x400Mhz draaien wat de winchester dacht ik niet kan.
doorgaans is 4x 512 @ 1T erg onstabiel... maar je kan het wel forcen..

mijn beest trekt t wel. ( toledotje @ 939 ;) ) alleen ik heb nou niet t idee dat het er meesterlijk veel sneller van wordt?

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik heb dus een am2 en geen 939. Of maakt dat qua stabiliteit niet uit?
En blijft hij nou wel of niet op dezelfde bandbreedte frequentie draaien (2x533 Mhz Du Ch) of zakt het iets terug bij 4x512mb tov 2x512mb?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
niemand? dan kan ik morgen namelijk bestellen heb toch echt wat geheugen tekort hier.

• SMSfreakie
  • Niet online
zou het niet durven zeggen.. kan je het niet op een accoortje gooien met de winkel? 2x 512 bestellen, indien t niet werkt -> retour en 2x1g bestellen? en je huidige 2x 512verpatsen?

404 Signature not found

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
SMSfreakie schreef op maandag 30 april 2007 @ 01:19:
[...]

doorgaans is 4x 512 @ 1T erg onstabiel... maar je kan het wel forcen..

mijn beest trekt t wel. ( toledotje @ 939 ;) ) alleen ik heb nou niet t idee dat het er meesterlijk veel sneller van wordt?
De bandbreedte stijgt erg veel, je moet eens memtest starten en kijken met 1 en 2T.
Meer dan dat is het niet en als je al een hoge bandbreedte hebt maakt het allemaal niet veel uit.
Doorgaans zouden je cpu prestaties er 7% op vooruit gaan.
Kan je net zo goed 2T draaien en het verschil erbij klokken. :D

Verwijderd

Topicstarter
peke schreef op maandag 30 april 2007 @ 23:55:
[...]

De bandbreedte stijgt erg veel, je moet eens memtest starten en kijken met 1 en 2T.
Meer dan dat is het niet en als je al een hoge bandbreedte hebt maakt het allemaal niet veel uit.
Doorgaans zouden je cpu prestaties er 7% op vooruit gaan.
Kan je net zo goed 2T draaien en het verschil erbij klokken. :D
ik vind 7% nog best veel eigenlijk. maar naast het feit of het 2t of 1t zal zijn, wil ik nogmaals ook graag weten wat er gebeurd met de frequentie (zie post van mij hierboven).

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Dat is al gezegd.
Het zou moeten werken op ddr400 met T1.
Echter kan het zijn dat je alsnog moet terugvallen op T2 of ddr333 om het stabiel te houden.
Als je gegarandeerd de volle snelheid wilt halen kan je het beste 2 of 4 gelijke latten halen, dus met dezelfde chips.
Dan zou het echt moeten gaan en als dit niet zo is heeft je mobo een probleem met ofwel dat type chips ofwel met 4 latten in het algemeen.

Testen voor je koopt is de boodschap of anders duidelijke retour afspraken. :)
Pagina: 1