[BBG] Multimediasysteem mei 2007

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-01 07:28
Hieronder wordt de verlopige versie van het multimediasysteem voor de bbg van mei getoond. Dit systeem is voornamelijk bedoeld als stevige computer voor in de huiskamer en andere omgevingen waar een all-round systeem gewenst is. Ik heb er deze keer voor gekozen om wat meer de nadruk op videobewerking te leggen, aangezien menigeen tegenwoordig beschikt over een digitale videocamer, en met de zomer in het verschiet zullen de nodige vakantiefilmpjes moeten worden gemonteerd. Daarom een C2D (is sneller met videobewerking), twee flinke harddisks en een moederbord met firefire-aansluiting.
Verder moet het systeem ook voor andere taken gebruikt kunnen worden, waarbij ook af en toe een spelletje. Ik heb voor de GF 8600GTS gekozen omdat deze voorbereid is op de toekomst voor een zeer nette prijs (uit benchmarks blijkt dat met name nieuwere spellen beter presteren op de GF 8x00-serie dan op in prijs vergelijkbare Radeon's. Andere voordelen van de GF 8600 GTS is de dubbele dual-link dvi-aansluiting waarover hdcp wordt ondersteund en de goede hardwareversnelling bij het afspelen van video's.

Suggesties en verbeteringen zijn welkom, maar wel met een goede onderbouwing. Het is niet erg waarschijnlijk dat er componenten geschrapt worden, ook de diskdrive niet.

ProductPrijs
Processor Intel Core 2 Duo E6420€ 169,77
MoederbordGigabyte GA-965P-DS3, Intel P965€ 99,-
CPU-KoelingArctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)€ 15,76
Geheugen2GB (1GB x 2) PC5300 CL5 Kingston€ 71,91
VideokaartMSI GeForce 8600 GTS 256MB DDR3€ 187,78
GeluidskaartCreative Soundblaster X-Fi XtremeMusic€ 65,-
NetwerkcontrollerOnboard Marvell 8056 ggabit lan-controller
Harde schijf2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB€ 139,50
Dvd-branderSamsung SH-S182M 18x€ 28,20
Flash-lezerApacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart)€ 9,03
BehuizingAntec LifeStyle Sonata II€ 96,39
MonitorSamsung SyncMaster 205BW 20"€ 226,90
Toetsenbord en muisLogitech Cordless Desktop EX 110€ 25,06
LuidsprekersLogitech X-530 (5.1)€ 54,-
DiskettestationALPS Diskette Drive (Zwart)€ 8,25
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 1.196,55

[ Voor 100% gewijzigd door Martin Sturm op 29-04-2007 11:53 ]

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

8600GTX
8600GTS

Verder: Misschien een TV Kaart? Dan kan je PC ook als HTPC dienst doen, en kan er TV opgenomen worden om die (misschien) later te bewerken.

[ Voor 46% gewijzigd door DesertShooter op 28-04-2007 17:42 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Je zegt dat je een 8600 GTX kiest maar er staan een 8600 GTS, volgens mij bestaat die 8600GTX niet eens. Voor de rest goed systeem.

@hierboven: Idd wel handig, een TV kaart.

[ Voor 14% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 28-04-2007 17:43 ]

Verwijderd

Misschien als scherm een 206BW, is heel populair en de specs zijn ook beter. Ik vind hem er ook strakker uitzien.

• Martin Sturm
Moet inderdaad 8600 GTS zijn uiteraard. Die Samsung 206BW is wel weer een stuk duurder. Het budget is namelijk 1200 euro (staat geloof ik niet in de opening :P ).
Een tv-kaart zal ik nog wel even overwegen....

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 16:14
Ik zou één Barracuda er in doen, volgens mij is 320GB zat :) . Dan kan je eventueel een TV kaartje er in doen, dat maakt het systeem mooi compleet :) .

Het geluid is natuurlijk ook belangrijk. Ik snap daarom niet dat er een stevige geluidskaart in gedaan wordt en eigenlijk maar budget luidsprekers.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:38
htpc pc zonder tuner kaart vind ik persoonlijk geen htpc :P
Verder, ook al is het maar 8 euro.. , vind ik een diskettedrive overbodig aangezien je toch wel met modernere media werkt en daarvoor zit er al een cardreader in.
Mijn mening is ook dat een htpc pc vooral stil moet zijn, dus een passief gekoelde GPU zou mijn voorkeur hebben. Helaas zijn er nog geen passief gekoelde kaarten met hardware HD content decodering :(
edit:
ik lees net dat het multimediasysteem staat :P
Ben waarschijnlijk door Desertshooter in de war gebracht ;)

[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 03-05-2007 20:08 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-01 14:39
Volgens mij moet de Gigabyte GA-965P-DS3 eigenlijk een Gigabyte GA-965P-DS3P zijn, dat is namelijk degene met firewire... of zie ik iets over het hoofd?
GA-965P-DS3P (rev. 3.3)
GA-965P-DS3 (rev. 3.3)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1200910 zie verschillen
:)

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-01 14:39
b..RAM schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 17:11:
Volgens mij moet de Gigabyte GA-965P-DS3 eigenlijk een Gigabyte GA-965P-DS3P zijn, dat is namelijk degene met firewire... of zie ik iets over het hoofd?
GA-965P-DS3P (rev. 3.3)
GA-965P-DS3 (rev. 3.3)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1200910 zie verschillen
:)
iemand? (http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2011793)

• Martin Sturm
Inderdaad.. ik heb hier een foutje gemaakt.. het is inmiddels verbeterd :)

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:04
Suggesties en verbeteringen zijn welkom, maar wel met een goede onderbouwing. Het is niet erg waarschijnlijk dat er componenten geschrapt worden, ook de diskdrive niet.
Ok, de bestbuy guide staat er al een tijdje op.. :P Maar toch. Heb je zelf een goede reden waarom de diskdrive niet geschrapt wordt? Ik zou zeggen, neem er een USB stick bij ipv. een floppy drive. Want wie gebruikt er nu nog floppy's? Inderdaad, helemaal niemand.

_@/'

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 18:56
Steephh schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:07:
[...]

Ok, de bestbuy guide staat er al een tijdje op.. :P Maar toch. Heb je zelf een goede reden waarom de diskdrive niet geschrapt wordt? Ik zou zeggen, neem er een USB stick bij ipv. een floppy drive. Want wie gebruikt er nu nog floppy's? Inderdaad, helemaal niemand.
Ik wel, om windows te kunnen installeren op mijn dubbele harddisk aan de raid-controller.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:41
Steephh schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:07:
Heb je zelf een goede reden waarom de diskdrive niet geschrapt wordt? Ik zou zeggen, neem er een USB stick bij ipv. een floppy drive. Want wie gebruikt er nu nog floppy's? Inderdaad, helemaal niemand.
Heb een paar dagen geleden nog een floppy drive overgezet naar een nieuwe machine om het bios te flashen.

't Kan wel zonder, maar dan moet je je in meer bochten wringen dan even een apparaat van een paar euro inbouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 14-05-2007 19:37 ]

• Steephh
ThinkAboutIt schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:33:
[...]

Ik wel, om windows te kunnen installeren op mijn dubbele harddisk aan de raid-controller.
Ahjah, die zie ik ook echt bij de BBG staan. Ik bedoel uiteraard bij dit en de andere systemen. ;)

Dat met die floppydrive is dus niet helemaal waar. Vrijwel elk modern moederbord ondersteund booten van USB stick, dus waarom zou je dan nog diskette's gebruiken? Het scheelt een kabel in je pc en een stroomkabel. Een usb stick kan je een stuk sneller beschrijven en heeft een grotere capaciteit. En hij is hot pluggable en je kan hem overal gebruiken (immers, elke moderne pc heeft usb poorten). In de meeste computers zit tegenwoordig geen diskettestation, dus je kan hem alleen maar in je eigen pc gebruiken. En dat alleen omdat het 'handig' is om je harddisk driver te installeren of om je bios te updaten? Sorry hoor, maar ik zie de voordelen er echt niet meer van in om daarvoor een diskettestation te gebruiken. :) :7

[ Voor 38% gewijzigd door Steephh op 14-05-2007 21:10 ]

_@/'

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 18:56
Steephh schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:11:
[...] En dat alleen omdat het 'handig' is om je harddisk driver te installeren of om je bios te updaten? Sorry hoor, maar ik zie de voordelen er echt niet meer van in om daarvoor een diskettestation te gebruiken. :) :7
Jij hebt blijkbaar geen harddisks op een raid-controller, want die drivers kan je toch echt niet van een usb-stick installeren, met de F6 functie van windows om niet windows-drivers te installeren kijkt hij alleen maar naar station a:, dus moet je een floppy hebben.

• Steephh
ThinkAboutIt schreef op zondag 20 mei 2007 @ 11:18:
[...]

Jij hebt blijkbaar geen harddisks op een raid-controller, want die drivers kan je toch echt niet van een usb-stick installeren, met de F6 functie van windows om niet windows-drivers te installeren kijkt hij alleen maar naar station a:, dus moet je een floppy hebben.
Met enkele omwegen lukt dat toch wel.. Maar ja.. Hier in de BBG zie ik geen RAID opstelling, dus dat argument valt al weg..

[ Voor 6% gewijzigd door Steephh op 20-05-2007 12:40 ]

_@/'

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:29
Ik snap alleen de keuze voor de X-Fi niet. Voor zo'n systeem is het logisch dat je een digitale surroundset aansluit. Mocht je echter af en toe een spelletje spelen, dan kun je dat dus alleen maar met stereo doen of je moet nog eens extra speakers aansluiten (evt. softwarematige AC3 encoding, zie het X-Fi topic, buiten beschouwing gelaten). Niet erg praktisch. Bovendien is het ook niet de kaart die men aanraad om goed muziek mee af te spelen. Ik heb er niets op tegen, maar al de instellingen op de kaart zorgen toch ervoor dat het lastig is 'neutraal' geluid te krijgen. Ik zou in elk geval voor een Dolby Digital encoding geluidskaart gaan.

Bovendien heeft de X-Fi zo zijn problemen die na al die tijd nog steeds niet zijn verdwenen, alhoewel het niet in elk geval zich voordoet.

Verwijderd

Misschien een stomme vraag, maar is er geen pc-boer die exact dit systeem voor mij in elkaar? Ik begrijp dat de prijs wat hoger zou liggen, maar zo handig ben ik zelf niet.
Bedankt!

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2007 19:25 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Kijk eens bij Salland
Rechts is een vak met Tweakers Best Buy en daar staat ook het multimedia computer bij.
Je moet even kijken of er ook nog verschillen zijn. Het wil wel eens voorkomen dat ze op een paar onderdelen afwijken en een ander er inzetten vanwege leverbaarheid of prijs.
Ook zit er nog geen monitor bij maar dat is natuurlijk zo klaar.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
Waarom wordt er eigenlijk PC5300 (667 MHz) geheuegen geplaatst in een systeem met een processor die een FSB van 1066 heeft? Is het niet handiger om dan geheugen erin te zetten dat op 533 MHz draait ivm de het synchroon lopen van de CPU en het geheugen? Of is ivm met het eventuele overklokken?

[ Voor 11% gewijzigd door Jorizzz op 01-06-2007 09:17 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:29
Omdat het gewoon kan? Dit zal ook gewoon synchroon draaien hoor, wordt gewoon teruggeklokt. Deze keuze is waarschijnlijk zo om voorbereid te zijn op 1333MHz FSB's en/of een kleine OC. Ik raad je aan eens de FAQ in PMG m.b.t. geheugen te lezen :z.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
Ik snap dat het kan, ik ben niet helemaal een n00b... ;)
Mijn vraag was waaróm hiervoor gekozen is. Is het om de mogelijkheid open te houden dat je er mee gaat overklokken of is er een andere reden dat dit is gekozen. Het meest logisch lijkt me namelijk om er reepjes in te gooien die 533 MHz zijn, lijkt me goedkoper dan 667.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 16:14
Jorizzz schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:22:
Ik snap dat het kan, ik ben niet helemaal een n00b... ;)
Mijn vraag was waaróm hiervoor gekozen is. Is het om de mogelijkheid open te houden dat je er mee gaat overklokken of is er een andere reden dat dit is gekozen. Het meest logisch lijkt me namelijk om er reepjes in te gooien die 533 MHz zijn, lijkt me goedkoper dan 667.
Meestal zijn ze gelijk, of soms zelfs goedkoper geprijsd.

Verwijderd

Ik wilde dit systeem aanschaffen maar als ik hem bij alternate.nl samenstel zegt ie dat ik nog een case fan erbij moet doen. is dat echt nodig?

(ik ben een noob, sorry)

• Steephh
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 01:58:
Ik wilde dit systeem aanschaffen maar als ik hem bij alternate.nl samenstel zegt ie dat ik nog een case fan erbij moet doen. is dat echt nodig?

(ik ben een noob, sorry)
Nope, maar die pc builder doet dat nu eenmaal. Je kan ook de onderdelen los bestellen en de pc dan zelf in elkaar zetten.

_@/'

Verwijderd

Steephh schreef op maandag 25 juni 2007 @ 08:27:
[...]

Nope, maar die pc builder doet dat nu eenmaal. Je kan ook de onderdelen los bestellen en de pc dan zelf in elkaar zetten.
ik moet wel zeggen dat mijn kamer (zolder) erg heet kan worden in de zomer. mischien is het dan wel slim om er toch een case fan in te zetten?

• Steephh
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:22:
[...]

ik moet wel zeggen dat mijn kamer (zolder) erg heet kan worden in de zomer. mischien is het dan wel slim om er toch een case fan in te zetten?
Dan wel natuurlijk.. :)

_@/'

Verwijderd

-delete-

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 01:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.