Linux installeren op externe HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:55
Beste tweakers,

Ik heb een HP Thin Client T5000 weten te bemachtigen (800 Mhz, 128 Mb Ram, 64 Mb ATA flash) en hier wil ik graag een homeservertje van maken. Dit om foto's op te plaatsen zodat familie ze kunnen downloaden. Ook moet hij dienen als printserver en fileserver. (Samba?)

Echter is de hardeschijf die erin zit zeer klein, en wil ik er een Externe Hardeschijf (USB 2.0) op aansluiten. Daarop staan twee partities. Een met daarop films, foto's en muziek (Die niet verloren mogen gaan. Ik kan ze ook niet even backuppen ofzo, omdat dit zo'n 200 Gb is). De tweede partitie is 2 Gb groot (Kan nog groter worden gemaakt). Hierop wil ik het besturingssysteem installeren. Echter zit er geen cd-rom speler in. Dus ik kan geen besturingssysteem installeren vanaf een cd-rom.

Ik heb geprobeerd Damn Small Linux van een USB-stick (512 Mb) te booten. Dit is is gelukt. Maar hierin kan ik mijn interne flash-schijf én externe hardeschijf niet zien. Ook wil ik liever Ubuntu draaien, maar dat past niet op mijn USB-stick.

Kan iemand me helpen om dit voor elkaar te krijgen? Is er een mogelijkheid om ubuntu via mijn laptop te installeren, zonder dat mijn bootmanager wordt aangetast?

Met Google kom ik er niet uit.

Alvast bedankt, Jeff

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:49

Sebazzz

3dp

Zoekt, zoekt, zoekt! En Gij zult vinden :)
Ubuntu boot vanaf externe harde schijf

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
ja dat kan wel. of je vanaf de thin client ook kunt opstarten van de usb disk .. moet denk ik wel kunnen, als dsl ook van de usb stick kan booten.

je kunt de laatste ubuntu live cd downloaden en branden, opstarten op je laptop.

dan op je desktop het icoontje aanklikken om te instaleren, dan moet je daar opgeven dat ie het op de goeie partitie op de usb disk zet. eventueel maak je nieuwe partities aan.

voor de schijindeling kun j het beste de handmatige (onderste optie) gebruiken, dan kun je zelf zien en bepalen wat er met je harddisk gebeurt.

ergens tijdens de installatieprocedure is er in een van de schermpjes een knopje die je meer info geven over het opstarten, en daar kun je de plek opgeven waar grub de bootrecords opslaat, default is dis hd0
dit zal je dan waarschijnlijk moeten veranderen in sdx,y sd betekent volgens mij scsi ( de usb disk emuleert volgens mij een scsi apparaat, net als een usb dongle) x staat voor het schijfnummer en de y voor de partitie. de eerste partitie is 0, etc. dus je moet wel goed tellen.
je moet voor die disk wel zorgen dat de juiste partitie bootable is. zorg er anders voor dat je grub laat schrijven naar de mbr van die schijf, hiervoor laat je ",y" weg in het vakje waar je de opstartoptie kunt instellen. zorg er in iedergeval voor dat grub niet in de mbr van je laptop harde schijf schrijft, want dan ben je wel de bootmanager van de laptop kwijt. dat is op zichzelf niet zo erg, want dan kun je nog steeds wel windows opstarten.

wat is trouwens de reden dat je de externe hardeschijf niet ziet met DSL ? heb je die wel gemount? en het juiste device geprobeerd te mounten?

wat ik zelf trouwens altijd doe is dat grub installeert op de root partitie, en dan de bootsector naar een bestand kopieren en die vervolgend in de root kopieren van windows, ( dus waar boot.ini staat), en vervolgens gewoon met windows->deze computer, eigenschappen->opstartinstellingen-> boot.ini met de hand aanpassen. je voegt een regel toe zoals c:\boot.lnx="linux" onder de keuzeoptie voor windows. (boot.lnx is dan het bestand met de kopie van de bootsector) je kunt dan met de windows bootmanager linux opstarten. zorg er wel voor dat je geen bestanden op een ntfs zet als je onder linux werkt, dat kan voor problemen zorgen. doe dat dan via een omweg met een diskette of via email.
vergeet dan ook niet om de wachttijd voor het keuze menu van boot.ini even wat ruimer dan 0 in te stellen anders heb je nog geen kans linux te starten.
een copy van de bootsector maak je als volgt:
dd if=/dev/hda1 of=/tmp/boot.lnx bs=512 count=1
bij if wel even de partitie opgeven waar je grub de gegevens hebt laten opslaan.

[ Voor 23% gewijzigd door engelbertus op 27-04-2007 13:29 ]

• Exception
Ok, dat ga ik eens proberen.
engelbertus schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 13:18:wat is trouwens de reden dat je de externe hardeschijf niet ziet met DSL ? heb je die wel gemount? en het juiste device geprobeerd te mounten?
Ik weet eigenlijk niet hoe ik zoiets moet mounten. Ik zie maar één hda en dat is de USB stick.

Ik heb hier thuis nog een computer staan (Desktop). Hierin kan ik in het bios kuzen tussen: USB-FDD, USB-ZIP, USB-CDROM en USB-HDD. Er staat er in de client alleen USB, heeft het daar misschien iets mee te maken?

Edit: Ik ga eerst een proberen om met mijn Desktop Ubuntu via een CD te installeren (interne hdd's los maken) en dan proberen te booten met mijn thin client.

[ Voor 34% gewijzigd door Exception op 27-04-2007 13:34 ]

• engelbertus
DSL zal wel niet alles automatisch mounten.
mkdir /mnt/usbschijf1
mount /dev/hdb1 /mnt/usbschijf1

hdb1 is dan de eerste partitie op de tweede usbdisk maar ik heb geen idee of die bij jou ook zo heet.

kijk eens wat er gebeurt als je de usbdisk inplugt als DSL al draait.

ebeurt er niets dan moet je in de logs gaan kijken wat er voorbij komt op het moment dat je de usb disk inplugt.

• Exception
Er gebeurt niets als ik hem inplug. (Geen geluidje, geen melding of wat dan ook.) Waar kan ik zo'n log vinden?

Edit: Ik installeer nu Ubuntu op de Externe Hardeschijf Partitie 2. Dit via een Desktop die ik nog had met cd-rom speler. Ik ga kijken of het lukt om hem na de installatie aan de TC te koppelen.

[ Voor 48% gewijzigd door Exception op 27-04-2007 13:55 ]

• Exception
Het werkt allemaal bijna. Ik heb nu Ubuntu geinstalleerd, en aan de Client gehangen. Nu start Grub, en krijg ik het Ubuntu startscherm. Echter nadat hij zegt "Loading essential drivers... OK" hoor ik de hardeschijf uitgaan, en weer aangaan. Nu gaat hij niet verder met booten!

• engelbertus
dan heeft de schijf misschien een andere naam / devicenaam op de thin client?

kijk tijdens het booten eens of je op een toets kunt drukken die het startscherm weg doet em alle meldingen op het scherm laat zien. dan zie je vast ook foutmeldingen ?

als je de schijf niet aan de thin client hebt, maar aan de laptop, doet ie het dan wel goed?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Lijkt erop dat hij de USB gaat initialiseren, maar dan wordt de usb-connectie van de externe HD dus ook opnieuw geinitialiseerd.

☻/
/▌
/ \

• engelbertus
daarom, even proberen of het ook werkt op de laptop. het kan nl ook zo zijn dat die thin client gewoon drivers nodig heft die niet bij ubuntu zitten, of dat een bepaalde driver niet goed werkt en dus de pc laat hangen.

• Exception
Kixtart schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 16:20:
Lijkt erop dat hij de USB gaat initialiseren, maar dan wordt de usb-connectie van de externe HD dus ook opnieuw geinitialiseerd.
engelbertus schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 16:28:
daarom, even proberen of het ook werkt op de laptop. het kan nl ook zo zijn dat die thin client gewoon drivers nodig heft die niet bij ubuntu zitten, of dat een bepaalde driver niet goed werkt en dus de pc laat hangen.
Ik denk inderdaad dat dit het geval is. Is dit te verhelpen?

Ik heb nu geprobeert DSL op mijn externe hardeschijf-partitie te installeren (sdb2) via DSL zelf. Ik heb hem kunnen mounten en zie beide partities als sdb1 en sdb2 (Apps > Tools > Install DSL on harddisk). De installatie verliep succesvol totdat ik moest rebooten! Dit kreeg ik te zien:

Verifying DMI Pool Data ..........
GRUB Loading stage1.5

GRUB loading, please wait...
Error 15

Weet iemand wat dit inhoud? Volgens Google is dit de melding dat de partitie niet kan worden gevonden, maar de hardeschijf is gewoon aangesloten.

[ Voor 46% gewijzigd door Exception op 28-04-2007 12:03 ]

Pagina: 1