Ubuntu boot vanaf externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 1.182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:50
De search leverde me enkele (verouderde) topics op dus ik dacht ik begin een nieuw topic. Ik heb een AMD 64 3800+ met 1 gb memory. Omdat ik de interne harde schijven gewoon alleen Windows XP wil laten draaien heb ik bedacht om de nieuwe Ubuntu 7.04 Feisty Fawn op een externe 80 gb harde schijf te zetten.

Mijn moederbord ondersteunt USB 2.0, dus snelheidsproblemen zijn te verwaarlozen, toch? Hebben jullie ervaring met de installatie op een externe USB harde schijf? Waar moet ik op letten? En hoe werkt dit? Ik zet m'n boot-prioritiy op CDROM, daarna USB? 'Ziet' de ubuntu installer dat het een externe harde schijf betreft? Graag jullie reacties...

Eens kijken hoe de wondere wereld van linux bevalt... ;)

[edit]
Shit, ik zie een typefout in m'n topic titel. Kan een modje dat even wijzigen?

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 20-04-2007 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Je kunt je de bovenstaande vragen afvragen, maar je kunt het ook proberen.
(want volgens mij ben je met bovenstaande goed op weg)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Moet kunnen. Had gister zelf Kubuntu 7.04 geïnstalleerd. Wat een gedonder eerst omdat de partitie manager naar mijn idee niet lekker werkt voor 'gevorderde' windows gebruikers die met linux beginnen.. Uiteindelijk is het me gelukt maar dat terzijde (had windows nl nog weer ff nodig om er zeker van te zijn dat het goed kwam :P ). Iig had ik de externe HDD aan mn laptop hangen en die zag hij gewoon. Ook gaf hij als optie om hem daar op te gooien. Ik zou zeggen, give it a try! En anders formatteer je dat ding weer en doe je een 'fixmbr' met de windows schijf om je boot sector weer goed terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ah oke. Maar ik vind het erg belangrijk dat mijn Windows-schijven helemaal NIET aangetast worden. Dus dat de linux-booter (Lilo heet dat toch?) ALLEEN maar op de externe harde schijf komt. Gebeurt dit ook als ik naar de externe schijf installeer? Wordt mijn interne schijf aangetast?

[ Voor 4% gewijzigd door smeerbartje op 20-04-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:01
smeerbartje schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:52:
Ah oke. Maar ik vind het erg belangrijk dat mijn Windows-schijven helemaal NIET aangetast worden. Dus dat de linux-booter ALLEEN maar op de externe harde schijf komt. Gebeurt dit ook als ik naar de externe schijf installeer? Wordt mijn interne schijf aangetast?
Dat soort dingen vraag ik me ook wel eens af. Vaak vind je het antwoord wel na lang zoeken, maar is het net zo makkelijk gewoon even de harde schijven los te koppelen. (kastje open, IDE/SATA kabel los, installeren, kabels weer vast, kastje dicht.) Misschien wat omslachtig, maar 't kost je misschien 5 min. extra en met deze methode is het wel een erg knappe installer als je XP schijf aangepast wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Dank voor je tip, maar ik blijf toch nog maar even zoeken naar eenbevestiging dat m'n interne schijven dan niet aangetast worden. OF iemand, een GOT'ter moet deze bevestiging kunnen geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
smeerbartje schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:58:
Dank voor je tip, maar ik blijf toch nog maar even zoeken naar eenbevestiging dat m'n interne schijven dan niet aangetast worden. OF iemand, een GOT'ter moet deze bevestiging kunnen geven ;)
i heb een paar weken linux op mijn externe hdd gehad en dat werkt perfect
en bij mij werdt mijn windows niet aangetast
bij het installeren kan je in partition manager je hele externe disk partitioneren (sda1 bijv.)
maar mijn probleem was dat als je boot zondere je externe disk via usb dat je dan een grub error krijgt
(ik heb namelijk een laptop)

en als je in windows je gehele linux partitie op je hdd verwijdert moet je wel de xp (of andere) cd gebruiken om het mbr te herstellen

ik deed het alleen op mijn externe hdd om linux uit te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 08:51

StratoFarmer

Anke :*

smeerbartje schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:52:
Ah oke. Maar ik vind het erg belangrijk dat mijn Windows-schijven helemaal NIET aangetast worden. Dus dat de linux-booter (Lilo heet dat toch?) ALLEEN maar op de externe harde schijf komt. Gebeurt dit ook als ik naar de externe schijf installeer? Wordt mijn interne schijf aangetast?
De 'booter' heet in dit geval GRUB.

Je kunt volstaan met alleen grub op je externe schijf als!:
- je vanuit de bioskunt booten van je externe schijf
- je het niet erg vind om iedere keer via de bios opties te kiezen voor je externe schijf

GRUB installeren op je lokale schijven heeft tot gevolg dat:
- je schijven dus wel worden 'aangepast', maar dit is makkelijk ongedaan te maken met fixmbr etc.
- je via GRUB kiest voor windows op je lokale schijven of de externe disk met Ubuntu

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen enkel probleem! Ook kan je in moderne biossen heel goed aangeven dat je default vanaf je externe harde schijf boot. In GRUB komt automatisch een optie te staat om van je interne disks bv. Windows te booten, als deze disks zichtbaar zijn tijdens de installatie. GRUB kan dan gewoon in de MBR van je USB Disk geplaatst worden waardoor je windows installatie helemaal buiten schot blijft.

Je moet wel even een aparte /boot partitie aanmaken die kleiner is als 48MB anders heb je grote kans dat je een GRUB error krijgt (ik geloof error 17). Dit kan je doen door manual partitionering te kiezen.

Mijn servertje beneden draait ook vanaf een 60GB harde USB laptop-schijf, om zo stroom te besparen. De 4 IDE disks dienen alleen als raid5 storage en worden pas actief als ik ze gebruik.

Suc6!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Gewoon een vrije ruimte maken. Dan ziet Ubuntu die en zal die die als optie geven. Had eerste een partitie als Fat32 geformatteerd alleen toen werd het lastig. Terug naar windows en er vrije ruimte van gemaakt. Ook al zou je je MBR op de normale HDD krijgen, dannog is er niks ergs aan de hand. XP cd er in gooien, starten van CD en dan R drukken. In de CMD 'fixmbr' intypen en je boot record is weer terug. Heb dat al eens gedaan na problemen met kubuntu 5.10 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
StratoFarmer schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 14:20:
[...]

De 'booter' heet in dit geval GRUB.

Je kunt volstaan met alleen grub op je externe schijf als!:
- je vanuit de bioskunt booten van je externe schijf
- je het niet erg vind om iedere keer via de bios opties te kiezen voor je externe schijf

GRUB installeren op je lokale schijven heeft tot gevolg dat:
- je schijven dus wel worden 'aangepast', maar dit is makkelijk ongedaan te maken met fixmbr etc.
- je via GRUB kiest voor windows op je lokale schijven of de externe disk met Ubuntu
Oke, ik heb dus Ubuntu geinstalleerd op de externe harde schijf. Tijdens de installatie heb ik gekozen voor 'automatisch', d.w.z. dat ik de externe USB schijf heb aangewezen en de installer ZELF het partitioneer-werk heb laten doen. So far so good.

Maar hij heeft GRUB wel degelijk geinstalleerd op m'n interne schijf! Nadat ik de computer heb aangezet krijg ik dus GRUB, waarna ik kan kiezen tussen Ubuntu en 'other operating systems' -> Windows XP. Dit wil ik dus eigenlijk niet. Ik wil dat de computer AUTOMATISCH opstart vanaf m'n interne schijf naar Windows. Pas als mijn externe schijf aanstaat, dan moet Ubuntu gestart worden (ik wil zelfs nog wel even boot-priority op de externe schijf zetten).

Kan ik nu d.m.v. de windows install CD een fixmbr doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ja, en bij de installatie van Ubuntu bij het allerlaatste scherm heb je een advanced knopje o.i.d. . Klik dat eens aan ;)

Nu een beetje nutteloos overigens. Nu kun je beter gewoon Grub op die externe hdd zetten (helemaal herinstalleren daarvoor is onnodig).

Ik snap trouwens ook compleet niet waarom je zo panisch grub van je systeem wilt weren.

[ Voor 49% gewijzigd door Jungian op 20-04-2007 16:22 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Jungian schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:20:
Ik snap trouwens ook compleet niet waarom je zo panisch grub van je systeem wilt weren.
Nou, omdat mijn externe harde schijf niet altijd aan staat. Ik heb het net even geprobeerd door hem uit te zetten, maar dan geeft grub (draaiende van m'n interne harde schijf) dus een error en is een reboot noodzakelijk. Pas als m'n externe harde schijf AANstaat, gaat het wel goed en kan ik kiezen tussen XP of Ubuntu.

Hoe installeer ik grub op de externe harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Duidelijk :)

Google is your friend ;)

Dit is een duidelijke (imho) :
1. Boot from a Live CD, like Ubuntu Live, Knoppix, Mepis, or similar.

2. Open a Terminal. Go SuperUser (that is, type "su"). Enter root passwords as necessary.

3. Type "grub" which makes a GRUB prompt appear.

4. Type "find /boot/grub/stage1". You'll get a response like "(hd0)" or in my case "(hd0,3)". Use whatever your computer spits out for the following lines.

5. Type "root (hd0,3)".

6. Type "setup (hd0)"
Let erop dat je bij stap 6 hetzelfde hd-nummer kiest als bij 5 (en wat je uitgevonden hebt met stap 4).

[ Voor 17% gewijzigd door Jungian op 20-04-2007 16:43 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 11:33
Vrij eenvoudig met de live cd.
Boot je live cd en open een terminal.
sudo grub
find /boot/grub/stage1

Dit geeft je de locatie van je stage1 iets als [hd1,0) het cijfertje voor de komma is belangrijk!!
Gebruik de lokatie die je terug krijgt in het volgende commando [ik gebruik als voorbeeld (hd1,0)

root (hd1,0)

Gebruik in het volgende commando het cijfer [hd nummer] wat je kreeg met het find commando,dus niet met het cijfer achter de komma!!

setup (hd1)

Dit zal grub installeren op je externe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:05
Ik had ubuntu ook geinstalleerd op een externe schijf (2,5" USB2.0). Dit ging prima. Omdat ik mijn laptop gebruik en niet altijd mijn externe schijf bij me heb, heb ik maar wat ruimte gemaakt om mijn vaste schijf. Maar desondanks wil het prima enige minpuntje is dat het allemaal wat trager is via USB. Ik kan mij herinneren dat ik destijds de windows bootloader gebruikt heb ipv GRUB omdat dat beter werkte als ik de externe schijf er niet aan had (kijk hier voor een goede handleiding).

[ Voor 22% gewijzigd door Jorick op 20-04-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik snap niet waarom je zo hysterisch bent. Zelfs als je het voor elkaar krijgt om Grub te installeren op je interne schijf, kan je deze zo vervangen met een Windows CD -> recovery -> fixboot & fixmbr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Dutchmega schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:32:
Ik snap niet waarom je zo hysterisch bent. Zelfs als je het voor elkaar krijgt om Grub te installeren op je interne schijf, kan je deze zo vervangen met een Windows CD -> recovery -> fixboot & fixmbr.
Ik ben helemaal niet hysterisch! Heb je het topic uberhaupt wel gelezen? Kom op zeg. Doordat m'n externe schijf niet continu aan m'n computer hangt (duh!) wil ik geen Grub op m'n interne schijf, omdat deze dan niet werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Heb je "mijn" oplossing nog geprobeerd trouwens ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Jungian schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 18:08:
Heb je "mijn" oplossing nog geprobeerd trouwens ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
3. Type "grub" which makes a GRUB prompt appear.

4. Type "find /boot/grub/stage1". You'll get a response like "(hd0)" or in my case "(hd0,3)". Use whatever your computer spits out for the following lines.

5. Type "root (hd0,3)".

6. Type "setup (hd0)"

Nou, als ik dat doe, dan krijg ik deze output. Moet ik nu op hd0,0 grub installeren? Weet je zeker dat dit niet 1 van mijn interne harde schijfjes is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Als je
root (hd0,

typt en dan op TAB ramt, dan weet je het zeker (dan zie je welke partities erop staan).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Maar wat doet het 'root'-commando precies? Deze zorgt voor een installatie van Grub toch? Is er in linux geen commando waar ik precies kan zien welke schijven er in een systeem zitten (incl. extern) met de bijbehorende 'codes' zoals hd0, hd1, hd2, enz.

[ Voor 47% gewijzigd door smeerbartje op 20-04-2007 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

smeerbartje schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 20:14:
Maar wat doet het 'root'-commando precies? Deze zorgt voor een installatie van Grub toch? Is er in linux geen commando waar ik precies kan zien welke schijven er in een systeem zitten (incl. extern) met de bijbehorende 'codes' zoals hd0, hd1, hd2, enz.
Het root-commando doet niets fysieks en alleen Grub gebruikt deze achterlijke notatie. Het is dus veilig om het zo te gebruiken.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Oke, en wat geeft "find /boot/grub/stage1" voor output?

1) de harde schijf waarop de linux in kwestie op geinstalleerd staat
2) de boot-schijf (in- of extern)

Nog even 't antwoord op deze vraag en dan is deze hysterische jongen gelukkig! :) Dank je!

[ Voor 6% gewijzigd door smeerbartje op 20-04-2007 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

De hdd en partitie waarop /boot/grub/stage1 zich bevind (in het geval van een standaard Ubuntu-installatie is dat de root-partitie). Antwoord 1 dus (als ik je goed begrepen heb).

[ Voor 30% gewijzigd door Jungian op 20-04-2007 21:18 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Jungian schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 21:17:
De hdd en partitie waarop /boot/grub/stage1 zich bevind (in het geval van een standaard Ubuntu-installatie is dat de root-partitie). Antwoord 1 dus (als ik je goed begrepen heb).
Oke, maar op de externe harde schijf staat dus nog geen grub, want deze heeft de installer op mijn windows-partitie gezet en heb ik vervolgens met fixmbr en fixboot verwijderd. Zou het kunnen kloppen dat hd0,0 mijn usb-schijf is? Ik vind dit 'getal' namelijk een beetje raar en riekt naar m'n eerste interne harde schijf.

Heb ik het mis en is in mijn geval hd0,0 m'n usb-schijf? Hoe kan ik dit controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ze zou nog kunnen kijken of een
cat /boot/grub/device.map
wat bruikbare info oplevert voor je.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Toevallig zit ik met precies dezelfde problemen als de TS. Het is mij wel gelukt om GRUB vanaf mijn harde schijf af te houden en op de externe HD te zetten (bij Advanced vlak voordat hij gaat in stalleren /dev/sdb als GRUB-locatie instellen). Alleen nu heb ik alles weer eraf gegooid omdat ik ook nog een DATA-partitie wil overhouden ik gewoon in Windows kan gebruiken. Dat is nogal lastig helaas, dacht dat ik het voor elkaar had maar toen deed X het niet :S ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
@MarcoC
Jouw oplossing had ik al eerder aangedragen, maar dat is de TS vergeten te doen (en om nu opnieuw te installeren is een beetje kansloos :)). Leermoment++ dus.

En als antwoord op jouw semi-topickaping (:P) : met Gparted had je je root-partitie wat kleiner moeten maken en daarna had je die nieuwe partitie moeten partitioneren in FAT32/NTFS (welke van de twee je ook leuk vindt). Zolang je die partitie na je root-partitie aanmaakt is er niets aan het handje (anders ook niet, maar dan schuif je alles op (hda3 -> hda 4 bijvoorbeeld) waardoor je wat config-files moet aanpassen).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Jungian schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 22:27:
offtopic:
@MarcoC
Jouw oplossing had ik al eerder aangedragen, maar dat is de TS vergeten te doen (en om nu opnieuw te installeren is een beetje kansloos :)). Leermoment++ dus.

En als antwoord op jouw semi-topickaping (:P) : met Gparted had je je root-partitie wat kleiner moeten maken en daarna had je die nieuwe partitie moeten partitioneren in FAT32/NTFS (welke van de twee je ook leuk vindt). Zolang je die partitie na je root-partitie aanmaakt is er niets aan het handje (anders ook niet, maar dan schuif je alles op (hda3 -> hda 4 bijvoorbeeld) waardoor je wat config-files moet aanpassen).
Dus ik heb m'n Ubuntu er voor niks afgegooid? Partition Magic kon er niks mee, dus ik dacht dat ik kansloos was :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ik ben nu ook zover dat ik Ubuntu opnieuw heb geinstalleerd op m'n externe schijf. Nu staat Grub OOK op m'n externe, alleen start Ubuntu niet goed op. Als ik kies voor optie 1 om Ubuntu normaal te starten, dan krijg ik de volgende foutmelding:

Error 17: cannot mount selected partition

Ik heb er tijdens de installatie voor gekozen dat de volledige schijf automatisch gepartitioneerd mag worden. Toch vaag dat hij z'n eigen partities niet meer kan vinden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Ja, dat kan je makkelijk fixen. Ipv op enter te drukken moet je even op e drukken. Dan kan je de bootlines editten. Druk nogmaals op e om de eerste bootline te editten, en veranderen hd(1,1) of iets dergelijks in hd(0,1). Of van 0 naar 1, kan ook. Ligt eraan wat je in eerste instantie had.

Als je eenmaal in Ubuntu zit kan je het permanent fixen door in de terminal sudo gedit /boot/grub/menu.lst in te typen, en in het bestandje wat dan opent alle hd(1,1) dingen veranderen in hd(0,1) of andersom (precies hetzelfde als je wat in GRUB zelf deed eigenlijk).

[ Voor 31% gewijzigd door MarcoC op 21-04-2007 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
MarcoC schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:45:
Ja, dat kan je makkelijk fixen. Ipv op enter te drukken moet je even op e drukken. Dan kan je de bootlines editten. Druk nogmaals op e om de eerste bootline te editten, en veranderen hd(1,1) of iets dergelijks in hd(0,1). Of van 0 naar 1, kan ook. Ligt eraan wat je in eerste instantie had.

Als je eenmaal in Ubuntu zit kan je het permanent fixen door in de terminal sudo gedit /boot/grub/menu.lst in te typen, en in het bestandje wat dan opent alle hd(1,1) dingen veranderen in hd(0,1) of andersom (precies hetzelfde als je wat in GRUB zelf deed eigenlijk).
Dank voor je reactie. Maar hoe kan ik erachter komen wat ik eerst had? Ik heb de beschikking de ubuntu cd, dus kan wel booten naar Linux. Op welke manier kom ik er in Ubuntu achter welke waarden ik in moet vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Nou, als je die bootline verandert staats er in eerste instantie al al hd(0,1) ofzo. Het gaat erom dat je het eerste getal dan verandert. Als er een 1 staat maak je er een 0 van, als er een 0 staat maak je er een 1 van. Maar ik denk eerlijk gezegd dat er hd(0,1) zal staan en je het naar hd(1,1) zal moeten veranderen. Probeer gewoon wat, Ubuntu doet het nu helemaal niet dus het kan alleen maar beter worden :).

[ Voor 12% gewijzigd door MarcoC op 21-04-2007 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
MarcoC schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:47:
Nou, als je die bootline verandert staats er in eerste instantie al al hd(0,1) ofzo. Het gaat erom dat je het eerste getal dan verandert. Als er een 1 staat maak je er een 0 van, als er een 0 staat maak je er een 1 van. Maar ik denk eerlijk gezegd dat er hd(0,1) zal staan en je het naar hd(1,1) zal moeten veranderen. Probeer gewoon wat, Ubuntu doet het nu helemaal niet dus het kan alleen maar beter worden :).
Oke, ik kan dus niets verkloten aan m'n interne schijven; dat wou ik even weten. Super bedankt voor je snelle replies! Ik ga morgen als ik thuis ben even proberen... laat wel weten hoe 't is afgelopen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:52
Ik heb ook Ubuntu (5.10, vanwege het topic dat daarover gaat) geinsalleerd volgens dit topic op ubuntuforums.org. Echter lukt het me niet om te laden. Het booten gaat allemaal goed, alleen mijn hardeschijf schakelt uit en weer aan (dit duurt in totaal zo'n 10 sec totdat mijn hardeschijf weer op toeren is). Maar na "Loading modules..." krijg ik de terminal te zien:

Booting 'Ubuntu 5.10'

root (hd0,1)
Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
kernel /boot/vmlinuz.... root=/dev/sda2

...
...

Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.
Loading, please wait...
Alert! /dev/sda2 does not exists. Dropping to a shell!

BusyBox v1.00-pre10 (debian.......
...
...

/bin/sh: can't access tty; job control turnet off
# _
"..." zijn waarschijnlijk onbelangrijke teksten

Volgens mij wordt USB geinitialiseerd, waardoor al mijn USB apparaten even uit gaan (Mijn rode lampje onder mijn optische muis (bedraad) gaat namelijk ook even uit). Maar nu is /dev/sda2 ineens niet beschikbaar!!

(Ik heb geen interne hardeschijf)

Hoe kan ik er voor zorgen dat Ubuntu toch nog netjes laad?

[ Voor 9% gewijzigd door Exception op 02-05-2007 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
Sorry voor de vroege kick, maar aangezien ik er nu mee bezig ben en de komende dagen geen tijd heb, wil ik het graag weten.

Misschien is het zo dat wanneer de schijf even uitgaat, de schijf niet geunmounted wordt, waardoor na het opnieuw opstarten van de schijf hij opnieuw gemount wordt als bijv. sdb2 ipv sda2?
Als dit zo is, hoe kan ik het dan wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
Niemand?
Pagina: 1