DFI Northbridgefan vervangen?/Extra geheugen,andere latency?

Pagina: 1
Acties:

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-04 17:21
Hey, ik zit met 2 problemen.
Mijn PC is zo'n 1.5 jaar oud, specs:
AMD X2 3800
DFI Lanparty UT SLi-D
Zalman 9500 CPU cooler
2 * 1 GB DDR 400 Corsair low latency
Point Of View 7800 GTX (die steekt nu in het onderste PCI-expres slot)

Mijn eerste probleem is dat mijn northbridge-koelertje het laatste half jaar heel luidruchtig is geworden. Daarvoor draaide het blijkbaar ook constant op volle toeren. Nu maakt het, vooral bij het opstarten, een nogal ratelend geluid. Met de ITE smartguardian software die er bij zat, heb ik de snelheid nog een beetje bijgesteld (lager gezet dus). Voorlopig valt het nog wel uit te houden zo. Nu wordt de NB wel een stuk warmer, zo'n 60 °C momenteel (voordien nog geen 50 graden). Ik vrees echter voor wat dat gaat geven als het in de zomer écht warm wordt?
Hoe warm mag zo'n Northbridge eigenlijk worden?
Stel dat ik de koeler zou vervangen door een andere, wat kan ik er dan best op zetten? Ik heb al eens gekeken naar Zalman spulletjes en kwam op deze 2 uit:

ZALMAN ZM-NBF47 Northbridge Cooler:
http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=200&code=014

ZALMAN ZM-NB47J North bridge heatsink:
http://www.zalman.co.kr/u.../view.asp?idx=71&code=014

Ik weet alleen niet of die op mijn mobo passen? :s
Als mijn grafische kaart in het onderste PCI-expres slot zit, komt het grootste deel van het huidige coolertje wel bloot, maar als ik de graka in het hogere slot steek, zit die er midden over.
Heeft er iemand ervaring mee?

2de probleem is het geheugen. Momenteel is die 2 GB wel voldoende. Echter, binnen enige tijd zal ik misschien toch eens overschakelen naar Vista. Aangezien ik nogal veel met geheugenvretende zaken bezig ben (enkele grafische progs tegelijk open, regelmatig eens een game, ...) en Vista naar het schijnt wel wat meer geheugen vreet... dacht ik dat het niet slecht zou zijn om er nu al wat meer RAM in te proppen. Heeft het eigenlijk veel zin om er extra geheugen in te steken (2/1GB of 2*512MB)?
Toen ik echter naar het geheugen ging kijken, zag ik dat DDR zeer schaars aan het worden is, het is bijna al DDR2 wat de klok slaat.

Momenteel zit er dus 2 * 1 GB DDR 400 Corsair low latency in mijn PC. Stel dat ik nog geheugen zou bij steken in de andere 2 slots, hoe zit het dan met de snelheid? Nu heb ik daar 2 low latency latjes in Dual Channel op staan. Stel dat ik nog eens 2 latjes bij steek, maar dan "gewoon" geheugen, verlaagt dat dan algemeen de snelheid, ook van die low latency latjes die er nu in staan? Of kan dit geen kwaad?

Alvast bedankt voor enig advies.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 08:57
Verschillend geheugen op verschillende timings/snelheden draait altijd alles conform de traagste timings/snelheden.

Old school gamer

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Voor je Chipset kan je 2 dingen doen :

1. Bij DFI een nieuwe aanvragen. (Cheap en geen lol...)
2. Een ThermalRight HR-05-SLI + Papst Fan eventueel erop zetten. (Hoop lol, maar duurder...)

Aan jou de keuze ;)

Verder ben ik erg benieuwd naar wat een DFI bordje doet met 4 GB aan RAM dus keep us posted hé !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-05 09:25
Ik heb zelf ook een DFI gehad, net verkocht zelfs. Ik had er een zalman 47J heatsink op gezet.
Met een beetje passen en meten moet dit lukken. Zelf heb ik met een tangetje de 'sprieten' van het koelblok omgebogen zodat er als het ware een soort scheiding is ontstaan waar precies mijn Grafische kaart in past. Heeft altijd goed gewerkt, ook in de zomer.