[Laptop batterij] Laptop werkt niet op batterij

Pagina: 1
Acties:
  • 1.559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-01 18:09

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Voorgeschiedenis
In een grijs verleden (maart 2002) heeft m'n moeder een laptop gekocht. Na vijf jaar trouwe dienst heeft de batterij de geest gegeven en bij gebrek aan tijd om het te repareren van mij heeft ze een nieuwe laptop gekocht. Lief als ze is mocht ik extra gratisch de ouwe hebben. *O*
Op aanraden van de Paradigit (waardie dus gekocht is) hebben we een nieuwe accu besteld. Helaas niet een origineel, aangezien die niet meer te krijgen waren.

Probleem
De accu laadt niet meer op. Als de netstroom er vanaf gehaald wordt gaat het ding na enkele tellen genadeloos onderuit. Niet eens hibernate. Het is zelfs zo idioot dat windows niet eens door heeft dat het van een ernstige fout hersteld is :o
Ook blijft het accustatus lampje rood knipperen (om aan te geven dat een kritiek niveau bereikt is), zelfs al hangtie aan de netstroom. Dit terwijl windows van mening is dat de batterij op 100% opgeladen is.
Bij een poging tot opstarten op de accu hoor je de hardeschijf opspinnen en dan gaatie uit.

Specs
Intel Celeron (Tualatin) 1200MHz
256MB ram
onboard videokaart
cd-rom
floppy

van de nieuwe batterij:
li-ion accu, herlaadbaar op 14.8V met 4400mAh

de oude heb ik helaas niet hier, maar ik vertrouw er op dat ze de juiste informatie gegeven hebben om een nieuwe aan te schaffen.

UTFS! enzo
Jup, been there done that.....
Google leverde o.a. dit op:
Laptop accu probleem
packardbell website
http://www.expansys.com/ft.aspx?i=115119&thread=1
http://forum.pcmweb.nl/archive/index.php/t-8033.html

De GoT-search leverde o.a. deze topics op:
Probleem laptop ( help )
[Laptop] Batterij wil niet meer laden
Batterijproblemen? Of toch iets anders?
Laptop op batterij: crash
Probleem accu laptop Toshiba
Laptop stuk of Accu?

Helaas geven alle searchresultaten (zowel Google als GoT) niets nuttigs. :/

Zoals in meerdere van de resultaten aangegeven wordt kan het om slechte contacten gaan, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat zou moeten controleren. De laptop open maken zal namelijk niet gaan, aangezien ik daar niet het juiste gereedschap voor heb. Mijn schroevendraaiers zijn te dik :/

Ook de de accu in de diepvries leggen gaat niet zo één, twee, drie aangezien ik geen diepvries heb.

Dus...
Wat is er mis met mijn laptop (batterij) en hoe kan ik dit oplossen?

LinkedIn

Verwijderd

Een nieuwe accu moet je ook niet in de diepvries leggen.

Je moet 3 x controlleren of de accu wel goed contact maakt, in die bay zeg maar... zou natuurlijk ontzetten lullig zijn als een contactje iets wat verbogen is en je daar later achter komt.

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Wat ik zo kan zien als het ding eruit haal en in het gat kijk, zitten alle contacten nog recht. Als ik de accu zelf aan een grondig onderzoek onderwerp, is er geen metaal te zien; alleen gleufjes in het plastic waar de metalen pinnetjes in de laptop in moeten glijden.

LinkedIn

Verwijderd

Pyrus schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:10:
is er geen metaal te zien; alleen gleufjes in het plastic waar de metalen pinnetjes in de laptop in moeten glijden.
Heb je de oude accu nog, vergelijk de contacten eens?

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Jup, heb ze net vergeleken. De contacten zien er hetzelfde uit, alleen is de nieuwe 4400mAh, terwijl de oude 3600mAh is.

Nog vreemder is dattie het wel eventjes gedaan heeft. Eventjes als in half tot een heel uur. Toen werd voor het eerste gemeld dattie leeg was en lukte het niet meer om op te laden.

LinkedIn

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 18:10

Pubbert

random gestoord

De Accu lijkt me gewoon defect. Ik heb ook wel eens een nieuwe accu besteld (voor een HP Omnibook) die dezelfde kuren had. Gewoon teruggestuurd en een nieuwe gekregen die wel werkte.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Meet even de laadcontacten van je computer, als daar gewoon stroom op staat bij adaptergebruik, kan je er wel vanuit gaan dat de accu een laaddefect heeft, zoals de vorige poster meldde.

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
*rotschop*
We zijn een maand en een nieuwe accu verder, maar verder geen moer opgeschoten. Het lijkt wel alsof de accu niet laadt. Het accu-status lampje gaat rood knipperen als ik hem met de nieuwe er in, in het stopcontact steek. Zelfs na een laadbeurt van 24 uur reageert het kreng niet eens op de aan/uit knop :|

Ik zal pogen het door te meten, als ik ergens een volt/ampere meter vandaan kan toveren. FF kijken of een van m'n huisgenoten er een heeft en anders ff maandag op de uni kijken, heb er zelf geen :(

LinkedIn

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:21
Als een nieuwe batterij ook al niet werkt neig ik sterk richting moederbord. Ben je wel helemaal zeker dat de oude batterij kapot is en dat het niet aan iets anders lag.

http://specs.tweak.to/16567

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Nee, dat ben ik niet 100% zeker, maar het leek mij de logischte conclusie op dat moment aangezien hij op netstroom wel werkte, maar op de batterij niet.

Ik doe nu een poging het ding open te krijgen. Er was geen spanningsmeter aanwezig in huis, maar wel dunne schroevendraaiers :)

LinkedIn

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe lang heb je de adapter op netstroom gehad? Kan best zijn dat je het een dag moet laden om boven kritiek punt uit te komen en de luie batterij dan weer gaat werken.

Anders is het een moederbord/voeding probleem.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Ja, zowel de oude-nieuwe als de nieuwe-nieuwe hebben (ruim) 24 uur aan de netstroom gehangen. De oude-nieuwe heeft één keer een uur of wat gedaan en daarna niet meer en de nieuwe-nieuwe deed het gewoon helemaal niet.

Krijg hem ook niet goed open, het modem zit aan de bodemplaat en de achterkant vast. Zie niet hoe ik hem los kan krijgen zonder het kapot te maken :(

LinkedIn

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

PcDealer

HP ftw \o/

Pyrus schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:25:
Ja, zowel de oude-nieuwe als de nieuwe-nieuwe hebben (ruim) 24 uur aan de netstroom gehangen. De oude-nieuwe heeft één keer een uur of wat gedaan en daarna niet meer en de nieuwe-nieuwe deed het gewoon helemaal niet.

Krijg hem ook niet goed open, het modem zit aan de bodemplaat en de achterkant vast. Zie niet hoe ik hem los kan krijgen zonder het kapot te maken :(
Laptop kan accu niet opladen: voedingsprobleem -> moederbord stuk.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1