Laptop accu probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 2.109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ja, ik weet het hier zijn heel veel topics over, maar mijn probleem is net iets anders.

Ik heb een oude laptop van zo'n 4 jaar oud, waarvan de accu niet goed meer werkt (wat opzich logisch is na zo'n tijd, maar ik heb het idee dat het ergens anders aan ligt).
Als de laptop is opgeladen en ik haal hem uit het dock dan loopt de accu in 25 minuten van 100% naar 74%. Maar als hij bij 74% is aangekomen gaat hij gelijk in slaapstand met de melding dat de accu leeg is, terwijl de meter nog op 74% staat. Als ik hem voorts weer in het dock zet om op te laden zegt-ie dat-ie nog maar 0% heeft. Dit vind ik erg raar aangezien het lopen van 100 naar 74% gewoon geleidelijk gaat. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

De vele topics over accuproblemen gaan er allemaal over dat de accu helemaal niks doet, dus daarom dit aparte topic.

Edit: 2e test:
Ik heb het automatische afsluiten uitgeschakeld en dit keer ging hij langzaam tot 82% en toen ging hij direct naar 3% waarna hij langzaam naar 0% ging en uitviel. Best raar dat hij 3/4 van de accu lijkt over te slaan. Het automatisch afsluit gedoe gaat dus werken als hij op 3% komt.

[ Voor 17% gewijzigd door Jazzle op 12-08-2005 22:39 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-01 12:45

Mentalist

[avdD]

Zoiets heb ik ook met een accu die een tijd stil heeft gelegen : staat op 100% als ie even aan de oplader heeft gehangen, zodra ik de stekker eruit trek valt ie meteen uit. Of de accu werkelijk gaar is of dat het meetsysteem vernaggelt is durf ik niet te zeggen, maar feit is dat je er niets meer aan hebt :/. Voor jou waarschijnlijk hetzelfde.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Jazzle
  • Niet online
Maar deze doet het toch 25 minuten, dat is de reden dat ik het zo raar vind.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazzle op 12-08-2005 22:40 ]

• Jazzle
  • Niet online
*kick*
niemand?

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:12

alm

Wat voor laptop is het? Bij Compaq (HP) zit er vaak een calibratiemogelijkheid op (in de BIOS, bereikbaar met F10 dan) of kun je daar software voor downloaden.

Wat ook wel eens wil helpen, is de accu goed inpakken in een plastic zakje (waterdicht) en dan even een nachtje in de vriezer en dan langzaam laten ontdooien en op kamertemperatuur laten komen. Daarna 24 uur opladen in de laptop en helemaal ontladen (dus laptop aan laten staan, energiebeheer instellen dat hij niet uitgaat) en weer opladen en weer helemaal ontladen. Misschien dat hij dan weer een beetje tot leven komt... Dit alles wel op eigen risico!

[ Voor 4% gewijzigd door alm op 14-08-2005 00:41 ]

• Jazzle
  • Niet online
alm schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:40:
Wat voor laptop is het? Bij Compaq (HP) zit er vaak een calibratiemogelijkheid op (in de BIOS, bereikbaar met F10 dan) of kun je daar software voor downloaden.

Wat ook wel eens wil helpen, is de accu goed inpakken in een plastic zakje (waterdicht) en dan even een nachtje in de vriezer en dan langzaam laten ontdooien en op kamertemperatuur laten komen. Daarna 24 uur opladen in de laptop en helemaal ontladen (dus laptop aan laten staan, energiebeheer instellen dat hij niet uitgaat) en weer opladen en weer helemaal ontladen. Misschien dat hij dan weer een beetje tot leven komt... Dit alles wel op eigen risico!
Het is een toshiba portege 7220, maar ik heb geen calibratie functie kunnen vinden in het bios.
En ik heb gehoord dat lithium accu's kunnen ontploffen in de vriezer, dus dat doe ik lievere niet :7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou hem ook gewoon in de vriezer leggen. Heb er nog nooit van gehoord dat die dingen kunnen ontploffen dus ik zou me daar zelf weinig zorgen over maken.

• Jazzle
  • Niet online
http://gathering.tweakers...XF8-XF9---A&select_forum= Dat kan alleen met nimh batterijen, als een li-ion te ver ontlaad laad ie niet meer op.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:44

MaNdM

1000-dingen-doekje

Is er überhaupt een mogelijkheid om li-ion accu's weer enigszins te repareren? Ik heb een accu (li-ion) en die is zeg maar 1,5 jaar oud en nu zeg maar totaal op, 30 minuten is het absolute maximum. Ik kan wel een vervanger zoeken, dat is op zich al lastig genoeg overigens, maar het zou natuurlijk zonde zijn als het niet nodig is.

Verder m.b.t. jouw probleem zou ik het erop houden dat het een calibratieprobleem zou kunnen zijn, alleen weet ik niet zeker of dat ook aan windows zou kunnen liggen. Ik heb bij mijn Compaq ook geen mogelijkheid hiertoe in de bios en mijn vorige Satellite Pro 6000 had het ook al niet. Misschien dat er een programma voor te vinden is?

To be determined...

• Jazzle
  • Niet online
MaNdM schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 10:46:
Verder m.b.t. jouw probleem zou ik het erop houden dat het een calibratieprobleem zou kunnen zijn, alleen weet ik niet zeker of dat ook aan windows zou kunnen liggen. Ik heb bij mijn Compaq ook geen mogelijkheid hiertoe in de bios en mijn vorige Satellite Pro 6000 had het ook al niet. Misschien dat er een programma voor te vinden is?
Op een oude compaq laptop (1998 ofzo) was de accu zo gaar dat-ie het nog geen 10 sec deed. Maar daar ging windows vanzelf calibreren. Alleen bij deze toshiba is dat niet het geval (waarschijnlijk omdat hij het nog wel voor 25min doet)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mooie faq

maar als je eens kijkt naar deze curve verklaart dat michien wel iets.de ontlading is namelijk totaal niet rechtlijning.je zou niet de eerste laptop hebben waarvan de batterij status niet helemaal netjes verloopt ook

als je goed kijkt flikkert die ongeveer na 75% hard naar beneden

Afbeeldingslocatie: http://www.uniross.com/images_industrial/Curve-9_type-discharge.gif

Iperf

• Jazzle
  • Niet online
Het gaat hier weer om ni-cd en ni-mh ipv li-ion, over nimh heb ik ook veel "opwek" manieren gevonden, maar overal staat bij dat je dat niet mag uitoefenen op een li-ion. En bovendien gaat-ie na 25% al naar beneden bij mij |:( Maar toch bedankt.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:44

MaNdM

1000-dingen-doekje

Voor zover ik weet is het zo dat als je Li-Ion zeg maar dood is dat je er dan eigenlijk niets meer aan kan doen. Ik heb veel gezocht en ook geprobeerd maar zonder succes.

To be determined...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BlackJack schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 09:38:
Het gaat hier weer om ni-cd en ni-mh ipv li-ion, over nimh heb ik ook veel "opwek" manieren gevonden, maar overal staat bij dat je dat niet mag uitoefenen op een li-ion. En bovendien gaat-ie na 25% al naar beneden bij mij |:( Maar toch bedankt.
refrase, wanneer het niveau van 75 % gepasseert is. flikkerts ie omlaag
is met meeste batterijen wel zo. het ging er even om dat je een idee krijgt hoe zoiets in werkelijheid verloopt

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 16-08-2005 19:21 ]

Iperf

Pagina: 1