Welke versterker voor bij m'n nieuwe speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-02 23:07
Hallo.

ik ga binnenkort mijn eigen speakers bouwen, zoals te lezen in Hulp bij zelfbouw speakers...

Dit worden gewoon mid-end boxjes dus ik heb ook geen topversterker nodig. Ik zou graag jullie hulp willen met het kiezen van een versterker. ik open hier een eigen topic over omdat ik het speakers topic graag ontopic houd ;)

Ik had er 2 uitgezocht:
JB Systems VX400 &

Behringer A500

De prijs is redelijk en voorral de Behringer hoor ik goeie dingen over, ziet er goed uit en lijkt me voldoende vermogen te hebben. Echter wat zei voodooless:
voodooless schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:14:
Dat zijn trouwens PA amps. Je kunt beter een gewone hifi amp zoeken, daar heb je veel meer aan. Je kunt dan gewoon meerdere bronnen aansluiten en je hebt maar een hand nodig om het volume in te stellen. 2e hands is er veel moois te vinden voor een zacht prijsje.
ok :?. Vraagjes:
1) waarom heb ik meer aan een HiFi amp dan aan een PA amp?
2) en hebben jullie een aanradert onder de HiFi amps? of een site/faq waar dezen vergeleken worden?

2ehands is prima, die dingen zijn toch best duur 1ehands.

En nog een ding, ook al maakt vermogen lang niet zoveel uit zoals ik dacht volgens velen hier. Nu heb ik straks dus 2 speakers met elk 1 tweeter van 90 Watt en een woofer van 100 Watt. Dit is de 'long term power handling'. Moet ik dit gewoon optellen en uitkomen op ~ 200 Watt nodig per kanaal? Of werkt het zo totaal_niet?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Verwijderd

OConnor schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:55:

ok :?. Vraagjes:
1) waarom heb ik meer aan een HiFi amp dan aan een PA amp?
Omdat een PA amp erop gericht is hard te gaan, en niet om zuiver geluid te creëren. De amps zijn dus voor een heel ander doeleinde ontworpen, aangezien je ze volgens mij voor thuisgebruik wilt hebben is een hifi versterker aan te raden.

2) en hebben jullie een aanradert onder de HiFi amps? of een site/faq waar dezen vergeleken worden?
Kijk naar een 2e hands denon/marantz zijn goed te krijgen

2ehands is prima, die dingen zijn toch best duur 1ehands.

En nog een ding, ook al maakt vermogen lang niet zoveel uit zoals ik dacht volgens velen hier. Nu heb ik straks dus 2 speakers met elk 1 tweeter van 90 Watt en een woofer van 100 Watt. Dit is de 'long term power handling'. Moet ik dit gewoon optellen en uitkomen op ~ 200 Watt nodig per kanaal? Of werkt het zo totaal_niet?

Zo werkt dat niet, bij een normaal luister niveau gebruiken ze amper 1 watt. De meeste amps hebben
>50 watt vermogen, dat is meer dan je ooit met die speakers nodig zult hebben. Wattage is in jouw geval niet erg belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 22:05 ]

Verwijderd

Gast waarom maak je voor elk onderwerp een nieuw topic aan? Rename je oude topic of ga gewoon zelf zoeken op internet. Dit slaat een beetje nergens op... Ook een VEELSTE algemene topic vraag in mijn ogen...

• OConnor
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 22:16:
Gast waarom maak je voor elk onderwerp een nieuw topic aan? Rename je oude topic of ga gewoon zelf zoeken op internet. Dit slaat een beetje nergens op... Ook een VEELSTE algemene topic vraag in mijn ogen...
my god het is ook nooit goed ook he... Doe ik het centraal houden, want ja dat heb ik geprobeerd, krijg ik te horen dat dat niet handig is, dus open ik een nieuw topic, en is het weer niet goed? :?
+ ik heb wel degelijk op google en op GoT gezocht, al wat ik vond was info over gitaar- en autoversterkers :X

qinq da's dus alles wat ik wilde weten... :) dankje :)

[ Voor 14% gewijzigd door OConnor op 25-04-2007 22:27 ]

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Verwijderd

OConnor schreef op woensdag 25 april 2007 @ 22:22:
[...]

my god het is ook nooit goed ook he... Doe ik het centraal houden, want ja dat heb ik geprobeerd, krijg ik te horen dat dat niet handig is, dus open ik een nieuw topic, en is het weer niet goed? :?

qinq da's dus alles wat ik wilde weten... :) dankje :)
inderdaad, gelijk heb je. dit is tenminste lekker overzichtelijk! :)

heb alleen geen advies voor je, maar moest dit ffies zegge :+

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

De mods hebben expliciet aangegeven dat een nieuw onderwerp een nieuw topic vereist. Vandaar ook dat dit topic legitiem iis ;)

Verder moet je zoeken naar een geïntegreerde versterker, en dus niet zoals jij nu hebt uitgekozen eindversterkers. Deze laatste hebben geen voorversterker ingebouwd, en dus heb je geen (goede) volume control, en ook geen bronkeuze.

Wat betreft vermogen: optellen van tweeter+woofer is sowiso onzin, laat staan dat die dingen zoveel watts überhaupt uithouden. Je hebt dus aan iedere versterker vanaf 35W wel voldoende eigenlijk. Daar kun je al flink luid mee spelen. Je hebt een 350W versterker nodig om dubbel zo hard te spelen ;) Maar als je zeker wil zijn, dan zoek je gewoon wat met wat meer vermogen, toch ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik heb zelf ook wel eens een opstelling geprobeert met alleen eindversterkers(autospul) en die dan aan mn bed gemonteerd, als je dan een mengpaneel hebt heb je ook gewoon een paar aansluitingen en heb je opzich de basis om muziek te spelen :+

MAAR... het klinkt gewon niet 8)7 , ik ben niet echt thuis genoeg in de hifi om al die termen goed te kunnen gebruiken zoals: 'helder hoog' 'goede bas' O-) maar ik weet in ieder geval wel dat het zo niet hoorde :P en dat mn yamaha rx-v459 met 2 DM2(B&W) speakers een heeel stuk beter klinkt ;)

• OConnor
tweakers allen hartstikke bedankt voor jullie hulp. Ik ga proberen tweedehands iets op te snorren, zoals deze op Marktplaats.

Maar zoiets: O+ Klik O+

(zoiets is toch wat ik zoek he, een integreerde versterker, want dat zie ik er nergens bij staan, is er nog iets waar ik ze aan kan herkennen?)

En het is niet toevallig zo dat alle receivers gewoon zijn wat ik zoek? Want ook daar wordt onderscheid gemaakt tussen Home Cinema (zoals die hierboven), meerkanaals, en HiFi receivers, zoals deze. Die laatste is misschien nog wel het beste idee, is Kenwood een redelijke naam in de versterker/receiver/audiowereld?

Linkje naar de uitgebreide speqs: Klik -> Lijkt me prima en vind hem mooi >:)

EDIT: en zijn die dingen een beetje waardevast?

[ Voor 31% gewijzigd door OConnor op 26-04-2007 08:16 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Eigenlijk voldoet iedere receiver wel ja. Maar die Yamaha van jou linkje is wel een home cinema receiver, dus een 6.1 model en geen stereo. Wil je later upgraden naar HT, dan is dat zeker handig.

Laat die Kenwood links liggen. De voeding van dat ding is veel te zwak (280W opname om 5x120W te toveren :X).

Kijk liever naar Yamaha, Harman Kardon, Denon of Marantz. Die hebben voor niet zoveel geld ook prima spul.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:11
hallo,

ik zou zeker niet voor een PA versterker gaan, PA = veel lawaai, en het klinkt voor een audiofiel(wat ik wel geloof dat jij dat bent.) slecht, en dan zeker de goedkopere dingen(behringer, gemini). als je een goede PA versterker wilt hebben moet je kijken bij Dynacord of gelijkprijs(ige) namen, HiFi is voor jou toepassing beter. :)

(kzet er trouwens ook vraagtekens bij dat die behringer de 20hz haalt, kheb hem 1x gehoord, op slechte speakers dat wel, maar het klonk niet echt tof. vanaf 50hz zakt hij heel snel, netzoals rond de 15 Khz.) :(

Jeroen.

• OConnor
voodooless schreef op donderdag 26 april 2007 @ 08:56:
Eigenlijk voldoet iedere receiver wel ja. Maar die Yamaha van jou linkje is wel een home cinema receiver, dus een 6.1 model en geen stereo. Wil je later upgraden naar HT, dan is dat zeker handig.
ok :) ben niet van plan surround te gaan doen ooit, heb er de ruimte niet voor :'(
Laat die Kenwood links liggen. De voeding van dat ding is veel te zwak (280W opname om 5x120W te toveren :X).
Ok. mijn buurman heeft deze (in het zwart). Ook 2 boxen eraan. En werkt prachtig daar, Is die versterker/voeding zelfs te zwak om goed vermogen te hebben op 'slechts' 2 kanalen?

En puur uit interresse, Kenwood is toch ook niet gek? Ik bedoel; die zetten toch niet iets op de markt wat als je de volumeknop te ver doordraait doorslaat :| ?

Is zo'n voeding vervangbaar trouwens?

Verwijderd

Pardon voor mijn opmerking. Maar nu we het er toch over hebben:

Je kan ook beter op marktplaats kijken. Ik heb daar een fantastische versterker gevonden voo 35 euri!

Kijk dus ook daar nog een keer ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zou je een 5 kanaals amp kopen als je er nooit gebruik van gaat maken.

Wil je stereo, koop dan een stereo amp. Voor het geld van die Kenwoord krijg je 2e hands een veeeel betere stereo versterker.

Verwijderd

OConnor schreef op donderdag 26 april 2007 @ 08:03:
tweakers allen hartstikke bedankt voor jullie hulp. Ik ga proberen tweedehands iets op te snorren, zoals deze op Marktplaats.

EDIT: en zijn die dingen een beetje waardevast?
http://audio-video.marktp...8xyPXLo7U%2B%2F3kMKYew%3D

:) , kijk naar zoiets

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 15:46 ]

• OConnor
een 2- of 5 kanaals ampl maakt me niet zoveel uit. Vond op Marktplaats deze stereo receiver, met 2 x 100 Watt vermogen. Die man woont bij me in de buurt, als ik dat ding voor 50, 60 euro op ga halen, is het dan ok? iets verder weg is deze te vinden, zo'n 20KM rijden, dus te doen. Misschien een betere keuze.
Lol, is dat zo'n oudje? ;) en dan nog zoveel waard...

iig waardevaster dan in de hardwarewereld (daar ben ik wat meer thuis in), waar alles met een factor 3 in waarde vermindert na het een maand te hebben gebruikt...

EDIT: deeplinken kan niet op %^&$ marktplaats.

[ Voor 71% gewijzigd door OConnor op 26-04-2007 16:08 ]

• Hrugnir
mijn pa's oude yamaha is iets van 30 jaar geworden, dus je kan gerust een oude versterker/receiver kopen zolang je maar een plek hebt om hem uit het zicht te zetten ;) zijn vaak niet om aan te zien met de hedendaagse 'hifi mode' ernaast..

Verwijderd

Je zou ook eens op de rommelmarkten kunnen rondstruinen, wat je daar al niet vind voor 5 tot 40 euro met vaak alleen lichte defecten (potmeters versleten bijvoorbeeld, condensators die over de houbaarheidsdatum heen zijn etc...), dat geloof je gewoon niet. Moet je wel iemand erbij hebben die er wat verstand heeft.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou, met het oog op de toekomst, een meerkanaals receiver uitzoeken.

Je gaat namelijk al snel nóg meer speakers bouwen (ik spreek uit ervaring). Verder kan je een HT receiver wél op stereo zetten, maar niet andersom ;)

Overigens heb ik alweer een tijdje een yamaha naar volle tevredenheid.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Wat Teacher zegt kan indd slim zijn... maar voor de echte goed sound moet je toch een stereo nemen (vooral als je nu nog voorlopig met stereo doet...)

Ik heb trouwens ook een Rotel versterker (geen linkje kunnen vinden, ik kijk nog even door) die eerst 600 euro was! Maar hij verkocht hem nu voor 35 euri om er iemand blij mee te maken.

Ik denk niet dat je zo iets snel vind (al helemaal niet op marktplaats) maar om maar even te laten zien dat het wel zeker loont om even rond te kijken op marktplaats...

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:20:
maar voor de echte goed sound moet je toch een stereo nemen
negeren :Y

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een goede stereo amp is nooit weg, Je kan hem altijd gebruiken om later in een HT config, om de front kanalen mee aan te sturen. Dan heb je zo'n beetje best of both worlds. Beginnen met een stereo amp is dus niet zo heel gek. En dan nog de waardevastheid: met stereo zit je veel beter :)

• OConnor
Klein kickje, weet iemand of dit iets is, of misschien wat meer info erover?

KlikKlik

Specs zien er prima uit, maar kan buiten dat niks erover vinden, zoals het verbruik, waaruit ik ongeveer de sterkete v/d voeding kan afleiden...

Ik ben met het oog op de toekomst dus toch maar een beetje naar een 5.1+ versterker op zoek, je wilt al gauw meer denk ik >:)

Verwijderd

Dat is echt geldverspilling. :X

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:14

GaMeOvEr

Is een hork.

OMG, kon je niet iets nog brakkers vinden, met nog meer/betere "kwaliteits" features voor nog minder geld?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Knal gewoon minimaal 300 (SR4300 kost dat??) neer voor een receiver.

• OConnor
:+ :+

Ik ga op zoek naar iets tweedehands, van een goed merk

èn hier volgende week rommelmarkt _/-\o_ wie weet vind ik daar wel voor een prikkie een redelijke met versleten potmeters ofzo, knallen we er nieuwe in ;)

• OConnor
En... toch nog even jullie "zege" nodig. Ik zie af van 2ehands, vind dat maar niks, en er is amper iets normaals te vinden in mijn buurt. Dus ik koop een nieuwe. En aangezien m'n speakertjes een dezer weken wel klaar zullen zijn, en ik ze voor die tijd zeker zal moeten >:) testen, wil ik hem zo snel mogelijk binnen hebben.

Kanshebbers
Yamaha RX-397
Goedkoop, goed merk, slechts 2 X 55 Watts

Yamaha RX-497
Wat duurder, wel 2 x 105 Watts :)

Pioneer VSX-516
Pioneer, 5 x 100 Watt dus beter voorbereid op de toekomst, goedkoop, te mooi om waar te zijn?

Mijn voorkeur neigt toch naar de tweede, omdat die zéker voldoende power heeft en goed uit de reviews komt die ik gelezen heb.

Misschien iemand met eigen ervaringen, of die me nog advies kan geven?

• Hrugnir
ik heb de yamaha RX-V459 en de waardes die ze geven zijn volgens de din norm gegeven, d.w.z. dat ze ook gewoon bluf zijn :P maar ik had laatst eens gecheckt naar mn voeding en vond het opzich nog best meevallen hoeveel er dan in ieder geval bluf is :P de mijne geeft aan 135 wat te kunnen geven en ik weet wel dat met 3/4 volume mn B&W's liever niet veel meer naar hun hoofd krijgen :D geloof me je hebt genoeg eraan ;) ik gebruik hem nu stereo btw omdat ik geen ruimte heb maar misschien later wel 5.1 of 6.1 geluid wil..

edit: mijn receiver ook bij redcoon besteld en geen negatieve ervaringen mee

[ Voor 7% gewijzigd door Hrugnir op 28-05-2007 08:42 ]

• OConnor
OK dankje, denk dat dat wel een goed idee is, 6 kanalen met elk 140 Watt ( :w ) dus mogelijkheid tot uitbreiden is er.

Nog 1 ding: waarom is een stereoamp beter dan een 5.1 amp met 2 speakers eraan?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

OConnor schreef op maandag 28 mei 2007 @ 20:02:

Nog 1 ding: waarom is een stereoamp beter dan een 5.1 amp met 2 speakers eraan?
Is het niet, als je een (goede) 5.1 op stereo zet ís het een stereo amp. En, de voeding is bemeten op 5 kanalen, dus die kan dat makkelijk aan. :Y

• OConnor
En de onvermijdelijke vraag; is dit een goede amp?

Ik vind het gedoe met Wattages wel erg verwarrend, daar zouden ze eigenlijk wel wat uniformer in mogen zijn. Want met wat ze aangeven als vermogen weet nog net precies... niks.

Whatever, heb hem net besteld. In het zilver. Volgens Redcoon kan íe er met 3 à 4 daagjes zijn :)

• Hrugnir
maar een 5.1 amp is veel meer opties dus voor 200 euro bijvoorbeeld heb je meer kwaliteit aan stereo omdat ze gewoon simpelweg minder extras voor dat geld hoeven te leveren en dus geld óverhouden' voor kwaliteits componenten.

ik heb in ieder geval goede ervaringen met de receiver maar ik heb hem nog niet zo lang en ik moet nog steeds van mn onboard geluidskaart af.. nieuwe theatron kaart is al onderweg maar ze hadden niet de hele bestelling op voorraad bleek achteraf :S
Pagina: 1