Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

theorie 1 lampje stuk, 2e lampje ook stuk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.964 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik kom er niet uit.

mijn zusje heeft een brommer en als de voorlamp kapot is brandt het nieuwe achterlampje ook door. het is een brommer zonder accu.

practisch is het simpel op te lossen. 2 nieuwe lampjes erin en klaar.

waarom is het technisch zo dat de 2e lamp dan ook doordbrand???

gr
r

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:22
Staan ze niet gewoon in serie geschakelt?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
omdat dat lampje plots "dubbel" zoveel stroom te verwerken krijgt :)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 19:53
Onno_Devine schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:12:
Staan ze niet gewoon in serie geschakelt?
Dat kan niet. Als er dan 1 kapot is zou de ander ook niet meer doen :)

Verwijderd

Is het niet zo dat de koplamp spanning verbruikt, laat ons zeggen 6 volt en de achterlamp ook , 3 volt.
als je koplamp kapot gaat verbruikt deze geen stroom en komt alle stroom op je achterlicht terwijl het achterlicht maar vb. 3 volt aankan? Dan springt het.

Weet niet of het zo is maar even simpel redeneren kan iedereen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
hoe zit dat dan precies, ze staan paralel geschakelt. wat krijgt het lampje dan precies meer? volts, amperes wattjes

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Ehm...

Dit is een serieschakeling of een zgn Hotelschakeling... Als er 1 lampje doorbrand (zowel achter als voor)
offtopic:
Ik weet niet hoeveel lampjes je hebt liggen, maar andersom werkt net zo...
Zet maar eens een kapot lampje achter, en een goeie voor...

Komt doordat er 2x zoveel spanning (Amperes) door 1 weerstandje (lampje) heen gejaagd word.
De meeste lampjes raken daarvan over de stress en krijgen een burn-out ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Pannenkoekkie op 25-04-2007 16:16 ]

• Onno_Devine
  • Laatst online: 21:22
Flappie schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:14:
[...]

Dat kan niet. Als er dan 1 kapot is zou de ander ook niet meer doen :)
Juist daarom, of de lampjes zijn echt allebij stuk? (dus niet niet werkende)

Verwijderd

volt denkik

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:14:
Is het niet zo dat de koplamp spanning verbruikt, laat ons zeggen 6 volt en de achterlamp ook , 3 volt.
als je koplamp kapot gaat verbruikt deze geen stroom en komt alle stroom op je achterlicht terwijl het achterlicht maar vb. 3 volt aankan? Dan springt het.

Weet niet of het zo is maar even simpel redeneren kan iedereen. ;)
Het aantal Volts is over het hele traject gelijk (is de "snelheid" waarmee electra door de draad gejaagd word), daarintegen is de spanning (amperes) door middel van weerstanden te verhogen/verlagen (tijdens de stroomkring)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het komt doordat een dynamo, itt bijvoorbeeld een loodaccu, een allesbehalve ideale spanningsbron is. Normaliter zou de spanning uit een ideale spanningsbron altijd gelijk blijven en heb je hier idd geen last van. Hier is het echter zo dat hoe meer stroom er getrokken word, hoe verder de spanning inzakt. De combo van voor- en achterlamp is hierop berekend: bij de stroom die die 2 trekken zakt de spanning precies in tot het nivo wat die lampjes goed trekken. 1 lampje stuk -> er loopt minder stroom -> spanning stijgt -> lampje overbelast en binnen no-time dood.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 23:35
Spanning => volt, vermogen (energie) => watt, stroom => ampere.

En ja, het zou heel goed kunnen dat het andere lampje doorbrand door de stroomverhoging door dat lampje nadat de eerste kapot is gegaan. De spanning zal niet verhoogd worden.

edit: sprite heeft een punt. Ik zat theoretisch te denken (ideale spanningsbron :) ). Feit blijft dat er doordat het 1e lampje kapot gaat er meer energie door de 2e gaat en dat overleeftie niet.

[ Voor 29% gewijzigd door brute51 op 25-04-2007 16:21 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 19:46
Dat had mienne Kreidler nou ook altied! (No kidding.)

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-11 11:29

gjs

Scoobydoobydoo

Wat een onzin allemaal hier boven.
Ten 1e: lampjes op een brommer of ander voertuig staan nooit in serie. In dat geval zou bij 1 defect lampje de andere ook direct uitgaan...
Het geval is waarschijnlijk dat de koplamp van een hoger vermogen (watt) model is dan het achterlicht. Doordat de bromfiets dynamo niet zoveel vermogen kan leveren zakt de spanning in als beide lampjes branden. Als nu de lamp die het meeste vermogen opneemt kapot gaat dan zal de sapnning iets stijgen, waardoor het achterlichtje ook stuk gaat.
Oplossing kijk of er een soorgelijk lampje bestaat met een iets hoger voltage.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• switchboy
  • Laatst online: 19-11 20:55

switchboy

-ruimte te huur-

Sprite_tm schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:19:
Het komt doordat een dynamo, itt bijvoorbeeld een loodaccu, een allesbehalve ideale spanningsbron is. Normaliter zou de spanning uit een ideale spanningsbron altijd gelijk blijven en heb je hier idd geen last van. Hier is het echter zo dat hoe meer stroom er getrokken word, hoe verder de spanning inzakt. De combo van voor- en achterlamp is hierop berekend: bij de stroom die die 2 trekken zakt de spanning precies in tot het nivo wat die lampjes goed trekken. 1 lampje stuk -> er loopt minder stroom -> spanning stijgt -> lampje overbelast en binnen no-time dood.
Maar als de motor dan niet veel toeren maakt maakt het niet uit. De voorlamp kan dan sowieso niet vooluit branden.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Kijk maar eens goed naar de lampjes. Hiermee bedoel ik met name hoeveel watt ze zijn.
De voorlamp is aanzienlijk meer watts als de achterlamp.
Ze staan overigens paralelle geschakeld.
Nu is de dynamo een wat lastig ding.
Het geeft een bepaalde hoeveelheid energie en heeft ook een weerstand in serie met de spanningsbron.
Als nu beide lampen voor een belastingsstroom zorgen, blijft de totale spanning op een goede waarde. De serieweerstand zorgt voor een daling van de spanning.
Nu valt een groot deel van de belasting weg. De voorlamp gaat stuk.
Hierdoor is de totale stroom lager en daardoor ook minder spanningsval over de serieweerstand.
Gevolg, de spanning over de achterlamp wordt te groot en deze gaat dan ook stuk.

Een spanningsregelaar zou dit probleem kunnen oplossen.

En nee, een dikkere draad in de dynamo helpt niet. De serieweerstand is namelijk niet zuiver ohms.

Guus Assmann

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-11 11:29

gjs

Scoobydoobydoo

gelukkig iemand die het ook snapt

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Pannenkoekkie schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:15:
Komt doordat er 2x zoveel spanning (Amperes) spanning wordt uitgedrukt in volts en stroom in amperes door 1 weerstandje (lampje) heen gejaagd word spanning staat ergens over, stroom loopt ergens door.
zeg dan niets...

[ Voor 14% gewijzigd door JuuL20 op 25-04-2007 16:28 ]

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-11 12:42
Ze zijn of in serie geschakeld, of parallel. Aangezien de ene (even) blijft branden als de andere stuk is, is het bijna zeker een parallel-schakeling (of er moet een speciale methode zijn gebruikt om het kapotte lampje te omzeilen, net als bij de modernere kerstverlichting die ook blijft werken met 1 kapot lampje).

Parallel: voltage is op elke lamp gelijk, amperage wordt verdeeld
Serie: amperage is overal gelijk, voltage wordt verdeeld.

Als ik het goed heb onthouden van de middelbare school :P

PV Output

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Om je punt nog even te versterken:
Pannenkoekkie schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:15:
Ehm...

Dit is een serieschakeling of een zgn Hotelschakeling... Als er 1 lampje doorbrand (zowel achter als voor)
Wtf een hotelschakeling is met 2 schakelaars 1 lamp bedienen.... niet om te flamen ofzo maar post dan niet, ongeveer 0% van je post klopt.

Het antwoord is hier al gepost, Maar ik heb nog een vraag is. zou dit ook zo opgaan bij autolampen, dus: mijn linker koplamp is stuk, gaat mn rechter dan ook dood? Gebruikt namelijk ook loodaccu enzo

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 11:51
hoewel in een auto een betere spanningsregelaar zit, heeft die even tijd nodig om de spanning weer op het goede niveau te krijgen, en krijgt de andere lamp even een grotere spanning te verwerken. zo zie je dat vaak de tweede lamp snel na de eerste overlijd

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• JuuL20
Ja klopt, daarom worden ze ook vaak alle 2 vervangen als de ene een stuk ouder is.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Zowiezo een serieschakeling op brommer of auto is praktisch onmogelijk (het kan wel ;) ) Normaal wordt alle electra met 1 draad aangesloten op de + en de andere kant gaat rechtstreeks op het chassis. Aangezien het lastig is om het chassis in serie te schakelen lijkt me serie uitgesloten.

Het heeft idd. te maken met de 'vuile' spanning die een dynamo afgeeft, meestal zie je lampen ook knipperen als je brommer het moeilijk heeft (starten - berg op - tegenwind - e.d.) Zo kan je zien dat het minste of gerengste invloed heeft op je dynamo.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 15:18
Waarom de 1 vervangen als de ander kapot is ? OMdat een lampje meestal een x aantal uur meegaat, als je toch 1 moet vervangen, vervang gelijk de ander. Voorkomt dat je over 2 weken de ander ook moet vervangen..

Runs everything...

• JuuL20
Pannenkoekkie schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:18:
[...]

Het aantal Volts is over het hele traject gelijk (is de "snelheid" waarmee electra door de draad gejaagd word), daarintegen is de spanning (amperes) door middel van weerstanden te verhogen/verlagen (tijdens de stroomkring)
Trouwens deze post is ongeveer van hetzelfde niveau. Je hebt het niet helemaal begrepen.
stroom: Coulombs/sec --> dit kan je dan de "snelheid" waarmee ladingen worden verplaatst noemen, itt spanning zoals jij zegt
spanning: Joule/Coulomb

Coulomb is de eenheid van de hoeveelheid lading die vervoerd wordt door een elektrische stroom van 1 ampère gedurende 1 seconde.

En volts en spanning is hetzelfde!!!! En voltage bestaat niet :|

[ Voor 6% gewijzigd door JuuL20 op 25-04-2007 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
het goede lampje krijgt te veel stroom, omdat de weerstand van de andere lamp is weggevallen, snap ik dat goed

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Zet er een stroomregulator tussen (voor en achter), dan heb je altijd 5 V (ik weet niet of er nog andere voltages zijn..).
Maar misschien ben je dan duurder af met dit circuit dan die lampjes :D

• JuuL20
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:58:
het goede lampje krijgt te veel stroom, omdat de weerstand van de andere lamp is weggevallen, snap ik dat goed
Als je ipv het kapotte lampje er een weerstand (met juiste waarde) plaatst werkt het, je snapt het goed denk ik.

• _trickster_
  • Laatst online: 19-11 16:21
Zoals Sprite_tm hierboven geschreven heeft is de eniste goede verklaring.

de Stroom (Amperé) maakt in deze situatie niks uit.
maar omdat de Spanningsbron te weinig vermogen kan leveren, zakt de spanning in, bijvoorbeeld 20 volt bij 10mA, en 5 volt bij 100mA

Als dus 1 van je lampjes wegvalt, stijgt je spanning en krijgt het andere lampje en te grote spanning voor zijn kiezen en gaat ook stuk.
om dit probleem te verhelpen zou je een Spanningsregelaartje kunnen pakken en die op lampjes kunnen zetten, waardoor de spanning nooit hoger wordt.

in een auto gebeurt dit niet, omdat er in een auto al een spanningsregelaar zit.
daar gaan de lampjes meestal bijna te gelijk stuk omdat je aantal branduren op is.

dus je 2de lampje krijgt niet te veel Stroom(Ampere). maar te veel Spanning (voltage)

[ Voor 3% gewijzigd door _trickster_ op 25-04-2007 17:12 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:58:
Als ik de post van sprite nalees kom ik tot de conclusie dat de spanning te hoog wordt ;) Dit komt dus omdat de dynamo minder belast wordt. Hetzelfde effect heb je ook bij goedkope adaptertjes voor de telefoon en gameboy etc, meet daar de spanning maar eens van als hij onbelast is. Die zal ook veel hoger zijn.

Ik lees ook dat veel mensen denken dat het onmogelijk is dat de ene lamp aan blijft als lampen in serie staan en er eentje kapot is. Kerstlampjes staan bijna altijd in serie, en iedereen weet denk ik wel hoe kl*te het is als er eentje kapot is en de hele reeks doet het niet ;) Om die reden zitten er tegenwoordig lampjes in die kortsluiten als ze doorbranden. Zo loopt de stroom gewoon door en brandt alleen dat ene lampje niet.
Deze lampen zullen wel niet in de auto/brommer worden gebruikt, maar ze bestaan wel ;)

Casemod: Cubeleon

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
tokesnugerd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 17:02:
Zet er een stroomregulator tussen (voor en achter), dan heb je altijd 5 V (ik weet niet of er nog andere voltages zijn..).
Maar misschien ben je dan duurder af met dit circuit dan die lampjes :D
Gaat niet zo heel makkelijk, dan moet je nog steeds eerst een bruggelijkrichter er voor zetten. Een dynamo leverd namelijk een wisselspanning. En dat vind je "Stoomregulator" (voedings stabilisator) niet echt leuk. Het is een oplossing, maar echt practisch is et niet.

Verwijderd

Om dan maar even natuurundig te mierenneuken :)

Spanning = Arbeid per ladingseenheid --> Joule/Coulomb
Stroom = Lading per tijdseenheid --> Coulomb/seconde
Vermogen = product van spanning en stroom --> Joule/Coulomb x Coulomb/seconde = Joule/seconde.

Spanning is een grootheid en Volt is de eenheid van spanning.

En als je bij elektrische stroom over snelheid praat bedoel je eigenlijk hoe snel de de losse elekronen zich door het metaal bewegen. maar aangezien dit een min of meer constante snelheid is (ook bij een weerstand !!) is dit niet relevant voor elektrische problemen zoals dit.

Verwijderd

Misschien een beetje offtopic.
"Vroegah" maakte ik ook de buurt onvelilig met mn scheurijzer, en jawel Lamjes *Plink* *Plink*
Ik heb het opgelost door gewoon zwaardere lampen erin te zetten, n beetje zoeken naar n goede verhouding Oke.Voor had ik licht genoeg en achter brande het amper, maar Mr Politieagent vond het prima.

• Stoney3K
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Simpelste oplossing: Omdat het toch om een eenvoudige installatie gaat, als het ene lampje stuk is, gewoon ook het andere vervangen :)

De 'mooiste' oplossing is nog altijd de spanning uit je dynamo (blok) gelijkrichten, een 6V regelaartje aansluiten en een klein accu'tje. Dan kun je ook LED lampjes aansluiten die gegarandeerd minder snel stuk gaan :)... Bijkomend voordeel is dat je blokspanning afgevlakt wordt en gelijkspanning is geworden, waar je behoorlijk wat voordeel van hebt (de accu kan bijvoorbeeld vermogenspieken opvangen). Niet voor niks zijn veel scooters en de wat duurdere brommers standaard uitgerust met een accu.

Eventueel zou je nog kunnen denken aan een 1:2 trafo'tje om er 12V wissel van te maken, en dan een 12V accu te laden. We weten allemaal wat je voor leuks met 12V kan doen :)

(Overigens is een LED achterlicht ook te maken met een wisselspanningsbron, kijk maar eens naar een bruggelijkrichter met 4 LED's en een weerstand)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
een accu, dat is wel een goed idee, dat ga ik eens proberen! dank jullie voor het massaal reageren!

• Stoney3K
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:56:
een accu, dat is wel een goed idee, dat ga ik eens proberen! dank jullie voor het massaal reageren!
Schema nodig? Ik denk dat ik niet de enige ben die je daar wel mee kan helpen.

Hou er wel rekening mee dat je - pool van je accu nog steeds aan je chassis verbonden moet worden, en het dus nutteloos is om een bruggelijkrichter te gebruiken. Een halve brug zou waarschijnlijk wel werken. Je moet wel wat steviger diodes hebben om de accu bij te laden, en een regelaartje (die zijn gewoon te koop bij de brommershop) is geen overbodige luxe.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1