6killer schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:50:
[...]
Dat is toch maar hoe je het opvat.
Mogelijk leven betekent ook niet meteen dat er leven aanwezig zou zijn maar het is in vergelijking met ons bestaan. Wij komen voort uit een planeet met water die een leefbaar klimaat heeft (zeg maar -20 tot +40) en dat heeft in miljarden jaren geleid tot waar we nu zijn.
Inderdaad, en zoals gezegd, het leven op andere plaatsen binnen ons zonnestelsel is ook niet echt leven in de vorm dat we op de basisschool geleerd hebben. Je moet denken aan het type leven wat ervoor zorgt dat koffievlekken opdrogen zoals ze opdrogen. Echt microscopisch klein dus wat kan leven onder omstandigheden waarbij je het niet zou verwachten (als er dus maar energieke processen aan de gang zijn, zie ook de wikipedia pagina voor wat basis informatie daarover).
De exoplaneet die ze nu gevonden hebben is niets meer dan een bevestiging van wat men verwachtte. Dat er geen leuk plaatje te zien met een blauw/groen bolletje is wat anders, maar dit is wel een eerste stap naar zon plaatje wat jou er dan van kan overtuigen dat het een Aardse planeet is. Dat is ook meteen een argument tegen mensen die het maar weggegooid geld vinden en dat het beter besteed kan worden. De stappen gaan langzaam en er is veel geduld voor nodig (en dus geld), maar wat nu als er duizenden jaren geleden een voorloper van ons tegen een ander had gezegd (of duidelijk gemaakt

) dat die maar op moest houden om met die scherpe steen te rommelen?
Klopt helemaal, ik vind SETI ook heel belangrijk, maar die kwamen met dusdanig weinig echte resultaten (nu blijkt het toch wel erg handig en ze hebben echt wel veel voor elkaar gekregen) dat het geld werd teruggetrokken en dat wil je nu net niet hebben.
En over het met mensen bezoeken van dit soort planeten, nou dat is echt uit te sluiten voor ik schat wel honderden ofwel duizenden jaren. Waarom? Nou als er ooit al wat heen gestuurd gaan worden zullen dat sondes zijn en zelfs die zullen pas weggeschoten worden als er honderden Aardachtige exoplaneten gevonden zijn zodat er een uitgekozen kan worden die de meeste kans en meest haalbare is.
Nou weet ik niet, wij als mensheid persoonlijk hebben er toch helemaal niets aan, wegens relativistische effecten is het netto effect van zo'n missie 0. Maar voor de andere partij kan het wel heel waardevol zijn. Hoe beter leren over een andere soort als je een bibliotheek aan informatie met een persoon erbij om het uit te leggen stuurt. Er is altijd wel een gek te vinden die erheen wil en die persoon heeft ook nog een redelijk kans om het te overleven (voor zo ver er een kans van slagen is).
Vergelijk het een beetje met onze eigen geschiedenis, we weten bijvoorbeeld heel veel van het oude Egypte. Maar wat zouden we er wel niet voor willen geven om hier een Egyptenaar uit die tijd te hebben zodat we em dingen kunnen vragen etc. Ook is een interactief iets vaak wat makkelijker om de taal ed te begrijpen als een relatief statisch computersysteem.
Maar goed, ik zou het dus niet volledig uitsluiten, maar je hebt wel gelijk dat er niet een enorm grote kans is dat we dat zouden doen als ik het nu bekijk. Wie weet over 100 jaar hoe men er dan tegenover staat. Je hebt wel risico's zoals het verspreiden van ziektes ed, de kans van slagen is klein en als mensheid zelf kost het wel wat geld maar levert het niets op.
We zullen zien wat een ontwikkeld ras doet, het liefste doet de tegenpartij dat dan ook en hebben we op die manier allebei flink wat informatie. (Als ze elkaar niet halverwege per ongeluk raken

)
En dan moet je kansen ook nog relatief zien, wat ik een beetje opmaak uit enkele argumenten hier is dat het net zo goed een Mars of Venus zou kunnen zijn. Maar dat is nou juist wat het zo mooi maakt, voorheen vond men de eerste exoplaneten die je kan vergelijken met Jupiter en Saturnus uit ons zonnestelsel, nu kan men dus de Venussen, Aardes en Marsen opsporen. En de volgende stap is het zoeken naar Aardse planeten waar water is. (wat mij nog niet duidelijk is hoe men daar bij deze Gliese over denkt, het kan wel gezegd worden op fora maar denk maar aan die reclame op tv over een beurstip

)
Nope, het is dus niet zoals Mars of Venus, want dan zou het inderdaad zijn zoals jij zegt. Het is dus niet alleen de eerste niet gas-reus die ze definitief vinden, maar het is er ook gelijk een die in de leefbare zone ligt tov z'n ster. Mars en Venus liggen buiten die sweet spot waarin onze Aarde ligt. Die Gliese planeet ligt daar dus precies in.
Daarnaast heeft ie een aantal andere punten met zich mee:
Hij is 50% groter als onze eigen Aarde, wat em dus niet te klein maakt voor een hoop zaken zoals Mars bijvoorbeeld. Maar hij is ook weer niet zo groot dat er andere rare dingen mee gebeuren. Eigenlijk redelijk perfect qua formaat.
Hij heeft een flinke massa, iets wat ook erg belangrijk is voor het magnetisch veld. Op Mars bijvoorbeeld is er een veel kleiner magnetisch veld waardoor straling een groter probleem is. Je wil ook weer niet teveel straling tegenhouden want een deel zoals licht heb je nodig voor fotosynthese (maar we hebben gezien dat fotosynthese niet per se nodig is voor leven).
Daarnaast is de temperatuur ook dusdanig dat er uberhaupt vloeibaar water mogelijk is. Heb je een planeet die te warm is dan heb je alleen gas en is ie te koud heb je alleen ijs. Waterstof en zuurstof zijn relatief veel voorkomend en water dus ook. Alleen kun je wel hebben dat er veel zwavel in het water zit en dat maakt 'normaal' leven weer lastiger, hoewel dat voor bacterien geen probleem zou zijn.
Zelf twijfel ik sterk of water een absolute vereiste is, hier op Aarde wel maar dat is het simpele feit dat wij hier zijn en alles water nodig heeft om te bestaan. Maar dat is simpelgezegd omdat leven dat iets anders dan water nodig heeft bijv. vloeibaar methaan oid zich hier dus nooit heeft kunnen ontwikkelen. Wat wel duidelijk is dat water aanzienlijk bijdraagt aan ontwikkeling/evolutie van leven dus is het natuurlijk interessanter om Aardse planeten met vloeibaar water te vinden.
Voor het 'normale' leven zoals wij dat kennen is het wel nodig omdat je het nodig hebt wegens z'n flink oplossend vermogen. Dit maakt heel veel chemische reacties mogelijk die anders onmogelijk zouden zijn.
Maar bij vele andere vormen van leven is dit weer niet het geval. Ook zou het natuurlijk fantastisch zijn om 'normaal' leven te vinden, bijvoorbeeld in de vorm van walvissen of krabben, terwijl er geen schoon water aanwezig is. Des te interessanter dus.
Dus het is een mooie stap die weer gezet is in de zoektocht of we alleen zijn en/of hoe we tot ons bestaan komen. En met die laatste regel bedoel ik dus de 'Darwin' variant of denkrichting, niet die van een God of ander machtig opperwezen.
Inderdaad, en niet een kleine stap ook niet.
Houdt onze locatie geheim....
Zoals gezegd, we stralen al jaren een flinke hoeveelheid radiosignalen uit dus ze kunnen ons toch wel vinden.
Daarnaast kun je beter naar hen zoeken als dat zij je per ongeluk tegen komen. Als jij actief op zoek bent heb je altijd zelf de situatie in handen, anders niet.
Ik vergelijk dat een beetje met je kop in het zand steken hopend dat niemand je ooit vind. Dat prima, totdat iemand je wel vind dan ben je de pineut in principe. Kennis is macht, dus zelf op zoek gaan is in alle gevallen beter.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 25-04-2007 21:33
]