Lease auto hoe werkt dat precies

Pagina: 1
Acties:
  • 15.073 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin per 1 juni bij mijn nieuwe werkgever en krijg heirbij ook een lease wagen.
Kreeg ik vandaag mijn arbeidsvoorwaarden per mail bevestigt hierin stond wat betreft het lease het volgende:

Lease auto in categorie C tot een lease bedrag van € 720 per maand inclusief brandstof.

Nou was mijn vraag is dat een beetje een net bedrag om een lease auto uit te zoeken.
Ik heb namelijk nog nooit met lease auto's te maken gehad.
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoek eens op directlease.nl krijg je in ieder geval een indruk wat de mogelijkheden zijn.

Let er wel op dat je ook 22% bijtelling moet betalen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

De magische truuk heet zoekfunctie en zelf lezen :X

Dit dus: http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-07 13:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor 720 kan je meestal een hele leuke middenklasser rijden. VW Golf, Astra, Leon, Focus enz enz. Op diverse leasesites kan je wel een indruk krijgen van wat je voor dat geld kan rijden. Heeft je werkgever geen leasesite ofzo waar alle modellen opstaan dan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:20:
Voor 720 kan je meestal een hele leuke middenklasser rijden. VW Golf, Astra, Leon, Focus enz enz. Op diverse leasesites kan je wel een indruk krijgen van wat je voor dat geld kan rijden. Heeft je werkgever geen leasesite ofzo waar alle modellen opstaan dan?
thanks voor de info.

Vast wel zal wel even informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt gewoon op sites als leaseplan.nl kijken wat voor een soort auto's je kunt leasen voor dat bedrag.

De overheid ziet per jaar 22% van de nieuwprijs van je leaseauto als "inkomen". Daar kun je de eigen bijdrage die je aan je werkgever moet betalen van aftrekken (dat kan immers moeilijk gezien worden als "inkomen"). Stel je hebt een auto van 30.000 euro en een eigen bijdrage van 50 euro per maand, dan is 22% van 30.000 euro 6600 euro en aan eigen bijdrage betaal je per jaar 12*50=600 euro, dus zegt de belastingdienst dat je per jaar 6.000 euro extra "verdient" omdat je die lease-auto krijgt. Daarover betaal je dan belasting, zoals je over al je loon moet betalen.

Dingen die je er achteraf op laat zetten en die er dus fabrieksklaar niet op horen worden niet meegenomen in het bepalen van de catalogusprijs voor je auto.

Als je per jaar minder dan 500 km privé rijdt kun je een verklaring aanvragen dat je de auto alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt en dan betaal je geen bijtelling.

kan wel in de FAQ 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:04:
Je kunt gewoon op sites als leaseplan.nl kijken wat voor een soort auto's je kunt leasen voor dat bedrag.

De overheid ziet per jaar 22% van de nieuwprijs van je leaseauto als "inkomen". Daar kun je de eigen bijdrage die je aan je werkgever moet betalen van aftrekken (dat kan immers moeilijk gezien worden als "inkomen"). Stel je hebt een auto van 30.000 euro en een eigen bijdrage van 50 euro per maand, dan is 22% van 30.000 euro 6600 euro en aan eigen bijdrage betaal je per jaar 12*50=600 euro, dus zegt de belastingdienst dat je per jaar 6.000 euro extra "verdient" omdat je die lease-auto krijgt. Daarover betaal je dan belasting, zoals je over al je loon moet betalen.

Dingen die je er achteraf op laat zetten en die er dus fabrieksklaar niet op horen worden niet meegenomen in het bepalen van de catalogusprijs voor je auto.

Als je per jaar minder dan 500 km privé rijdt kun je een verklaring aanvragen dat je de auto alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt en dan betaal je geen bijtelling.

kan wel in de FAQ 8)
ik zeg hulde voor deze beschijving! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-08 04:19
ik zeg slotje.....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg dat maar niet. En lees de forumregels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik lees me ook suf. Zal volgende maand binnen de consultancy starten...kortom een lease-auto...en ik reken me suf mbt tot bijtelling e.d. om niet voor verrassingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:12:
ik lees me ook suf. Zal volgende maand binnen de consultancy starten...kortom een lease-auto...en ik reken me suf mbt tot bijtelling e.d. om niet voor verrassingen te staan.
Hou een kilometer registratie bij. De minste verrassingen. Vreemd dat weinig mensen dat niet als een alternatief ziet.

* Gunner bespaart zich op jaarbasis op deze manier zo'n 3500 euro

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:15:
[...]

Hou een kilometer registratie bij. De minste verrassingen. Vreemd dat weinig mensen dat niet als een alternatief ziet.

* Gunner bespaart zich op jaarbasis op deze manier zo'n 3500 euro
Ik als starter heb nog geen auto en wil best iets betalen om er privé mee te kunnen rijden. Maar het moet uiteraard niet te gek worden qua heffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectrex
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Hou als starter ook rekening met de belastingdienst die als ze de eerste keer die leaseauto zien aankomen in een aangifte, je ook een aanslag geven voor het lopende jaar.

Was mijn eerste verrassing toen ik een leasreauto kreeg (opel corsa 1.5 d in verplicht rood) in 1994.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vectrex Dude schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:21:
Hou als starter ook rekening met de belastingdienst die als ze de eerste keer die leaseauto zien aankomen in een aangifte, je ook een aanslag geven voor het lopende jaar.

Was mijn eerste verrassing toen ik een leasreauto kreeg (opel corsa 1.5 d in verplicht rood) in 1994.
Dat is nu niet meer zo relevant. De afdracht van de bijtelling wordt sinds 2006 door de werkgever geregeld (direct ingehouden op het loon)

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 24-04-2007 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad de andere optie. Zelf een auto kopen en je kilometers declareren voor een niet verkeerd geldbedrag per kilometer. Ik geloof dat 19 cent per kilometer belastingvrij is en de rest - als je meer krijgt - wordt weer belast geloof ik, maar hoe dat precies zit weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:22:
Dat is inderdaad de andere optie. Zelf een auto kopen en je kilometers declareren voor een niet verkeerd geldbedrag per kilometer. Ik geloof dat 19 cent per kilometer belastingvrij is en de rest - als je meer krijgt - wordt weer belast geloof ik, maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Ja, maar de werkgever is er vrij in om een bedrag te geven, dus die 19 cent is geen vast bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectrex
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Gunner schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:22:
[...]

Dat is nu niet meer zo relevant. De afdracht van de bijtelling wordt sinds 2006 door de werkgever geregeld (direct ingehouden op het loon)
8)7 klopt ik lig te slapen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 19:14
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:17:
Ik als starter heb nog geen auto en wil best iets betalen om er privé mee te kunnen rijden. Maar het moet uiteraard niet te gek worden qua heffing.
Tja, 't is maar wat je veel vindt. Je hebt natuurlijk wel privé de beschikking over een nieuwe middenklasser. Hoe je het precies doet maakt weinig uit, goedkoop is dat nooit. Maar lease blijft in verhouding goedkoop; de overheid heeft weinig behoefte aan mensen met een lease auto voor zakelijke kilometers en een tweede auto voor prive-kilometers. Dat kost alleen maar parkeerplaatsen, en die zijn al schaars zat.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSalters schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 22:53:
[...]

Tja, 't is maar wat je veel vindt. Je hebt natuurlijk wel privé de beschikking over een nieuwe middenklasser. Hoe je het precies doet maakt weinig uit, goedkoop is dat nooit. Maar lease blijft in verhouding goedkoop; de overheid heeft weinig behoefte aan mensen met een lease auto voor zakelijke kilometers en een tweede auto voor prive-kilometers. Dat kost alleen maar parkeerplaatsen, en die zijn al schaars zat.
@The_Tzar: idd een zeer nette beschrijving, had het niet beter gekunt. :)

Let alleen wel op het aantal privé-kilometers dat je van je werkgever met de auto mag maken, vaak ben je daar namelijk niet vrij in en is een maximaal aantal kilomters van toepassing. Hoeveel is dit, staat dit in verhouding tot je eigen bijdrage en wat zijn de (financiële) consequenties als je over dat aantal heen komt?
Ook is het aantal te verwachten kilometers vaak bepalend voor de keuze van benzine/gas of diesel. Globaal genomen is tot 35.000 km vaak benzine van toepassing en daarboven lpg of diesel. Dit heeft ook direct consequenties voor je budget omdat een dieselmotor sowieso een stuk duurder is dan een benzinemotor en de auto (net zoals bij lpg) over het algemeen sneller afgeschreven wordt door het hoge kilometrage.

Vraag ook bij je werkgever bij welke leasemaatschappij jij de auto moet leasen. Zelf schat ik in dat je met dat bedrag aan formaat Golf / Astra zit.
(Zelf werk ik bij een grote bank en rijd ik sinds anderhalf jaar een Astra GTC, ben erg toch wel errug tevreden over moet ik zeggen... :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20

FreakNL

Well do ya punk?

Des te meer je rijdt (prive en zakelijk), des te gunstiger is een lease-auto over het algemeen.

Als je woon-werkverkeer hebt van pakweg 60km, en niet elk weekend vrienden of een vriendin opzoekt die 300km van je vandaan woont (icm met vrije prive km's), dan is een lease-auto meestal onvoordelig t.o.v. een eigen wagen.

Let op; dit is een vuistregel, en niet op elke werksituatie (vergoeding, keuze ja/nee) van toepassing....

Ik loop zelf bijna quitte met mijn 207. Dan vergelijk ik dat wel met het prive aanschaffen van een 4 jaar oude 206. Dat was in de praktijk een euro of 80 tot 120 netto goedkoper geweest (afhankelijk van het aantal zakelijk maar zeker ook prive verkeer, kun je dus nooit compleet berekenen), maarja, ik rij nu wel in een gloednieuwe auto met alles erop en eraan. Het blijft een keuze...

[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 24-04-2007 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Misschien kan je toekomstige werkgever een goede bruto-netto berekening voor je maken? Kijk gewoon wat je nu netto ontvangt bij je huidige werkgever (zonder leaseauto). En leg dit naast de berekening die je nieuwe werkgever voor je maakt. Ga er voor het gemak vanuit dat je meer dan 500km privé rijd en dat je gebruik maakt van de volledige vergoeding. Nu zul je snel de verschillen zien.

Puur kijkend naar salaris mag je nieuwe baas misschien 300 bruto meer betalen, maar of dat uiteindelijk netto ook zo intressant is blijft een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
ebia schreef op woensdag 25 april 2007 @ 00:09:
Misschien kan je toekomstige werkgever een goede bruto-netto berekening voor je maken? Kijk gewoon wat je nu netto ontvangt bij je huidige werkgever (zonder leaseauto). En leg dit naast de berekening die je nieuwe werkgever voor je maakt. Ga er voor het gemak vanuit dat je meer dan 500km privé rijd en dat je gebruik maakt van de volledige vergoeding. Nu zul je snel de verschillen zien.

Puur kijkend naar salaris mag je nieuwe baas misschien 300 bruto meer betalen, maar of dat uiteindelijk netto ook zo intressant is blijft een tweede.
Zelf spelen met bruto-netto en netto-bruto @ Raet is ook handig :). Kun je zien hoe duur of minder duur bepaalde keuzes uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Ja dit geeft het goed weer. Stel je verdient nu 2600 euro zonder lease-auto, dan krijg je netto ongeveer 1825 euro. Met een lease-auto van nieuwprijs 30K, moet je toch wel 3050 euro mee krijgen naar huis om boven hetzelfde netto bedrag te komen als bij je vorige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:17:
Let er wel op dat je ook 22% bijtelling moet betalen
Je moet het helemaal niet. Wees dan volledig en zeg dat het moet als je geen KM registratie bij wil houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 25-04-2007 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoelJewel schreef op woensdag 25 april 2007 @ 00:11:
[...]

Zelf spelen met bruto-netto en netto-bruto @ Raet is ook handig :). Kun je zien hoe duur of minder duur bepaalde keuzes uitvallen.
schitterende site, maar met een salaris van 2k met een auto met een waarde van 28k (eigen bijdrage is 50 euro) houd je 1248 euro over ?? Dat lijkt me erg veel. Met een auto van 20k houd je respectievelijk 1313 euro over.

Klopt dit ?? Zo ja dan is het verschil erg klein. Je kan bijv. met een bepaald bedrag net een kale A3 leasen, maar de nieuwwaarde is zo belachelijk hoog tov een Polo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-08 11:47
www.toplease.nl is ook een goeie site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:54

ralpje

Deugpopje

FreakNL schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 23:25:
Des te meer je rijdt (prive en zakelijk), des te gunstiger is een lease-auto over het algemeen.

Als je woon-werkverkeer hebt van pakweg 60km, en niet elk weekend vrienden of een vriendin opzoekt die 300km van je vandaan woont (icm met vrije prive km's), dan is een lease-auto meestal onvoordelig t.o.v. een eigen wagen.
Vanwaar het woon-werk verkeer in deze vuistregel? Dat zijn zakelijke kilometers imho, en maken dus voor de berekening niet uit.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ralpje schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:25:
Vanwaar het woon-werk verkeer in deze vuistregel? Dat zijn zakelijke kilometers imho, en maken dus voor de berekening niet uit.
niet aleen IMHO, maar ook volgens de belastingdienst. Die regel is in 2004 aangepast. Al het woon werk verkeer is zakelijk

Als dat niet zo zijn geweest dan had ik een groot probleem gehad. Dat zou betekenen dat mensen die een KM registratie willen bijhouden, maar verder dan 30(?) km van hun werk wonen dat dus niet kunnen doen. Zou een beetje onredelijk zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 25-04-2007 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eens, dat is natuurlijk zakelijk verkeer, maar zo bedoel ik het niet :)

Als je namelijk veel woon-werkverkeer (en evt. zakelijk) dan wordt het al snel voordeliger.
Natuurlijk kun je wel km's declareren, maar als je heel veel km's maakt moet je sneller aan een beurt, sneller aan een nieuwe wagen zelfs. Natuurlijk declareer je ook een stuk meer, maar ik denk niet dat dat opweegt.

Daarom zeg ik, als je zakelijk verkeer hebt van 10km, en je rijdt ook nog eens prive met een dure lease-bak, kun je beter een eigen auto nemen. Als je echter zakelijk verkeer hebt van pakweg 120 km per dag, en je rijdt prive, dan kan een lease-auto zelfs goedkoper zijn :)
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:17:
[...]

schitterende site, maar met een salaris van 2k met een auto met een waarde van 28k (eigen bijdrage is 50 euro) houd je 1248 euro over ?? Dat lijkt me erg veel. Met een auto van 20k houd je respectievelijk 1313 euro over.

Klopt dit ?? Zo ja dan is het verschil erg klein. Je kan bijv. met een bepaald bedrag net een kale A3 leasen, maar de nieuwwaarde is zo belachelijk hoog tov een Polo.
Dat kan toch wel kloppen? Grofgezegd kost een auto die duizend euro meer is in de fiscale waarde jou zo'n 8 euro netto. Let op, grofgezegd. Dus een verschil van 8k is een verschil van 64 euro netto. (ongeveer). Dus dat klopt wel ongeveer...

Ik heb trouwens ongeveer dat salaris en ongeveer een auto van die prijs, en ik kan je zeggen dat dat bedrag redelijk in de buurt komt, dus het klopt wel hoor, die berekening van raet..

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 25-04-2007 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:05:

Als je namelijk veel woon-werkverkeer (en evt. zakelijk) dan wordt het al snel voordeliger.
Natuurlijk kun je wel km's declareren, maar als je heel veel km's maakt moet je sneller aan een beurt, sneller aan een nieuwe wagen zelfs. Natuurlijk declareer je ook een stuk meer, maar ik denk niet dat dat opweegt.

Daarom zeg ik, als je zakelijk verkeer hebt van 10km, en je rijdt ook nog eens prive met een dure lease-bak, kun je beter een eigen auto nemen. Als je echter zakelijk verkeer hebt van pakweg 120 km per dag, en je rijdt prive, dan kan een lease-auto zelfs goedkoper zijn :)

[...]

Dat kan toch wel kloppen? Grofgezegd kost een auto die duizend euro meer is in de fiscale waarde jou zo'n 8 euro netto. Let op, grofgezegd. Dus een verschil van 8k is een verschil van 64 euro netto. (ongeveer). Dus dat klopt wel ongeveer...

Ik heb trouwens ongeveer dat salaris en ongeveer een auto van die prijs, en ik kan je zeggen dat dat bedrag redelijk in de buurt komt, dus het klopt wel hoor, die berekening van raet..
toon volledige bericht
dan moet ik toegeven dat de kans significant is dat ik de eerste keer flink uitpak en een A3 of een 1.16/1.18 Lease.. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
lease bedrag van € 720 per maand inclusief brandstof
Hiervoor kun je een auto van rond de 25.000 Euro rijden.
Je netto kosten per maand kun je hier berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22-08 20:57

_Arthur

blub

Rene59 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 11:51:
Hiervoor kun je een auto van rond de 25.000 Euro rijden.
Je netto kosten per maand kun je hier berekenen.
Dat ligt echt aan meer factoren dan alleen het bedrag van de leasenorm. Naast de norm is het aantal km/jaar en de looptijd belangrijker voor het bepalen hoe duur een auto max zou kunnen zijn.

Voor 720maand inc brandstof en dan van benzine, 20kkm/jaar en 48maanden uitgaande kan je ook autos tot bijna 30k rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 18:14

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Gunner schreef op woensdag 25 april 2007 @ 07:34:
[...]

Je moet het helemaal niet. Wees dan volledig en zeg dat het moet als je geen KM registratie bij wil houden.
Je bent zelf ook niet volledig ;) En als je max 500 KM prive rijdt in het jaar. Zit je daar boven hoef je echt geen KM registratie bij te houden: betalen doe je toch wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:05:

[...]

toon volledige bericht
Ik stel het precies andersom.

Privé veel kilometers rijden kost geld. Zowel met je eigen auto als met een lease-auto. Met een lease-auto is het een vast bedrag en met je eigen auto hangt het af van het aantal kilometers wat je privé rijdt.

Als je geen nieuwe auto wil rijden kun je een kleine winst halen uit de kilometerdeclaratie. Want ook inclusief beurten, afschrijving, onderhoud e.d. kost het geen 26 cent per kilometer (voorbeeldbedrag) als je genoegen neemt met iets minder.

Rij je dus in verhouding veel zakelijke kilometers en weinig privé kun je van de "winst" van je zakelijke kilometers je privékilometers ook betalen (en misschien zelfs overhouden). Rij je in verhouding veel privé en minder zakelijk en minimaal 8000 kilometer privé per jaar, dan is leasen voordelig(er). Je betaald immers dat vaste bedrag per maand en probeer daar maar eens veel kilometers privé mee te rijden als je maar weinig winst kunt halen uit het declareren.

Privé heeft als extra nadeel dat je altijd een enorm potje apart moet zetten voor als al het pech qua onderhoud in één maand over je heen komt.

Je kunt tot slot ook gewoon je leaseauto alleen voor zakelijk gebruiken en je eigen auto alleen voor privé, maar ik vraag me af of dat verstandig is. Hoe dan ook, het is voor iedereen een eigen rekensommetje met eigen eisen, verwachtingen en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ligt het nu aan mij... Volgens mij is de hele regeling zeer krom als je weinig privé rijdt met een leaseauto. Stel je gebruikt de auto die 30 dagen per maand voor werk en 2 dagen per maand voor privé, kan iemand mij dan uitleggen waarom je dan 22% van de nieuwwaarde als bijtelling is? De auto is wordt hoofdzakelijk gebruikt als noodzakelijk gereeedschap voor het doen van je werk en zou 100% vergoed moeten worden door de werkgever. Mij dunkt dat een evt. bijtelling in verhouding moet staan met de gereden privékilometers.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ari3 schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:55:
Ligt het nu aan mij... Volgens mij is de hele regeling zeer krom als je weinig privé rijdt met een leaseauto. Stel je gebruikt de auto die 30 dagen per maand voor werk en 2 dagen per maand voor privé, kan iemand mij dan uitleggen waarom je dan 22% van de nieuwwaarde als bijtelling is? De auto is wordt hoofdzakelijk gebruikt als noodzakelijk gereeedschap voor het doen van je werk en zou 100% vergoed moeten worden door de werkgever. Mij dunkt dat een evt. bijtelling in verhouding moet staan met de gereden privékilometers.
Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt kun je dat aangeven en alles wat je dan aan bijtelling hebt betaald krijg je dan weer terug.

Vanaf 500 kilometer per jaar privé betaal je 22%.

Ik ben het met je eens dat dat inderdaad een mooie grafiek moet zijn maar bij de belastingdienst zijn ze helaas nogal dol op drempels in plaats van mooie stijgende grafiekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 10:12:
[...]

Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt kun je dat aangeven en alles wat je dan aan bijtelling hebt betaald krijg je dan weer terug.

Vanaf 500 kilometer per jaar privé betaal je 22%.

Ik ben het met je eens dat dat inderdaad een mooie grafiek moet zijn maar bij de belastingdienst zijn ze helaas nogal dol op drempels in plaats van mooie stijgende grafiekjes.
Het zou ook een enorme administratie worden om voor iedereen de prive kilometers bij te gaan houden. Er is gewoon voor dit systeem gekozen zodat er zo min mogenlijk bijgehouden hoeft te worden hoeveel iemand prive rijdt. Op deze manier is het gewoon lekker duidelijk hoeveel je nou moet betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 12:39
Toch heeft hij wel een punt. Maar de Belastingdienst neemt natuurlijk liever dan al die registratie en teruggave :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
wvkreg schreef op zondag 29 april 2007 @ 12:56:
Toch heeft hij wel een punt. Maar de Belastingdienst neemt natuurlijk liever dan al die registratie en teruggave :)
Tuurlijk zou het logisch zijn dat je exact betaald voor wat je gebruikt. Het is echter gewoon geen werkbare situatie om voor iedereen de kilometer registratie bij te gaan houden en daar ook nog controles op uit te voeren. Want iedereen weet dat er dan meteen ontzettend mee gesjoemeld gaat worden natuurlijk

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Ze zullen wel voor deze oplossing hebben gekozen omdat in de praktijk geldt dat je óf wel privé rijd met je lease auto óf niet. Die 500 kilometers zijn als het ware cadeau. Denk bijvoorbeeld aan een bestelbus van de zaak even lenen voor een verhuizing, of iets in die geest. Dus 500km als een soort coulance-regeling mocht je toch een keer de lease-auto willen 'lenen' voor privégebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Laatst online: 07-07-2024
_Arthur schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 13:20:
[...]

Dat ligt echt aan meer factoren dan alleen het bedrag van de leasenorm. Naast de norm is het aantal km/jaar en de looptijd belangrijker voor het bepalen hoe duur een auto max zou kunnen zijn.

Voor 720maand inc brandstof en dan van benzine, 20kkm/jaar en 48maanden uitgaande kan je ook autos tot bijna 30k rijden.
Ja is ook zo, niet bij stil gestaan. Ik ging uit van diesel en 35k km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 19:11:
Je kunt tot slot ook gewoon je leaseauto alleen voor zakelijk gebruiken en je eigen auto alleen voor privé, maar ik vraag me af of dat verstandig is. Hoe dan ook, het is voor iedereen een eigen rekensommetje met eigen eisen, verwachtingen en wensen.
Ik denk niet dat jij dat voor een ander kan bepalen wat wel of niet verstandig is.

Hoe iemand z'n prive situatie eruit ziet kan enorm bepalend zijn voor het wel of niet niet prive gebruik van een auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 29-04-2007 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op zondag 29 april 2007 @ 19:50:
[...]

Ik denk niet dat jij dat voor een ander kan bepalen wat wel of niet verstandig is.

Hoe iemand z'n prive situatie eruit ziet kan enorm bepalend zijn voor het wel of niet niet prive gebruik van een auto.
Als je sowieso niet privé rijdt dan is dat inderdaad de optie, maar anders denk ik dat het al snel lucratiever is om met een privéauto zakelijke kilometers te declareren of met een lease-auto privé te rijden.
Anyway, het is een persoonlijk rekensommetje. Het hangt af van je eisen en de voorwaarden en dan moet je het zelf uitrekenen.

Maar inderdaad, je kunt ook privé helemaal geen behoefte hebben aan een auto. Dat vergeet ik nog wel eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22-08 20:57

_Arthur

blub

ebia schreef op zondag 29 april 2007 @ 14:02:
Ze zullen wel voor deze oplossing hebben gekozen omdat in de praktijk geldt dat je óf wel privé rijd met je lease auto óf niet. Die 500 kilometers zijn als het ware cadeau. Denk bijvoorbeeld aan een bestelbus van de zaak even lenen voor een verhuizing, of iets in die geest. Dus 500km als een soort coulance-regeling mocht je toch een keer de lease-auto willen 'lenen' voor privégebruik.
Let er dan wel op dat die 500km's naar rato per maand zijn. Dus per maand 'mag' je dus maar 41.6km rijden als je geen bijtelling wilt hebben.

Het is dus niet zo dat jij in juni even de auto van de zaak kan gebruiken voor je vakantie waarin je max 500km rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 10:53:
[...]

Let er dan wel op dat die 500km's naar rato per maand zijn. Dus per maand 'mag' je dus maar 41.6km rijden als je geen bijtelling wilt hebben.

Het is dus niet zo dat jij in juni even de auto van de zaak kan gebruiken voor je vakantie waarin je max 500km rijdt.
Als jij de auto wel het hele jaar zakelijk rijdt mag dat dus wel. Het is idd zo dat als je de auto ook maar 1 maand zakelijk rijdt dat je dan maar max 41.6 km mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bovendien, naar de Veluwe kan je ook met de trein....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-one
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-01-2024
Hoe werkt dat nou precies met de eindafrekening van de brandstofkosten. Ik zie op de mtc site mijn verbruiklijstje met een afwijking van 16% t.o.v. norm. Daarnaast een teveel gemaakte kosten van een x bedrag. Is het de bedoeling dat ik dit bedrag aan het eind zelf moet ophoesten? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Laatst online: 22-08 10:14
d-one schreef op maandag 26 november 2007 @ 14:59:
Hoe werkt dat nou precies met de eindafrekening van de brandstofkosten. Ik zie op de mtc site mijn verbruiklijstje met een afwijking van 16% t.o.v. norm. Daarnaast een teveel gemaakte kosten van een x bedrag. Is het de bedoeling dat ik dit bedrag aan het eind zelf moet ophoesten? :(
Niet zuinig omgaan met je leaseauto, waarvoor je ws al amper iets betaalt en dan ook nog gaan klagen als je daarvoor moet bijbetalen :').

Je weet toch wel wat er in je leasecontract staat wat je wel of niet moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:38
Dat ligt volledig aan afspraken met je werkgever lijkt me, check je contract of bel de afdeling die er over gaat. Krijg zelf ook standaard een brief dat mijn verbruik veel te hoog is (goh :P) en ik bovengemiddeld veel schade heb (een putje in je ruit laten fixen zien ze als schade ...), maar dat is slechts ter indicatie, gebeurd verder niets mee. Maar kan natuurlijk dat het bij jou anders is dus even navragen!

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Ik heb nog nooit een eindafrekening gezien van de brandstofkosten en ik zit er ook gemiddeld 15% boven. Voor zover ik weet worden alle brandstofkosten van jou en je collega's op 1 hoop gegooid en moet je baas het te weinig betaalde bijbetalen. Het is dus het risico van je baas...

Verder wat betreft die 500 km/ 22% regeling... Tot een paar jaar geleden was er ook een oplopende schaal van 0% tot 25% in stapjes van 5. Er werd echter zeer veel mee gefraudeerd en daarom is die regeling afgeschaft. Het feit dat je nu dus gelijk de volle mep moet betalen als je boven de 500km komt heb je dus te danken aan je frauduleuze oudere collega's :+

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 22:38

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

rwb schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 12:57:
Als jij de auto wel het hele jaar zakelijk rijdt mag dat dus wel. Het is idd zo dat als je de auto ook maar 1 maand zakelijk rijdt dat je dan maar max 41.6 km mag rijden.
Let wel op, stel dat je op 31 december 501 kilometer rijdt met je lease-auto dat je dan met terugwerkende kracht voor het hele jaar bijtelling moet betalen (dure kilometer dus!)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:55

Richard

Kuru Kuru Kururin

Hoe zit het nu met bijtelling als er niet geleased wordt?

Situatie: Bedrijf koopt een auto voor je (al dan niet met inspraak van de werknemer welk model/type/kleur); en je mag deze als medewerker in "bruikleen" gebruiken tijdens en na werktijden?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 21:27

Arno

PF5A

Vanaf 2 of 3 dagen per week MOET je er bijtelling over betalen.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het haalt voor de belastingdienst niet uit of de auto gekocht is of geleased. Het gaat er gewoon om dat jij van je baas een auto ter beschikking krijgt waar je meer als 500 KM per jaar mee rijdt.

Als dat het geval is heb je gewoon bijtelling.

Pagina: 1