Toon posts:

AMD2 5000+ & ddr2 standaard onderclocked?

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet de optimale instellingen voor de AMD AM2 5000+, aangezien het DDR2 800 geheugen door de standaard multiplier (13x) wordt onderklokt op 742mhz.

Het schijnt dat je de CPU moet overklokken om het geheugen op 800mhz te krijgen.

Lees hier het verhaal:

http://www.bit-tech.net/h...n_64_fx-62_x2_5000/4.html

"Remember that AMD processors don't have a front side bus, and the memory clock is derrived directly from the CPU clock. As a result of this, DDR2-800 is achieved by dividing the CPU clock by half of the internal clock multiplier. In the case of Athlon 64 FX-62 - which operates at 14.0 x 200MHz, or 2800MHz - the memory runs at CPU/7 in order to attain DDR2-800 speeds. This is all well and good, but problems are apparent when using odd-numbered internal clock multipliers.

As the chip uses the 13.0x multiplier out of the factory, it derrives its memory clock from the same CPU/7 divider that the Athlon 64 FX-62 uses. Anyone who's able to operate a calculator will realise that 2600/7 does not equal 800MHz. Instead, the memory on the Athlon 64 X2 5000+ runs at 373MHz, or DDR2-742.

In order to achieve DDR2-800 on AM2 processors with an odd-numbered CPU multiplier, you will either have to overclock the CPU in order to increase the memory bus, or you will be able to lower the multiplier and increase the internal clock frequency to surpass DDR2-800."

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je zal inderdaad moeten overclocken om effectief DDR800 te halen. Alleen zie ik het nut er niet zo van in. Om dat te doen, zal je namelijk de HTT-freq. naar 215MHz moeten zetten. En je bent er feitelijk weinig mee opgeschoten. Het zal namelijk qua prestatie niet veel uitmaken. Afgezien van het feit dat je dan ook je processor overgeclockt hebt. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Als je hetzelfde probleem hebt als ik dan zal het niet gaan werken.
Ik zit met een 3800 amd AM2 moederbord, 800mhz Kingston, maar kan niet hoger dan de auto-stand, 667 via het bios, anders krijg ik vastlopers.
Asus Taiwan is nu bezig om voor een oplossing te kijken.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Even dit topic weer ophalen, daar ook ik deze week een AMD Athlon 64 X2 5000+ heb gekocht, máár dan wel een 'BLACK-edition'.

Ook mijn geheugen draait dus, door de standaard interne klok van 13.0 (oneven getal) niet op de volledige 800Mhz (in ddr mode), maar op 371Mhz (wordt normaal bereikt door het delen van de CPU-klok door de helft van de interne klok, maar dat gaat dus met een oneven interne klok, als je die in mijn geval door de helft deelt kom je op 6,5. dat wordt dus naar boven afgerond, en dan kom je op 7): CPU-klok gedeeld door interne klok = 2600Mhz / 7 =371,43Mhz IPV 400 (800ddr).

Echter: Zoals ik al zei heb ik een 'BLACK-edition' én van die versie is als enige AMD cpu de Multiplier te verhogen, hierdoor is hij ook uitgeroepen als een van de best overclockbare AMD processoren (gebaseerd op een 65nm, hierdoor gebruikt hij weinig stroom en blijft veel kouder)

Nu is mijn vraag: Is het verstandig & merkbaar (qua performance) om mijn multiplier te verhogen naar 14, zo komt de cpu op 2800Mhz (14 X 200mhz) en daar de multiplier dan een 'even getal' is, kun je deze door gewoon door twee delen.
Als je dan berekend: 2800Mhz / 7 = 400Mhz (800ddr)
En dan zit je dus op een aantal mhz'en waar het geheugen voor gemaakt is!
Zou dit een merkbare performanceboost geven of beter de standaard settings aanhouden?

Voeding: Termaltake Thoughpower Qfan 500 watt
Mobo: MSI K9N Neo V3
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Geheugen: OCZ XTC Platinum 2 2GB DDR2-800 Kit
Graka: MSI Ati X1950

Leesvoer:
- Tomshardware X2 5000+ Black Edition test/overclock: http://www.tomshardware.com/2007/10/22/budget_overclocker/
- OCZ PC2-6400 Platinum R.2 Review: http://www.hardwarecanuck...latinum-rev-2-review.html

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
het zal niet zoveel uitmaken,maar je kan het gewoon proberen ,kan geen kwaad.
we zijn tenslotte tweakers >:)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik denk dat het helemaal niks uitmaakt. Hooguit in benchmarks, zoals SuperPi of iets dergelijks. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Ik denk met 200MHz extra en een hogere geheugenklok dat je er wel iets van zult merken maar of het ook de moeite waard is da's een andere vraag.

• dion_b
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Situatie is vrij duidelijk. Verder mbt verhogen van multiplier als dat kan: dat is gewoon overclocken. Iets wat Tweakers vaak doen, daarom hebben we er een heel subforum (Tweaking, Cooling & Overclocking) voor, waar we wonder boven wonder een FAQ hebben. Lees die anders eens...

Sowieso is het schoppen van oude topics met je eigen vraag niet de bedoeling. Als het geen eigen topic waard is, is het ook niet een schop onder een oud topic waard :o

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 14-03-2008 12:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.