Nieuwe PC Budget 600 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Hoi,
Mijn laptop is kapot dus tijd voor een nieuwe PC. Ik heb een budget van 600 euro en heb iets bij elkaar geprutst bij Azerty omdat ik dacht te lezen dat deze redelijk cheap is. Ik weet alleen niet of alles zo wel goed is en of het aangepast moet worden. Ik heb het volgende:

- Antec Sonata II, Zwart € 96,40
- Athlon 64 X2, 5600+, Socket AM2, Boxed € 164,70
- Kingston KVR667D2N5/1G, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 1 x (non-ECC) € 42,67
- Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 61,69
- MSI K9N SLI-2F € 76,95
- XFX GeForce 8600 GT XXX Edition, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 153,70
- Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 28,23

Totaal € 624,34

Ik heb het geheugen expres op 1 gig gelaten, want ik blijf toch bij XP en ga niet over naar Vista. Het leek me dus niet echt nodig om 2 gig te nemen en als het moet kan het altijd later makkelijk geupgrade worden. Wel vroeg ik me af of ik beter 2x 512 dual channel kan nemen of 1024 x1? en of ik ECC of non-ECC moet nemen?

Hoe ziet het totaal plaatje eruit? Kan ik iets beter aanpassen of is het goed zo?

Kan ik bijv beter een radeon x1950 pro nemen ipv 8600GT? ondanks dat ik een mobo heb met nforce chipset en de x1950 dx9 ondersteunt en de 8600GT dx10

Groeten, en alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door gebruikershaes op 22-04-2007 22:13 ]

Verwijderd

je kunt beter 2x 512 MB nemen.
non-ECC

Je kunt mijn forum ook een keer doorlezen ik heb namelijk ook 600 euro te besteden (Ja in mijn forum titel staat ong 500 euro maar dit is 600 geworden :P) link naar mijn forum: hier

• gebruikershaes
Heh ja die heb ik ook bekeken en heb aan de hand van die van jou deze samengesteld. ik dacht idd dat jij 500 euro te besteden had en omdat die van mij toch iets anders is dacht ik ik post het ff. voor de zekerheid en ik wilde niet met min dingen in jouw topic kloten :D

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11-2025
Het merk van je chipset heeft geen invloed op je videokaart. Je kan beter een x1950pro nemen, omdat deze beter presteert dan de 8600gt(s), en er nog geen DX10 spellen uitzijn. Spellen die binnenkort uitkomen zullen waarschijnlijk allebei supporten (kijk maar naar Crysis, die draait ook gewoon op DX9). Als je dan toch DX10 wil, kun je beter wachten op de DX10 kaarten van Ati , of op de generatie daarna.

Verder is 2gb geheugen tegenwoordig toch wel de standaard. Ik zou die 40 euro dan bezuinigen op je processor en een X2 4800+ nemen, performanceverschil is niet zo bar groot en de X2 4800+ is ook nog eens een stuk zuiniger. En volgens mij ben je in z'n totaal dan ook nog sneller uit.

Je kan ook een E4300 nemen, en deze eventueel overklokken, dat zou met 2gb geheugen nog in je budget passen. Is out-of-the-box langzamer dan de X2 4800+, maar met overklokken gaat hij de X2 5600+ waarschijnlijk nog wel voorbij. Zelf koop ik binnenkort een 4800+ omdat ik niet overklok.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 22:01:
je kunt beter 2x 512 MB nemen.
non-ECC

Je kunt mijn forum ook een keer doorlezen ik heb namelijk ook 600 euro te besteden (Ja in mijn forum titel staat ong 500 euro maar dit is 600 geworden :P) link naar mijn forum: hier
Opmerkinkje:
http://gathering.tweakers.net is het forum, jouw zogenaamd "forum" is een topic.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
ik zou een iets goedkopere cpu kopen en wat meer geheugen, afhankelijk van wat je wilt met je pc(dat kon ik niet echt terug vinden). Mischien ook nog een freezer64 cooler+artic silver, dan is je pc wat stiller en kan je er wel wat mhztjes bijklokken

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• gebruikershaes
Hej niet zo bijdehand in mijn TOPIC Gesp! :p hehe.

Xzorby je hebt wel een goed punt alleen wachten zit er niet in want ik heb nu niks en heb wel een pc nodig voor werk/school. Als ik de x1950 pro neem werkt dan de SLI functie ook of is dat alleen voor nvida kaarten? Ati gebruikt crossfire of is dat allemaal een pot nat? Of moet ik dan een crossfire mobo nemen wil ik ervoor zorgen dat dat ook werkt?

En over de processor zal ik ook ff nadenken. Ik overclock ook niet dus de E4300 geen optie maar een 4800+ is wel een goed alternatief.

Tnx

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
en onderbouwing: ECC staat voor error correction code (oid :+ ) en bevat een extra chippie waarmee een extra niveautje aan foutbestendigheid wordt toegevoegd. echter moet je memory controller (in dit geval onderdeel van je CPU) er wel mee om kunnen gaan. dat kan deze niet en met dergelijk RAM zou je systeem niet eens opstarten AFAIK. registered (of reg.) geheugen idem. NOOT: ECC en reg. zijn twee aparte zaken die echter vaak (lees: meestal) samen voorkomen. omgekeerd kan een systeem (memorycontroller kan evt ook in de chipset zitten) dat ECC en/of reg. mem nodig heeft met non-ECC non-reg mem niet eens opstarten. beide technieken zie je terug in servertjes, op desktops komt het niet voor (op de ene vakidioot met een dual CPU moederbord na dan, maar echt een reguliere desktop is dat ook niet meer) en het enige wat je hoeft te onthouden (in jouw geval) is: NOOIT ECC RAM, NOOIT reg. RAM. kijk, en zo leren we ook weer wat :+

bij een intel CPU (en ik gebruik er hier zelf eentje, t is geen fanboyisme) heb je vaak een wat duurder mobotje nodig. dat voordeel haal je er dus niet echt snel uit (alleen als je regelmatig upgrade, of inderdaad, overclockt). fijn bij AMD blijven dus. tja, op zich kan je RAM makkelijk bijplakken en is een CPU upgrade kostbaarder en is dit dus wel een geschikt idee - ervan uitgaande dat je later (lees: zo SNEL mogelijk) nog ten minste een tweede latje geheugen bijhaalt. je kan op zich 2x512 nemen, en dan later 2x1024 bijprikken voor 3GiB RAM, wat in 32bits windows toch je max is. echter, aangezien je op lange termijn wel aan vista zal moeten en het op zo'n systeem tegen het einde van het jaar (SP1, WHQL drivertjes?) toch wel een wat betere optie zal worden dan nu, zou ik daar niet van uit gaan. je hebt een 64bits CPU dus kan je een 64bits OS draaien en dus kan je meer dan 3GiB ram erin prikken. houd deze optie open en neem nu 1x1024. let er wel op dat je CAS4 geheugen neemt; AMD CPU's hebben erg veel baat bij strakke timings (waar dat op een c2d echt totaal geen effect lijkt te hebben). dus: nu 1GiB CAS4 RAM, zsm een dualchannelkitje erbij sparen (geboren in 84? och, je hebt toch wel een dusdanige baan dat dat wel moet lukken? :P ) van 2x1GiB of tenminste nog een identiek latje erbij aangezien je het op de ietwat korte termijn wel nodig gaat krijgen.

tenslotte: je graka. overweeg ook dat een 8600 stukken minder slurpt dan een 1950 en je op je stroomrekening hier nog wel wat van zou kunnen merken. ook is het 'tja, hij is wel DX10' effect altijd leuk als je later wat meer power wil en je verkoopt deze op marktplaats oid door (heh, sommige mensen kan je alles wijsmaken :+ ). ook scheelt de performance voor zover ik me kan herinneren niet zoveel.

allround: mooi systeempje, houden zo maar snel een tweede latje geheugen bijprikken :+

• gebruikershaes
Aye kijk daar heb ik nou echt wat aan! Tnx dude.

Ik was zelf ook van plan om volgende maand of die erop wat extra geheugenbankjes erin te prikken dus dat komt sowieso goed.
Ik heb net gekeken en de 1950 is bij bepaalde games echt een flink stuk sneller, maar omdat ik toch niet veel game is de 8600 idd miss een betere optie.

Nooit ECC en nooit reg. Got it. :p

Deze kan dicht wat mij betreft tnx voor hulp

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

gebruikershaes schreef op zondag 22 april 2007 @ 22:56:
Als ik de x1950 pro neem werkt dan de SLI functie ook of is dat alleen voor nvida kaarten? Ati gebruikt crossfire of is dat allemaal een pot nat? Of moet ik dan een crossfire mobo nemen wil ik ervoor zorgen dat dat ook werkt?
Crossfire en SLI zijn geen performance boosters op zich, maar is een manier van de krachten van 2 dezelfde grafische kaarten in 1 PC te bundelen. Als je maar 1 grafische kaart hebt, kan je even goed een mobo zonder Crossfire/SLI nemen.

Yes, but no.

• gebruikershaes
Ja dat snap ik mieJas, maar met oog op upgraden heb ik voor de SLI mobo gekozen. kost iets van een tientje meer dan de gewone dus waarom niet.

Verwijderd

iceheart schreef op zondag 22 april 2007 @ 23:00:
tenslotte: je graka. overweeg ook dat een 8600 stukken minder slurpt dan een 1950 en je op je stroomrekening hier nog wel wat van zou kunnen merken. ook is het 'tja, hij is wel DX10' effect altijd leuk als je later wat meer power wil en je verkoopt deze op marktplaats oid door (heh, sommige mensen kan je alles wijsmaken :+ ). ook scheelt de performance voor zover ik me kan herinneren niet zoveel.

allround: mooi systeempje, houden zo maar snel een tweede latje geheugen bijprikken :+
8600GTS slurpt zeker niet 'stukken minder' dan de X1950pro. X1950pro verbruikt zo'n 65W @ load, de 8600GTS gaat naar de 70 toe. Idle verbruikt de GTS iets minder, maar ook hier is 't verschil verwaarloosbaar. Niet alle nVidia kaarten verbruiken per definitie minder dan hun ATi equivalenten :)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

gebruikershaes, welkom op GoT zoals je hebt kunnen lezen tijden het registreren is dit niet de manier om een topic te openen.
Lees voortaan ook de CSL policy door om te weten wat we in dit specifieke subforum van je verwachten :)

Kijk in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wat er in een boodschappenlijstjestopicstart hoort te staan. Bij gebrek aan eigen inzet gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.