[Chipset: 965/975] Moederbord keuze nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:48
Hallo

Ik was langzaam aan het kijken naar een andere computer nu Intel de prijzen verlaagd heeft/gaat verlagen.
Ik ben niet van plan over te gaan klokken, het systeem moet lekker snel en stabiel draaien. Ik heb wat gezocht over mijn probleem en kwat dit topic tegen: Wat is de beste chipset voor Core 2 Duo?. Maar kon hier niet echt een antwoord in vinden.

Nu was mijn oog gevallen op de Intel E6600, die keuze staat eigenlijk al vast.

Maar het moederbord. Ik heb twee kaarten die in een pci-e gleuf moeten: de videokaart en de raidcontroller. Wat voor "snelheid" de videokaart nodig heeft weet ik niet, maar de raidcontroller is iig 8x. Nu zie ik hier op tweakers regelmatig het asys p5b bordje voorbij komen. Dus ik ga kijken en kom op deze uit, met 2x pci-e: http://www.asus.com/produ...=0&model=1295&modelmenu=2. Maar "2 x PCI-E x16 (blue @ x16 mode, black @ x2 or x4 mode)", dus maar één snel slot. Dit is een P965 chipset. Als ik kijk bij de 975 chipset kom ik wel moederborden tegen met 2x 16x pci-e, bijv.: http://www.asus.com/produ...=0&model=1198&modelmenu=2.
Dus nu zit ik al met de vraag: Welk chipset kan ik het beste kiezen, 965 is nieuwer. Nu is er ook al wat bekend nog nieuwe processors: nieuws: Intel plant meer sterke prijsverlagingen. Waarbij 1333mhz bussen worden genoemd. In andere posts wordt vermeld dat een bios update het mogelijk maakt om een P5B bordje een 1333mhz cpu te zetten. Zou dit ook mogelijk zijn voor een 975 chipset, of is dit gewoon te oud? Het boven genoemde topic zegt wel iets dan de 975 voor een "andere" markt is bedoeld.

Het geheugen. Klopt het dat pc4400 eigenlijk genoeg is voor een standaard lopende Core2Duo op 1066mhz? Maar op de toekomst gericht zou pc53000 "beter" zijn, ivm 333mhz bus, toch? Want 333 * 4 = 1333 mhz.

De enige keuze is dus het moederbord, waarbij ik 2x pci-e wil met minimaal 8x en ik toch een beetje gericht wil zijn op de toekomst.
(deze kwam ik ook nog tegen: http://www.asus.com/produ...=0&model=1480&modelmenu=2, maar is erg prijzig en bied "minder" dan bijv: http://www.asus.com/produ...=0&model=1341&modelmenu=2)

Verwijderd

de msi sli borden is wat voor jouw kost 110euro)
Deze hebben 2xpci-e8x gebasseert op de nvidia 650i

Verwijderd

Toevallig, ik ben ook net op zoek naar een nieuw moederbord. Wil zelf een betaalbaar bord
tot 150 euro i.c.m. met een E4300. Uiteraard wil ik ook een keer gaan upgraden als de prijzen van quadcores zakken, en de nieuwe penryn chip komt.
Maar het valt toch echt niet mee er een te vinden die op de toekomst is voorbereid, sterker nog ze zijn er niet. Ja ok wel, maar dan voor 180+ euro, met allerlei rare fratsen eraan en alleen met de Nvidia 680i SLI chipset, met hoger stroomverbruik en allerlei andere rare problemen(en persoonlijke grudge, geen nforce2 ondersteuenen voor Vista, lekker je flink betalende klanten in de kou laten staan).
Daarnaast zijn er wel de 975 en 965 chipsets van intel met allerlei features maar geen 1333MHz FSB. Echter schijnen deze features met allerlei twijfelachtige componenten te zijn toegevoegd. Noem eens de 965, zonder PATA support, wat dus veelal door een JMicron chip wordt gedaan. Van wat ik zo lees, werkt deze implementatie op papier beter dan in het echt.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het komt erop neer dat voor een van een nature 1333MHz FSB geschikt moederbord+chipset alleen de Nvidia 680i chipset in aanmerking komt, samen met SLI wat jij wil. De rest niet, deze chipsets voldoen volgens de chipset fabrikant zelf niet aan 1333MHz FSB, maar dan weer wel via een BIOS update van de moederbord fabrikant. Weer een maar, de moederborden worden dan door de mobo-fabrikant "officieel" overgeklokt, iets waar ik persoonlijk niet op zit te wachten.

Wel, zie jij of iemand anders de chipsets door de moederborden nog? Ik niet op dit moment, en dat terwijl mensen zoals jij en ik gewoon een moederbord willen hebben met 1333MHz FSB, zonder kinderziektes, onnodige features en halve oplossingen.

Mocht ik er een vinden laat ik het je weten.

• Fullhouse
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 21:03
je bedoelt pc 4200 die hebben een fsb van 266..omdat het ddr 2 is wordt het 533..die zal dan gelijk synchroon lopen met E6600..voor de toekomst is pc 5300 beter..en als je nog verder wil kun je kiezen voor pc 6400..
als voor moederbord keuze heb je toch best veel mogelijkheden (in de prijscategorie 100 tot 130 euro) als je meer wil uitgeven dan heb je weer andere keuzes.

even op een rijtje:
1.Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI
2.Asus P5N-E SLI
3.DFI Infinity 975X/G
4.MSI P6N SLI-FI
5.Asus P5B

ik zou zelf voor de DFI gaan want het heeft een intel chipset...en dat gaat natuurlijk beter dan het nvidia chipset..als je later bv je HD's in RAID gaat draaien heb je er baat bij..en natuurlijk je wil overclocken...dus DFI is een superbordje om over te clocken..je kan hier alles instellen hoe jij het maar wil..

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 07:26

pvr

nvidia chipset is net zo goed, of nog beter.
http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=2869&p=14

En voor overclocken, is de Asus Striker Extreme, nVidia nForce 680i SLI een top bord :)

En als je het echt niet meer weet, kies je hier uit de HWI Ultimate systeem, of de High-end Systeem:

http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/

:+
Fullhouse schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:50:ik zou zelf voor de DFI gaan want het heeft een intel chipset...en dat gaat natuurlijk beter dan het nvidia chipset..als je later bv je HD's in RAID gaat draaien heb je er baat bij..en natuurlijk je wil overclocken...dus DFI is een superbordje om over te clocken..je kan hier alles instellen hoe jij het maar wil..

[ Voor 24% gewijzigd door pvr op 22-04-2007 15:44 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Welke ... moet ik kopen?"-topics zien we hier op GoT liever niet. Een Tweaker wordt in staat geacht zelf eisen op te zoeken, features op een rij te zetten en op basis daarvan te kiezen.

Hier beperk je jezelf tot twee chipsets zonder dat je duidelijk onderbouwt waarom en verbaast je dan als je niets tegenkomt wat geen last heeft van de beperkingen van de twee chipsets in kwestie. Goh...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.