| Nieuwe pc waarom en waarvoor |
| Na een lange tijd wachten wil ik eindelijk een nieuwe pc kopen. Mijn huidige pc is gewoon niet meer snel genoeg voor mij. Ik gebruik mijn pc voor van alles en nog wat, ik game erg veel, werk redelijk vaak met photoshop, soms met sketch up en 3ds max. Het budget ligt rond de 1900 euro maar zoals je verderop kunt lezen wil ik het niet allemaal ineens uitgeven. Ik heb al een tijd lang gekeken naar wat ik precies wil kopen en ik denk dat ik er nu wel redelijk uit ben. Het kan echter altijd zo zijn dat ik een verkeerde of slechte keuze maak. Ik start dit topic dus om te kijken of er nog op of aanmerkingen zijn. |
| Huidig systeem | |
| Processor | P4 2.8 533 |
| Moederbord | Asus P4S800-X |
| Videokaart | XFX 6800 GS/XT 256mb agp |
| Geheugen | 2x 512mb pc3200 kingston dual channel |
| Harddisk | seagate barracuda 7200.10 250gb 16mb cache |
| Voeding | Enermax Liberty 500 watt |
| Case | standaard no-name case |
| Optische drives | Oude nec dvd brander werkt nog prima Net nieuwe lite-on brander tot 16x speed |
| OS | Windows xp pro |
| Nieuw systeem | |
| Processor | Core 2 Duo E6600 Ik kies voor een C2D cpu omdat het gewoon een goede serie is. Op dit moment kost de E6600 nog 214 euro en ik zie de meerwaarde van een snellere cpu momenteel niet. Ik heb hier een socket 775 office pc zonder cpu en later dit jaar komen de nieuwe intel cpu's en dalen de prijzen weer. Ik kan dan de E6600 in die andere pc stoppen en deze pc upgraden naar quad core. €214,- |
| Moederbord | DFI LAN PARTY UT ICFX3200 Dit moederbord maakt gebruik van de nieuwe ati chipsets. Ik had eerst een asus sli moederbord omdat ik dacht dat sli mobo's ook crossfire ondersteunden alleen iets minder goed. Maar ik heb nu toch een echt crossfire moederbord gekozen omdat het schijnt dat je voor de physics setup ook zon nieuwe chipset nodig hebt. Het dfi moederbord ondersteund daarnaast ook 1000mhz geheugen dus komt mijn pc8000 ocz ram ook beter tot zijn recht. €200,- |
| Videokaart | HIS X1950 PRO ICEQ 3 512mb GDDR3 Ik twijfel hier tussen een 8800GTX en deze kaart. Ik weet naemlijk nog steeds niet zeker wanneer de crossfire physics / rendering techniek precies uitkomt. Als het goed is zou ik dan de X1950 moeten kunnen gebruiken als physics kaart en dan een R600serie kaart als render kaart. Het wachten zou geen probleem zijn want de x1950 draait eigenlijk alle games nog wel prima. €210,- |
| Geheugen | Omdat ik meerdere keren hoorde dat het pc8000 geheugen overkill zou zijn heb ik besloten ander genhuegen te zoeken, ik heb cas 4 pc7200 geheugen gezocht. ik heb echter ook gekeken naar de beschikbaarheid en toen viel er een hoop geheugen af €385,- |
| Harddisk | 2x seagate barracuda 7200.10 250gb raid 0 Ik heb al 1 barracuda en die is nog vrij nieuw en volgens SMART nog 100% in orde. Eigenlijk is de 320gb versie een betere optie maar dan zou ik 2 harddisks moeten kopen. €62,- |
| Voeding | Enermax Liberty 500 watt Ik heb besloten dat ik deze voeding nog makkelijk een tijdje in de nieuwe pc kan gebruiken want het is een A-merk en 500 watt is zeker voldoende. €0,- |
| Case | Eigenbouw, ik ben momenteel een eigengebouwde case aan het afwerken en alle hardware past er makkelijk in want hij is ontworpen voor een watergekoelde core 2 quad met 8800GTX €0 |
| Optische drives | Branders uit huidige systeem, ik was toch niet van plan om nog ide schijven te gebruiken. en dus heb ik genoeg aan het ene ide kanaal. Als ik toch een ide schijf gebruik kan ik altijd de oude nec brander in een andere pc stoppen. €0 |
| Os | Ik heb momenteel xp pro en media center en bij 1 van beide zat zon upgrade coupon voor vista die ga ik later wel een keer gebruiken. €0 |
| Totaal kosten | ongeveer 1070 euro |
| Prijzen en Winkels |
| De prijzen komen van www.azerty.nl ik kan bepaalde onderdelen ook nog halen bij www.alternate.nl en www.bg-computers.com. Ik kon namelijk met iemand meebestellen bij alternate en bg-computers is vlakbij dus. |
| Vraag: Sata controller gebruiken? |
| Ik heb ooit een XFX revo 64 5 poorts sata controller gekocht. Ik ben erg tevreden over de prestaties van het ding maar vroeg af of het nut heeft om deze controller in mijn nieuwe pc ook te gebruiken. De controller heeft een eigen bios en ik geloof ook een eigen rekenunit. Het voordeel aan het ding is dat ik nooit iets hoef in te stellen met drivers ofzo, alles gaat automatisch via de bios. |
| Afsluiting Finally |
| Als iemand problemen vindt in de bovenstaande configuratie of verbeteringen heeft dan hoor ik het graag. Ik wil de onderdelen alleen bij 1 van de eerder genoemde winkels kopen omdat het anders zo lastig wordt. PS: Dit basis lay-out van dit topic is gejat van het Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem topicBij deze dus dank aan luuk1983 voor de inspiratie |
[ Voor 11% gewijzigd door dutch_warrior op 22-04-2007 21:26 ]