partitie verwijderd

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:07
Hallo,

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen, Ik heb de partitie van mijn externe hardeschijf verwijderd (dom, ja dat weet ik wel)
Ik was mn windows opnieuw aan het instaleren, vergeten mijn externe hardeschijf los te halen en toen heb ik doordat ik een beetje te snel was de partitie van die hardeschijf verwijderd.

nu is mijn vraag aan jullie hoe ik die partitie kan herstellen (het liefst met programmas die ik in 1 keer kan downloaden zonder er voor te betalen)
ik heb nu een programma getdataback aan het draaien, maar die is nog 4 uur bezig, en ik weet niet zeker of hij de partitie wel hersteld.

alle hulp is welkom

alvast bedankt

//golles

• ChkDsk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

ChkDsk

Beter laat dan morgen

Voor gratisch? Geen idee...
Een goed programma om iig "lost" files te zoeken is File Recovery Professional, maar is niet gratis afaik.

Je zou een programmaatje moeten hebben je je partitietabel weer herstelt, maar ik wacht af tot iemand een linkje post. Kan het ook wel gebruiken :D

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 20:47

Wbdsgnr

Discombobulated?

Als je het enkel verwijdert heb, niet geformateerd ofzo, kan je met standaard fdisk weer een partitie maken.. zelfde locatie laten beginnen en zelfde aantal blocks :) Maarja.. moet je wel de locatie goed hebben anders heb je er nog niet heel veel aan :) En dan dus niet formateren voor fat ofzo... als het klopt zou windows dan gewoon de volledig partities met FS en bestanden moeten zien

[ Voor 21% gewijzigd door Wbdsgnr op 20-04-2007 11:54 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Getdataback moet gewoon werken hoor. Hij scant de schijf alleen bitje voor bitje, dus kan wel even duren. Gewoon geduld hebben.

Progje om de partitietabel te herstellen zou idd ook handig zijn, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan dnek ik ook niet, omdat de verwijzing naar alle fysieke bestanden weg is (FAT).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wbdsgnr schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 11:53:
Als je het enkel verwijdert heb, niet geformateerd ofzo, kan je met standaard fdisk weer een partitie maken.. zelfde locatie laten beginnen en zelfde aantal blocks :) Maarja.. moet je wel de locatie goed hebben anders heb je er nog niet heel veel aan :)
huh, weet je dat zeker? Volgens mij is de data nu gewoon als 'leeg' gemarkeerd en zal een nieuwe partitie aanmaken enkel resulteren in een lege partitie.

• ChkDsk

ChkDsk

Beter laat dan morgen

Palomar schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 11:54:
[...]

huh, weet je dat zeker? Volgens mij is de data nu gewoon als 'leeg' gemarkeerd en zal een nieuwe partitie aanmaken enkel resulteren in een lege partitie.
Ik heb het er nog nooit op durven wagen inderdaad

• Wbdsgnr

Wbdsgnr

Discombobulated?

Nou.. ik weet niet zeker hoe windows een partitie verwijdert, dat is zo. Ik heb het zelf in iedergeval wel eens gedaan, toen moest ik een reiserfs partitie resizen (klein maken). Dus toen heb ik als eerste alle data laten verhuizen naar eerste gedeelt van de plek. toen met fdisk partitie verwijdert. vervolgens weer de partitie aangemaakt met zelfde begin maar kortere lengte. Dit werkte perfect :) Maarja met windows weet je het nooit inderdaad |:(

Edit:
Het gaat hier alleen om de partitietabel natuurlijk.. in principe zou er niks verandert moeten/mogen zijn met de data zelf

[ Voor 12% gewijzigd door Wbdsgnr op 20-04-2007 12:03 ]

• ChkDsk

ChkDsk

Beter laat dan morgen

Wbdsgnr schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 11:59:
Nou.. ik weet niet zeker hoe windows een partitie verwijdert, dat is zo. Ik heb het zelf in iedergeval wel eens gedaan, toen moest ik een reiserfs partitie resizen (klein maken). Dus toen heb ik als eerste alle data laten verhuizen naar eerste gedeelt van de plek. toen met fdisk partitie verwijdert. vervolgens weer de partitie aangemaakt met zelfde begin maar kortere lengte. Dit werkte perfect :) Maarja met windows weet je het nooit inderdaad |:(

Edit:
Het gaat hier alleen om de partitietabel natuurlijk.. in principe zou er niks verandert moeten/mogen zijn met de data zelf
In principe niet nee... Maar het is een vrij grote gok, zal je met me eens zijn. Data terughalen, naar andere HDD kopieeren en dan externe weer opnieuw partitioneren en alles terugslepen is de meeste safe oplossing. Maar kost ook de meeste tijd.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Er is tooling beschikbaar die verwijderde partities kan recoveren. Er worden namelijk altijd 2 partitietabellen bijgehouden, en zolang er geen nieuwe partities zijn aangemaakt kan de oude partitie altijd gerecovered worden uit de data van de oude. Er zijn een aantal tools beschikbaar op 'een bekende tooling-cd' maar die kan je zelf ook wel vinden dan. Die boot je gewoon, en volgens mij kan zelfs de Norton DiskDoctor versie die daarop staat al partities recoveren. Maar er staat veel meer tooling op die dat kan. Laatste redmiddel is iets als Lost & Found of soortgelijken, die zoals hierboven al genoemd de hele disk scannen. Gefragmenteerde files kan echter problemen geven met die methode...

• golles
nou je het zegt, ik moet wel zon soort cd hebben,,, ultimate boot cd heet ie.

nog een probleem, ik kan de data van de externe niet op mijn pc kwijt, zoveel ruimte heb ik niet, dus dan moet ik die partitietabel herstellen, het bestandssysteem was NTSF.
Ik dacht dat dit ook kon met partition magic, die heb ik overigens wel volledig, maar ik zie dat nergens staan.

Verwijderd

Wbdsgnr schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 11:53:
Als je het enkel verwijdert heb, niet geformateerd ofzo, kan je met standaard fdisk weer een partitie maken.. zelfde locatie laten beginnen en zelfde aantal blocks :) Maarja.. moet je wel de locatie goed hebben anders heb je er nog niet heel veel aan :) En dan dus niet formateren voor fat ofzo... als het klopt zou windows dan gewoon de volledig partities met FS en bestanden moeten zien
Als je wilt dat hij alle bestanden weer kan 'zien' zou de FAT/MFT toch echt intact moeten zijn, en wat jij voorstelt is het opnieuw aanmaken van een partitie met dus een lege FAT/MFT. Dat houdt in dat Windows natuurlijk de FAT/MFT overschrijft en dus 'leeg' begint. Anders zou er door 'junk' (random data) je een hele rare partitie krijgen.

Niet doen dus en gewoon een recoveryprogramma gebruiken die zoekt naar $MFT locators op de disk, dan kan hij alle data terugvinden als het goed is.

• Wbdsgnr

Wbdsgnr

Discombobulated?

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 13:34:
[...]

Als je wilt dat hij alle bestanden weer kan 'zien' zou de FAT/MFT toch echt intact moeten zijn, en wat jij voorstelt is het opnieuw aanmaken van een partitie met dus een lege FAT/MFT. Dat houdt in dat Windows natuurlijk de FAT/MFT overschrijft en dus 'leeg' begint. Anders zou er door 'junk' (random data) je een hele rare partitie krijgen.

Niet doen dus en gewoon een recoveryprogramma gebruiken die zoekt naar $MFT locators op de disk, dan kan hij alle data terugvinden als het goed is.
hmm ok.. ik denk dat ik windows fdisk verwar met de linux variant dan :) ik dacht dat het alleen maar met de partitietabel zou klooien... wat los staat van de fat/mft right? Nouja, luister maar niet naar mij dan, wil niet verantwoordelijk zijn voor enig data verlies natuurlijk 8)

Verwijderd

Op http://www.partition-recovery.com/ kan je in ieder geval een demo versie downloaden, en zien of de data inderdaad te redden valt.

Als je de data dan inderdaad wilt redden, moet je wel je portemonnee trekken OF de Piratebay bezoeken ;-)

Op http://www.thefreecountry.com/utilities/backupandimage.shtml kan je een lijst vinden van gratis tools wat hetzelfde kan doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 13:51 ]

• golles
alle bestanden waren er nog, ik moet nu alles naar mijn andere schijven kopieren, denk dat ik maar ff een hardeschijf van iemand ga lenen...

Verwijderd

golles schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:03:
alle bestanden waren er nog, ik moet nu alles naar mijn andere schijven kopieren, denk dat ik maar ff een hardeschijf van iemand ga lenen...
Volgende keer wat meer geduld hebben dus.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals in de OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug? staat uitgelegd is het gewoon de kunst om zoveel mogelijk verschillende datarecoverytooltjes te proberen. Daarin staan ook linkjes naar de freeware versies. Het is in ieder geval niet de bedoeling om ondertussen gelijk een topic te starten omdat je zogezegd "vast" zit, terwijl dat helemaal niet zo is ;) Ga gewoon door waar je mee bezig bent en raadpleeg de FAQ voor meer inzichten en tips. Mocht je uiteindelijk helemaal vast zitten, dan kun je wel een topic starten voldoend aan de Registratievoorwaarden / korte FAQ.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.