Toon posts:

Videokaart upgrade het waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel wat inzicht van andere mensen gebruiken. Mijn huidige systeem:

AMD Athlon64 3500+
2GB Kingston DDR400
nVidia GeForce 6800GT 256MB

Het ding begint zijn leeftijd (nu al) te tonen hier en daar en ik vroeg mij af of een videokaart upgrade hier een optie is. De dieper liggende vraag is dan natuurlijk: is mijn CPU te langzaam?

En zo niet, 7900GT of 8800 series? En hoe zit 't met die nieuwe budget 8500/8600 kaarten, optie of crap in vergelijking met iets uit 7*?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
8800 GTS 320 zou denk economisch het slimste zijn. Alleen zou je processor hem kunnen limiteren, dus misschien is het verstandig dan toch een goedkopere kaart te kopen.

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-07 15:12

Arethusa

Niet die server

Wat heb je er voor over? En ben je bereid andere onderdelen te upgraden?

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 16:33

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Hou er ook rekening mee dat de nieuwe kaarten PCI-E zijn. Ik weet niet of je 6800GT AGP is :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 6800GT is natuurlijk PCI-e. ;) Ik ben toendertijd slim geweest en een Asus A8N-SLI nForce4 bord gekocht. :)

Destijds dacht ik dat ik later goedkoop kon upgraden met een tweede 6800GT erbij, maar dat vind ik nu toch niet zo'n schitterend idee, aangezien er mooie nieuwe en goedkope kaarten zijn die mij niet de compatibiliteits-problemen en hoofdpijn van SLI bezorgen.

Waar het om gaat is dat ik mij afvroeg of ik voor niet al te veel geld een goede return kan bewerkstelligen. Dat wil zeggen: in een price-range van zo'n 100-200 euro. Een nieuwe processor zit er dan denk ik niet zo in, tenzij er inmiddels goedkope zijn die op een socket 939 passen? Ik heb het niet zo bijgehouden, maar ik zie hier een Athlon64 4000+ voor 79,-... ik weet niet of dat nou zoveel uitmaakt.

De vrij nieuwe 320MB 8800GTS vind ik dan ook wat overdreven voor de prijs waarop hij nu wordt aangeboden.

Verwijderd

Goh ik bijna de zelfde setting, alleen dan
AMD Athlon64 3500+
1GB DDR400
nVidia GeForce 6645..(de lettersweet ik niet) 128MB.
Zat zelf te denken aan de 7950GT of de XFX 8600 GTS/730 XXX <--heeft mijn persoonlijke voorkeur vanwege directX10 ondersteuning, en ja eigenlijk had ik de 8800GTS 320 ook wel interessant gevonden als die niet 2 PCI-E plekken in beslag nam

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er dan ook niet al te lang geleden 1 GB bij geprikt. ;) Ik geef persoonlijk eigenlijk weinig voor DirectX10 momenteel, omdat tegen de tijd dat er genoeg DX10 games op de markt zijn die ik wil spelen ik waarschijnlijk toch aan een nieuwe computer toe ben. Daarnaast houd ik Vista nog even af. ;)

Altijd leuk natuurlijk om de laatste shit te hebben, maar je moet oppassen dat je niet gewoon je geld weggooit, natuurlijk!

Verwijderd

Dat wel, plus ik zit zo wie zo met de voeding, weet niet of mijn voeding deze kaarten aan kunnen hijs 350W. Nou ja mijn computer is nu bijna 2 jaar oud, ik hoop dat ie het na een beeld kaart update, geheugen nog wel 2 jaar vol houd, en dan is het weer tijd voor een nieuwe.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:25:
Dat wel, plus ik zit zo wie zo met de voeding, weet niet of mijn voeding deze kaarten aan kunnen hijs 350W. Nou ja mijn computer is nu bijna 2 jaar oud, ik hoop dat ie het na een beeld kaart update, geheugen nog wel 2 jaar vol houd, en dan is het weer tijd voor een nieuwe.
Daarvoor hebben we: Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

Verwijderd

Topicstarter
Moet zeggen, 2 GB helpt wel hoor, maar vooral bij die momenten dat je tegen de 1 GB in gebruik aan zit, natuurlijk. Geen HD gethrash meer!

Maar voeding, ja goed punt... denk dat ik ook een 350w had.

EDIT: Had een erg krachtige voeding. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 20:40 ]

Verwijderd

humm erg moeilijke keus.
De 8800gts 320mb is een mooie kaart maar toch nog 270euro
De 7600gt serie is maar 100euro
De ati 1650pro kost ook iets vaan 100euro

Een gebruikte kaart is ook een opties
Er staan er zat bij vraag en aanbod dus waarom daar niet even kijken?
Kan je soms een mooie deal een goeie kaart vandaan halen

Verwijderd

Hey Nega, das dan een stevige voeding :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:13:
Goh ik bijna de zelfde setting, alleen dan
AMD Athlon64 3500+
1GB DDR400
nVidia GeForce 6645..(de lettersweet ik niet) 128MB.
Zat zelf te denken aan de 7950GT of de XFX 8600 GTS/730 XXX <--heeft mijn persoonlijke voorkeur vanwege directX10 ondersteuning, en ja eigenlijk had ik de 8800GTS 320 ook wel interessant gevonden als die niet 2 PCI-E plekken in beslag nam
Kom op.. Je PC zal de Dx10 games nooit fatsoenlijk trekken, een 8600 GTS/8800GTS 320 zou echt doodzonde zijn... óf je moet ook meteen je proc en geheugen upgraden.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Wat is dat nou weer voor onzin :s

Je weet nog niet eens hoe zwaar DX10 is. En bovendien zou het (hoe het er nu uitziet) lichter zijn dan DX9!

Ik heb mezelf ook een 8800GTS 320MB besteld voor in mijn pc, en ik draai hier ook met een P4...

Audi S3

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:16:
[...]

Kom op.. Je PC zal de Dx10 games nooit fatsoenlijk trekken, een 8600 GTS/8800GTS 320 zou echt doodzonde zijn... óf je moet ook meteen je proc en geheugen upgraden.
wie heeft het nou over DX10? Die kaart is gewoon qua rest van onderdelen het snelst voor DX9.

@TS: Voor dat budget zou ik dan voor een 8600 GTS/8600 GT of een ati x1950 Pro gaan!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
Als je een 8800 gaat halen zou ik ook nog even zoeken naar een socket 939 dual core anders is het geldverspilling. Zo niet zou ik voor de HIS 1650XT die is sneller dan een 7600GT en is maar 10 euro meer maar heeft ook meteen een stille koeler.

Specs

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:01
Wil je op single core blijven, zou ik een 4000+ FX serie of opteron 154 voor S939 aanraden.
ga je over op dual core dan weetje het wel x2 series. en dat gezeur over bottleneck valt ook wel mee. met een single core kan je ook heel veel uit een 8800GTS trekken

[ Voor 28% gewijzigd door Tjona100 op 19-04-2007 20:41 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Verwijderd

Topicstarter
Hey, en dan ga je voor 300,- al een flink stuk vooruit! Klinkt toch wel als iets dat de moeite en het geld waard zou kunnen zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:10:
Hey Nega, das dan een stevige voeding :)
;)
Tjona100 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:40:
Wil je op single core blijven, zou ik een 4000+ FX serie of opteron 154 voor S939 aanraden.
ga je over op dual core dan weetje het wel x2 series. en dat gezeur over bottleneck valt ook wel mee. met een single core kan je ook heel veel uit een 8800GTS trekken
Hmmm, juist, met dual core ga je weer een stuk achteruit als de games en apps er niks mee doen, niet? Of is dat tegenwoordig niet zo'n probleem meer?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 20:46 ]

• gamepower2005
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12-2020
Kort antwoord is denk ik dat je processor al snel de bottleneck zal worden (wat je ook koopt).

Socket 939 processoren zijn relatief duur, een Athlon 64 X2 4800+ voor S939 kost bijna de helft meer dan een 6000+ voor de AM2 socket.

Ik zou aanraden om voor een heel nieuw systeem te sparen (moederbord, geheugen etc.), want upgraden is bijna even duur als je significante verbeteringen wilt zien.

Overigens zou SLI wel een goede optie zijn, als je processor niet een bottleneck zou vormen. SLI draait redelijk stabiel onder XP, en onderhand ook onder Vista.

[ Voor 3% gewijzigd door gamepower2005 op 19-04-2007 20:57 ]

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:45:
Hey, en dan ga je voor 300,- al een flink stuk vooruit! Klinkt toch wel als iets dat de moeite en het geld waard zou kunnen zijn.
Het waarschijnlijk handig als je aangeeft wat je (in de toekomst) met je pc wil gaan doen en hoe lang je verwacht dat je met deze upgrade gaat doen.

Een dual core amd64 die op dezelfde snelheid loopt als een single core amd64 zal nooit langzamer zijn. Hij wordt altijd een beetje ontlast door de 2e core en in een aantal spellen worden ze beide gebruikt.

Als je een dx9 videokaart gaat kopen ben je waarschijnlijk beter af met een Ati videokaart (maar lees vooral zelf meerdere reviews). Als je voor dx10 gaat heb je nog geen keus qua merk.

[ Voor 13% gewijzigd door m277755 op 19-04-2007 20:58 ]

Verwijderd

DirectX10 of niet is eigenlijk een simpele vraag want de enige kaart die DX10 ondersteunt op het moment is de 8x00 serie van nVidia en het enige besturingsysteem dat DX10 ondersteunt is Vista maar zoalg nVidia nog geen werkende drivers voor Vista heeft is er dus feitelijk geen hardware te koop die DX10 aankan.

daarnaast verschilt DX10 zoveel van DX9 dat het niet backwards compatible is en game ontwikkelaars dus apart voor DX10 moeten programmeren terwijl niemand het nog kan gebruiken en DX10 in iedergeval tot volgendjaar een niche markt is en dan kun je beter een DX10 kaart kopen die dan op de markt is, dus nee, nu een videokaart kopen omdat deze DX10 ondersteunt is geld wegooien.

feitelijk kun je elke PCI-E kaart in je systeem stoppen zowel een 8800 als een X1950XT want de PCI-E standaard staat blijft nog wel even tijde vast staan dus zo'n kaart kun je dan weer makkelijk meenemen als je je moederbord en de rest gaat vervangen.

probleem is dat een Athlon64 3500+ toch wel een bottleneck is voor zulke snelle kaarten en je zult dan dus sowiezo je cpu moeten upgraden om enige echte verbetering te zien. en als je je cpu gaat upgraden zou je eigenlijk je moederbord ook moeten upgraden tenzij je over een jaartje of 1-2 ook die cpu weer wilt upgraden als je je moederbord+geheugen gaat upgraden. lastig dillema altijd.

wat ik zou doen is: koop een goede next-gen videokaart en de probeer gewoon desnoods 2e hands een nieuwe cpu te scoren. het hoeft niet de snelste te zijn maar wel de snelste wat je kunt betaalen. en dan over 2 jaar de hele combo dus geheugen+cpu+moederbord upgraden. een X2 4400 of X2 4800 zijn leuke modellen, een opteron is ook een goede koop, maar als het kan ga voor een dual-core want daar heeft je systeem as geheel het meeste aan. de meeste games en drivers zijn tegenwoording al meer dan genoeg ge-optimaliseerd voor dual-core. dual-core leveren in verhouding meer rekenkracht voor wat je betaalt en de software anno 2007 kan er al wel mee omgaan.

en vergeet niet een voeding te kopen mist die je nu hebt niet voldoet. let op hoeveel ampere er op de 12v lijn wordt geleverd dat moet minimaal 18A liefst 20A of 24A zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, duidelijk. Bedankt voor de input. Ikzelf vraag me af hoe blij ik over twee jaar nog ben met een goede videokaart die ik nu koop. Tegen die tijd zie ik waarschijnlijk zoveel nieuw snoep in de winketalage liggen, dat ik weer ga lopen pruillippen.

Maar ik zie hier nog wel een mogelijkheid om voor ca. 100,- een generatie hoger te gaan zitten in de nVidia 7* serie en toch nog een stukje vooruit te gaan. Die krengen zijn met iedere nieuwe serie gigantisch sneller geworden.

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 23:08:
Okay, duidelijk. Bedankt voor de input. Ikzelf vraag me af hoe blij ik over twee jaar nog ben met een goede videokaart die ik nu koop. Tegen die tijd zie ik waarschijnlijk zoveel nieuw snoep in de winketalage liggen, dat ik weer ga lopen pruillippen.

Maar ik zie hier nog wel een mogelijkheid om voor ca. 100,- een generatie hoger te gaan zitten in de nVidia 7* serie en toch nog een stukje vooruit te gaan. Die krengen zijn met iedere nieuwe serie gigantisch sneller geworden.
dan zou ik toch echt voor een 8600 GT gaan. Qua prijs zit je dan ook goed, die zijn 115 ongeveer?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:57:
je zult dan dus sowiezo je cpu moeten upgraden om enige echte verbetering te zien
Waarom komt toch iedereen meteen met zo'n argumenten.

Tuurlijk ga je verbetering merken zonder een CPU upgrade.
Zelfs een Pentium II heeft voordeel bij een upgrade tnt2 -> geforce 4 ti. En dat is getest!
Al was het maar voor SM3 (en HDR) en verbeterde AA en AF en heel de shit...

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, vraag ik me toch af of dat zoveel uitmaakt voor me in vergelijking met een goedkopere 7*, zoals een 7600 GT.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Gewoon even opzoeken wat de te verwachten snelheidsverbetering is (zie daarvoor met name reviews van nieuwe kaarten op oudere systemen zoals THG af en toe doet), dan daar het prijskaartje naast leggen. En of het dat waard is mag je toch echt zelf beslissen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.