Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Met Vista Ultimate kun je gewoon van taal switchen.CJ schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:13:
[...]
Ik ben zowel medewerker als student aan de RuG.
Zo meteen ff proberen te installeren, alhoewel ik er dus gister achter kwam dat ik de NL versie had besteld ipv de UK. Nou ja, die gaat dan maar uiteindelijk op m'n laptopje en bestel nog wel de UK versie er bij.
Ik heb zojuist (via me pa) windows vista ultimate upgrade licentie besteld. Je kon kiezen of je engelse of nederlandse versie hebt.
Bij de engelse versie stond erbij dat het een tijdelijke licentie is voor zolang als dat je bij die instelling werkt. Bij de nederlandse versie stond dit er niet bij.
vraag is dus geld dit ook voor nederlandse versie. ik twijfel daarover aan de ene kant wel logisch dat het ook voor de nederlandse versie is maar waarom staat het er dan niet bij? of zou het wel zo zijn.
Ik studeer momenteel de laatste maanden (hoop ik :-)) op de VU. Nu heb ik net een laptop besteld waar Windows Vista Home standaard op geïnstalleerd staat. (Lenovo T61P, via Surfspot/Megasellers).
Nu wil ik straks starten met een eigen bedrijfje en wil daar graag ook alle licentie zaken goed geregeld hebben.
Op surfspot kan ik lezen: "MS Windows Vista Business Upgrade en MS Office Enterprise 2007 kennen een eeuwigdurend gebruiksrecht, dit houdt in dat wanneer je niet langer als student of leerling aan een instelling of school verbonden bent je van de software gebruik mag blijven maken."
Vraag1:
Er zijn hier geen verdere voorwaarden aan verbonden? Ik mag dit dus blijven gebruiken, zowel privé als zakelijk?
Vraag2:
Eigenlijk ben ik niet zo gecharmeerd van Vista, kom ik op deze manier in aanmerking voor een downgrade vanaf de Business Upgrade naar Windows XP Pro?
Ik heb al gezocht op internet, GoT, gebeld met surfspot maar nergens kan ik een fatsoenlijk antwoord vinden. Met name de legaliteit vind ik belangrijk. Soms wordt er onderscheid gemaakt tussen privé en commercieel gebruik. (Ik tik er een zakelijk mailtje op is al commercieel gebruik right?)
Nee, voor zover ik me herinner alleen voor prive/thuisgebruik. Je mag die licentie niet zakelijk gebruiken. Ik kan alleen zo snel de relevante tekst niet vinden, maar je kunt het beste zelf de voorwaarden eens doorkijken of contact opnemen met Surfspot.WTM schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 23:03:
Op surfspot kan ik lezen: "MS Windows Vista Business Upgrade en MS Office Enterprise 2007 kennen een eeuwigdurend gebruiksrecht, dit houdt in dat wanneer je niet langer als student of leerling aan een instelling of school verbonden bent je van de software gebruik mag blijven maken."
Vraag1:
Er zijn hier geen verdere voorwaarden aan verbonden? Ik mag dit dus blijven gebruiken, zowel privé als zakelijk?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Gambieter, bedankt voor je antwoord. Echter;gambieter schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:37:
[...]
Nee, voor zover ik me herinner alleen voor prive/thuisgebruik. Je mag die licentie niet zakelijk gebruiken. Ik kan alleen zo snel de relevante tekst niet vinden, maar je kunt het beste zelf de voorwaarden eens doorkijken of contact opnemen met Surfspot.
Wat als ik het nu koop als student en ik studeer over een paar maanden af.
Als ik dan afgestudeerd ben, dan mag ik er toch mee doen en laten wat ik wil ? Incl. zakelijk mee werken? (die beperking zie ik nergens genoemd namelijk, graag een stuk van MS / site etc. waar ik dit zou kunnen lezen?)
Als iemand me kan vertellen waar ik die voorwaarden kan vinden ? Op de site van microsoft raak ik verzeild in allerlei berichten maar kan het nergens concreet vinden.
[ Voor 12% gewijzigd door WTM op 17-04-2008 00:24 ]
Je mag officieel alleen een upgrade aanschaffen als je al een licentie hebt van een voorgaande windows.
Nouja, niemand die het controleert, maar als je het allemaal legaal wilt doen denk dan ook daar aan.
[ Voor 22% gewijzigd door job op 17-04-2008 00:46 ]
Verder niemand een idee, of hetgeen ik vroeg nu wel of niet mag?
En daarnaast, die licenties zijn bedoeld voor thuisgebruikers, consumenten.
Dus niet voor bedrijven.
[ Voor 49% gewijzigd door job op 18-04-2008 00:22 ]
WTM schreef op donderdag 17 april 2008 @ 00:22:
(die beperking zie ik nergens genoemd namelijk, graag een stuk van MS / site etc. waar ik dit zou kunnen lezen?)
Als iemand me kan vertellen waar ik die voorwaarden kan vinden ? Op de site van microsoft raak ik verzeild in allerlei berichten maar kan het nergens concreet vinden.
Genoeg aannames van wat je graag wilt als resultaat. Maar zoals gezegd, neem contact op met Surfspot en/of MicrosoftWTM schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:16:
Ik heb op mijn laptop een vista versie geïnstalleerd gekregen. Dit is een legale versie, ik ga er vanuit dat dan upgraden ook zonder problemen gaat.
Verder niemand een idee, of hetgeen ik vroeg nu wel of niet mag?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
"Speciale voorwaarden
- De toevoeging SL houdt in dat het om een product gaat dat bedoeld is voor gebruik thuis door studenten en basisschoolleerlingen
- MS Windows Vista Business Upgrade en MS Office Enterprise 2007 kennen een eeuwigdurend gebruiksrecht, dit houdt in dat wanneer je niet langer als student of leerling aan een instelling of school verbonden bent je van de software gebruik mag blijven maken
- MS Windows Vista Business Upgrade en MS Office Enterprise 2007 kunnen op één computer geïnstalleerd en gebruikt worden
- Bewaar de bij MS Windows Vista Business Upgrade en MS Office Enterprise 2007 horende product key goed, SURFSPOT.NL kan een product key niet nogmaals verstrekken"
De EULA (?)
Licentievoorwaarden
MICROSOFT EINDGEBRUIKERS - LICENTIEOVEREENKOMST
BELANGRIJK - LEES DIT ZORGVULDIG DOOR:
Deze Microsoft Eindgebruikers-licentieovereenkomst (ELO) wordt via SURFSPOT.NL aan u verstrekt op grond van de Microsoft Studentenlicentie, in geval u student bent, of de door uw instelling met Microsoft gesloten Campusovereenkomst, in geval u medewerker bent. Deze ELO is een overeenkomst tussen u en Microsoft Corporation (Microsoft). In deze ELO betekent Softwareproduct het door u gekozen Microsoft-softwareproduct. Onder Licentie wordt verstaan het recht om een exemplaar van het Softwareproduct te installeren, te kopiëren of anderszins te gebruiken. Het Softwareproduct wordt beschermd door auteursrechtwetten en internationale auteursrechtverdragen, alsmede door andere wetten en verdragen inzake intellectuele eigendom. Door hieronder of hierboven voor akkoord te klikken en door het Softwareproduct te installeren, te kopiëren of anderszins te gebruiken, aanvaardt u de bepalingen van deze ELO.
1. Verlening van de Licentie. Microsoft verleent u hierbij een Licentie op het door u gekozen Softwareproduct. Uw gebruik van het Softwareproduct wordt beheerst door de bepalingen met betrekking tot het desbetreffende Softwareproduct in de meest recente versie van de zogenaamde Gebruiksrechten voor Producten. Een exemplaar van de huidige versie van de Gebruiksrechten voor Producten is in elektronische vorm opgenomen op de drager waarop het Softwareproduct zich bevindt. De Gebruiksrechten voor Producten maken deel uit van deze ELO. De bepalingen in de Gebruiksrechten voor Producten met betrekking tot gebruik van een tweede exemplaar van het Softwareproduct op een thuiscomputer of portable computer zijn evenwel uitdrukkelijk niet van toepassing op deze ELO.
2. Overdracht en verhuur. Het is u niet toegestaan om het Softwareproduct of uw rechten op grond van deze ELO over te dragen. U mag het Softwareproduct niet uitlenen, verhuren of in lease geven.
3. Beperking op reverse-engineering, decompileren en disassembleren. U mag het Softwareproduct niet onderwerpen aan reverse-engineering, decompileren of disassembleren, tenzij en voor zover dit, niettegenstaande deze beperking, uitdrukkelijk is toegestaan op grond van de Auteurswet 1912.
4. Scheiding van onderdelen. Op elk softwareproduct wordt als één product een Licentie verleend. Onderdelen van een softwareproduct mogen niet worden gescheiden voor gebruik op meer dan één computer.
5. Versiebeperking. Elk softwareproduct heeft een bepaald versienummer (zoals versie 3.5). Deze ELO staat u toe één exemplaar van een Softwareproduct met hetzelfde (of een lager) versienummer als het hierboven vermelde versienummer van een Softwareproduct te installeren op één computer (als het versienummer dat hierboven wordt vermeld bijvoorbeeld 3.5 is, mag u het Softwareproduct met het versienummer 3.5 of 2.0 installeren, maar niet met het versienummer 3.6).
6. Upgrades. Indien het Softwareproduct wordt aangemerkt als upgrade, moet u, om het Softwareproduct te mogen gebruiken, beschikken over een geldig gebruiksrecht voor een product dat door Microsoft is aangemerkt als in aanmerking komend voor de upgrade. Een als upgrade aangemerkt Softwareproduct dient als vervanging van en/of aanvulling op het product dat de basis vormde voor de upgrade.
7. Auteursrecht. De eigendom van en de auteursrechten op het Softwareproduct (inclusief alle afbeeldingen, applets, foto's, animaties, video- en geluidsfragmenten, muziek en tekst die in het Softwareproduct zijn opgenomen), alsmede de begeleidende gedrukte materialen en alle kopieën van het Softwareproduct die u op grond van deze ELO mag vervaardigen, berusten bij Microsoft of haar toeleveranciers.
8. Productondersteuning. U hebt geen recht op gratis telefonische ondersteuning voor het Softwareproduct door Microsoft. Behoudens die uitzondering heeft u wel recht op dezelfde gratis productondersteuningsdiensten die algemeen door Microsoft aan eindgebruikers worden aangeboden in het gebied waar u woont. Eventuele aanvullende software die aan u wordt verstrekt in het kader van de ondersteuningsdiensten wordt geacht deel uit te maken van het Softwareproduct waarvoor deze aanvullende software bedoeld is en te vallen onder de bepalingen van deze ELO en de Gebruiksrechten voor Producten.
9. Beëindiging. Onverminderd alle andere rechten mag Microsoft deze ELO beëindigen indien u de bepalingen van deze ELO niet nakomt. In geval van beëindiging van deze ELO dient u het gebruik van het Softwareproduct te staken en gestaakt te houden en alle exemplaren en alle onderdelen ervan te vernietigen.
10. Beperking van aansprakelijkheid. Microsoft en haar toeleveranciers zijn in geen geval aansprakelijk voor enigerlei directe of indirecte schade die is ontstaan door het gebruik of het niet kunnen gebruiken van het Softwareproduct. Behoudens in geval van opzet of grove schuld, is de aansprakelijkheid van Microsoft beperkt tot de daadwerkelijk door u betaalde licentievergoeding.
11. Overige bepalingen. In geval u gebruik maakt van de Studentenlicentie, behoudt Microsoft zich het recht voor de door u verstrekte persoonsinformatie te gebruiken voor commerciële doeleinden voor eigen gebruik. Het laten gebruiken van voornoemde informatie door derden is Microsoft niet toegestaan.
12. Toepasselijk recht. Deze ELO wordt beheerst door Nederlands recht."
Ik mag dus concluderen, dat ik het mag blijven gebruiken na de universiteit. Commercieel gebruik word niet apart genoemd dat het niet mag; dus het mag?
Ik heb surfspot ondertussen een mailtje gestuurd, maar krijg een out of office reply dat ze tot de nok toe vol zitten met mail.
[ Voor 92% gewijzigd door WTM op 19-04-2008 12:23 ]
Mijn mail was:
"Geachte heer/mevrouw, Ik zit momenteel in mijn laatste studiejaar . Ik heb een laptop aangeschaft, waar een originele versie van windows vista basic op staat. Nu kan ik via surfspot het MS Windows Vista Business Upgrade & Office Enterprise 2007 bundel (SL) NL pakket bestellen. Hier lees ik het volgende: "MS Windows Vista Business Upgrade en MS Office Enterprise 2007 kennen een eeuwigdurend gebruiksrecht, dit houdt in dat wanneer je niet langer als student of leerling aan een instelling of school verbonden bent je van de software gebruik mag blijven maken." Nu ben ik voornemens om na mijn studie te starten als klein zelfstandige. Staat de licentie dit ook toe? Anders kan ik wellicht beter nu een volledige licentie aanschaffen? Ik kan uit de EULA niet opmaken dat het niet mag? Ik heb Microsoft gebeld maar die verwijzen me naar jullie (al 'vermoedde' de medewerker aldaar dat het geen probleem was en dus toegestaan.). Kunnen jullie mij hier meer over vertellen? Alvast bedankt,"
reactie:
"Beste [naam], Het is inderdaad geen probleem om dit te doen. Echter is de software maar op één PC te activeren, maar het gebruiksrecht is levenslang. Je mag dus ook van de software gebruik maken als je geen student meer bent, maar het wel gekocht hebt in de periode dat je nog student was. Met vriendelijke groet, Pim SURFSPOT.NL - KlantenserviceSpotgoedkope software"
Goed om te weten dus. Ook voor commercieel gebruik.

Die wil ik wel graag hebben
Nee, natuurlijk nietGiant87 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:32:
Rare vraag misschien, maar krijg je je vista in een retail verpakking? Zo'n mooie doos zeg maar:
[afbeelding]
Die wil ik wel graag hebben

Maar, de tand des tijds heeft z'n werk weer gedaan, het is er allemaal niet beter op geworden. Enkel upgrades, en nog duurder ook. Daar moet ik dus niks van hebben, ben ook niet van plan ergens een goedkope, oude OS aan te schaffen om vervolgens een upgrade eroverheen te gooien.
Nu las ik in dit topic berichten (uit 2007) die stellen dat je de upgrade evengoed als een schone installatie kunt gebruiken, maar men had nog niet geactiveerd... Voor die mensen: is het uiteindelijk na activatie nog blijven werken?
Zijn er ervaringen uit 2008? Werkt het gewoon als een schone installatie?
Heeft iemand nog andere tips om (goedkoper) aan vista te komen?
Verwijderd
Upgrade DVD --->>> in PC doen -->>> zeggen dat je schone installtie wilt-->>> geen serials intoetsen--->>> daarna instaleren--->>> dan als je eenmaal in windows bent opnieuw van DVD booten--->>> dan kies je upgrade --->>> dan wel serial intoetsen dan --->>> dan upgrade hij gewoon en daarna kan je hem activeren !!!
Zo hebben wij het temminste in ons bedrijf een keer gedaan...
Edit: Typo
PSN-id: karlbani / Steam-id: karlbani
klopt helemaal. heb het zelf ook zo gedaan.Bad_Boy schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:56:
Ik heb de windows vista ultimate - upgrade versie van surfspot, en ik heb hier gewoon zonder fratsen op een lege hardeschijf een verse installatie kunnen doen. Eenmaal in windows activeerd vista ook zonder problemen. Je hoeft dus echt niet vista over vista te gaan lopen installeren als je de versie van surfspot koopt.
leuk zo'n "upgrade versie" voor 21 euro
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Ik heb ook een Vista Ultimate Upgrade versie van Surfspot, en die doet het uitstekend.
Maar het is helaas een 32bit variant, en ik begin een gebrek aan RAM te voelen.
Tevens vrees ik dat de max 3-3.5gb die de32bit versie aan kan te weinig is.
Dus ik vroeg me af of ik zonder veel problemen kan upgraden naar 64bit?
Of kan dat niet bij een Upgrade versie/via surfspot?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca