Toon posts:

spellen voor tweakers

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
wat mij in de korte tijd van mijn aanwezigheid op tweakers vooral is opgevallen, is de beklagenswaardige toestand van spelling en grammatica, ook van plaatsers die getuige hun c.v. of postings student zijn, student waren (dus vwo-niveau hebben) en/of een hbo-opleiding hebben afgerond: hele eenvoudige dingen als d's en t's, dan i.p.v. als of omgekeerd, onjuist gebruik van tijden, jouw i.p.v. jou enzovoort (en ja, ik schrijf zonder hoofdletters, maar in geval van noodzaak weet ik ze juist te plaatsen).

ook in mijn dagelijkse werk voor een grote kabelprovider kom ik correspondentie tegen, waarvan je op zijn best kunt zeggen dat het goed is dat nederlands voor veel klanten niet de moerstaal is. nu gaat het mij niet om de verloedering van de wereld en de teloorgang van het avondland ten gevolge van afkalvende waarden en normen, maar ik ben serieus geïnteresseerd waarom dat zo problematisch is en waarom daaraan zo weinig waarde wordt gehecht. ik kom namelijk nogal wat postings tegen die door hun gebrekkige spelling en grammatica ambivalent in betekenis of zelfs echt onbegrijpelijk worden en dan is het moment gekomen, waarop het argument "dat het om de inhoud gaat" geen stand meer houdt.

Verwijderd

Zegt iemand die zelf amper leestekens gebruikt en hoofdletters voor het gemak maar achterwege heeft gelaten. 8)7

Ik denk omdat mensen normaal gesproken heel weinig schrijven en zoveel op internet doen dat het tweede natuur is om te chatten. Ze gebruiken dus spreektaal om te chatten en doen daarbij geen moeite te letten op spelling etc.

Wanneer iemand echt een formele brief of verslag oid moet schrijven zal men echt wel aandacht besteden aan de spelling..

(Enne al 12 jaar is als in alle gevallen toegestaan, de 4 jaar daarvoor was het een voorkeursregel waarbij de voorkeur op dan lag. Hoewel het gebruik van als in een vergelijking in sommige gevallen als stijlfout kan worden opgevat is het technisch gezien 100% correct Nederlands. Zoek de regels maar op.

Waarom dit nu iedere keer terug komt weet ik ook niet, maar dat is nu eenmaal echt de regel).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 15:49 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-12 14:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Naast het feit dat daarover al een topic loopt (Taalverloedering?), vind ik het toch enigzins vermakelijk dat je zelf vergeet je zinnen met een hoofdletter te beginnen. :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
:)

slecht schrijven begint altijd met slecht lezen: "en ja, ik schrijf zonder hoofdletters, maar in geval van noodzaak weet ik ze juist te plaatsen"

het topic taalverloedering gaat overigens om het toenemende gebruik van vreemde woorden, maar goed.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 15:52 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb dat ook gelezen inderdaad, _als_ en _dan_ allebei correct?
M'n reet, daar weiger ik aan mee te werken, er is een overduidelijk verschil.
Als je dat al niet eens kunt leren is het echt hopeloos. ;)

@Janoz, beetje jammer dat het topic enigzins over is gegaan in een esperantodiscussie. :)

Janoz! Let op je spelling, veel fouten. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 18-04-2007 15:54 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Het is dat je je openingspost zojuist hebt geëdit, want er stond een aantal fouten in. Daarnaast begrijp ik niet dat je weigert zinnen met een hoofdletter te beginnen, terwijl je expliciet aangeeft dit wel te kunnen. Wat dat betreft is deze discussie gemakkelijk te beëindigen met het tegenargument dat de posts in kwestie geplaatst zijn door personen met een soortgelijke nalatigheid; 'Ik kan het wel, maar doe het niet.'

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Blijkbaar weet je ze in geval van noodzaak niet goed te plaatsen, want je plaatst ze niet aan het begin van een zin. Een hoofdletter is heel eenvoudig, gewoon aan het begin van een zin, komt de leesbaarheid enorm ten goede.
Wat maakt jouw (blijkbaar bewuste) keuze om hoofdletters weg te laten minder verloederend dan het niet beheersen van d's en t's? De bewuste keuze die je maakt om de leesbaarheid te verslechteren ten op zichte van vermeende onkunde ten op zichte van misspellers van d's en t's?

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12 11:49
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:51:
:)

slecht schrijven begint altijd met slecht lezen: "en ja, ik schrijf zonder hoofdletters, maar in geval van noodzaak weet ik ze juist te plaatsen"
Ja, met de onderstaande dus. Bijna iedereen kan het wel, maar doet het niet uit gemakzucht (net als de TS btw.) en als het moet gebeurt het ook heus wel. (sollicitatie etc.)
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:48:
Wanneer iemand echt een formele brief of verslag oid moet schrijven zal men echt wel aandacht besteden aan de spelling..

Verwijderd

Topicstarter
@janoz

"zinen" is een typo, maar hoe kom jij op "enigsinds"?

• Brede P
  • Laatst online: 08-12 10:45
Je merkt het niet alleen hier op Tweakers hoor.
Ook in kranten, bij nieuwsrubrieken op internet etc. kom je steeds vaker spelfouten en grammaticafouten tegen. Enerzijds niet zo verbazingwekkend, aangezien er bij steeds meer mensen maar blindelings vanuit wordt gegaan dat de spellingscontrole etc. van de tekstverwerkers zijn werk wel goed zal doen (niet dus)maar slordig is het wel ja. Ik kan me er zelf ook behoorlijk aan ergeren, terwijl ook ik ongetwijfeld wel eens een foutje zal maken.
Er schijnt ook gewoon heel simpelweg minder aandacht aan te worden besteedt op scholen tegenwoordig, plus dat ik de kreet dyslexie (volgens de Van Dale moet het zo geschreven wordt, dacht zelf dus eigenlijk dat het dyslectie was) ook wel steeds vaker hoor. Misschien telt dat ook wel mee...

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:54:
Ik heb dat ook gelezen inderdaad, _als_ en _dan_ allebei correct?
M'n reet, daar weiger ik aan mee te werken, er is een overduidelijk verschil.
Als je dat al niet eens kunt leren is het echt hopeloos. ;)
Nee dat heb je fout gelezen.

_Als_ is in alle gevallen van een vergelijking correct.
_Dan_ absoluut niet!

Het is dus niet zo dat ze gelijk getrokken zijn. Alleen bij twijfel gewoon als gebruiken dan is het altijd goed. Hoewel het wel als stijlfout gezien kan worden (maar geen taalfout).

Als jij een taalpurist bent dan mag je gerust het toepassen volgens de oude regels, maar ga er niet andere mensen op wijzen (niet specifiek tegen jou gericht maar meer algemeen) want het is gewoon al heel lang correct Nederlands.

Ik erger me trouwens wel aan van die huis aan huis 'kranten'. Ik heb ooit de moeite genomen er een te gaan lezen maar in de eerste paragraaf zaten al zoveel spel en grammatica fouten dat ik maar meteen weer gestopt ben. En dat waren fouten die zelfs Word eruit zou pikken (welke toch eigenlijk wel een hele goede spellchecker en grammatica checker heeft, alleen is het slecht erop te vertrouwen).

(Overigens mag je ook wel gewoon zeggen waar je werkt hoor, het is hier geen TV programma waarbij je geen namen mag noemen. En zoveel kabelproviders zijn er niet in NL, laat staan grote).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 16:02 ]

• Janoz
  • Laatst online: 26-12 14:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:55:
@janoz

"zinen" is een typo, maar hoe kom jij op "enigsinds"?
Spellen van lange worden is voor mij lastig omdat ik een lichte vorm van dyslexie heb (en ja, ik baal er van dat dat als slap excuus wordt gebruikt door 90% van de jeugd van tegenwoordig). Ik probeer echter goed nederlands te schrijven. Wanneer ik de spelling van een woord niet weet gooi ik het even door google om te kijken welke de meeste hits had. Op enigzins kwam hij met 'do you mean engines' waardoor ik hem in eerste instantie maar afgekeurd had. Enigsinds leverde van de andere mogelijkheden de meeste hits op.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:57:
Het is dus niet zo dat ze gelijk getrokken zijn. Alleen bij twijfel gewoon als gebruiken dan is het altijd goed. Hoewel het wel als stijlfout gezien kan worden (maar geen taalfout).
Een stijlfout is toch ook een soort taalfout?
Als jij een taalpurist bent dan mag je gerust het toepassen volgens de oude regels, maar ga er niet andere mensen op wijzen (niet specifiek tegen jou gericht maar meer algemeen) want het is gewoon al heel lang correct Nederlands.
Hmm, is dat ook niet meestal de discussie tussen puristen en 'modernen'?
Ik vind het inderdaad onzin dat ze _als_ nu overal toestaan, maar als het nu echt toegestaan is kan ik er inderdaad weinig van zeggen. :'(
Aan de andere kant heb je ook de andere stijlfouten als contaminatie, pleonasme, tautologie en dergelijke. Daar zeggen 'wij puristen' ook vaak wat van. Mag dat dan ook niet? ;)

Eigenlijk mis ik een beetje de vraag in dit topic trouwens. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

@Yanoz:

LOL, ik gebruik de Google check ook regelmatig om de spelling van lastige of obscure woorden te checken. Maar heb inderdaad ook al wel eens gezien dat dit soms rare resultaten geeft.

Ach, als je dan een fout maakt is het in ieder geval een veel gemaakte fout, dus nog geen ramp :Y)

En niets mis met dyslexie hoor, alleen wordt het echt te vaak geroepen tegenwoordig. Er zit een verschil tussen je hersenen kunnen het niet omdat je een aangeboren defect hebt en je hersenen kunnen het niet omdat je gewoon te lui bent ze te trainen. Bij veel jongeren is de laatste vorm van toepassing.

• Gonadan

Gonadan

Fouten zoals _zinen_ kan je inderdaad maken. En dat je moeite hebt met _enigzins_ kan ik ook begrijpen.

Maar de mensen die "dyslexie" te hard roepen maken vaak grammaticale fouten.
En dat komt echt niet van de dyslexie hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:03:
[...]

Een stijlfout is toch ook een soort taalfout?

[...]

Hmm, is dat ook niet meestal de discussie tussen puristen en 'modernen'?
Ik vind het inderdaad onzin dat ze _als_ nu overal toestaan, maar als het nu echt toegestaan is kan ik er inderdaad weinig van zeggen. :'(
Aan de andere kant heb je ook de andere stijlfouten als contaminatie, pleonasme, tautologie en dergelijke. Daar zeggen 'wij puristen' ook vaak wat van. Mag dat dan ook niet? ;)

Eigenlijk mis ik een beetje de vraag in dit topic trouwens. :)
Ik bedoelde inderdaad meer een grammaticale fout...

Een stijlfout is een taalfout, maar een stijlfout hoeft niet altijd fout te zijn. Wanneer je (zoals hier op een forum) werkt met spreektaal ipv schrijftaal dan zou ik een 'foutieve' _als_ vergelijking niet zien als stijlfout. Echter wanneer ik een verslag moet inleveren voor mijn werk, dan zou ik het wel zien als stijlfout en weet ik dat het afbraak doet aan de verzorging van het verslag.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Janoz schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:01:
[...]
Wanneer ik de spelling van een woord niet weet gooi ik het even door google om te kijken welke de meeste hits had.
Wat offtopic misschien, maar is Firefox met Nederlandstalig woordenboek niet handig dan? Of Babylon ofzo :) Het kan allicht wat helpen. Enigszins word bijvoorbeeld 'goedgekeurd', enigsinds niet...

Verwijderd

Topicstarter
@alle hoofdlettercritici:
de betekenis verandert er niet door en dan ben ik lui genoeg om ze niet gebruiken.

@
het argument dat mensen het heus wel kunnen als het nodig is, zie ik hier op mijn werk ca. 500 keer per dag weerlegd, dan heb ik het dus over correspondentie naar klanten toe en niet over intern mailverkeer.

@editcritici:
ik heb 1 slordigheid veranderd in mijn oorspronkelijke post, namelijk "ten gevolgen" veranderd in "ten gevolge".

verder is het een redelijk normale vraag, gezien het opleidingsniveau van veel tweakers vind ik het verbazingwekkend dat er alleen op aanvraag zou kunnen worden gespeld.

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:08:
[...]

Ik bedoelde inderdaad meer een grammaticale fout...

Een stijlfout is een taalfout, maar een stijlfout hoeft niet altijd fout te zijn. Wanneer je (zoals hier op een forum) werkt met spreektaal ipv schrijftaal dan zou ik een 'foutieve' _als_ vergelijking niet zien als stijlfout. Echter wanneer ik een verslag moet inleveren voor mijn werk, dan zou ik het wel zien als stijlfout en weet ik dat het afbraak doet aan de verzorging van het verslag.
Maar dat is volgens mij ook precies de reden waarom er zoveel fouten gemaakt worden op GoT.
Puur omdat het 'niet nodig' is om correct nederlands te posten (_posten_ is ook al geleend, _plaatsen_ werkt prima).
Wat mij persoonlijk stoort is dat veel mensen iets zeggen als "Waarom zou ik het volgens de regels moeten doen? Je begrijpt me toch?". Vaak zeggen ze er ook nog bij dat ze het wel kunnen als er bijvoorbeeld een sollicitatiebrief geschreven moet worden. Maar dan gaat het juist vaak mis. Omdat je er nooit meer op let vergeet je gewoon een groot aantal regels.
Het automatisme wat je op de basisschool getracht is aan te leren vervaagt dan.

Daarom probeer ik zelf altijd correct nederlands te schrijven, natuurlijk lukt dat niet altijd maar ik ben er blij mee als ik dan gecorrigeerd wordt. :)
JanDM schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:15:
[...]

Wat offtopic misschien, maar is Firefox met Nederlandstalig woordenboek niet handig dan? Of Babylon ofzo :) Het kan allicht wat helpen. Enigszins word bijvoorbeeld 'goedgekeurd', enigsinds niet...
Ik heb om die reden een keer een zoekplugin gemaakt, dan gaat hij naar vandale.nl in plaats van google. En weet je gelijk of je woord goed is. ;)
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:16:
de betekenis verandert er niet door en dan ben ik lui genoeg om ze niet gebruiken.
De leesbaarheid van je tekst wordt verhoogd door hoofdletters. Het werkt niet zo sterk als interpunctie, dus dat de betekenis ook nog kan veranderen, maar het maakt het wel makkelijker te lezen.
En om eerlijk te zijn vind ik het ook vreemd dat je klaagt over het taalgebruik terwijl je zelf 'te lui' bent om hoofdletters te gebruiken. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 18-04-2007 16:19 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

@
het argument dat mensen het heus wel kunnen als het nodig is, zie ik hier op mijn werk ca. 500 keer per dag weerlegd, dan heb ik het dus over correspondentie naar klanten toe en niet over intern mailverkeer.

verder is het een redelijk normale vraag, gezien het opleidingsniveau van veel tweakers vind ik het verbazingwekkend dat er alleen op aanvraag zou kunnen worden gespeld.
De betekenis wellicht niet, maar dat is geen reden om dan maar alle regels uit het raam te gooien.
Gebruik gewoon hoofdletters.

ofwiljedatweallemaalzogaantypendatmagwelhoorenisuitermateleesbaardatziejetoch

Right op jouw werk, nofi maar als ik die ***&#$(*#&$*(@&#*@*##*@#*(@#@())$()@&@ UPC weer eens een brief moet schrijven dan... :X
Mensen gaan echt geen moeite doen op hun spelling voor zoiets als een kabelboer.

En het opleidingsniveau van tweakers? Ik denk dat dat maar een minderheid is, de grote meerderheid is nog bezig met de opleiding...
Gonadan schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:16:
[...]

Maar dat is volgens mij ook precies de reden waarom er zoveel fouten gemaakt worden op GoT.
Puur omdat het 'niet nodig' is om correct nederlands te posten (_posten_ is ook al geleend, _plaatsen_ werkt prima).
Wat mij persoonlijk stoort is dat veel mensen iets zeggen als "Waarom zou ik het volgens de regels moeten doen? Je begrijpt me toch?". Vaak zeggen ze er ook nog bij dat ze het wel kunnen als er bijvoorbeeld een sollicitatiebrief geschreven moet worden. Maar dan gaat het juist vaak mis. Omdat je er nooit meer op let vergeet je gewoon een groot aantal regels.
Het automatisme wat je op de basisschool getracht is aan te leren vervaagt dan.

Daarom probeer ik zelf altijd correct nederlands te schrijven, natuurlijk lukt dat niet altijd maar ik ben er blij mee als ik dan gecorrigeerd wordt. :)
Klopt, ik probeer ook altijd volledig correct Nederlands te schrijven (moet ook wel omdat ik op m'n werk veel verslagen schrijf en die moeten gewoon in orde zijn). Maar ik ga ook niet overbodig veel schrijftaal schrijven, zoals hier op het forum is het ook gewoon spreektaal wat ik typ. Zo ook op MSN en andere chatprogramma's.

Dan nog vind ik het altijd zo dom als 'taalexperts' gaan lopen roepen dat _als_ in een bepaalde situatie FOUT is. Het is niet fout, het is gewoon 100% correct Nederlands. Een taalpurist hoort ook de regels te kennen. Door te roepen dat het fout is geef je in feite aan dat je de regels niet kent.

En dan zeker op zo'n forum of op het internet waar spreektaal de norm is, als je daar zulke stijlfouten wilt corrigeren kun je lang bezig zijn :+

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 16:25 ]

• Haan
  • Laatst online: 09:24

Haan

dotnetter

..
De betekenis verandert ook niet als ik 'veranderd' had neergezet. Feit blijft dus dat het nogal dom overkomt om te zeuren over de spelling van anderen terwijl je zelf blijkbaar te lui bent om op interpunctie/hoofdlettergebruik te letten |:( (dat ook gewoon bij spelling hoort)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

@

@editcritici:
ik heb 1 slordigheid veranderd in mijn oorspronkelijke post, namelijk "ten gevolgen" veranderd in "ten gevolge".

@ hoofdletters: Dat je zinnen met een hoofdletter gebruikt is een regel, wees concequent.. Gebruik alle regels of pas geen een regel toe!

Schrijven is en blijft iets waar je bewust mee bezig moet zijn. Om er bewust mee bezig te zijn moet je ook tijd in de spelling investeren. Dientegevolge besteed men die tijd liever aan het opstellen van meer tekst dan aan het hanteren van de juiste regels.

En wat heb je als werknemer liever:
- een werknemer die 10 klanten op een dag mailt met een aantal spelfouten
- een werknemer die 7 klanten op een dag mailt zonder spelfouten

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:53
Dit is echt weer zo'n topic van, "laat hier zien dat je beter kunt spellen en tikken dan de anderen in het topic." Ik irriteer me eerlijk gezegd ook vaak dood aan jou/jouw fouten, en dt's die ergens niet horen. Maar wat nog veel irritanter is, zijn de mensen die dan zulk soort foutjes gaan lopen aanwijzen. Dat het jou ipv jouw moet zijn dat weet iedereen als hij er naar kijkt, daar hoeft echt niet op gewezen te worden. Het probleem is dat mensen gewoon maar wat tikken en niet na kijken, ze zijn natuurlijk allemaal gewend aan word die er een mooi groen kringeltje onder zet.
Ik kan er niet meer mee zitten, ik doe het gewoon zelf goed. Zie vaak genoeg sollicitatie brieven van mensen, en als ik zie hoe belachelijk slecht ze vaak zijn ben ik alleen maar content. Weer meer mogelijkheden voor mezelf :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
@gonadan

ok, een "gevaarlijke" mededeling in een techniekforum: ik schrijf gedichten, zonder hoofdletters en zonder interpunctie. de theorie daarachter is dat in een goed geschreven zin hoofdletters en leestekens zich vanzelf lezen. ik ben er feitelijk niet te lui voor, maar in een technisch forum is die uitleg een stuk begrijpelijker dan het schrijven van gedichten :)

in prozateksten zijn experimenten zonder hoofdletters al heel lang niets nieuws. vooral in de jaren zestig werd er nogal wat mee gegoocheld, de redenen daarachter waren ca. hetzelfde als mijn idee.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De hypocrisie hiervan ontgaat je volledig? De meeste regels zijn er niet voor niks, zo ook de regels die hoofdlettergebruik en komma's bepalen, die de leesbaarheid bevorderen.
Zolang dus in jouw ogen de betekenis niet verandert, mag iedereen enters plaatsen of weglaten, komma's, punten en vraagtekens toevoegen of weglaten "omdat het de betekenis niet verandert".
Je schrijft iets, dan kun je op zijn minst de beleefdheid tonen door het de lezer zo gemakkelijk mogelijk te maken, en daar horen hoofdletters en punten gewoon bij lijkt me, ongeacht betekenisverschil.
De spelling van veel mensen laat inderdaad te wensen over, dat ben ik met je eens, maar als je zelf uit luiheid de leesbaarheid bewust schoffeert doe je er zelf net zo hard aan mee; in een 1-regelig mailtje, sms'je "hee de koffie is klaar" doet het er natuurlijk niet toe, maar als je een beetje een verhaal maken de regels die geen betekenisverschil uit nog steeds een groot verschil qua leesbaarheid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:25:
@gonadan

ok, een "gevaarlijke" mededeling in een techniekforum: ik schrijf gedichten, zonder hoofdletters en zonder interpunctie. de theorie daarachter is dat in een goed geschreven zin hoofdletters en leestekens zich vanzelf lezen. ik ben er feitelijk niet te lui voor, maar in een technisch forum is die uitleg een stuk begrijpelijker dan het schrijven van gedichten :)

in prozateksten zijn experimenten zonder hoofdletters al heel lang niets nieuws. vooral in de jaren zestig werd er nogal wat mee gegoocheld, de redenen daarachter waren ca. hetzelfde als mijn idee.
Is dit jouw poezieboekje?

Nee dus...

:w

Verwijderd

Topicstarter
@maverick
Dit is echt weer zo'n topic van, "laat hier zien dat je beter kunt spellen en tikken dan de anderen in het topic."

nou nee, dat wordt er dan misschien van gemaakt, maar mijn idee is dat beslist niet. ik heb een zwaar dyslectische vrouw en een dito zoontje, ik zou nooit op het idee komen mijn inhoud boven de hunne te stellen omdat ze slecht spellen.

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:21:
Klopt, ik probeer ook altijd volledig correct Nederlands te schrijven (moet ook wel omdat ik op m'n werk veel verslagen schrijf en die moeten gewoon in orde zijn). Maar ik ga ook niet overbodig veel schrijftaal schrijven, zoals hier op het forum is het ook gewoon spreektaal wat ik typ. Zo ook op MSN en andere chatprogramma's.

Dan nog vind ik het altijd zo dom als 'taalexperts' gaan lopen roepen dat _als_ in een bepaalde situatie FOUT is. Het is niet fout, het is gewoon 100% correct Nederlands. Een taalpurist hoort ook de regels te kennen. Door te roepen dat het fout is geef je in feite aan dat je de regels niet kent.

En dan zeker op zo'n forum of op het internet waar spreektaal de norm is, als je daar zulke stijlfouten wilt corrigeren kun je lang bezig zijn :+
Ik doe het ook voor mezelf, wat anderen op het forum doen moeten ze zelf weten.

@Maverick: Ik corrigeer wel eens een d/t'tje of zoiets, maar probeer het zoveel mogelijk te beperken.
Stijlfouten ga ik al helemaal niet aan beginnen, mijn verhaaltje was in het algemeen bedoeld.

Als mensen op mijn bedrijf intern een mail schrijven of iets dergelijks dan verwacht ik wél correct nederlands. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

en dan ben ik lui genoeg om ze niet gebruiken.
Als je niet het fatsoen kan opbrengen om goed leesbare tekst te schrijven (hoofdletters zijn onder andere bedoeld om zinsscheidingen duidelijk te maken, zodat teksten gemakkelijker leesbaar zijn), dan heeft je topic geen bestaansrecht.

Sowieso is dit geen plaats om op je zeepkist te gaan staan en een betoog te houden over hetgeen je niet bevalt.
ambivalent in betekenis
P.S. je bedoelt: ambigu.

[ Voor 25% gewijzigd door Confusion op 18-04-2007 16:33 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.