Enkele of dubbele Videokaart voor Dual screen

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruphin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-04 23:29
Ik ga deze maand een nieuw systeem aanschaffen, en ik wil een dual-screen setup gaan draaien op 2x 1600x1200. Ik weet echter niet of het verstandig is (ivm dual-screen) om een enkele zware kaart in huis te halen, of twee lichtere voor hetzelfde geld. Concreet zat ik te denken aan de volgende opstellingen:

1x GeForce 8800 GTX
- of -
2x GeForce 8800 GTS 320MB

En mocht het budget iets minder zijn:

1x GeForce 8800 GTS 640MB
- of -
2x GeForce 8600 GTS

In beide gevallen kosten de opstellingen ongeveer evenveel, maar ik heb geen idee wat betere prestaties levert. Ik wil mijn systeem kunnen gebruiken om op te gamen (ook dual-screen). De overige onderdelen van het systeem zijn in hiervoor in ieder geval voldoende (Q6600, 4GB Ram).

- NB: Ik ben niet geinteresseerd in de prestaties op een enkel scherm in SLI configuratie, ik weet dat een enkele videokaart beter zal presteren dan twee in SLI. Het gaat uitsluitend om prestaties in een dual-screen setup -

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:17
Volgensmij heeft het aantal monitors wat je aansluit geen noemenswaardige invloed op de (game) prestaties. En sli heeft imho alleen zin als je de 2 topmodellen neemt of om later uit te berijden, anders is het qua (prijs/)prestatie beter om een enekele duurdere kaart te nemen. Plus het feit dat je als je maar een kaart neemt later nog makkelijk een bij kan kopen.

Gewoon een kaart nemen dus.

(heb zelf 2 monitors op een x1950Pro)

[ Voor 17% gewijzigd door martijnve op 18-04-2007 00:44 ]

Verwijderd

Hangt er denk ik ook een beetje vanaf waar je het voor gaat gebruiken en hoe. Gamen doe je denk ik toch op 1 scherm en voor bewerkingen is een enkele kaart meer dan voldoende. Er staat ook helemaal niet hoeveel inch schermen je gaat gebruiken, anders valt het zo terug te lezen allemaal op de Nvidia website :)

Verwijderd

hoeveel inch die schermen zijn maakt natuurlijk niet uit ;) er staat bij welke resolutie ze hebben. Overigens lijkt een enkele kaart mij ook beter, ik heb er ook nog nooit van gehoord dat je 2 videokaarten zonder SLI of Crossfire hetzelfde spel op 2 verschillende monitors kunt laten weergeven.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In SLI kan je maar 1 monitor tegelijk aansturen of je moet gebruik maken van een apparaat van Matrox. Met een enkele nVidia kaart kan je in veel spellen met 2 monitoren spelen. Een recent spel die het echt goed ondersteund is Supreme Commander.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Ruphin
Ik zat zelf te denken aan Supreme Commander dat volledige support heeft voor dual-screen. Hetgene wat ik me vooral afvroeg is of een enkele videokaart twee schermen op 1600x1200 kan aansturen (ofwel, of de videokaart een resolutie van 3200x1200 aankan). Ik kon hierover geen informatie vinden bij nVidia of andere bronnen.

• Ruphin
Kiddyl was me duidelijk voor...

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 00:50:
hoeveel inch die schermen zijn maakt natuurlijk niet uit ;) er staat bij welke resolutie ze hebben. Overigens lijkt een enkele kaart mij ook beter, ik heb er ook nog nooit van gehoord dat je 2 videokaarten zonder SLI of Crossfire hetzelfde spel op 2 verschillende monitors kunt laten weergeven.
Het grote probleem met SLI is dat het niet werkt met dual screen. Als je SLI hebt aanstaan floept je tweede scherm uit.

Trouwens, de enige spellen die dualscreen "out of the box" aankunnen Supreme Commander en X3 en zelfs die trekken maar een enkele kaart (supcom misschien een tweede). De meeste spellen zijn niet berekend op meerdere schermen of kaarten.

Wat je volgens mij beter kan doen is kijken naar een oplossing zoals Matrox dualhead2go. Koop je die GTX en je twee schermen en kan je doen zoals jij beschrijft. Dualscreen werken en gamen op beide.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

• Ruphin
Die Matrox-oplossing ondersteunt helaas alleen maar een refresh van 60Hz, daar word ik niet blij van met mijn CRT's. Maar ik denk dat ik er wel uit ben. Ik koop gewoon een enkele kaart, en ik zie wel wat hij aan kan.

Bedankt voor de hulp.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een hele tijd AOE3 gespeeld op 2 schermen en dat kon ik gewoon selecteren uit de opties. Framerate was meer dan voldoende. Je hebt echter een probleem bij schietspellen dat de crosshair in het midden zit waar ook je monitor randen zitten. Een oplossing is dan om het spel in 'windowed' mode te spelen zodat je de crosshair iets kan verschuiven.

Het mooie van nVidia is dat de drivers naast dual mode ook 'spanning' ondersteund. 2 keer 1600*1200 wordt dan 3200*1200. Voor een spel maakt dat niet uit, maar des te leuker voor de eigenaar van twee monitoren.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:53
Weet iemand trouwens of de hoeveelheid geheugen van invloed is op dualscreen gaming? Ik ga ook een nieuwe pc bouwen en daarbij twijfel ik tussen een 8800 gts 320mb ram of een 8800gts 640 mb ram.

Volgens tomshardware is het verschil tussen beide best klein, zolang er geen resoluties boven de 1600x1200 worden bereikt, omdat het geheugen dan niet voldoende is bij de 320mb versie..
Aangezien ik op 1280x1024 games speel verwachte ik hier eigenlijk geen probleem maar games zoals supreme commander behandelen 2 schermen als onafhankelijke monitoren dus 2x 1280x1024.
Is 320mb dan nog genoeg?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-07 19:24
Als je met twee schermen wil gamen, ga dan voor een enkele videokaart met twee aansluitingen.
Supreme Commander bijvoorbeeld ondersteunt twee monitoren (tweede is voor een tweede map), maar alleen maar als beide kaarten op een enkele video kaart zijn aangesloten (heb hier ervaring mee).

Voor gamen kan je ook je monitoren op "span" zetten, de game herkend dan een scherm van 3200*1200 (afhankelijk van de game), dit werkt ook alleen maar met de beeldschermen op dezelfde kaart.

Multischerm heeft wel degelijk een grote impact op game prestaties, verwacht nu niet de helft van de prestaties als je twee monitoren gebruikt.

ps. Supreme Commander draaide bij mij prima op m'n 8800GTS op 2*1600*1200 op de hoogste settings (ben dan nog niet bezig geweest met 400 units op het scherm).

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:53
Cergorach schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:28:
Als je met twee schermen wil gamen, ga dan voor een enkele videokaart met twee aansluitingen.
Supreme Commander bijvoorbeeld ondersteunt twee monitoren (tweede is voor een tweede map), maar alleen maar als beide kaarten op een enkele video kaart zijn aangesloten (heb hier ervaring mee).

Voor gamen kan je ook je monitoren op "span" zetten, de game herkend dan een scherm van 3200*1200 (afhankelijk van de game), dit werkt ook alleen maar met de beeldschermen op dezelfde kaart.

Multischerm heeft wel degelijk een grote impact op game prestaties, verwacht nu niet de helft van de prestaties als je twee monitoren gebruikt.

ps. Supreme Commander draaide bij mij prima op m'n 8800GTS op 2*1600*1200 op de hoogste settings (ben dan nog niet bezig geweest met 400 units op het scherm).
Hoeveel ram heeft jou 8800GTS? :*)

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-07 19:24
rbrt schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:25:
Hoeveel ram heeft jou 8800GTS? :*)
640MB
Pagina: 1