P5B Deluxe of P5N32-E SLI

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• liempie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:53
Hallo Tweakers,

Ik wil op zeer korte termijn een nieuwe computer aanschaffen, een groot gedeelte van de configuratie heb ik al in gedachten, maar ik zit nog ontzettend te twijfelen over het moederbord. Ik ben aan het twijfelen tussen de Asus P5B Deluxe of P5N32-E SLI.

CoolerMaster Centurion5
Corsair 520W voeding
Intel E6600
Asus 8800 GTX
2 x Samsung 320GB T166 (deze wil ik in RAID0 gaan draaien)
2 x 1GB DDR800 (Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 TwinX)

Ik ga de PC voornamelijk gebruiken om te gamen, ben voorlopig nog niet van plan om over te klokken. Ik heb al via google reviews gezocht van beide bordje, specs uitgeprint en naast elkaar gelegd, maar kan geen keuze maken.

Graag jullie meningen/advies over de configuratie. Ik wil max €200,- uitgeven voor het mainbord, dus kom niet aan met de Striker Extreme, die is voor mij te duur.

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
€200? Asus Commando dan maar? :P

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 13:49
Ik zou de P5N32-E SLI nemen omdat deze voorzien is van een betere chip de 680 sli en 3 pci-e sloten bied wat makkelijk is bij uitbreiding van de graka's

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
bij een intel cpu hoort gewoon een intel chipset voor de meeste betrouwbaarheid :P daarom zou ik voor de P5B-deluxe gaan. of kijk eens naar de P5B-E plus, ook een supermooi bordje, mist alleen de heatpipe. is wel nieuwer :) en goedkoper O-)

[ Voor 3% gewijzigd door struul op 17-04-2007 17:49 ]

• Zagosch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 19:37
struul schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:49:
bij een intel cpu hoort gewoon een intel chipset voor de meeste betrouwbaarheid :P daarom zou ik voor de P5B-deluxe gaan. of kijk eens naar de P5B-E plus, ook een supermooi bordje, mist alleen de heatpipe. is wel nieuwer :) en goedkoper O-)
offtopic: Dit ben ik niet helemaal met je eens, ik heb zelf een nforce 590 chipset icm. een c2d e6600 en ik draai op 3.0 ghz super stabiel. Op de meeste vlakken draait deze chip nog beter dan de intelchip.

ontopic: Ik denk dat je niet moet kijken naar de chipset maar naar de features die bijde moederborden bieden. Waar heb je behoefte aan?

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:16

Marc H

- - Is wakker - -

De Asus P5B deluxe

Intel raid is een stuk sneller dan nvidia.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:56
Marc H schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:13:
De Asus P5B deluxe

Da's nog niet eens het belangrijkste, het is vooral 100x stabieler

Verwijderd

Even tussendoor:
Mij is van de week door een computerzaak verteld, dat het zinloos was om DDR2-800 te kopen met een E6600 omdat de bus snelheid van de processor niet snel genoeg was. Tenzij ik ging overclocken raade hij me aan om PC-4200 te nemen.
terecht ??

• mad-dog
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:29:
Even tussendoor:
Mij is van de week door een computerzaak verteld, dat het zinloos was om DDR2-800 te kopen met een E6600 omdat de bus snelheid van de processor niet snel genoeg was. Tenzij ik ging overclocken raade hij me aan om PC-4200 te nemen.
terecht ??
Jup, meer dan 8.4GB/sec bandbreedte die het geheugen in dual-channel kan leveren heeft de C2D niet nodig. Alleen bij een OC heb je sneller nodig

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 01:29
Klopt, maar het prijsverschil tussen PC-4200 en PC-5300 is praktisch niks dus dan zou ik gewoon PC-5300 nemen, kun je ook processoren met een 1333MHz FSB mee gebruiken of mee overklokken!

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Fractal Design North

• bassie
  • Laatst online: 03-11-2025
Als je die pc6400 voor een mooi prijsje kan krijgen zeker doen. Dan kan je lekker 2:3 draaien wat toch weer net ietsje sneller is.

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 07:26

pvr

Intel raid en nvidia zijn evensnel onder raid >:)

http://enthusiast.hardocp...3Niw0LCxoZW50aHVzaWFzdA==
Marc H schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:13:
De Asus P5B deluxe

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
ik zie geen vergelijking met intel, jij wel :?

• pvr

pvr

P5B Deluxe en de P5N32-E SLI zijn alle 2 stabielen borden.

De keuze tussen deze 2 borden is gewoon een persoonlijke voorkeur :)
mad-dog schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:26:
[...]

Da's nog niet eens het belangrijkste, het is vooral 100x stabieler

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• pvr

pvr

liempie

Als je geen keuze kan maken, kies je uit de 2 beste systemen, de juiste chipset >:)

http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/

:P

[ Voor 3% gewijzigd door pvr op 18-04-2007 19:36 ]

• liempie
pvr schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:20:
P5B Deluxe en de P5N32-E SLI zijn alle 2 stabielen borden.

De keuze tussen deze 2 borden is gewoon een persoonlijke voorkeur :)

[...]
pvr schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:34:
liempie

Als je geen keuze kan maken, kies je uit de 2 beste systemen, de juiste chipset >:)

http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/

:P
Ik heb geen persoonlijke voorkeur, ik wil gewoon een stabiele / hoogwaardige computer.
Dit zou de 5e PC worden die ik zelf in elkaar zet. Tot nu toe heb ik nog geen ervaringen met nForce chipsets, al mijn vorige PCs waren gebaseerd op de Intel Chipset, maar dat betekent niet dat dit weer zo zou zijn. Ik ben wat dat betreft niet zo merkvast. Mijn huidige VGA (Radeon 9700PRO) was de eerste ATI na een reeks NVidia's, en deze is altijd prima bevallen.

Mijn huidige PC heb ik inmiddels 3 jaar geleden gebouwd en in de loop der tijd alleen geheugen uitgebreid. Met de PC die ik nu wil aanschaffen zou ik eigenlijk hetzelfde willen doen.

Wel grappig om te lezen dat bij de 2 duurste configuraties van HWI de 680 chipset gekozen wordt.

• pvr

pvr

Ik heb gekozen voor de nVidia's 680i.
Heb gisteren een ASUS Striker Extreme bestelt.
Ik heb ook altijd intel gehad, maar nu, na veel leeswerk, toch nVidia's 680i genomen
Systeem waar ik nu mee draai gaat naar me zoon :) (Mazzelpik) :+

Ik wil nog ff wachten op de bekende prijsverlaging.
Maar ik denk dat het de Intel Core 2 Quad Q6600 gaat worden :)

[ Voor 10% gewijzigd door pvr op 18-04-2007 20:37 ]

• PelicanPete
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik heb een P5B Deluxe, zeer tevreden mee, maar dat andere bord is zeker ook een heel goede keuze.

• mad-dog
liempie schreef op woensdag 18 april 2007 @ 20:27:
[...]

[...]

Ik heb geen persoonlijke voorkeur, ik wil gewoon een stabiele / hoogwaardige computer.
Dit zou de 5e PC worden die ik zelf in elkaar zet. Tot nu toe heb ik nog geen ervaringen met nForce chipsets, al mijn vorige PCs waren gebaseerd op de Intel Chipset, maar dat betekent niet dat dit weer zo zou zijn. Ik ben wat dat betreft niet zo merkvast. Mijn huidige VGA (Radeon 9700PRO) was de eerste ATI na een reeks NVidia's, en deze is altijd prima bevallen.

Mijn huidige PC heb ik inmiddels 3 jaar geleden gebouwd en in de loop der tijd alleen geheugen uitgebreid. Met de PC die ik nu wil aanschaffen zou ik eigenlijk hetzelfde willen doen.

Wel grappig om te lezen dat bij de 2 duurste configuraties van HWI de 680 chipset gekozen wordt.
Ik zeg ook niet dat het algemeen instabiel is, maar wel dat de SATA RAID controller van Intel wel tig keer stabieler is.

• moerasgeest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
pvr schreef op woensdag 18 april 2007 @ 20:35:
Ik heb gekozen voor de nVidia's 680i.
Heb gisteren een ASUS Striker Extreme bestelt.
Ik heb ook altijd intel gehad, maar nu, na veel leeswerk, toch nVidia's 680i genomen
Systeem waar ik nu mee draai gaat naar me zoon :) (Mazzelpik) :+

Ik wil nog ff wachten op de bekende prijsverlaging.
Maar ik denk dat het de Intel Core 2 Quad Q6600 gaat worden :)
Ja die prijsverlaging he, ff offtopic, 3e kwartaal dit jaar toch? Maar hij is toch nog niet bevestigd? I'm biding my time... :9~

Ontopic: Mijn keuze gaat uit naar de P5N32-E SLI. Ik ben zelf helemaal niet bekend met de chipset ervan maar je krijgt gewoon wat meer extras voor je geld. Zoals 2 extra usb, hogere standaard fsb en 2 extra sata aansluitingen. En iemand anders had het eerder over de commando... Het enige verschil tussen de P5B en de Commando zijn 2 usb poortjes, één heatpipe en ongeveer € 40,- ... Of heb ik hier iets over het hoofd gezien. :P

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-04 09:12
Halloo medemens,,

Ik heb zelf een P5B... Zit er nou veel verschil tussen de deluxe en nondeluxe? Ik las iets over firewire, maar daar had ik al een pci express voor (die ik zellddden gebruik). Dus daar zat de winst niet..

• bassie
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik ben het! schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:27:
Halloo medemens,,

Ik heb zelf een P5B... Zit er nou veel verschil tussen de deluxe en nondeluxe? Ik las iets over firewire, maar daar had ik al een pci express voor (die ik zellddden gebruik). Dus daar zat de winst niet..
Andere chipset (ich8r), 4pci-e lanes extra, andere bios, geen heatpipes(toch troep), zal vast wel iets vergeten zijn.

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
(liempie, als ik jouw was zou ik voor 2x 320GB Seagate Barracuda 7200.10 schijven gaan, deze zijn stiller dan de Samsung schijven)

Maar zeg, is zo'n Commando nou een beter mobo dan een P5B Deluxe? Met allebei gaat SLI niet lukken toch (aangezien de Commando een 2e PCIe slot heeft aan x4)? Ik bedoel: het is wel een prijsverschil van 30-40 euro, is het dat waard?

hehe, ik heb ook nog een 9700Pro

[ Voor 6% gewijzigd door Googolplex op 05-05-2007 17:35 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Waarom niet een paar dagen wachten op de P35 chipset? Heeft PCI-express 2.0 en nog een aantal verbeteringen (geruchten gaan over betere overklokbaarheid >:)) Heb je in elk geval het nieuwste van het nieuwste :).

Verwijderd

Ik ben zelf ook bezig met het orienteren.
Was tot gister helemaal zeker van de P5N32-E-sli tot ik onderstaande link tegen kwam
Wat dacht je van de "P5N32-E-SLI plus" deze is nog eens zo'n 40 euro goedkoper dan de niet plus versie volgens deze "shootout" sneller dan menig ander mammaplankje waaronder de non plus en striker extreme
Kijk maar eens op onderstaande link
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2958&p=1

Maandag moet ik een moederbord bestellen denk dat het deze wordt tenzij iemand mij nog kan verrassen

• liempie
EleanorNL schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:32:
(liempie, als ik jouw was zou ik voor 2x 320GB Seagate Barracuda 7200.10 schijven gaan, deze zijn stiller dan de Samsung schijven)

Maar zeg, is zo'n Commando nou een beter mobo dan een P5B Deluxe? Met allebei gaat SLI niet lukken toch (aangezien de Commando een 2e PCIe slot heeft aan x4)? Ik bedoel: het is wel een prijsverschil van 30-40 euro, is het dat waard?

hehe, ik heb ook nog een 9700Pro
Ik heb nadat de prijsverlagingen van de processoren zijn doorgevoerd, vandaag mijn computer besteld.

Ik ben gegaan voor de P5B Deluxe in combinatie met een E6700.
De P5B was iets goedkoper, en vandaar ook de iets snellere processor.
Ben in het begin toch niet van plan om over te klokken, en zo haal ik net iets meer uit de 8800 GTX

En heb inderdaad gekozen voor 2 x Seagate Barracuda, nadat ik deze ook in de Best Buy Guide zag verschijnen.

• Googolplex
Gefeliciteerd, ik hoop dat je er tevreden mee bent :). Trouwens, eigenlijk is het wel zonde dat je je CPU niet gaat OC'en, met een beetje koeler moet zo'n E6700 ipv 2,66GHz toch zeker de 3,2GHz kunnen halen...

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

Jesse99

Everything's Tweakable!

'k Zit zelf al even met exact hetzelfde dilemma.
Na wat ik allemaal gelezen heb begrijp ik dat de P5N32 gewoon de beste keuze is als je SLI in de overweging hebt. Zelf heb ik dat niet en neig ik uiteindelijk meer naar de P5B, 'k heb gewoon de beste ervaring met Intel chipsets qua stabiliteit, compatibiliteit en betrouwbaarheid (zoals Struul al zei). Tenzij er naast SLI nog andere redenen zijn toch liever voor de P5N32 te kiezen zal 't voor mij de P5B DeLuxe gaan worden. Mag toch aannemen dat overklokken (wat ik slechts in beperkte mate zal doen) met beide goed mogelijk is?

Momenteel heb ik nog 'n AMD platform, waar ik vorig jaar een Asus A7N8X-E DeLuxe mainboardje met nForce2 chipset geplaatst heb. Met Asus heb ik veel ervaring en die heeft wat mij betreft zijn naam wel waargemaakt, met nVidia chipsets was ik nieuw. Weliswaar liep het een stuk sneller dan de oude VIA chipset, maar ik heb nog nooit zo'n problemen met geheugen gehad als nu (meerdere merken en types geprobeerd, allen met chipsets van de QVL van Asus zelf)... :(

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse99 op 11-05-2007 13:06 ]

New pc under construction...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

:X Waarom zijn mensen zo aan ASUS gehecht :?

Een GigaByte DS4 is IMHO veel degelijker bijvoorbeeld.

Zelf zie ik alleen problemen met die dingen en heb eerlijk gezegd daardoor nooit een ASUS Moederbord gekocht !!

Momenteel heb ik een DFI en dat werkt gewoon zonder eerst een BIOS versietje of 10 te moeten afwachten totdat je PC fatsoenlijk werkt :/

Wat leuke ASUS problemen :

- Onjuiste manieren van uitschakelen als je OC'ed : Leuk als je Raptor's hebt en elke keer dat je PC uitgaat echt **KLAK** hoort :X

- 4 GB aan geheugen werkt niet out of the Box. Eerder genoemde GigaByte en ook nog een MSI moederbord deden het wel goed met dezelfde chipset !!

- PCI-E Slot dat bij elke Boot van x1 naar x16 gezet moet worden :X Fijn ...

En ik wil het niet eens hebben over de A7V333 van vroeger .... volgens mij hadden ze toen een record aantal aan RMA (8>

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, elk merk heeft slechte series gehad, ook DFI:

- Onjuiste manieren van uitschakelen als je OC'ed : Leuk als je Raptor's hebt en elke keer dat je PC uitgaat echt **KLAK** hoort

Tja, nix van gemerkt hoor ... misschien een combinatie van mobo + voeding ? En welk model doel je op ? Ik draai een E6600 @ 3456MHz 24/7 ( inc. }:O ) op een P5B Deluxe.

- 4 GB aan geheugen werkt niet out of the Box. Eerder genoemde GigaByte en ook nog een MSI moederbord deden het wel goed met dezelfde chipset !!

1 config setting in de BIOS; het is ook configureerbaar, voor sommigen een nadeel, voor anderen juist een voordeel. Geldt tevens alleen voor 32-bits OSes ...

- PCI-E Slot dat bij elke Boot van x1 naar x16 gezet moet worden Fijn ...

Geen last van ... moet je 'm maar goed configgen.

En ik wil het niet eens hebben over de A7V333 van vroeger .... volgens mij hadden ze toen een record aantal aan RMA

Volgens mij lag dat aan de condensatoren ? Daar hadden toen een heleboel merken last van ...

Je hebt wel een punt dat Asus vaak 'te heilig verklaard wordt', maar je onderbouwt het enigszins met ruis imho ... Een goed OC-model is gewoon goede PR (bv: sinds de DS3 zit Gigabyte ook weer in de lift), terwijl het niets over de kwaliteit van andere type mobo's of de support zegt.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Elk merk heeft inderdaad slechte series gehad, heb zelf nogal nare ervaringen met MSI... Heb een boardje gehad die keer op keer een foute subset ID in de eprom van m'n Sound Blaster Audigy Platinum eX wegschreef (waarom die daar überhaupt in zat te schrijven is me al een raadsel). Daardoor was de kaart onbruikbaar met originele drivers. Jaren heb ik ermee gezeten, en CL heeft de kaart paar keer vervangen totdat ze er ook genoeg van hadden en 'k dus in 'n zwart gat van geen support terecht kwam, gezien MSI en VIA verder de problemen met betrekking tot de geluidskaart niet op zich konden nemen.
Bleek uiteindelijk een probleem dat vaker optrad maar niemand kwam tegemoet totdat de 3rd party KX Project drivers uitkwamen die niet de subset ID controleerden.

Moet je zeker ook gelijk geven, Asus heeft wel 'n grote naam maar is zeker niet de enige op de markt. Toch nog eens even bij Gigabyte kijken, heb ik vroeger toch ook een aantal zeer degelijke boardjes van gehad.
nero355 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:24:
- Onjuiste manieren van uitschakelen als je OC'ed : Leuk als je Raptor's hebt en elke keer dat je PC uitgaat echt **KLAK** hoort :X
Risico dat je zelf bewust neemt als je aan OC'en begint. Dat wordt immers door geen enkele fabrikant ondersteund. En als het bij de ene persoon goed gaat geeft dat geen garanties voor 'n andere configuratie...

• liempie
nero355 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:24:
:X Waarom zijn mensen zo aan ASUS gehecht :?
Ik heb in het verleden, toen ik nog tijdens mijn studie in een computerwinkel werkte, heel veel met Asus mainborden gewerkt. En daarvan zijn er maar weinig teruggekomen.

Mijn Pentium 166 MMX liep op een Asus
De P2 400 en later Celeron 700 liep op een Asus P2B
Daarna even een MSI gehad, 845E
Nu toch weer een Asus gekocht.

Waarom blijven mensen in hetzelfde merk auto rijden. En kopen ze exact hetzelfde model terug.

Omdat ASUS waarschijnlijk dus meer verkocht worden als een ander merk, krijg je ook meer problemen te horen.

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

SKiLLa schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:42:
Tja, elk merk heeft slechte series gehad, ook DFI:

- Onjuiste manieren van uitschakelen als je OC'ed : Leuk als je Raptor's hebt en elke keer dat je PC uitgaat echt **KLAK** hoort

Tja, nix van gemerkt hoor ... misschien een combinatie van mobo + voeding ? En welk model doel je op ? Ik draai een E6600 @ 3456MHz 24/7 ( inc. }:O ) op een P5B Deluxe.
P5W-DH Deluxe met 975X Chipset. Voor een vriend BIOS Flash moeten doen om het op te lossen : Dit was pas de 6de BIOS versie ofzo waarin het eindelijk werd opgelost... :X

1 config setting in de BIOS; het is ook configureerbaar, voor sommigen een nadeel, voor anderen juist een voordeel. Geldt tevens alleen voor 32-bits OSes ...
Dat is het dus niet : Systeem was constant instabiel. Alleen met de GigaByte deed die het in 1 keer goed.
- PCI-E Slot dat bij elke Boot van x1 naar x16 gezet moet worden Fijn ...

Geen last van ... moet je 'm maar goed configgen.
Dat heeft de persoon in kwestie gedaan. Volgens hem blijft het gebeuren.

Alle bovengenoemde problemen kan je hier op GoT opzoeken trouwens.
En ik wil het niet eens hebben over de A7V333 van vroeger .... volgens mij hadden ze toen een record aantal aan RMA

Volgens mij lag dat aan de condensatoren ? Daar hadden toen een heleboel merken last van ...
Volgens mij waren er wel meer problemen mee hoor. Ik kan alleen zo gauw niks bedenken, maar het was in ieder geval niet 1 probleem.
Je hebt wel een punt dat Asus vaak 'te heilig verklaard wordt', maar je onderbouwt het enigszins met ruis imho ... Een goed OC-model is gewoon goede PR (bv: sinds de DS3 zit Gigabyte ook weer in de lift), terwijl het niets over de kwaliteit van andere type mobo's of de support zegt.
Ik zeg het echt niet zomaar of dat ik het uit mijn duim zuig. Kijk nou eens bijvoorbeeld naar de nieuwe ASUS serie met nVidia 680 Chipset :

BIOS Flash gaat fout als je het via Windows doet :/ Zoiets mag toch niet gebeuren ?!

Het is echt niet dat ik zit te flamen ofzo. Heb zelfs een ATI 1900XTX van ASUS dus het is niet zo dat ik het een Sweex achtig merk vind of iets in die richting :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Nou; die paar topics (1 recent topic ?) op T.net zijn geen bewijs hoor. Flashen vanuit Windows is vragen om problemen; absoluut geen Asus-only probleem.

En tja, als de vele OCers (inc. mijzelf) hier op T.net die een Asus hebben niet 'en masse' last hebben van x1 PCI-E, dan zal het wel toch wel een uitzondering (DOA) of een gevalletje PEBKAC zijn, nietwaar ?

Als mensen gaan OCen op een el-cheapo-non-OC bord (of gaan rommelen zonder verstand van zaken), dan kun je problemen verwachten.

Veel BIOS updates, kan duiden op rushen of gewoon goede support ;) Andere merken brengen amper updates uit; heb je soms liever dat een probleem niet opgelost wordt ?

Heb zowel prive als professioneel erg goede ervaringen met (grote aantallen) Asus mobo's, maar dat geldt (prive) ook voor Gigabyte en MSI. Jammer dat jou ervaring anders is, maar je onderbouwing is veel te zwak voor zo'n generiek conclusie.

[ Voor 0% gewijzigd door SKiLLa op 12-05-2007 12:33 . Reden: 1 hele stomme typo ;) ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Moet overigens wel zeggen dat ondanks goede ervaring met Asus producten hun support me erg tegenvalt... Dat geheugenprobleem dat ik had heb ik meerdere malen over gemaild via hun supportformulier op de site, en tot op de dag van vandaag nooit een antwoord op ontvangen :?

• pvr

pvr

Daar geef ik je gelijk in :)

Daarom blijf ik bij Asus >:)
liempie schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:16:
[...]

Omdat ASUS waarschijnlijk dus meer verkocht worden als een ander merk, krijg je ook meer problemen te horen.

• Googolplex
Mensen ik heb een vraag over het plaatsen van 4x 1GB Kingston PC6400 (Kingston KHX6400D2LLK2/2GN, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x). 4 reepjes van 1GB dus. Ik was eerst van plan voor de Asus P5B Deluxe te gaan. Misschien een Commando. Ik heb echter een paar keer gehoord dat de memory controller het moeilijk gaat krijgen met deze 4GB en dat de OC resultaten van de CPU beduidend minder zijn. Kunnen jullie hier meer over zeggen?
Niet out of the box, hoe dan wel? Ik wil het liefst wel bij de P5B Deluxe of Commando blijven, maar is dat eigenlijk nog wel aan te raden?

(Ik hoor nu ook verhalen over de Asus P5K (Deluxe). Heeft dit mobo deze problemen ook nog?)

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

4x 1GB stressed de mem-controller inderdaad zodanig dat deze 'eigenlijk' geen > 800MHz aankan. De ervaringen verschillen (soms terug naar 667MHz, anderen claimen weer 1066MHz probleemloos te draaien). Zoek eens op fora van geheugenbakkers, daar staan hele verhalen hierover.

Het hangt van de combo chipset + mobo BIOS + type geheugen af. 2x 2GB werkt over het algemeen wel probleemloos, maar is helaas wel duurder. Als je perse 4x 1GB wilt hebben, zou ik je willen aanraden om hier op T.net of een ander technisch forum te zoeken naar positieve bevindingen en dan exact dat mobo + type geheugen te kopen.

Let op: sommige merken RAM (b.v. Corsair) gebruiken binnen dezelfde series (maar wel andere revisies !) verschillende RAM chips. Zo kan zijn dat b.v. Rev 1.0 wel goed werkt en Rev 2.0 niet (fictief voorbeeld).

Om 3+ GB icm. met een 32-bits Windows te laten moet je in de BIOS de optie 'Memory Remapping: enabled' (of iets in dergelijks) gebruiken. Sowieso ga je nooit de volle 4GB krijgen met een 32-bits WinXP, zoals b.v. uitgelegd in dit Asus support topic. Dat is geen Asus-only probleem, maar is inherent aan de combinatie van 4GB met 32-bits Windows. De BIOS instelling is dan wel weer Asus-only zo ver ik weet ...

• Googolplex
Daarom ben ik ook van plan de 64 bits Vista Home Premium te draaien. Ik zal ook eens gaan zoeken op de fora van Kingston (en andere) over ervaringen, ik hoop dat ik hier iets te weten kan komen.

Van de P5K moederborden met P35 chipset zou ik dit fenomeen ook graag willen zien, maar ik ben bang dat het daar nog wat te vroeg voor is :(.

"KVR800D2N5K2/2G 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of 2)", deze staat wel onder de lijst met geheugenmodules als ik op de site van Kingston mijn moederbord (P5B Deluxe) aanklik. Nu nog zoeken naar feiten met twee setjes van dit geheugen.

EDIT2: bovengenoemde geheugen is, zie ik nu, NIET het geheugen dat ik wil gebruiken (KHX6400D2LLK2/2GN). Maar ik dacht dat HyperX beter is dan Valueram? Betekent dit iets???

[ Voor 39% gewijzigd door Googolplex op 14-05-2007 10:05 ]

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

ValueRAM is idd. budget-geheugen. HyperX is de duurdere - midrange - variant. Op de laatste zit ao. een metalen heat-spreader, de goedkopere ValueRAM heeft dat niet. Grote kans dat de duurdere variant dus ook beter te OCen is. Helemaal high-end OC geheugen is nog schrikbarend duurder en meestal dus niet zo interessant ...

• Googolplex
Bovendien maakt dat metaal ook dat het geheugen er bruut uit ziet ;). Maar goed, belangrijker: kan ik 2 van deze setjes op mijn P5B Deluxe mobo proppen, daar zit ik nog mee, enige twijfelpunt dat nog rest tot de aankoop. 4 van die reepjes dus. Heb Kingston zelf al gemailed maar nog geen respons :(. Ik denk dat ik de combi van 4 reepjes op het mobo wel gewoon doe. Ik heb tot nog toe begrepen dat het wel goed werkt, maar dat misschien de oc resultaten van de CPU (tenminste: ik neem aan dat jullie de cpu bedoelen, en niet het geheugen toch?) iets lager zijn. Dat zou dan jammer zijn, maar ach... Valt ook wel te overleven.

• GandalfTheGrey
  • Laatst online: 23-05 23:22

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Hoe is het nou uiteindelijk afgelopen met de 4 reepjes van Kingston?

Computer Specs

• Googolplex
Hey, daar ben ik weer ;). Nou, het gaat allemaal heel anders (waarschijnlijk). Ik heb nog steeds niet de pc gekocht (stomme levertijden gooiden roet in het eten). Planning is nu E6600 + P5B Deluxe + 4 GB Team Xtreem Dark Series CL4 PC6400 DDR2. Het is geen super geheugen (proMOS chips oid, dus geen Micron, maar omdat ik het geheugen toch niet ga overclocken maakt dit niet zoveel uit), maar met 100 euro per 2GB vind ik het toch een mooie deal. 200 euro voor 4GB PC6400 CL4 geheugen!

Maar goed, het moet eerst nog maar eens gebeuren, al zie ik het wel zitten dat dat deze of volgende week gaat gebeuren (ik denk niet op 22 juli te gaan wachten, totaal geen zin meer in, en misschien haalt mijn E6600 ook wel meer dan 3GHz).

Oh, en de reactie van Kingston was ook niet veel soeps. Ze linkten me naar een tabelletje waarin het HyperX geheugen wel werd ondersteund door de P5B Deluxe, maar ik kon er nog steeds niet uit opmaken of het 4GB ging ondersteunen of niet :(.

Maar goed: zodra ik alles up and running heb zal ik het hier gaan posten :).
Pagina: 1