[ARC-1170] OS schijf op RAID kaart of op Moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:46
Mijn probleem (short version): Wat zijn de voor en nadelen als ik m'n OS schijf aansluit op m'n RAID kaart en daar vanaf boot?

Hardware:
  • SuperMicro H8SSL-i
  • AMD 64 3200+
  • 2x 1GB Kingston geheugen
  • WD1500 Raptor (OS drive zit niet op ARC-1170)
  • Areca ARC-1170
  • 8x WD40000YR (RAID5)
Mijn probleem (long version): MS Windows 2003 64-bit hangt zodra ik meer dan een paar GB (in totaal) van m'n Raptor kopieer of als ik software ga draaien. M'n RAID5 array is via het netwerk gewoon benaderbaar, als ik echter aan de slag ga met data op de Raptor, waar het OS op draait, dan hangt m'n server na het kopieren van enkele GBs. Of dit nu over het netwerk gaat of naar de RAID5 array maakt niets uit.. Ook als ik software, dat geinstalleerd is op de Raptor, draai dan blijft de server hangen (denk aan VMware Server, torrents of newsgroups).

Nu kan dat aan een aantal zaken liggen:
  • Ik heb volgens mij heel lang de BIOS niet geupdate van het moederbord (if ever).
  • OS installatie is niet ideaal (zie note 1).
  • Raptor is misschien niet heel (meer).
  • Moederbord (of ander onderdeel) is misschien niet heel (meer) of niet compatible met een SATA/Raptor schijf.
Morgen ochtend haal ik de schijf uit m'n fileserver en hang ik aan m'n eigen PC om wat data veilig te stellen. Daarna zal ik de BIOS van de SuperMicro H8SSL-i updaten, het OS 'schoon' installeren en de nieuwste drivers gebruiken. Ergens half mei zal ik nog een Raptor tot m'n beschikking hebben, een andere processor en nog wat geheugen (beide werken 100%) om eventuele hardware problemen als oorzaak te kunnen elimineren.

Nu zit ik me dus af te vragen waarom ik m'n Raptor niet gewoon aansluit op de ARC-1170 en daar het OS op installeer. Ik weet dat het geen goed idee is om een OS te installeren op een RAID5 partitie, daarom heb ik gekozen om een aparte (snelle) schijf te gebruiken voor m'n OS. Maar ik lees net dat ik ook een 1-schijf RAID0 array op de ARC-1170 kan aanmaken, daar zou ik dan gewoon vanaf kunnen booten (ondersteunt de RAID kaart).

Ik zie de volgende voordelen:
  • Geen/minder problemen met de Raptor <-> Moederbord.
  • Data tussen RAID0 array en RAID5 array zal sneller verplaatst worden (gok i zo).
Ik zie de volgende nadalen:
  • Mogelijke bottleneck met het moederbord dmv. het PCI-X slot (hoewel ik dit ten zeerste betwijfel).
  • Neemt een slot in beslag op de RAID kaart (is niet echt een probleem aangezien ik er 24 heb en er maar twintig schijfen in m'n kast passen).
Ik heb hier verder geen ervaring mee of kennis over (OS draaien via een RAID kaart waar ook al een ander RAID array op draait), misschien dat iemand hier watlicht op kan schijnen.

Note1: In onderstaande topic heb ik nogal wat kuren moeten uithalen om m'n probleempje op te lossen, daarna niet echt een nette herinstallatie gedaan.
[Areca ARC-1170] Volume groter dan 2TB probleem

• John2B
  • Laatst online: 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Om een enkele disk aan een Areca aan te sluiten hoef je geen RAID0 aan te maken, maar gewoon kiezen voor "Create Pass Through" disk
Cergorach schreef op zondag 15 april 2007 @ 23:06:
Mijn probleem (long version): MS Windows 2003 64-bit hangt zodra ik meer dan een paar GB (in totaal) van m'n Raptor kopieer of als ik software ga draaien. M'n RAID5 array is via het netwerk gewoon benaderbaar, als ik echter aan de slag ga met data op de Raptor, waar het OS op draait, dan hangt m'n server na het kopieren van enkele GBs. Of dit nu over het netwerk gaat of naar de RAID5 array maakt niets uit.. Ook als ik software, dat geinstalleerd is op de Raptor, draai dan blijft de server hangen (denk aan VMware Server, torrents of newsgroups).
Je draait toch niet met Areca driver 1.20 die dit probleem wat je beschrijft veroorzaakt, ga voor 1.02 of nog beter voor de STORPORT driver mits je eerst de STORPORT bug in Windows fixed met de Hotfix daarvoor:

The updated Storport storage driver, version 5.2.3790.274, fixes various Storport-related problems in Windows Server 2003

http://faq.areca.com.tw/modules/smartfaq/faq.php?faqid=228

[ Voor 80% gewijzigd door John2B op 16-04-2007 01:05 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou die Raptor gewoon op de Areca-controller aansluiten. Is ook sneller vanwege de cache op de controller.

Vanuit het oogpunt van prestaties kun je net zo goed booten vanaf een RAID 5-array. Het is wel nuttig zijn om data en de bootpartitie fysiek te scheiden.

[ Voor 41% gewijzigd door Femme op 16-04-2007 11:40 ]

• Cergorach
  • Laatst online: 13:46
John & Femme, bedankt voor de snelle replies! Ik ga er nu pas mee aan de slag (had die zelfde nacht een nare reactie van iets dat ik gegeten had).

Ik heb net eerst de SCSIport driver gedeinstalleert (+reboot) en vervolgens de STORport driver geinstalleert (+reboot). Vervolgens probeer ik 4.5GB te kopieren van Raptor naar RAID5, en vervolgens blijft het systeem weer hangen.

Ik gebruik Windows 2003 (64bit) met SP1, daar heeft de STORport bug geen betrekking op volgens het MS artikel.

Ik heb de niewste STORport driver gedownload van de ARECA site: arcs64_V6.20.00.14_70322.zip
Ik gebruik vervolgens arcvdev.inf (en niet oemsetup.inf).

Heeft het zin om de oemsetup.inf te proberen? (ik heb geen flauw idee wat het verschil tussen de twee is)

Ik zal vandaag en morgen de Raptor aan de ARECA hangen en voorzien van een nieuwe install.