Mijn probleem (short version): Wat zijn de voor en nadelen als ik m'n OS schijf aansluit op m'n RAID kaart en daar vanaf boot?
Hardware:
Nu kan dat aan een aantal zaken liggen:
Nu zit ik me dus af te vragen waarom ik m'n Raptor niet gewoon aansluit op de ARC-1170 en daar het OS op installeer. Ik weet dat het geen goed idee is om een OS te installeren op een RAID5 partitie, daarom heb ik gekozen om een aparte (snelle) schijf te gebruiken voor m'n OS. Maar ik lees net dat ik ook een 1-schijf RAID0 array op de ARC-1170 kan aanmaken, daar zou ik dan gewoon vanaf kunnen booten (ondersteunt de RAID kaart).
Ik zie de volgende voordelen:
Note1: In onderstaande topic heb ik nogal wat kuren moeten uithalen om m'n probleempje op te lossen, daarna niet echt een nette herinstallatie gedaan.
[Areca ARC-1170] Volume groter dan 2TB probleem
Hardware:
- SuperMicro H8SSL-i
- AMD 64 3200+
- 2x 1GB Kingston geheugen
- WD1500 Raptor (OS drive zit niet op ARC-1170)
- Areca ARC-1170
- 8x WD40000YR (RAID5)
Nu kan dat aan een aantal zaken liggen:
- Ik heb volgens mij heel lang de BIOS niet geupdate van het moederbord (if ever).
- OS installatie is niet ideaal (zie note 1).
- Raptor is misschien niet heel (meer).
- Moederbord (of ander onderdeel) is misschien niet heel (meer) of niet compatible met een SATA/Raptor schijf.
Nu zit ik me dus af te vragen waarom ik m'n Raptor niet gewoon aansluit op de ARC-1170 en daar het OS op installeer. Ik weet dat het geen goed idee is om een OS te installeren op een RAID5 partitie, daarom heb ik gekozen om een aparte (snelle) schijf te gebruiken voor m'n OS. Maar ik lees net dat ik ook een 1-schijf RAID0 array op de ARC-1170 kan aanmaken, daar zou ik dan gewoon vanaf kunnen booten (ondersteunt de RAID kaart).
Ik zie de volgende voordelen:
- Geen/minder problemen met de Raptor <-> Moederbord.
- Data tussen RAID0 array en RAID5 array zal sneller verplaatst worden (gok i zo).
- Mogelijke bottleneck met het moederbord dmv. het PCI-X slot (hoewel ik dit ten zeerste betwijfel).
- Neemt een slot in beslag op de RAID kaart (is niet echt een probleem aangezien ik er 24 heb en er maar twintig schijfen in m'n kast passen).
Note1: In onderstaande topic heb ik nogal wat kuren moeten uithalen om m'n probleempje op te lossen, daarna niet echt een nette herinstallatie gedaan.
[Areca ARC-1170] Volume groter dan 2TB probleem