[Areca ARC-1170] Volume groter dan 2TB probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Goede middag,

Mijn probleem (short version): MS Windows 2003 64-bit wordt onstabiel (als in loopt vast) zodra ik de Areca drivers installeer.

Hardware:
SuperMicro H8SSL-i
AMD 64 3200+
2x 1GB Kingston geheugen
WD1500 Raptor
Areca ARC-1170
8x WD40000YR (RAID5)

Mijn probleem (long version): Mijn Fileservertje draaide een aantal maanden met maar vier WD40000YR schijven, een ARC-1170 en ipv. een Raptor een oudere WD12000 (IDE) als systeem schijf. Hier stond Windows XP 32-bit (nederlands) op, dit draaide, echter de installatie was behoorlijk gaar omdat ik de schijf uit een oud werkstation had getrokken en vol met troep stond (en nederlands, yuk!). Toen der tijd nooit rekening gehouden met een volume limiet van 2TB. Vorige week heb ik er vier WD40000YR schijven bij geprikt, netjes de RAID5 uitgebreid naar 8x400GB, daarna de volume vrolijk naar 2800GB. Onder m'n oude OS waren de partities nog wel benaderbaar echter in schijfbeheer niet meer beschikbaar en dus ook de partities niet meer in te stellen, na de handleiding door te hebben gelezen is mij ook duidelijk waarom dat is. Onder WinXP 32-bit is er slechts een 2TB Volume beschikbaar, dit is wel te omzijlen dmv. een workaround. Deze work around lijkt echter alleen te werken als je dat doet bij een nieuwe Volume en niet bij een al bestaande Volume. Een alternatief is een 64-bit besturings systeem gebruiken of Windows 2003 SP1.

Van het weekend dus aan de slag gegaan met m'n nieuwe WD15000 Raptor, niet op de raid kaart geprikt, maar netjes op het moederbord.
  • Windows 2003 64-bit geinstalleerd, plus alle updates, moederbord en areca drivers geinstalleerd. Werkt, maar na enige tijd reageert eerst de desktop niet meer en enige tijd later ook de muis niet meer, het enige dat helpt is een harde reboot.
  • Windows XP Pro 64-bit geinstalleerd, plus alle updates, moederbord en areca drivers geinstalleerd. Werkt, maar na enige tijd reageert eerst de desktop niet meer en enige tijd later ook de muis niet meer, het enige dat helpt is een harde reboot.
  • Windows XP Pro 32-bit geinstalleerd, plus alle updates, moederbord en areca drivers geinstalleerd. Werkt, maar na enige tijd reageert eerst de desktop niet meer en enige tijd later ook de muis niet meer, het enige dat helpt is een harde reboot.
  • Windows 2003 64-bit geinstalleerd, plus alle updates, moederbord en geen areca drivers geinstalleerd. Werkt voorzover goed, ligt volgens mij aan de drivers van de areca raid kaart in combinatie met het feit dat m'n volume niet helemaal lekker is
Ik heb nu de volgende vragen:
  1. Komt iemand dit bekend voor? Zo ja wat kan ik er aan doen om dit op te lossen?
  2. Kan ik m'n volume op de raid set aanpassen naar een volume die wel fatsoenlijk benaderbaar is onder windows?
  3. Heeft er iemand nog een ander goed idee of tip?
Ik hoop dat ik met m'n oude systeem schijf nog de raid set fatsoenlijk kan benaderen en vervolgens de 1TB+ aan data kan leegtrekken naar andere schijfen, dit is zeker niet iets waar ik op zit te wachten, maar als het niet anders kan dan moet 't maar...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zich werkt Windows dus wel direct met de >2TB volume, maar je krijgt een tijdje na de installatie van de Areca drivers last van hangers? Kun je in de tussentijd wel bij de volume komen?

De 32bits XP kent inderdaad een 2TB limitatie. Er is 1 manier om deze te omzeilen: de bestaande partitie converteren naar een dynamische volume en kiezen voor de Volume Uitbreiden optie. Maar ik weet eigenlijk niet of dit wel op één virtuele schijf van >2TB werkt .. Anders zou je de array kunnen splitsen in tweemaal RAID5 arrays en deze eventueel spannen.

• Cergorach
  • Nu online
BalusC schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:46:
Op zich werkt Windows dus wel direct met de >2TB volume, maar je krijgt een tijdje na de installatie van de Areca drivers last van hangers? Kun je in de tussentijd wel bij de volume komen?
Ja, ik krijg inderdaad een tijdje na installatie van drivers last van hangers. Ik kan tussentijds wel gewoon bij de partiites komen (kan gewoon files benaderen), zie deze ook in diskmanager. Vreemd was wel dat ik twee delen ongepationeerde ruimte zag [F:500GB; G:500GB; H:117GB; 967GB; 547GB].
De 32bits XP kent inderdaad een 2TB limitatie. Er is 1 manier om deze te omzeilen: de bestaande partitie converteren naar een dynamische volume en kiezen voor de Volume Uitbreiden optie. Maar ik weet eigenlijk niet of dit wel op één virtuele schijf van >2TB werkt .. Anders zou je de array kunnen splitsen in tweemaal RAID5 arrays en deze eventueel spannen.
Zou ik wel willen doen, maar na het feit werkt het dus niet onder 32-bit want ik krijg niet de optie opm de volume te converteren naar een dynamische volume onder windows (nadat ie dus al over de 2TB heen is gegaan).

[ Voor 34% gewijzigd door Cergorach op 23-05-2006 22:10 ]

Verwijderd

Misschien klink ik wat simpel, maar ben je niet te vreden te stellen met twee volumes van 1400GB ?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 22:07 . Reden: typo ]

• Cergorach
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:07:
Misschien klink ik wat simpel, maar ben je niet te vreden te stellen met twee volumes van 1400GB ?
Tuurlijk, waren het niet dat de volume nu al 2800GB is en ik niet de mogelijkheid krijg in de RAID software om dit aan te passen. Volgens mij kan ik dat niet aanpassen na het feit (please prove me wrong).

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Major Carnage

waki miko Reimu

Ik heb een dergelijke operatie enige tijd terug uitgevoerd, en mijn conclusie was dat het niet te doen is zonder heel die partitie om zeep te helpen en opnieuw aan te maken.

Voor een >2 TB volume heb je een andere volumeindeling nodig om XP het te laten snappen. Op zich ziet hij de schijf wel, maar alleen het deel tot 2 tb is bruikbaar. (plaatje, let niet op de belabberde indeling; dit was tijdens de recoveryactie :))
Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven en de heel zooi gebackupped op wat andere schijven en de hele handel opnieuw ingedeeld.

Overigens kon onder XP32 heel de schijf niet benaderd worden zonder speciaal schijfbeheer cq recovery programma, de 64 bit versie en win2003 hadden er niet zo'n probleem mee om het deel onder de 2TB te gebruiken.

Hier nog een linkje naar de >2TB volumes manual van Areca zelf, met enige tips over de te kiezen methode van indeling van de partitie (ik ben voor de 'for windows' methode gegaan omdat XP64 niet zo lekker liep) Nog een extra nadeel van de 'for windows' mode is dat geen enkel recoveryprogramma de indeling snapt, dus bij calamiteiten heb je pech gehad..

[ Voor 5% gewijzigd door Major Carnage op 23-05-2006 23:26 ]

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

• John2B
  • Laatst online: 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Als ik het goed begrijp heb je dus een bestaande volume uitgebreid naar een partitie groter dan 2TB. Het is niet mogelijk een bestaande volume op basis van een "for windows" volume te converteren. Uitbreiden van een bestaand volume kan alleen op basis van LBA64.

De handleiding van 2TB staat op de Areca CD Rom of online op de FTP site

FTP Uunet Ovet2TB ZIP

Online 2TB limit manual

1. For Windows : it change the sector size from default 512 to 4k. the maximum volume capacity up to 16TB. This option works under Windows platform only. and it CAN NOT be converted to Dynamic Disk, because 4k sector size is not a standard format.

2. LBA 64 : this option use 16 byte CDB instead of 10byte. The maximum volume capacity up to 512TB.

This option works on different OS which supports 16byte CDB. such as :
Windows 2003 with SP1
Linux kernel 2.6.x or latter
FreeBSD 5.2.1 or latter

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Cergorach
  • Nu online
Guys ik heb de guide gelezen. Maar dat helpt nu een beetje weinig na het feit dat ik al de volume groter heb gemaakt dan 2TB. Ik kan nu nog maar bitter weinig aanpassen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kun je geen schijven uit de array verwijderen en de array herbouwen? Dat moet een Areca toch wel kunnen lijkt me.

• Cergorach
  • Nu online
BalusC schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:24:
Kun je geen schijven uit de array verwijderen en de array herbouwen? Dat moet een Areca toch wel kunnen lijkt me.
Weet ik niet. En als ik het niet zeker weet, dan vind ik dat behoorlijk riskant...

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Waar houd je je backups op bij dan? Dan zou ik zeggen draai een nieuwe backup, rebuild de array en zet de backup in delen terug.

• Cergorach
  • Nu online
ikbensander schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:09:
Waar houd je je backups op bij dan? Dan zou ik zeggen draai een nieuwe backup, rebuild de array en zet de backup in delen terug.
Das een fileservertje thuis, meer dan 1TB aan data op het moment en nog geen backups van het meeste (250 DVDtjes branden is een beetje veel werk). Dus geen backup tapes. Wordt zeer waarschijnlijk een stuk of tien 120GB IDE schijven die ik nog heb liggen als ik geen betere optie tegen kom.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

BalusC schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:24:
Ik wil dit topic niet kapen, maar dit ken ik niet... Bedoel je dat je een harddisk uit de array kunt verwijderen, en dan een rebuild van de array doen? Ik dacht dat je enkel kon rebuilden als je minstens evenveel schijven hebt als voorheen. Dus volgens u gaat ie met een schijf te weinig nog steeds de array herbouwen en verspreiden over de nieuwe kleinere array? Ik snap niet goed hoe dat kan werken eerlijk gezegd. De raid controller gebruikt al de pariteitsdata (er is immers een disk weg), dus de redundancy is er niet meer. Dan kan de controller volgens mij toch onmogelijk de pariteitsverdeling volledig herbouwen naar de kleinere array zonder de aanwezige en nodige pariteitsinformatie te beschadigen? En meerdere schijven tegelijk weg uit een raid 5 array? Dat gaat toch sowieso falikant mis? Kun je hier wat meer info over geven?

Of... bedoel je gewoon een nieuwe array bouwen in de veronderstelling dat de topic starter backups heeft om later terug te zetten?

* mahi is een beetje verward :)

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het omgekeerde van uitbreiden dus. Dat kan in theorie prima :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

nevermind, al gevraagd

[ Voor 101% gewijzigd door ThaHandy op 24-05-2006 21:16 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Je had dus 4x 400GB in RAID5 en dus 1,2TB zonder problemen draaien, je hebt dus daarna 4x 400GB aan deze array toegevoegd. dus een array van effectief 2.8TB.

En toen?
De volume vergroot naar 2.8TB
en daarna de partitie vergroot naar 2.8TB?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Cergorach
  • Nu online
John2B schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 21:45:
Je had dus 4x 400GB in RAID5 en dus 1,2TB zonder problemen draaien, je hebt dus daarna 4x 400GB aan deze array toegevoegd. dus een array van effectief 2.8TB.

En toen?
De volume vergroot naar 2.8TB
en daarna de partitie vergroot naar 2.8TB?
Volume vergroot naar 2.8TB en daarna niets meer. Ik heb trouwens twee partities van 500GB en eentje van ~117GB. In WinXP 32-bit is de gehele volume niet benaderbaar meer, in win2003 64-bit loopt deze niet stabiel genoeg om serieus te beginnen aan het uitbreiden van de partities (naar 5x500GB+eenbeetje).

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als ik even gezellig erbij kan komen met mijn uitdaging:
o ja, ik heb geen areca, maar een rocketraid 2320 (8x sata300 pci-e 4x)

ik zit hiet binnenkort met een vergelijkbaar probleem:
ik heb nu 7x 300GB in raid 5 draaien, dus 1.8TB inzetbaar. zet ik er nou nog een 8e bij kom ik ook over de 2TB heen,
ik gebruik het zo:
C:\ is 10GB en draait 4kb clusters met windows xp 32bit
D:\ is 1.62TB en draait 64kb clusters.

nu ga ik tegen een uitdaging aanlopen gezien 32 bit windows nie verder gaat dan 2TB.

hoe dit op te lossen?
nog een raptortje erbij voor windows?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Cergorach schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 22:37:
[...]

Volume vergroot naar 2.8TB en daarna niets meer. Ik heb trouwens twee partities van 500GB en eentje van ~117GB. In WinXP 32-bit is de gehele volume niet benaderbaar meer, in win2003 64-bit loopt deze niet stabiel genoeg om serieus te beginnen aan het uitbreiden van de partities (naar 5x500GB+eenbeetje).
Ik neem aan dat je de "For Windows" optie heb gekozen om het volume te vergroten naar 2.8TB?

• Cergorach
  • Nu online
Volgens mij wel, maar kan deze instelling nergens terug vinden.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Heb je het wedbased of in de bios gedaan?

Afbeeldingslocatie: http://www.webconnexxion.com/raid/images/2TBLim3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.webconnexxion.com/raid/images/2TBLim4.jpg

Aangezien het van een bestaand volume alleen naar groter dan 2TB via LBA64 zou kunnen vermoed ik dat je die hebt gekozen, dat het dan onstabiel is/wordt is dan ook te verklaren aangezien LBA64 alleen toe te passen is onder Windows 2003 with SP1.

Alleen een 64Bits OS is niet voldoende.

Tevens zou je dan nog het volgende moeten uitvoeren om het af te maken:

If you want to use a partition with greater than 2TB capacity, you need convert this disk to GPT Disk.

Afbeeldingslocatie: http://www.webconnexxion.com/raid/images/2TBLim8.jpg

Maar aangezien je niet duidelijk maakt welke je gekozen hebt durf ik je dit niet te adviseren.

De optie "For Windows" zou ook gekund hebben maar dan ben je je data echt kwijt.

Je zegt:
Cergorach schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:04:
Guys ik heb de guide gelezen. Maar dat helpt nu een beetje weinig na het feit dat ik al de volume groter heb gemaakt dan 2TB. Ik kan nu nog maar bitter weinig aanpassen.
Maar je weet niet wat je nu gekozen hebt?

Ik wil je graag helpen als het mogelijk is, en als ik je niet kan helpen mail ik het verhaal aan Areca support. Maar dan moet ik goed kunnen verwoorden wat je nu gedaan hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door John2B op 26-05-2006 19:22 ]

• Cergorach
  • Nu online
Heb het geregeld via de webclient.

Ik draai nu win 2003 SP1 64-bit.
Net de beta driver geinstalleerd, de partities voorzien van een drive letter, gereboot. Vervolgens heb ik in disk management niet de optie om te kiezen voor GPT Disk. Ik kan wel gewoon de partities door browsen, maar zodra ik probeer te kopieren loopt de boel vast (unresponsive).

Wat ik vreemd vind is dat ik onder m'n oude XP gewoon wel de schijven kon benaderen en de boel was gewoon stabiel. Nu opnieuw m'n oude schijf eringestoken en nu zie ik de Raid config in z'n geheel niet meer terwijl de driver wel is geinstalleerd.

Ik ga het morgen ochtend nog eens met win 2003 SP1 32-bit proberen.

De reden dat ik het niet zeker weet is dat ik er teveel mee bezig ben geweest en al te veel senarios door m'n pan heb laten spoken. Ik sluit ook niet uit dat ik per ongeluk de verkeerde optie gekozen heb.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

the_virus schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 14:47:
als ik even gezellig erbij kan komen met mijn uitdaging:
o ja, ik heb geen areca, maar een rocketraid 2320 (8x sata300 pci-e 4x)

ik zit hiet binnenkort met een vergelijkbaar probleem:
ik heb nu 7x 300GB in raid 5 draaien, dus 1.8TB inzetbaar. zet ik er nou nog een 8e bij kom ik ook over de 2TB heen,
ik gebruik het zo:
C:\ is 10GB en draait 4kb clusters met windows xp 32bit
D:\ is 1.62TB en draait 64kb clusters.

nu ga ik tegen een uitdaging aanlopen gezien 32 bit windows niet verder gaat dan 2TB.

hoe dit op te lossen?
nog een raptortje erbij voor windows?
De 2320 ondersteund ook LBA64

"64-bit LBA support for over 2TB support" dus raadpleeg de handleiding.

• flippy
  • Niet online

flippy

ik weet dat de kaart het kan, ik kan volgens de heren helpdesk van highpoint "gewoon" een 2e kaart bijplaatsen en mijn array uitbreiden over de 2e kaart. (16 - 1 x 300 = 4.5TB :7 )

mij gaat het erom hoe ik dit kan rondbreien met windows. ik weet al dat xp 32bit standaard dat niet leuk gaat vinden, win2k3 kan het wel maar dan wordt ik weer erg beperkt in programmakeuze, geen BF2 meer dus :'( .

kan xp64bit het wel of gaat dat ook niet lekker?

ik weet vrij zeker dat ik over de 2TB heenkom voordat vista uit is... :O

o ja, ik heb nog een pc met een kleine 1.6TB die ik kan gebruiken voor (tijdelijke) backup, dus partieties opnieuw maken is niet zo'n probleem, duurt alleen ff. (1.5TB copyen gaat best snel maar duurt toch *bleep* lang :z

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Aangezien de 64Bits OS versie niet voldoende schijnt te zijn, omdat Areca expliciet vermeldt dat het OS OOK LBA64 moet ondersteunen, en dus alleen Win2K3 in aanmerking komt.

Tja, kleinere en meerdere partities kan ook, maar dat is geen nieuws ;-(

• flippy
  • Niet online

flippy

dus ik kan wel achter de 1.8tb partitie een nieuwe partitie neerzetten zonder ik problemen krijg?

* flippy gaat toch eens kijken naar linux _/-\o_

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

the_virus schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:06:
dus ik kan wel achter de 1.8tb partitie een nieuwe partitie neerzetten zonder ik problemen krijg?

* John2B gaat toch eens kijken naar linux _/-\o_
De partitie mag de 2TB niet overschrijden, het aantal partities 1.8TB maakt niet uit.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
@ the_virus: Je kunt natuurlijk ook altijd overwegen om je storage over te brengen naar een fileserver en daar Win2K3 of Linux op te gaan draaien :)

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Cergorach schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:02:
Heb het geregeld via de webclient.

Ik draai nu win 2003 SP1 64-bit.
Net de beta driver geinstalleerd, de partities voorzien van een drive letter, gereboot. Vervolgens heb ik in disk management niet de optie om te kiezen voor GPT Disk. Ik kan wel gewoon de partities door browsen, maar zodra ik probeer te kopieren loopt de boel vast (unresponsive).

Wat ik vreemd vind is dat ik onder m'n oude XP gewoon wel de schijven kon benaderen en de boel was gewoon stabiel. Nu opnieuw m'n oude schijf eringestoken en nu zie ik de Raid config in z'n geheel niet meer terwijl de driver wel is geinstalleerd.

Ik ga het morgen ochtend nog eens met win 2003 SP1 32-bit proberen.

De reden dat ik het niet zeker weet is dat ik er teveel mee bezig ben geweest en al te veel senarios door m'n pan heb laten spoken. Ik sluit ook niet uit dat ik per ongeluk de verkeerde optie gekozen heb.
Het probleem is dat je de volume als >2TB in de Areca hebt geactiveerd en er dus nog een vervolg actie moet komen om het af te maken.

Optie "FOR WINDOWS"
Het instellen van 4K sectorsize (ben je wel je data kwijt)

Optie "LBA64"
Converteren GPT disk (maar begrijp dat je die mogelijkheid niet hebt)

Ik zal een navraag doen bij Areca of hier nog een oplossing voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 29-05-2006 15:58 ]

• Cergorach
  • Nu online
Ik heb hem nu nog steeds op 64-bit draaien, ben nu voorzichtig aan files aan het veilig stellen. Het gaat nu per 600-700MB per kopieer actie, meer dan dat en hij loopt vast, na x aantal kopieer acties loopt het systeem alsnog vast. Dit gaat verre van vlot, maar nog altijd sneller om al m'n werk overnieuw te doen...

Thanks alvast voor je navraag bij Areca (zoals ik al eens eerder heb gezegd, je levert super service)!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Areca supprt:

The volume expansion process can't be reversed.

Met andere woorden, red wat er te redden is en begin met een schone lei (Volume)

• Cergorach
  • Nu online
John2B schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 09:12:
Areca supprt:

The volume expansion process can't be reversed.

Met andere woorden, red wat er te redden is en begin met een schone lei (Volume)
Ack! Zal me leren ;-)
Thanks!

• flippy
  • Niet online

flippy

AK47 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:58:
@ the_virus: Je kunt natuurlijk ook altijd overwegen om je storage over te brengen naar een fileserver en daar Win2K3 of Linux op te gaan draaien :)
dan gaat het hele idee van op eigen pc alle data in eigen beheer (plus stukje snelheid) toch weer het raam uit, ik wil bf2 met 200mb/s kunnen laden, en ik ben nu ook beyig met hdtv .ts bestanden van 18gb per stuk, en dan is dat toch wel fijn als je zelf een beetje rappe raid hebt :P

Pagina: 1