Goede middag,
Mijn probleem (short version): MS Windows 2003 64-bit wordt onstabiel (als in loopt vast) zodra ik de Areca drivers installeer.
Hardware:
SuperMicro H8SSL-i
AMD 64 3200+
2x 1GB Kingston geheugen
WD1500 Raptor
Areca ARC-1170
8x WD40000YR (RAID5)
Mijn probleem (long version): Mijn Fileservertje draaide een aantal maanden met maar vier WD40000YR schijven, een ARC-1170 en ipv. een Raptor een oudere WD12000 (IDE) als systeem schijf. Hier stond Windows XP 32-bit (nederlands) op, dit draaide, echter de installatie was behoorlijk gaar omdat ik de schijf uit een oud werkstation had getrokken en vol met troep stond (en nederlands, yuk!). Toen der tijd nooit rekening gehouden met een volume limiet van 2TB. Vorige week heb ik er vier WD40000YR schijven bij geprikt, netjes de RAID5 uitgebreid naar 8x400GB, daarna de volume vrolijk naar 2800GB. Onder m'n oude OS waren de partities nog wel benaderbaar echter in schijfbeheer niet meer beschikbaar en dus ook de partities niet meer in te stellen, na de handleiding door te hebben gelezen is mij ook duidelijk waarom dat is. Onder WinXP 32-bit is er slechts een 2TB Volume beschikbaar, dit is wel te omzijlen dmv. een workaround. Deze work around lijkt echter alleen te werken als je dat doet bij een nieuwe Volume en niet bij een al bestaande Volume. Een alternatief is een 64-bit besturings systeem gebruiken of Windows 2003 SP1.
Van het weekend dus aan de slag gegaan met m'n nieuwe WD15000 Raptor, niet op de raid kaart geprikt, maar netjes op het moederbord.
Mijn probleem (short version): MS Windows 2003 64-bit wordt onstabiel (als in loopt vast) zodra ik de Areca drivers installeer.
Hardware:
SuperMicro H8SSL-i
AMD 64 3200+
2x 1GB Kingston geheugen
WD1500 Raptor
Areca ARC-1170
8x WD40000YR (RAID5)
Mijn probleem (long version): Mijn Fileservertje draaide een aantal maanden met maar vier WD40000YR schijven, een ARC-1170 en ipv. een Raptor een oudere WD12000 (IDE) als systeem schijf. Hier stond Windows XP 32-bit (nederlands) op, dit draaide, echter de installatie was behoorlijk gaar omdat ik de schijf uit een oud werkstation had getrokken en vol met troep stond (en nederlands, yuk!). Toen der tijd nooit rekening gehouden met een volume limiet van 2TB. Vorige week heb ik er vier WD40000YR schijven bij geprikt, netjes de RAID5 uitgebreid naar 8x400GB, daarna de volume vrolijk naar 2800GB. Onder m'n oude OS waren de partities nog wel benaderbaar echter in schijfbeheer niet meer beschikbaar en dus ook de partities niet meer in te stellen, na de handleiding door te hebben gelezen is mij ook duidelijk waarom dat is. Onder WinXP 32-bit is er slechts een 2TB Volume beschikbaar, dit is wel te omzijlen dmv. een workaround. Deze work around lijkt echter alleen te werken als je dat doet bij een nieuwe Volume en niet bij een al bestaande Volume. Een alternatief is een 64-bit besturings systeem gebruiken of Windows 2003 SP1.
Van het weekend dus aan de slag gegaan met m'n nieuwe WD15000 Raptor, niet op de raid kaart geprikt, maar netjes op het moederbord.
- Windows 2003 64-bit geinstalleerd, plus alle updates, moederbord en areca drivers geinstalleerd. Werkt, maar na enige tijd reageert eerst de desktop niet meer en enige tijd later ook de muis niet meer, het enige dat helpt is een harde reboot.
- Windows XP Pro 64-bit geinstalleerd, plus alle updates, moederbord en areca drivers geinstalleerd. Werkt, maar na enige tijd reageert eerst de desktop niet meer en enige tijd later ook de muis niet meer, het enige dat helpt is een harde reboot.
- Windows XP Pro 32-bit geinstalleerd, plus alle updates, moederbord en areca drivers geinstalleerd. Werkt, maar na enige tijd reageert eerst de desktop niet meer en enige tijd later ook de muis niet meer, het enige dat helpt is een harde reboot.
- Windows 2003 64-bit geinstalleerd, plus alle updates, moederbord en geen areca drivers geinstalleerd. Werkt voorzover goed, ligt volgens mij aan de drivers van de areca raid kaart in combinatie met het feit dat m'n volume niet helemaal lekker is
- Komt iemand dit bekend voor? Zo ja wat kan ik er aan doen om dit op te lossen?
- Kan ik m'n volume op de raid set aanpassen naar een volume die wel fatsoenlijk benaderbaar is onder windows?
- Heeft er iemand nog een ander goed idee of tip?