Toon posts:

Afwijkend omvang RAM geheugen in Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 1.756 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo kenners!

Ik heb een nieuw computersysteem gekocht waar 4 GB DDRII SDRAM geheugen inzit. Dit is onderverdeeld in 4 modules van ieder 1024 MB. Nou geeft Vista aan dat er 3327 MB aan RAM geheugen inzit, dit staat ook bij het booten. Is dit normaal? :? Naar mijn inziens zou hier 4096 MB moeten staan. Nu lijkt het erop dat er 3x 1024 en 1x 256 inzit. Ik heb de kast open gemaakt en er staat wel 1024 MB op alle modules... Is er misschien een module stuk?

Alvast bedankt!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

werk je met vista x64?

x86 kan de 4GB niet goed beheren, een 64-bits processor kan hier beter mee omgaan.

[ Voor 34% gewijzigd door moser op 14-04-2007 21:28 ]

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, Vista Ultimate 32 bits staat erop, het is wel een AMD X2 64 5000+ processor... Die 32 bits zat er standaard op geinstalleerd... Wat kan ik hier aan doen? Moet ik dan persé met Vista 64 bits gaan werken?

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
moser schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 21:24:
werk je met vista x64?

x86 kan de 4GB niet goed beheren, een 64-bits processor kan hier beter mee omgaan.
je bedoelt vast een 64-bits OS ;)

om je 4GB te gebruiken moet je idd vista 64 bits hebben, check anders dit topic eens ;)

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kan die 4 GB onder windows 32 bit /64 bit eventueel krijgen, als je De memory hole/remapping uitschakeld of insteld in het bios.

Lees eventueel de gebruiksaanwijzing van de mainboard. Daar staat het meestal in , betref 4 Gb probleem. Het kan ook zijn dat de mainboard maximaal 3,5 Gb ondersteund, maar via de memory hole setting kan je dat instellen dat het ook daadwerkelijk 3,5 Gb wordt.

Er is ook nog een optie om windows in PAE (Physical Address Extension (PAE) X86 ) modues te starten via boot.ini file (switch /PAE) Als jou mainboard dit ondersteund.

In windows vista kan je dat namelijk doen, via de opdracht regel> Start > uitvoeren > CMD en dan BCDEDIT /set pae ForceEnable in het venster intypen.

Denk er wel even aan, dat je eerst de gebruikersaccountbeheer UAC uitschakeld en herstart voor dat je dit doet.

Denk er wel aan dat de kans juist groter is om 4 GB te zien onder windows, wanneer de POST-routine uit (Power-On Self-Test) in het begin ook daadwerkelijk 4 GB pakt. Bij het testen van het geheugen.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 21:19:
Hallo kenners!

Ik heb een nieuw computersysteem gekocht waar 4 GB DDRII SDRAM geheugen inzit. Dit is onderverdeeld in 4 modules van ieder 1024 MB. Nou geeft Vista aan dat er 3327 MB aan RAM geheugen inzit, dit staat ook bij het booten. Is dit normaal? :? Naar mijn inziens zou hier 4096 MB moeten staan. Nu lijkt het erop dat er 3x 1024 en 1x 256 inzit. Ik heb de kast open gemaakt en er staat wel 1024 MB op alle modules... Is er misschien een module stuk?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door mysterieworld op 15-04-2007 04:04 ]

Verwijderd

Er stond ook nog een heel stuk inc. uitleg over dit probleem in de MS knowledgebase. Schijnt gedeeltelijk te maken te hebben met het videogeheugen dat ook RAM reserveert.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
mysterieworld schreef op zondag 15 april 2007 @ 03:58:
Je kan die 4 GB onder windows 32 bit /64 bit eventueel krijgen, als je De memory hole/remapping uitschakeld of insteld in het bios.

Lees eventueel de gebruiksaanwijzing van de mainboard. Daar staat het meestal in , betref 4 Gb probleem. Het kan ook zijn dat de mainboard maximaal 3,5 Gb ondersteund, maar via de memory hole setting kan je dat instellen dat het ook daadwerkelijk 3,5 Gb wordt.

Er is ook nog een optie om windows in PAE (Physical Address Extension (PAE) X86 ) modues te starten via boot.ini file (switch /PAE) Als jou mainboard dit ondersteund.

In windows vista kan je dat namelijk doen, via de opdracht regel> Start > uitvoeren > CMD en dan BCDEDIT /set pae ForceEnable in het venster intypen.

Denk er wel even aan, dat je eerst de gebruikersaccountbeheer UAC uitschakeld en herstart voor dat je dit doet.

Denk er wel aan dat de kans juist groter is om 4 GB te zien onder windows, wanneer de POST-routine uit (Power-On Self-Test) in het begin ook daadwerkelijk 4 GB pakt. Bij het testen van het geheugen.

[...]
Dude!

-Er worden door pci devices etc adressen gebruikt. Dit geheugen is normaal dan niet beschikbaar, en kan oplopen tot bijv 1GB
-Met remappen en een 64 bits OS kun je dit geheugen terugkrijgen.
-Met remappen en een 32bits OS met PAE kun je dit geheugen terugkrijgen
-Alleen windows 2003 server heeft een werkende PAE
-Windows xp 32bit en vista 32bit hebben PAE alleen voor DEP.
-Dus met 32bit xp/vista kun je niet aan je "verloren" geheugen komen.
-Daarnaast heeft XP32 en vast ook Vista32 een softwarematige kernel limiet, ergens zo rond de 3.2-3,5 Gb, omdat veel drivers zelfmoord bleken te plegen als er toegang was tot hoge adressen.
-XP64/Vista64 hebben die limiet niet. (omdat de drivers beter op orde zijn)
-Licentietechnisch ondersteunen xp32/vista32 4GB, maar dat zegt dus niks.

Kortom, je hebt dus een hoop limieten:
-De licentie limiet (niks aan te doen)
-De limiet in de 32bits xp/vista kernel, ingesteld voor de veiligheid. (niks aan te doen, nouja, met xp kun je sp1 blijven draaien...)
-De limiet doordat die bios adressen bezet. (wat aan te doen met 64bits OS, of 32bits met PAE)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 15-04-2007 12:08 ]

specs

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dat lijkt me redelijk simpel: terug naar de winkel en vragen om 64- bits Windows Vista omdat het product (nog) niet geheel aan de verwachtingen voldoet. Als je 4 GB in je PC hebt steken, dan verwacht je als gebruiker natuurlijk ook dat die beschikbaar zijn en dat is duidelijk niet het geval met een 32- bits Vista :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Special thanks to Maratropa!

Ik ga morgen meteen de winkel contacten hierover, vind het idd raar dat ze een systeem verkopen wat blijkbaar niet 100% compatible is. Vista 64bits heeft voor de rest geen nadelen t.o.v. Vista 32bits?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Jawel, je kunt geen unsigned drivers gebruiken. Als je geen exotische hardware hebt is dat geen probleem, maar dat weet de winkel normaal gesproken wel.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

GG85

.......

undigned driver gebruiken iszeker wel mogenlijk, goodle maar eens

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de grootste voordelen van een 64bits OS tov een 32bits OS?

• BèR
  • Laatst online: 20-11-2022
Oke, I stand corrected. Het is te regelen, maar je moet er wel iets voor uitzetten in de bootconfig.

Van http://www.techzine.nl/tw...e-uit-bij-Vista-x64.html:
Ga naar Start--->Alle programma's--->Bureau-accessoires--->Uivoeren en typ in cmd, daar vul je het volgende in:

bcdedit.exe -set loadoptions DDISABLE_INTEGRITY_CHECKS

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 17:18:
Wat zijn de grootste voordelen van een 64bits OS tov een 32bits OS?
Moet je even in het Windows sub-forum zoeken, staan een hoop topics op waar alle voor en nadelen duidelijk gegeven worden. Helaas voor jouw was die laatste lijst langer.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 11:57:
Er stond ook nog een heel stuk inc. uitleg over dit probleem in de MS knowledgebase. Schijnt gedeeltelijk te maken te hebben met het videogeheugen dat ook RAM reserveert.
Ik ben erg nieuwsgierig naar dit stukje, waar kan ik dat vinden? Kan me er namelijk in vinden dat Vista het niet ondersteunt, maar waarom zie ik hem dan ook niet in de BIOS? Het mb ondersteunt tenslotte tot 8 GB.

• Harm
  • Niet online
Omdat je BIOS niet tot zover kan tellen? [/wilde gok]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 19:05:
[...]

Ik ben erg nieuwsgierig naar dit stukje, waar kan ik dat vinden? Kan me er namelijk in vinden dat Vista het niet ondersteunt, maar waarom zie ik hem dan ook niet in de BIOS? Het mb ondersteunt tenslotte tot 8 GB.
Volgens mij is dat gewoon het "devices pakken address-space" verhaal. devices zoals een videokaart reserveren adresruimte, die dan niet door je bios voor je ram gebruikt kan worden. En daar is dat "remappen" voor, die mapt de adressen naar hogere regionen, maar daar moet je wel een 64bits OS voor hebben, of werkende PAE.

Als je remappen aan hebt staan dan zou je in de bios wel alles moeten kunnen zien...den'k.

specs

Verwijderd

/edit: stond in verkeerde topic :X

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 14:14 . Reden: stond in verkeerde topic, sorry :$ ]

Pagina: 1