Computer PSU ombouwen tot regelbare 12v voeding, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Ik begin het prutsen en solderen een beetje te ontdekken als hobby en tot nu toe gaat het me goed af. Maar voor veel dingen merk ik dat het prettig is om een regelbare voeding te hebben om buiten de PC om wat dingen te testen (verlichting, fans, modelbouwdingetjes...) :)

Nu heb ik nog diverse AT- en ATX-voedingen liggen die ik wellicht zou kunnen ombouwen. Maar voordat ik zomaar wat draden aan elkaar ga knopen, zou ik wel eens willen weten of meer mensen zoiets hebben gedaan. Erg moeilijk kan het niet zijn, het kastje wat ombouwen, draden wegwerken, potmeter erachter, een plus- en minaansluiting erin boren... d:)b

Maar hoe zit het met max. ampères per lijn, moet ik alle 12v lijnen combineren om zo de voeding te verzwaren... Kijk dan blijkt dus dat ik te newbie ben wat betreft electronica en ik het liefst eerst wat erover zou lezen. Maar aangezien PSU/voeding voor beide apparaten (computervoeding en prutsvoeding) worden gebruikt, heb ik geen goede GoTsearch/Google zoekwoorden.

Dus ik hoop dat jullie iets weten.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Deze link zal je al een stuk verder helpen :)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Bedankt!!

Zeker het lezen waard, al wordt hier:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/45580/1 (toch nog wat zoekwoorden gevonden)

het volgende gesuggereerd:
Het recept voor een ATX voeding:
Raam open.
ATX voeding eruit
Raam dicht.
Beter van niet dus :) De plaatselijke electroboer (www.okaphone.nl) heeft dit apparaatje staan voor 34,95:

Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/PS12015.jpg

Het goedkoopste model, maar voor mij perfect. Scheelt gezeik en is ook erg veilig.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Daar zul je ook ver mee komen jah. Die 1,5A lijkt me ook wel genoeg voor de meeste toepassingen. Ik gebruik zelf een voeding die max 500mA kan leveren, en dat is toch vaak te weinig.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
* SA007 heeft een tijd geklooit met atx voedingen, als je het budget hebt, koop een goede regelbare voeding, verdient zichzelf driedubbel terug.

ATX voedingen hebben een aantal fikse nadelen:
- Totaal niet kortsluitbestendig, overleven het regelmatig niet...
- Moet een minimale load aan, anders gaan ze flink oscileren/foute voltages geven.
- Als je het regelbaar wil hebben moet je in de voeding gaan sleutelen (kan je ~15 procent mee halen) of je moet weer een externe regelaar aan hangen, die kunnen of weining vermogen trekken, of zijn best duur of complex.

Een beetje regelare (lab)voeding kost niet zoveel, zelf heb ik een erg goede staan tegenwoordig (4 regebare spanningen (2x 0-30V/5A +3-6V/3A + 8-15V/1A) welke allemaal floating zijn, dus kan er alle kanten mee op. Wel best duur ding tho' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01-2024
ik heb 2 jaar geleden ook een 200watt at voeding omgebouwd (gebruik makende van de weerstanden als belasting), werkt tot op heden nog steeds perfect! kan constant 12A leveren op 12V, kortsluitbeveiligd.

mijn toepassingen: laden van batterijpacks bij het modelracing, soms 2 laders tegelijk aan elk 5,5A.
als je een voeding in de winkel koopt van 12A zal je ook wel weten aan welke prijs.
wat kost dit systeem, 2€???
4 vermogenweerstanden uit recup en 3 bananestekkers.

alleen zul je dit niet kunnen regelen in spanning & ampères...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 14:10
Waarom een ATX voeding? Heb je echt meer dan 1A nodig om mee te prutsen?

Ik zou eerder aanraden een gewoon (regelbaar, gestabiliseerd) voedingsblokje te nemen waarbij je niets moet aanpassen, of anders een stroomadapter van een of ander kapot toestel (Linksys: 12V 1A, laptops 15-19V enkele A) met een LM317 achter om de spanning te regelen.
Het belangrijkste van een goede labovoeding mankeert dan nog steeds: stroombegrenzing, maar het is toch al handiger en veiliger (200W is geen gezond vermogen om op een kleine printboard op te stoken; zelfs met een 500mA voedingske kun je een transistor al in een fractie van een seconde doen knallen en in stukskes vliegen) dan een ATX voeding.
Pagina: 1