Dualboot Ubuntu en Vista werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Allereerst zal ik wat info geven over mijn schijfindeling:

Op de volgende array is Windows XP geinstalleerd (het is één partitie):
schijf 1: Maxtor 120GB SATA (raid0)
schijf 2: Maxtor 120GB SATA (raid0)

Op deze schijf wil ik Ubuntu installeren (er staat één partitie op van 250GB NTFS, de rest formateer ik tijdens de installatie als EXT3 en SWAP):
schijf 3: Seagate 320GB SATA

Ik besloot vanmiddag om Ubuntu 6.10 te installeren in een dualboot configuratie met XP. Omdat er nogal wat problemen zijn met Linux i.c.m. mijn P5B moederbord (de JMicron raid controller waarop de dvd-rom zit herkent hij niet in de huidige kernels) heb ik de 6.10 x64 alternate install cd gebruikt om te installeren (deze zou moeten werken i.c.m. de JMicron controller). Tijdens de installatie vraagt de partitiemanager me welke schijf ik wil gebruiken. Hier kies ik uiteraard voor de lege partities op de 320GB schijf. Deze worden vervolgens netjes geformatteerd als EXT3 en SWAP. De installatie van Ubuntu verloopt goed totdat ik de 1e keer wil booten.

Wanneer ik de pc opnieuw start, wordt echter gewoon XP geladen! Ik zie geen blauw scherm van GRUB o.i.d. Ik heb al geprobeerd om in het BIOS de 320GB schijf als primary boot te gebruiken maar dit resulteert in een "operating system not found" error (zoiets dan).

Kan iemand me hiermee helpen?

edit: in de search vond ik nog het volgende soortgelijke topic maar daar word ik ook niet veel wijzer van: [Ubuntu] Hardeschijf en boot probleempjes

[ Voor 6% gewijzigd door Janssen op 12-04-2007 21:33 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Je moet in ieder geval een menu krijgen met grub of lilo (een keuze voor welk OS je laden wilt); indien je die niet krijgt moet je dat alsnog zien te installeren, op je primary schijf in de MBR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59

Bravo

Second Best

Het kan ook zijn dat je gewoon de verkeerde harde schijf als eerste opstart waar geen MBR op staat. Ik heb dit probleem ook gehad, de MBR was aan het begin van mijn derde schijf terecht gekomen (vraag me niet waarom). De bootvolgorde aanpassen zodat de derde schijf als eerste wordt opgestart en voila het werkte bij mij.

bij mij is/was de derde schijf wel helemaal voor Ubuntu beschikbaar

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Is het nu XP of Vista (of allebei?) ;) Ik vrees ook dat grub ergens op een verkeerde MBR terecht is gekomen. Zie ook [Ubuntu 6.10/Grub] Dual grub?.

[ Voor 63% gewijzigd door Jouke74 op 13-04-2007 11:06 ]

"That was left handed..." - JJH