[Ubuntu 6.10/Grub] Dual grub?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 10:41

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een grub probleem, maar waar ik het moet zoeken durf ik niet precies te zeggen. Er zijn diverse websites en topics die problemen met de Grub behandelen, maar onderstaand probleem kan ik er helaas niet in terug vinden.

Wat heb ik gedaan:
Ubuntu versie 6.10 geinstalleerd, deze heb ik op de lokatie gezet van de fedora 4 installatie. Aangezien Ubuntu minimaal 2 partities nodig heeft, heb ik hem dat gegeven.
Lang verhaal kort samengevat: Oude linux lokatie geresized, gesplitst en daarna geformatteerd. Daarna linux ubuntu erop gezet.

So far so good.
Echter als ik de machine herstart blijft de opstartprocedure hangen bij de Grub. Ik krijg dan de mooie notatie: Grub.>

Als ik hier een root (hd0,0) geef krijg ik een melding dat hij de partitie niet herkend. Een setup geeft dat hij de partitie niet kan mounten, wat echter niet geheel onverwacht is, aangezien hij de andere partities niet herkend. (overigens krijg ik deze melding bij alle partities, ook waarvan de grub de partitie wel herkend: in dit geval alleen de linux partities)

Als ik dan opnieuw opstart en dan via de CD aangeef dat ik in de eerste partitie wil opstarten (welke tot de keuzemogelijkheden behoort), dan krijg ik wel direct een grub met het gewenste keuzemenu voor welk OS ik wil opstarten. (De betreffende OS'en hangen er ook daadwerkelijk achter en starten dan goed op)

Ik kan dus alleen nog maar met de installatie cd van linux correct opstarten.En dit geld helaas dus voor beide OS'en

Bij Fedora werkte de Grub goed en het zou mij niks verbazen als ik nu twee Grubs heb: een die verwijst naar de oude fedorea installatie en nu dus naar niks verwijst en als eerste wordt gestart, en de ander die pas na tussenkomst van de installatie-cd kan worden gestart. Maar dit is slechts een aanname

Herinstallatie van Ubuntu heeft ook niks geholpen.

De installatie zelf is verder goed verlopen en linux is (met behulp van de cd) ook op te starten.

Andere wetenswaardigheden:
WinOS: XP -> NTFS schijfindeling
Harde schijven: 1x Sata (hierop zijn beide OS'en geinstalleerd dmv partities) en 1x IDE schijf (bevat geen systeembestanden, puur voor dataopslag.)

Wie kan mij hiermee helpen?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
2 Grubs inderdaad. Heb ik ook gehad met Windows plus en Fedora als try-out en vervolgens Ubuntu. Kan je in de BIOS de volgorde van booten van je hardeschijven omdraaien? Dat hielp bij mij namelijk prima en is de eenvoudigste oplossing.

Ubuntu heeft de Grub naar de verkeerde HD geschreven (data disk, HD0). M.a.w. je hebt nu op HD1 (systeem disk) een Grub die nog verwijst naar Fedora, maar het systeem kan niet worden opgestart omdat die er niet meer is. En je hebt je data schijf met de juiste tweede Grub (HD0), maar die wordt
standaard niet opgestart door de BIOS...

Puinruimen:
Om de oude Fedora grub te verwijderen van je systeem kan je Fixmbr (windows rescue) gebruiken (google maar even op MS). Om dit te bevestigen moet je de MBR ook weer activeren in windows disk management. Activeer daarna de schijf waarvan je windows wilt booten. In dit geval wordt echter nog steeds je MBR van je data schijf gebruikt om je beide systemen op te starten. Wat je ook kan doen is voor beide de MBR opnieuw schoonmaken (fixmbr op beide schijven) plus activatie van juiste windows partitie(s). En als windows goed opstart, met de alternate CD van Ubuntu de GRUB opnieuw installeren naar HD1 dus niet standaard HD0 (Alternate volledige herinstall van Ubuntu is eenvoudiger). Dan moet je daarna wel weer je systeemschijf voor boot aangeven in je BIOS anders krijg je "No OS found".

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 10:41

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
Hoi Jouke,

Bedankt voor je reactie. De oplossing is geweldig in zijn eenvoud, maar helaas is de data schijf niet altijd aanwezig.

Aangezien het hier om een nieuwe installatie gaat, kan ik de IDE schijf zo loskoppelen en opnieuw installeren. Kan ik er dan vanuit gaan dat de oude Grub op de sata schijf dan wel wordt overschreven? of maakt hij dan alsnog 2 grubs aan.

Als dit werkt, dan kan ik de schijf zo loskoppelen.
Klopt deze redenatie of is dit te simpel gedacht? (oftewel, overschrijft een nieuwe grub de oude, of plaatst hij hem er slechts bij, zodat ik drie grubs heb?)

Alvast bedankt voor een reactie

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ha sorry voor de trage reply.

Zeker is dat als je de data schijf los koppelt, Grub er in ieder geval niet meer op geschreven worden :-)

Oude grub wordt overschreven bij het installeren van een nieuwe tenzij een andere locatie als MBR wordt gespecificeerd.

Aangezien Fedora goed werkte lijkt het me inderdaad de beste oplossing om de data schijf los te koppelen en de Ubuntu install nog eens te proberen. Dit zou inderdaad goed moeten gaan.

Ik ben alleen benieuwd wat er dan gaat gebeuren als je de data schijf er vervolgens weer aan koppelt. Waarschijnlijk gaat het dan weer fout. Indien dit het geval is moet je het Master Boot record van je data schijf overschrijven met een "grub-lege" via windows FIXMBR (windows recovery). Vervolgens kan je makkelijk onder windows de activatie van deze disk aan zetten (om FIXMBR te voltooien) en dan weer uit zetten. Verder ook de bootflag van deze disk verwijderen zodat de BIOS hem overslaat tijdens booten. Als het goed is ben je dan weer terug bij de oude situatie. (check het intenet goed voor GRUB manual en FIXMBR voor de details). Het is erg lastig zonder jouw PC voor mijn neus, dus ik hoop dat deze beschrijving werkt.

"That was left handed..." - JJH