DV beeld bevat storende strepen, enkel bij opnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 18:56
Ik heb de volgende situatie:

Vanaf de composiet uitgang van mijn digitale decoder loopt een (10 meter lange) video/audio kabel naar mijn Pinnacle PCTV pro kaartje, simpelweg via de composiet ingang.

Het gekke is nu, het beeld wat ik gewoon zie in PCTV pro is perfect, ook als ik het maximaliseer.
Echter, nu wil ik deze beelden graag in het DV formaat opnemen, maar zodra ik dat doe komen er allemaal storende strepen in het beeld.

Klik hier (hele korte sample 14mb) DV formaat om het zelf te zien.

Neem ik het echter op op normale mpeg 1 kwaliteit (MPEG Avi 352x288) dan is er niets aan de hand. Maar het beeldkwaliteit is dan wel stukken minder. Zie hieronder mijn capture opties:

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/settings.png

De optie VCD wil ik niet, de kwaliteit ervan is te min en daarvoor heb ik ook niet speciaal die kabel gekocht om van mijn decoder naar de pc aan te sluiten.
De optie SVCD werkt niet eens, ik kan wel op "record" klikken, maar er gebeurt niets, hij neemt niets op.
De opties DVD Longplay en DVD idem.
Dan Custom heb ik een keuze uit een paar opties:
- MPEG 1 AVI - standaard res: 352x288 (geen opties tot keuze aantal mbits)
- MPEG - standaard res: 352x288 (wel opties tot instellen aantal mbit 1.15 t/m 3.00)
- MPEG 1 HQ - standaard res: 352x288 (wel opties tot instellen aantal mbit 1.15 t/m 3.00)
- DV - standaard res : 720x576 (geen instelling tot aantal mbits)
- miro XL - werkt niet, neemt niets op.
- Ms Video - standaard res: 320x240 (geen opties tot keuze aantal mbits).

Ik heb dus eigenlijk enkel keuze uit de MPEG 1 optie of DV.
DV is een betere optie dan MPEG 1, maar zoals gezegd geeft deze optie storing in het beeld zodra ik in dit formaat begin op te nemen.

Wat zou ik hieraan kunnen veranderen? Bestaat er zoiets als een DV coder?

Mijn YouTube Channel

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit soort dingen hebben vaak te maken met bandbreedte problemen. Met wat voor een PC draai je?

Je kunt ook eens een ander tooltje proberen om op te nemen. Er zijn er verschillende in omloop :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
Probeer inderdaad eens een ander capture programma, zoals VirtualDub of wm9cap. Je kunt hier zien of er frames verloren gaan tijdens het capturen.Is dat het geval, dan is er inderdaad een tekort aan bandbreedte.
De storing heb ik nog nooit eerder gezien, maar de soort storing lijkt te duiden op een probleem dat ontstaat bij de PC, de lijnen zijn te "netjes" voor een kabelstoring of iets dergelijks.

• Snowwie
voodooless schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:10:
Dit soort dingen hebben vaak te maken met bandbreedte problemen. Met wat voor een PC draai je?

Je kunt ook eens een ander tooltje proberen om op te nemen. Er zijn er verschillende in omloop :)
Een Pentium 4, 2,4 ghz, 1 Gb ram op een 2e (dus waar Windows niet op draait) normale IDE 7200 rpm HD.

Een andere tool is mogelijk, zo heb ik ook Pinnacle Studio geprobeerd, welke aangeeft geen frames te verliezen bij het opnemen. Maar onder DV geeft het wel hetzelfde resultaat.
Rawit schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:17:
De storing heb ik nog nooit eerder gezien, maar de soort storing lijkt te duiden op een probleem dat ontstaat bij de PC, de lijnen zijn te "netjes" voor een kabelstoring of iets dergelijks.
Precies, als ik gewoon kijk is alles goed. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Snowwie op 12-04-2007 16:48 ]

Mijn YouTube Channel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

PC is prima, daar zal het niet aan liggen.

Probeer eens met virtualdub te capturen ofzo?

Andere vraag: waar ga je de beelden voor gebruiken? Is wel handig om te weten om zo een juist capture formaat te vinden. DV is nu niet echt het meest ideale.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat voor opties heb je bij video ?

probeer de size eens te verkleinen

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij horen die strepen er in te zitten als je naar DV encode... Dit is namelijk een interlaced signaal... Op je PC zie je deze horizontale strepen vooral als het beeld heen en weer gaat... Ik neem aan dat je naar DV wilt om het via DV-IN weer op je camera te krijgen... Als je dat gedaan hebt en je speelt het via de camera weer af op een TV zijn de strepen niet meer zichtbaar (De TV gebruikt een interlaced signaal)...

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, die strepen hebben niets met interlacing te maken en horen er dus niet te zitten.

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/download/video1_klein.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door voodooless op 12-04-2007 17:09 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
die lijnen zie ik ook wel eens op me ouders Pctv pro programma met een miro of hauppage tv kaart.

Ligt bij me ouders aan de videokaart of overlay oid

Verwijderd

Ziet er echt niet goed uit, je heb toevalig toch niet een hardeschijf/ hub of iets anders aan je firewire controller hangen ? Probeer anders eens een losse PCI firewire kaart.

• Snowwie
voodooless schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:49:
Andere vraag: waar ga je de beelden voor gebruiken? Is wel handig om te weten om zo een juist capture formaat te vinden. DV is nu niet echt het meest ideale.
Virtual Dub kan schijnbaar niet captureren op 640x480 of 720x576. VD geeft de melding: Error 418 : Unsupported video format. Ik gebruik V 1.5.4 Build 16297. Idem geldt voor VirtualDubMod..V 1.5.10.2. :(

Mijn doelstelling is om videoclips van TMF en documentaires van Discovery te graaien, voor de eigen verzameling.
Viper® schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:55:
Wat voor opties heb je bij video ?

probeer de size eens te verkleinen
De volgende settings heb ik bij de optie Video:
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/settings1.png
Over de 1 field only optie, als ik één van die andere twee pak wordt het beeld nog streperiger, maar dan verticale strepen, vooral bij beweging. Daar wordt je helemaal niet vrolijk van.
haggard schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:58:
Volgens mij horen die strepen er in te zitten als je naar DV encode... Dit is namelijk een interlaced signaal... Op je PC zie je deze horizontale strepen vooral als het beeld heen en weer gaat... Ik neem aan dat je naar DV wilt om het via DV-IN weer op je camera te krijgen... Als je dat gedaan hebt en je speelt het via de camera weer af op een TV zijn de strepen niet meer zichtbaar (De TV gebruikt een interlaced signaal)...
Hmmm om eerlijk te zijn selecteer ik enkel DV omdat dat de beste kwaliteit geeft met het opnemen. Als de DV capture goed zou zijn kan ik em altijd nog bewerken met virtual dub. :)
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:28:
Ziet er echt niet goed uit, je heb toevalig toch niet een hardeschijf/ hub of iets anders aan je firewire controller hangen ? Probeer anders eens een losse PCI firewire kaart.
Ik heb niet eens een firewire controller :? . Gewoon 2 simpele ATA harde schijven, eentje van 160 en eentje van 250 gb. De 1e is voor Windows (C), Installatie/Tools/Games (D) en mp3 (E) en de 2e is enkel voor downloads en videobewerking. Het is dus ook niet zo dat ik gebrek aan schijfruimte heb.

Wat ik zo jammer vind is dat ik hier geen optie kan vinden om op een hogere mpeg resolutie op te nemen dan 352x288. Aangezien het signaal van mijn decoder (nog) geen HMI of HDTV is, voldoet een resolutie van 640x480 ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 12-04-2007 19:34 ]

Mijn YouTube Channel

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:22
Die lijnen zien er typisch uit als problemen met de PCI bus, ik heb dit ook wel eens meegemaakt met de pinnacle PCTV.
Ik weet niet of je live preview aan hebt staan tijden het capturen?
Normaal gesproken kan de Pinnacle PCTV(pro) geen live preview beeld weergeven tijdens het capturen van hoge resolutie (720x576).

Het beste is om eens kijken naar andere software en eventueel alternatieve drivers.
Zelf heb ik IUVCR wel eens gebruikt, deze kan met de PCTV wel full hi-res capturen met live preview.
Alleen de audio/video synchronisatie was hierbij (voor mij dan) niet perfect genoeg.

Maar de beste combinatie voor mijn Pinnacle PCTV kaartjes was het programma AVI_io in combinatie met de BTWINCAP drivers. :)
Hiermee heb ik echt jarenlang prima (en nog steeds) kunnen opnemen met de PicVideo MJPEG codec..

http://www.iulabs.com/
http://www.nct.ch/multimedia/avi_io/
http://btwincap.sourceforge.net/

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 12-04-2007 21:44 ]

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Snowwie schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:45:
Vanaf de composiet uitgang van mijn digitale decoder loopt een (10 meter lange) video/audio kabel naar mijn Pinnacle PCTV pro kaartje, simpelweg via de composiet ingang.
Het signaal komt digitaal binnen in huis en jij neemt het op via een composiet kabeltje....Waarom kijk je niet naar een DVB-C kaartje in je PC om de digitale tv direct naar je computer te brengen? Dan is opnemen meer een kwestie van de MPG stream van de kabel te dumpen op je harde schijf. Check dit topic eens....
Pagina: 1