[Asus 7800GT blue led] Fan probleem

Pagina: 1
Acties:

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-07 13:12
Vorig jaar is hier een topic over geweest, deze heb ik een paar keer gekicked, maar nu vind ik het tijd voor een nieuw topic.

Veel mensen ondervinden een probleem met de koeler die standaard op een Asus 7800GT vga kaart zit. De fan draait random snelheden in windows en haalt bij hoge belasting geen 100%. Hierdoor wordt de kaart vaak te warm en kunnen er problemen als reboots en artifacts ontstaan.

Na vaak aan de telefoon gehangen te hebben met Asus heb ik het uiteindelijk opgegeven en het probleem voor lief genomen.

Er zijn geen oplossingen gevonden en webshops gaven ook geen gehoor omdat het probleem niet onderkend werd. En de fan vervangen door een andere zou verlies van garantie betekenen.

De enige oplossing was om geen drivers te installeren zodat de fan constant op 100% draaide.

Nu de kaarten een tijdje in de omloop zijn vraag ik me af of er al goede oplossingen dit probleem gevonden zijn.

Als de enige oplossing het vervangen van de fan is, zijn er goede ervaringen met bepaalde koelers?

Nu games toch behoorlijk wat van mijn pc'tje gaan vragen zou ik graag een oplossing zien.

Alvast bedankt!
:)

edit:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=170618
linkje naar een oplossing gevonden in het vorige topic

Asus 7800GT powermanagement/fan speed
linkje naar het vorige topic

[ Voor 8% gewijzigd door virtualJac op 12-04-2007 10:12 ]

there's no tweak without the tweaker

• Powrskin
  • Niet online
postioneer er een 12cm fan onder. veel stiller en dan heeft de kaart makkelijk genoeg koeling.
Ik heb pcies dezelfde gehad en werdt bij mij niet veel warmer als een graad of 65..
Ook wel een goed id, de kaart/kast stofvrij te maken en verder te kijken of de kast wel genoeg airflow heeft. Kan ook nog zijn dat de koeler v/d kaart niet zo goed contact maakt en dat je daarom last hebt van overhitting.

wil je toch een andere koeler erop lees dan de nieuwste 8800gts survey (de modtip), dat moet voldoende koelen denk ik :P

[ Voor 28% gewijzigd door Powrskin op 11-04-2007 13:31 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

Ik weet het niet hoor, maar is dat probleem niet in een latere driver-versie gefixt? Heb je enkele recente drivers geprobeerd?
Verder kan AtiTool en/of Rivatuner volgens mij de fansnelheden in verschillende modi (2D, low-power 3D, high-power 3D) aanpassen, die kun je dan zelf ook definiëren.

Voor een andere koeler moet je denk ik in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen zijn, en natuurlijk kun je via google vanalles opzoeken :)

• virtualJac
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 13:30:
Ik weet het niet hoor, maar is dat probleem niet in een latere driver-versie gefixt? Heb je enkele recente drivers geprobeerd?
Verder kan AtiTool en/of Rivatuner volgens mij de fansnelheden in verschillende modi (2D, low-power 3D, high-power 3D) aanpassen, die kun je dan zelf ook definiëren.

Voor een andere koeler moet je denk ik in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen zijn, en natuurlijk kun je via google vanalles opzoeken :)
Ik heb de laatste drivers en het probleem is bij mij in ieder geval nog niet gefixt. Daarom vraag ik aan de mensen uit het vorige topic (die dus hetzelfde probleem ervaarden) of er al nieuwe ontwikkelingen zijn.

Voor een koeler kan ik in dat topic posten, maar als de mensen hier toch al zijn sla ik mooi twee vliegen in 1 klap. Met Rivatuner en het programmatje van Asus was het probleem niet op te lossen. Toen deden er alleen maar meer vage problemen door (Asus verklaarde zelfs dat deze programmatjes niet geschikt waren voor deze kaart).

Graag wil ik dit topic houden voor de mensen die destijds dezelfde problemen ervaarden of bekend zijn met het probleem. Handige tips of gebruikerservaringen over koelers zijn natuurlijk ook welkom. Wat ik me afvraag is of het probleem op te lossen valt met een nieuwe koeler (en het dus niet in de aansturing vd kaart zit).

• virtualJac
Graag wil ik het topic nog een kans geven, voor mijn kaartje onder het mes gaat.